Sv: Irap

Tycker det verkar mkt snarlikt den blodblistring jynituz pratar om.

" The irap™ therapy is based on the production of
regenerative and anti-inflammatory proteins by the
horse's own blood cells."

Man tar ut blod från hästen som sen ska reagera med "dom små kulorna" och sen injecerar det i leden.
Undrar vad kulorna besår av? Fattade någon det?

/T -gillar naturliga alternativ(som funkar)

I den första länken i tråden står det vad IRAP är för ngt. Om jag nu ska försöka mig på en översättning så fattar jag det som att IRAP är ett protein som motverkar de inflammationsproteiner (översättning?) som kroppen själv producerar i en led vid en skada eller annan påfrestning. De senare har en destruktiv inverkan på ledskadan. Därför tillsätter man då IRAP till blodet och "odlar" blodet så mängden IRAP ökar. När man sedan injicerar detta så stoppar IRAP de destruktiva proteinerna och inflammationen går ner.

Jag vet inte om detta blev begripligt. Jag kan inte så mkt om inflammationer, annat än att det är ett av kroppens försvarsmekanismer, utan har bara översatt texten. Så en liten varning för min tolkning är nog inte helt fel.

"IRAP (Interleukin-1 Receptor Antagonist Protein) is an anti-inflammatory protein that counteracts the destructive effects of inflammatory proteins such as Interleukin-1 (IL-1) within the inflamed joint."

Ungefär så här går det till:

They take an amount of blood from your horses neck and mix it with some specially coated glass beads (coated with Interleukin-1, which promotes the blood to produce anti-inflammatory protiens to counteract its effect). The blood is spun in a centrifuge to separate the protien-rich serum to be injected. The beads are left in the syringe, so only the anti-inflammatory protiens are left, none of the inflammatory Interleukin-1 is injected into the horse. The serum is then injected into the affected area/joint. it is supposed to promote the healing from the inside out.

Min pålle skadade sig traumatiskt i ett framknä och fick en kraftig ledinflammation. Fick tre "vanliga" ledbehandlingar som inte tog alls. Jag fick då möjligheten att testa IRAP. Han har nu fått ett antal IRAP-behandlingar och är idag helt klockren på böjprov och ledvätskan är fin igen :bump:. Fortfarande lite varm i knät men det ser väldigt lovande ut :).

Senast ändrad:

Bekostade försäkringsbolaget detta?
Eller fick du betala själv?

Vad kostade det?

Nix ... tydligen tar inte försäkringsbolaget detta (jag har Agria) enligt vet. Jag har inte kollat upp det så noga ännu faktiskt. Själva "shotsen" som tillverkas av blodet (i mitt fall fem stycken) kostar runt 6-7000 kr att tillverka. Sedan är det ju även behandlingskostnaderna (fem st) som kommer till. Dyrt ... men hittills verkar det dock vara väl investerade pengar :) *peppar peppar*

Senast ändrad:

Min ena häst med ganska grav kotledsarthrit ska irap behandlas snart, hon är behandlade 3 omgångar med celestona + biklin utan någon större skillnad, och under artoskopi kunde man kostatera att leden är väldigt sliten, inte så mycket brosk kvar alltså.

Vi får se hur det fungerar, jag är medveten om att min häst aldrig kommer att bli "frisk" igen men om irapen funkar finns det faktiskt en ganska stor chans att jag kan rida henne nästan som "vanligt" i ett antal år till så jag hoppas verkligen att det går vägen.

Vi fick ut 8 doser på min häst, vilket är ganska mycket. Priset vet jag inte riktigt ännu, men det lär hamna runt 9-10000:-

*kl*

Intressant, hur har de gått för trådskaparens häst? Min skrutt står med kot- och knäledsinflammation i båda fram och jag vill att hon ska bli frisk... Skulle gärna betala 10 000 om hon blev bra...

Njae, hon har inte svarat på behandlingen så som vi hade hoppats, men å andra sidan så var prognosen inte god när vi började. Jag tycker dock att man ska ta i beaktande att det krävs många behandlingar med Irap, och troligtvis har alla behandlingar plus artoskopin "retat" min hästs artros så att den har förvärrats, men det är bara en spekulation.

Min häst är sprutad 6 gånger med Irap, tre i maj och tre nu efter sommaren. Första vändan hände det inte så mycket. Nu har hon svarat jättebra på behandlingen.

Hästen är sex år och fick en kotledsinflammation vid ordentlig vrickning i mars i år. Vid artroskopi upptäcktes skador på ledbrosket p g a lös benbit.

Tack! Lycka till med din hästen!

Min gubbe är åtta och har haft problem med sitt knä ända sedan han var tvååring då han fick en chipfraktur som inte hittades på röntgen. Den läkte själv och när han var tre upptäckte en veterinär med bättre utrustning den då utläkta frakturen.

Han fick en chipfraktur till när han var fem och den opererades och han blev helt återställd och har vunnit löp sedan dess. Med viss hjälp :angel:

Nu vill min nuvarande veterinär testa IRAP istället för konventionell behandling med hylatril, kortison och cartrhophen. Så får vi se hur det går!

Ska försöka komma ihåg att hålla er uppdaterade.:cool:

Det blev sex doser IRAP och första behandlingen skedde i onsdags. Sen skulle det vara liten hage och han var helidiot...

Fick låna Pleg med utgående datum 2004 :angel: som hjälpte. Fick ett recept på Sedalin så i fredags var han OK i hagen. Sprang lite med honom i lördags och han var nästan helt ohalt! Ska tillbaka på onsdag för nästa behandling. Är mycket optimistisk (som vanligt:angel:)

Dags för uppdatering!

Nu har Sune fått sina 6 doser IRAP och han svävar fram i hagen. Vi skulle på återbesök i går men snöstormen och halkan gjorde att jag avstod. Nu ska veterinären vara bortrest en vecka men måndagen den 15 ska vi dit igen.

Sen får vi se hur det går när jag börjar träna igen, men än så länge ser det jättebra ut!

Härligt att höra, hoppas det går lika bra i fortsättningen :)

Liknande trådar

Hästvård God kväll! Sitter just nu och vakar över sjuk häst och tänkte höra om någon varit med om något liknande. Ena hästen sväljer inte sin...
2
Svar
27
· Visningar
2 430
Senast: Zetly
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 238
Senast: skiesabove
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
719
Senast: tara
·
Hästvård Hej! Freyr har ”lindrig hovröta” som dock nyligen förvärrades något. Iaf har vi tagit av skorna och han är verkad. Vi sprayar med...
2
Svar
26
· Visningar
1 246
Senast: Tossa90
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar