IR - går det att förhindra?

Sv: IR - går det att förhindra?

Du får gärna tipsa om var man kan köpa detta hösilage med hög proteinhalt för jag har alltid svårt att hitta. Sen är det väl mer energin hästarna blir feta av.

Jag har aldrig forskat i ämnet, bara studerat och läst mig till det jag kan. Jag menar utseendet på musklerna. Hjärtrumpa är ett exempel på det jag kallar fodringsmukler, de som liksom dallrar. Så ser hästarna på Spanska ridskolan ut oxå, dallrande och feta :-)
Tänk dig typ musklerna på det man hos en människa beskriver som en senig person. Det är "bra" träningsmuskler.

Innan, på den gamla goda tiden så fick inte hästar dessa sjukdomar i samma höga grad som idag. Innan... Man börja överdosera proteiner till hästar.

Protein i de mängder vi ger i Sverige idag bidrar till en försurning i kroppen och om man dessutom lägger socker ovanpå det då brakar systemet. Protein innebär en extrem belastning för kroppen att bryta ner. Detta gäller både djur och människor.
Fast HÄR måste kemisten i mig protestera, för proteiner, med sina kvävegrupper, är BASISKA. Jag kan inte förstå hur det skulle orsaka försurning i kroppen då. :confused:

Jag vet, det var ologiskt för mig också, men jag studerade ämnet noga eftersom jag själv var försurad (exem, värk, candida, konstant trött etc) och det finns en logik i det. En logik som spanjorerna är väl medvetna om utan studier, det bara är så liksom. Och de har inte de problemen som vi i Sverige brottas med idag på sina hästar.
Och jag blev problemfri när jag började äta minimalt med proteiner och tåler dessutom "socker" bra mycket bättre nu.
Googla på PH. Det är svårt att få fram BRA inforamtion, man får verkligen sålla

Jag samlade ihop info ett tag. Detta handlar om människokroppen men det är ändå ganska bra info. Fast här står inget om proteiner om jag inte minns fel. Men lite läsning om PH iallafall.

Muskler är muskler, det finns inte olika sorters muskler beroende på vad hästen ätit.

Det du pratar om är fett och inte muskler. Hästens fettdepåer finns huvudsakligen i halsen och på rumpan. En fet häst får hjärtrumpa och späcknacke, tyvärr kallat "välmusklad häst" av många. Fettdepåer ökar risken för IR och fång, precis som feta människor löper stor risk att få diabetes 2 (vilket inte är exakt samma som IR men liknar).

Fet blir hästen av för mkt MJ/kalorier, vare sig de kommer från protein eller kolhydrater.

Men jag håller med dig om en sak, många ger sina hästar alltför mkt protein och tror att resultaten de ser är muskler när det eg bara är fettdepåer. Tror heller inte det är hälsosamt för hästar att få stora mängder protein, de är gräsätare, inte köttätare, och skapade för att få sin energi främst från fiber, lite protein och lite socker. Varken soja eller havre är naturlig föda för en häst.

Fast dom som verkligen har försurade kroppar är sjuka, mycket sjuka. Jag har mycket svårt att tänka mig att du kan äta dig till surhet genom normala livsmedel. Däremot kan man ha intolerans not vissa livsmedel och på det sättet ha en reaktion i kroppen.

Olika hästraser har olika förmåga att sätta muskler (gäller tex även kor). Sen kan de även vara feta och ser då kanske broiliga ut.

Att vi kom på det där proteiner var att jag hade en kompis som jobbade som dykare som var ännu värre däran än jag och när vi pratade om det med andra dykare så led de ofta av samma problem. Jag är inte alls insatt i dykning men när man dyker så fälls tydligen kväve ut i kroppen på ett sätt (jag är inte alls säker på hur var och varför, detta är andrahansinformation och det var länge sen så jag minns inte allt) och då kväve från dykningar PLUS kväve från proteinerna gav ju MYCKET kväve och då fick de de här problemen. Samtliga uppvisade en extrem sockerintolerans och mjölköverkänslighet och samtliga hade försökt dra ner på socker och mjölk och det höll bara läget stabilt i det dåliga skicket men när vi drog ner deras proteinintag så gav det effekt men det tog ÅR av lågt proteinintag för att "rena" kroppen.

knapplån

Proteiner är uppbyggda av aminosyror. Om man äter mycket proteiner ökar surhetsgraden i kroppen. Nu måste man nog äta mycket proteiner för att detta ska inträffa. Dessutom gäller detta mest animaliska proteiner och effekten av proteinernas försurande verkan motverkas av intaget av grönsaker och frukt.

För en häst som ju endast äter vegetabilisk föda så antar jag att risken att drabbas av en störning av syra/bas förhållandet i kroppen måste vara ganska liten.

Den som vill läsa mer om detta kan följa länken nedan

http://jn.nutrition.org/content/128/6/1051.full

Men trots det tror jag att man kan minska risken för att ämnesomsättningsrubbningar genom att ge rätt mängd mat även under hästens uppväxt. Och självklart ska man se till att unghästen får en balanserad foderstat på samma sätt som man försöker göra detsamma för en vuxen häst:)

Tack, det var sådana svar jag var ute efter! :)

Intressant tanke...

Med tanke på även detta så undrar man

Uppskattningsvis har 25-50% av alla föl magsår! Bland de vuxna hästarna har forskarna uppskattat att 100% av alla hästar någon gång under sin livstid lider av magsår!!
Vilket PHvärde har silage?

Inte för att jag tror att pH har med saken att göra men sist jag hackade lite blött silage (~50% TS) och lät det dra i lite vatten så hamnade pH på 6.

Nåväl, men om Wattle anser att fånghästar verkar tåla hö bättre än silage- räcker det för mig. Han visste inte vad det berodde på, men hade dragit den slutsatsen.

Intressant tanke...

Med tanke på även detta så undrar man

Vilket PHvärde har silage?

Högre än pH i hästens magsäck..

Det finns en studie, där man kollade om det var någon skillnad i hästens tarm, träck osv om den gavs blött silage, sk hösilage eller hö (man slog alltså ett fält och bara torkade olika mycket). Där mättes bland annat pH - ska se om jag hittar den för jag minns inte. Och vid snabb googling hittade jag bara "Forskning har gjorts på levande hästar där man tagit ut tarminnehåll direkt ur magen. Proven visar att det inte går att påvisa någon skillnad mellan hästens matsmältning i grovtarmen vad gäller hö, hösilage och ensilage. Inte heller träcken visade någon skillnad."

Men tror jag har det på datorn. Någonstans..

Givietvis vattnets men det var mycket silage nerpressat i lite vatten så utspädning samt buffertförmågan bör inte ha spelat någon större roll.

Det är nog högts individuellt i synnerhet med hästar med metaboliska störningar som det nu gällde.

Bara för att man kollat en eller några hästar så räcker inte det för en slutgiltig slutsats.

det finns ju en anledning till att stora hästuppfödare tillika hösilagetillverkare anser att en TS runt 70 är bäst för hästar.

Det är mindre socker i ett fuktigare silage som ensilerats, men ngt är det som är mindre bra- för VISSA.

knapplån

Proteiner är uppbyggda av aminosyror. Om man äter mycket proteiner ökar surhetsgraden i kroppen. Nu måste man nog äta mycket proteiner för att detta ska inträffa. Dessutom gäller detta mest animaliska proteiner och effekten av proteinernas försurande verkan motverkas av intaget av grönsaker och frukt.

För en häst som ju endast äter vegetabilisk föda så antar jag att risken att drabbas av en störning av syra/bas förhållandet i kroppen måste vara ganska liten.

Den som vill läsa mer om detta kan följa länken nedan

http://jn.nutrition.org/content/128/6/1051.full

Leif Busk, toxikolog på Livsmedelsverket, svarar så här på frågan om man kan ha en försurad kropp:

”Om du har en sjukdom kan du ha en påverkan på syra-bas balansen. Men man kan knappast äta sig till en sur eller basisk kropp, vad jag vet finns det inga vetenskapliga stöd för det. Möjligen om du dricker ättikssprit dagarna i ända eller litervis med vinäger, då kanske du kan ha en påverkan på syra bas-balansen. Men för att svara kort - är du annars frisk så ät en normal och varierad kost och bry dig inte om syra bas-balansen.”

Nåväl, men om Wattle anser att fånghästar verkar tåla hö bättre än silage- räcker det för mig. Han visste inte vad det berodde på, men hade dragit den slutsatsen.

Nu blev jag väldigt nyfiken. Jag har varit på flera föreläsningar av honom och då har han aldrig sagt något sådant. Senaste var dock för över ettår sedan och mycket kan hända på den tiden. Bara för att vara säker, det är väl Ove Wattle du pratar om?

Det är nog högts individuellt i synnerhet med hästar med metaboliska störningar som det nu gällde.

Bara för att man kollat en eller några hästar så räcker inte det för en slutgiltig slutsats.

det finns ju en anledning till att stora hästuppfödare tillika hösilagetillverkare anser att en TS runt 70 är bäst för hästar.

Det är mindre socker i ett fuktigare silage som ensilerats, men ngt är det som är mindre bra- för VISSA.

Fast du frågade om pH, det jag svarade på.

Lite KL

Kolhydratstudien visade ju att även om det inte är skillnad i tarmvätska beroende på vad de ätit (alltså även om grovfodrets innehåll av glukos, fruktan, sukros osv skilde sig åt, så värdet i tarmvätskan ändrades inte), så var ju blodvärdena ganska olika. Och ibland på förvånande sätt.

Om jag inte minns galet så innehöll silage minst fruktan men mest glukos - sånt kan säkert spela in för individen.

Lättlösliga kolhydrater i vallfoder och i hästens grovtarm
http://ex-epsilon.slu.se:8080/archive/00001835/01/Kolhydratteori2.pdf

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 074
Senast: Twirro
·
Foder & Strö Vi har en mycket svårfödd häst som vi inte riktigt får ordning på, och jag har slut på idéer. Hon är ett 13-årigt ädelt halvblodssto...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
16 078
Senast: axel
·
Hästvård Vi har en ponny som är en riktig surpuppa. Vi har haft honom lite mer än ett år och nu under slutet av hösten upplever vi att han har...
Svar
14
· Visningar
1 774
Senast: Hannah0407
·
C
Hästvård http://www.ridsport.se/norrbotten/magsar_hos_hast.htm http://hippocampus.slu.se/bibliotek/dokument/ACF51C.pdf Fäljande text finns...
Svar
10
· Visningar
1 442
Senast: Boj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka