Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Fast HÄR måste kemisten i mig protestera, för proteiner, med sina kvävegrupper, är BASISKA. Jag kan inte förstå hur det skulle orsaka försurning i kroppen då.Innan, på den gamla goda tiden så fick inte hästar dessa sjukdomar i samma höga grad som idag. Innan... Man börja överdosera proteiner till hästar.
Protein i de mängder vi ger i Sverige idag bidrar till en försurning i kroppen och om man dessutom lägger socker ovanpå det då brakar systemet. Protein innebär en extrem belastning för kroppen att bryta ner. Detta gäller både djur och människor.
Men trots det tror jag att man kan minska risken för att ämnesomsättningsrubbningar genom att ge rätt mängd mat även under hästens uppväxt. Och självklart ska man se till att unghästen får en balanserad foderstat på samma sätt som man försöker göra detsamma för en vuxen häst![]()
Vilket PHvärde har silage?Uppskattningsvis har 25-50% av alla föl magsår! Bland de vuxna hästarna har forskarna uppskattat att 100% av alla hästar någon gång under sin livstid lider av magsår!!
Inte för att jag tror att pH har med saken att göra men sist jag hackade lite blött silage (~50% TS) och lät det dra i lite vatten så hamnade pH på 6.
Intressant tanke...
Med tanke på även detta så undrar man
Vilket PHvärde har silage?
knapplån
Proteiner är uppbyggda av aminosyror. Om man äter mycket proteiner ökar surhetsgraden i kroppen. Nu måste man nog äta mycket proteiner för att detta ska inträffa. Dessutom gäller detta mest animaliska proteiner och effekten av proteinernas försurande verkan motverkas av intaget av grönsaker och frukt.
För en häst som ju endast äter vegetabilisk föda så antar jag att risken att drabbas av en störning av syra/bas förhållandet i kroppen måste vara ganska liten.
Den som vill läsa mer om detta kan följa länken nedan
http://jn.nutrition.org/content/128/6/1051.full
Nåväl, men om Wattle anser att fånghästar verkar tåla hö bättre än silage- räcker det för mig. Han visste inte vad det berodde på, men hade dragit den slutsatsen.
Det är nog högts individuellt i synnerhet med hästar med metaboliska störningar som det nu gällde.
Bara för att man kollat en eller några hästar så räcker inte det för en slutgiltig slutsats.
det finns ju en anledning till att stora hästuppfödare tillika hösilagetillverkare anser att en TS runt 70 är bäst för hästar.
Det är mindre socker i ett fuktigare silage som ensilerats, men ngt är det som är mindre bra- för VISSA.