IR - går det att förhindra?

Sv: IR - går det att förhindra?

Fast fortfarande är ju grund problemet att de från början tillåtits bli för feta ?

Vad jag vet ang IR på häst så är det ju inte som diabetes på människa alls utan så fort balansen är återtagen går IR diagnosen bort och normaliseras .

Enligt din beskrivning blir allt extremt dramatiserat .

Fast fortfarande är ju grund problemet att de från början tillåtits bli för feta ?

Vad jag vet ang IR på häst så är det ju inte som diabetes på människa alls utan så fort balansen är återtagen går IR diagnosen bort och normaliseras .

Jag vet inte om jag håller med dig om att grundproblemet är att de tillåts bli feta. Grundproblemet verkar snarare vara att en del hästar har anlag som medför att deras metabolism ändras. De är antagligen de individer som hade överlevt i ett klimat med ont om föda. Detta medför att de har mycket lättare för att tex få de speciella fettdepåer som kännetecknar en IR häst. Dessa anlag försvinner inte för att hästen blir smal och får normala insulinnivåer. Det finns som jag har förstått det alltid en risk att insulinkänsligheten minskar igen.

Om man ska jämföra med oss människor så är hästens IR ett slags förstadium till vår diabetes typ 2. Skillnaden är bla att hästarnas bukspottskörtel kan producera otroliga mängder insulin jämfört med vår egen. Detta medför att de oftast har normala eller nästan normala blodsockerhalter.

I båda fallen kan man ju förbättra insulinkänsligheten (= minska IR) genom att ändra kosten och öka motionen. Men risken finns alltid att det går tillbaka igen. Problemet med en häst är ju att det är svårt att reglera vad de äter i en beteshage.

Vi har också anlag för IR som då leder till diabetes.

Alla feta hästar blir inte IR. Alla feta människor får inte diabetes.

Om det inte framgår av texten ovan så menar jag alltså i korthet att det finns en del hästar som man måste vara jättenoga med redan från början. Det är inte så enkelt som att inte tillåta den bli för fet. Det kan låta som om det vore superlätt. Det håller jag med dig om. Det tycker tex jag att det är med våra andra hästar. Men inte med min IR ponny.

Senast ändrad:

Tyvärr är det inte så enkelt.

IR är genetisk, och även om det förvärras om hästen blir fet så betyder det inte att endast en fet häst kan få fång pga IR.

Är den genetiska insulinresistensen kraftig så kan även en smal och vältränad häst få fång om den får foder med hög socker/stärkelsehalt. En kraftigt insulinresistent häst kan till och med magra av om den får olämpligt foder. Behöver inte ens vara så att ägaren har gett den massa kraftfoder, det räcker att höet har för hög sockerhalt.

Senast ändrad:

Enligt din beskrivning blir allt extremt dramatiserat .

Det är just så dramatiskt när det går från en tillsynes normal häst till en IR. Lillen var runt innan han fick IR, det förnekar jag inte. Jag nojade över hans hull medan andra tyckte "äsch, det där lilla beteshullet är ingen fara".

Sen sommaren efter, så hullet var detsamma i början - för att plötsligt explodera. Alltså på riktigt så från en vecka till en annan skenade hullet. Jag drog ner betet, och drog ner betet och han fortsatte explodera - 2 v senare var han smällfet och fick fång. På tre veckor gick det alltså från rund häst till FET häst med fång..

Samma dramatiska utveckling syns ju nu iom gräs, även om jag nu vet mer och kan häva det snabbare. Men han är smal och har varit i ÅR. Men t ex såfort de första gröna stråna kommer på sommaren, när det är enstaka gröna strån bara - så mankammen blir direkt stenhård och han sätter depåer. Om jag inte skulle känna igen tecknen, så lovar jag att han på en vecka skulle blivit tjock.

Det är DÄR jag menar problemet är. Att veta vilka hästar som klarar att t ex bli lite betesrunda, och vilka som INTE klarar det för de räcerstartar att bli IR. Min lilla tvååring t ex är lättfödd. Aldrig varit tjock i sitt liv men det är för jag strikt begränsar hans intag. Jag törs inte släppa honom på bete, för risken är stor han skulle bli lite tjock av det. Det behöver inte vara minsta problem - men kan bli ett enormt problem.

Så för tvååringen står det mellan inget bete utan hö/hösilage hela sommaren, för att vara säker. Eller släppa på bete (vilket har STORA fördelar ur en ras aspekter) och riskera att det går åt skogen.

Sen kan man kolla på min shettis, som kan bli hur fet som helst och vara det hur länge som helst utan att bli IR. Han saknar helt anlag för det var det verkar.

Tänk den dag de har ett anlagstest, så man kan veta. Om jag vet att min lille är predisponerad för IR, ja då är ju valet självklart. Om jag vet att han saknar anlag för IR - ja då är valet lika självklart. Men beroende på svar är det ju två olika val.

Senast ändrad:

det var inte heller svar på min fråga...

Du har fått svar att det INTE går att kolla själv. Det är en omstädig procedur o skiftar, så det bästa man kan göra var att ge dig tips för att hålla ordning på insulinproduktionen.

Nej absolut, men det går ju ändå inte att förneka att merparten av folk med IR hästar faktiskt har extremt överfeta hästar som varit feta mkt länge innan de fick utvecklad IR och/eller fång. Det är det jag menar, att är det ngt man jobbar med förebyggande så är det ju ändå i högsta grad att inte låta dem bli feta ö.h.t.

Du har fått svar att det INTE går att kolla själv. Det är en omstädig procedur o skiftar, så det bästa man kan göra var att ge dig tips för att hålla ordning på insulinproduktionen.
men varför svara på en fråga som inte är ställd?
Jag VET hur man håller ordning på insulinproduktionen. :idea:
Jag var bara nyfiken på om det fanns något enkelt sätt att kolla insulinnivåerna...

Men varför ska du då vilja veta insulinvärdet???????:crazy:

Det är väl ganska irrelevant om du anser dig kunna hantera det.

Nej det finns ingen typ glukossticka.

Jag hade tyckt det var jättebra att kunna testa insulinhalten.
Igår hade min ponny tappat munkorgen i hagen.
När gav tog in henne ville hon inte ha ngt att äta, la sig ner i boxen och verkade allmänt helkonstig. Jag tror alltid att ett fånganfall är på väg men insåg efter ett tag att det handlade om ngt annat. Jag har aldrig sett en häst med kolik men det verkade mer likt sådana symptom. Hon lugnade sig snart och till sist hittade jag det som uppenbarligen måste vara orsaken till hennes beteende - en älgfluga under svansen.

I ett sådant läge tex hade det varit bra att kunna testa. Jag tycker att jag oftast har kol på läget men detta med IR är inte helt lätt.

Protein i de mängder vi ger i Sverige idag bidrar till en försurning i kroppen och om man dessutom lägger socker ovanpå det då brakar systemet. Protein innebär en extrem belastning för kroppen att bryta ner. Detta gäller både djur och människor.

Så istället för att dra ner på sockret, dra ner på proteinet och ge en massa kalk så kommer alla vällevnadsproblem för svenska hästar att minskas snabbt som faan.

Jag har inte läst alla inlägg i tråden men kan konstatera att det finns många konstiga påståenden om bl.a. protein.

Det finns många ogrundade påståenden om skadlig inverkan av ett proteinöverskott i foderstaten, t.ex. att det kan orsaka laminitis, orsaka njurskador, orsaka urkalkning och försvagning av skellettet, orsaka försurning av kroppen etc. Allt detta är ingenting annat än myter. Inget av detta är sant!

Följande citat är det mest korrekta som har sagts i tråden om syra-bas balansen:

Leif Busk, toxikolog på Livsmedelsverket, svarar så här på frågan om man kan ha en försurad kropp:

”Om du har en sjukdom kan du ha en påverkan på syra-bas balansen. Men man kan knappast äta sig till en sur eller basisk kropp, vad jag vet finns det inga vetenskapliga stöd för det. Möjligen om du dricker ättikssprit dagarna i ända eller litervis med vinäger, då kanske du kan ha en påverkan på syra bas-balansen. Men för att svara kort - är du annars frisk så ät en normal och varierad kost och bry dig inte om syra bas-balansen.”

Om man har lite grundkunskaper i näringsfysiologi så inser man att påståendet att vissa foder leder till försurning av kroppen inte kan stämma. Allt foder som hästen äter bryts ner i den undre delen av magsäcken där pH är omkring 2. Allting som kommer ut från magsäcken har samma pH och neutraliseras snabbt i tunntarmen av enzymer och vätska från bukspottskörteln. Allt foder som hästen äter kommer därför att ha samma pH när det når tarmarna. Vilket pH som fodret har från början har därför ingen som helst betydelse för pH-värdet i tarmarna där de olika foderrkomponenterna absorberas och slussas in i blodet via levern. Man kan ge hur mycket kalcium som helst. Det ändrar inte pH-värdet i tarmen eller i blodet. Även om man ger så mycket kalcium att man momentant lyckas höja pH-värdet i magsäcken något så kommer magsäcken att fortsätta att utsöndra magsyra och återställa normalt pH i magsäcken.

Av detta borde man förstå att pH-värdet i tarmen inte sjunker bara för att man fodrar med hösilage eller ensilage istället för hö. SLU gjorde dessutom en studie som visade just detta.

http://www.livestockscience.com/article/PIIS1871141308000796/abstract

En för övrigt helt meningslös studie. Man borde ha förstått detta utan att lägga pengar på onödiga försöksprojekt.

Surhet och försurning verkar vara ngn ny fluga i fråga om skapade allsanningar utan belägg .

Hej!
Det finns flera artiklar/forkningar kring detta på nätet. Dock mest på engelska.
Sök på iron overload horses. iron overload/ insulin resistans. Besök även safegrass.org. Det finns massor av info bara man orkar att leta/läsa.
Bli medlem i TheHorse.com där finns det många artiklar att förkovra sig i. Dr.Kellon är ett ställe att spana på. Hippocampus/slu.

Hoppas detta kan vara till hjälp. :)

Hej!
Det finns flera artiklar/forkningar kring detta på nätet. Dock mest på engelska.
Sök på iron overload horses. iron overload/ insulin resistans. Besök även safegrass.org. Det finns massor av info bara man orkar att leta/läsa.
Bli medlem i TheHorse.com där finns det många artiklar att förkovra sig i. Dr.Kellon är ett ställe att spana på. Hippocampus/slu.

Hoppas detta kan vara till hjälp. :)

Här kommer mera... Equine metabolic disorder

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 074
Senast: Twirro
·
Foder & Strö Vi har en mycket svårfödd häst som vi inte riktigt får ordning på, och jag har slut på idéer. Hon är ett 13-årigt ädelt halvblodssto...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
16 078
Senast: axel
·
Hästvård Vi har en ponny som är en riktig surpuppa. Vi har haft honom lite mer än ett år och nu under slutet av hösten upplever vi att han har...
Svar
14
· Visningar
1 774
Senast: Hannah0407
·
C
Hästvård http://www.ridsport.se/norrbotten/magsar_hos_hast.htm http://hippocampus.slu.se/bibliotek/dokument/ACF51C.pdf Fäljande text finns...
Svar
10
· Visningar
1 442
Senast: Boj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka