Sv: IR - går det att förhindra?
Fast fortfarande är ju grund problemet att de från början tillåtits bli för feta ?
Vad jag vet ang IR på häst så är det ju inte som diabetes på människa alls utan så fort balansen är återtagen går IR diagnosen bort och normaliseras .
Enligt din beskrivning blir allt extremt dramatiserat .
Det är just så dramatiskt när det går från en tillsynes normal häst till en IR. Lillen var runt innan han fick IR, det förnekar jag inte. Jag nojade över hans hull medan andra tyckte "äsch, det där lilla beteshullet är ingen fara".
Sen sommaren efter, så hullet var detsamma i början - för att plötsligt explodera. Alltså på riktigt så från en vecka till en annan skenade hullet. Jag drog ner betet, och drog ner betet och han fortsatte explodera - 2 v senare var han smällfet och fick fång. På tre veckor gick det alltså från rund häst till FET häst med fång..
Samma dramatiska utveckling syns ju nu iom gräs, även om jag nu vet mer och kan häva det snabbare. Men han är smal och har varit i ÅR. Men t ex såfort de första gröna stråna kommer på sommaren, när det är enstaka gröna strån bara - så mankammen blir direkt stenhård och han sätter depåer. Om jag inte skulle känna igen tecknen, så lovar jag att han på en vecka skulle blivit tjock.
Det är DÄR jag menar problemet är. Att veta vilka hästar som klarar att t ex bli lite betesrunda, och vilka som INTE klarar det för de räcerstartar att bli IR. Min lilla tvååring t ex är lättfödd. Aldrig varit tjock i sitt liv men det är för jag strikt begränsar hans intag. Jag törs inte släppa honom på bete, för risken är stor han skulle bli lite tjock av det. Det behöver inte vara minsta problem - men kan bli ett enormt problem.
Så för tvååringen står det mellan inget bete utan hö/hösilage hela sommaren, för att vara säker. Eller släppa på bete (vilket har STORA fördelar ur en ras aspekter) och riskera att det går åt skogen.
Sen kan man kolla på min shettis, som kan bli hur fet som helst och vara det hur länge som helst utan att bli IR. Han saknar helt anlag för det var det verkar.
Tänk den dag de har ett anlagstest, så man kan veta. Om jag vet att min lille är predisponerad för IR, ja då är ju valet självklart. Om jag vet att han saknar anlag för IR - ja då är valet lika självklart. Men beroende på svar är det ju två olika val.