IR - går det att förhindra?

kolblakkur

Trådstartare
Har funderat på detta kring IR och ämnesomsättningsproblematik. Finns det någon forskning gjord på vad som är det bästa för att undvika att en unghäst blir bla IR i vuxen ålder?

Tänker på ifall unghästar ska äta fritt, dvs sommarbete, fri tillgång på hö osv = större/mindre risk för tex IR i vuxen ålder.
I motsats till en unghäst som får behovet precis täckt.

Hoppas någon förstår frågan :)

Sv: IR - går det att förhindra?

Min åsikt skriker folk åt :-) men jag skriver det ändå. Min bestämda åsikt är att alla dessa sjukdommar som ökat som faan typ fång, Ir, magproblem, stelhet, muskelproblem, humörsproblem, cushing...... Och 100 andra som jag inte vet namnet på beror såklart dels på övergödning men framför allt på att markerna är försurade, hästen blir försurad och sen kommer allt det här på köpet. Gäller inte bara hästar, människor också. Marker och sjöar kalkar man för att motverka försurning. Det borde man göra med hästar (och människor också).
Jag vet att det finns en tabell för vad kalk man ska stoppa i en häst. Men det stämmer inte, samma med människan. Nu är marker, grödor och matvaror alla snabbodlade, snabbframkallade och innehåller mängder med försurande ämne.
Så motverka det genom att "överdosera! kalk och magnesium alltid (kalk 75 %, magnesium 25 %).
Detta hjälper även hästar som gått med diare i evigheter. Första dagarna förvärras diaren men sen lägger det sig och blir bra. Men det krävs typ 1 dl om dagen.
Bättre att förebygga än att bota dock.

Ett direkt svar på din fråga, ogödslad mat, naturbete och rena produkter såsom havre (bra för tarmbakterierna), betfor och kli. Undvik pelleterat foder och musliblandningar. *Och så kalk förståss :-)

Anlagen för IR är ju genetiska, pga att hästar som levde i miljöer med liten tillgång på mat skulle överleva, så det kan man inte göra så mkt åt. Men man kan förhindra att det någonsin blir ett problem genom att motionera hästen ordentligt och inte ge foder med mkt socker och stärkelse. Särskilt viktigt om man har en "högrisk-ras" men jag tycker det är lämpligt att tänka så med alla hästar, även de som inte är genetisk predisponerade.

Min åsikt skriker folk åt :-) men jag skriver det ändå. Min bestämda åsikt är att alla dessa sjukdommar som ökat som faan typ fång, Ir, magproblem, stelhet, muskelproblem, humörsproblem, cushing...... Och 100 andra som jag inte vet namnet på beror såklart dels på övergödning men framför allt på att markerna är försurade, hästen blir försurad och sen kommer allt det här på köpet. Gäller inte bara hästar, människor också. Marker och sjöar kalkar man för att motverka försurning. Det borde man göra med hästar (och människor också).
Jag vet att det finns en tabell för vad kalk man ska stoppa i en häst. Men det stämmer inte, samma med människan. Nu är marker, grödor och matvaror alla snabbodlade, snabbframkallade och innehåller mängder med försurande ämne.
Så motverka det genom att "överdosera! kalk och magnesium alltid (kalk 75 %, magnesium 25 %).
Detta hjälper även hästar som gått med diare i evigheter. Första dagarna förvärras diaren men sen lägger det sig och blir bra. Men det krävs typ 1 dl om dagen.

Ett direkt svar på din fråga, ogödslad mat, naturbete och rena produkter såsom havre (bra för tarmbakterierna), betfor och kli. Undvik pelleterat foder och musliblandningar. *Och så kalk förståss :-)

Jag har mycket svårt att se att kroppen kan bli försurad av normal mat. Det finns tillfällen då kroppen kan bli försurad men då är man sjuk, tom mycket sjuk. Detta gäller för människor men jag misstänker starkt att det faktiskt är hyfsat likvärdigt för hästar (om det inte stämmer så rätta mig gärna).

Däremot är vare sig hästar eller människor gjorda för det konstanta överflöd av mat som finns året runt i vårat samhälle.

Har funderat på detta kring IR och ämnesomsättningsproblematik. Finns det någon forskning gjord på vad som är det bästa för att undvika att en unghäst blir bla IR i vuxen ålder?

Tänker på ifall unghästar ska äta fritt, dvs sommarbete, fri tillgång på hö osv = större/mindre risk för tex IR i vuxen ålder.

Som någon annan sade här så är ju IR och ämnesomsättningssjukdomar till viss del genetiskt relaterade. Vissa raser drabbas lättare än andra raser. Enligt många veterinärer så är egentligen inte fång vanligare nu än förr. Arbetshästarna för drabbades lika mycket av fång som dagens ridhästar.

Men trots det tror jag att man kan minska risken för att ämnesomsättningsrubbningar genom att ge rätt mängd mat även under hästens uppväxt. Och självklart ska man se till att unghästen får en balanserad foderstat på samma sätt som man försöker göra detsamma för en vuxen häst:)

Jag har haft hästar i över 40 år varav 20-25 år med ponnysar av alla de möjliga modeller. Jag har aldrig någonsin haft fång på någon häst och därför tror jag mycket på det jag gör och tänker hålla fast id det. Jag har tre principer:
Nummer 1 är att mina hästar får alltid grunda med hö på morgonen dessutom har de lite äthalm nattetid som de kan pilla med. Jag tycker att det är vansinnigt att börja med kraftfodergiva på tom magsäck likaså att släppa ut känsliga hästar som är hungriga direkt på gräset på morgonen, framför allt också om det är frost. Jag kliver hellre upp tidigare så hästarna hinner grunda med hö.
nr 2 så tar jag bort allt kraftfoder på de hästar som verkligen inte behöver det så fort gräset kommer. De som möjligtvis behöver får lite havre istället. Inget färdigfoder alltså.
nr 3 så släpper jag inte alla hästar i gräshagar direkt bara för att de finns. De som kan vara i riskzonen får vänta till efter midsommar då mycket av näringen försvinner eller om något fält har blivit avslaget en gång. Dessa hästar får gå kvar i vinterhagar med sysselsättningsgräs istället tills jag bedömer att de kan gå ut i beteshagar.
Bara för att det finns gräs så innebär det inte att alla kan äta. Och har man känsliga hästar så är det ett pyssel och vaktande och man kan inte bara släppa ut dom på bete för sin egen bekvämlighets skull.

Sen utöver det så tror jag mycket på att tillfredställa tuggbehovet hos hästen. På kostnaden för 1 kg kraftfoder får man ca 2-4 kg hö och det är bra mycket sundare för hästarna att få hö't istället. Sen kan man anpassa hö't efter vilka hästar man har. Jag har oftast två olika sorter varav ett har lite lägre värden och ett lite bättre. Så jag försöker hålla ca 2kg hö per 100 kg kroppsvikt som minimum plus lite äthalm. Den som äter mest kraftfoder hos oss är ett stooort halvblod (tävlingshäst) på 175 och jättelång. Han får bara 1.5 liter pellets grund varje dag men däremot 15 kg hö med bra värden.

Med hjälp av det här så har jag aldrig haft fång och har så gott som aldrig aldrig kolik eller andra magproblem, peppar, peppar.

Och apropå frågan så brukar mina unghästar få gå ut på gräs ordentligt fram till 3 års ålder. Sen får man avgöra från individ till individ. Men betet får ju anpassas utifrån ras.

Slu, Ultuna hade ett föredrag för allmänheten om smala/feta hästar för ett tag sen.
Det jagkom fram till att jag ska tänka på med mina är att många små mål håller blodsockernivån på en bra nivå, även när det gäller hästar... Vi har ingen säker metod att mäta sockernivå i grovfoder i Sverige än, den som används kan fela upp till 20%. Så ta sockeranalys och ta analysen med en nypa salt, är den lite för hög så KAN det vara ändå 20% högre :-(.
Under invänjning till gräs fodra med hö/hösilage på morgonen så att dom väljer det och inte lika mycket gräs på morgon!

Så här tänker jag också kring det hela. Försurade marker ger försurad mat. Försurningen skapar sedan obalans i spårämnen i fodret. Och då vi människor köper färdiga mineraler åt hästarna, blir det fortfarande inte balans. Hästarna får för mycket järn och mangan från bete och mat från försurad mark, och för lite koppar, magnesium och zink.
Obalanser i kroppen, vad de än kan vara, kan leda till sjukdom.

Långt innan jag lärde mig något om IR upptäckte jag fenomenet att hästar ofta fick fång sommaren efter de lyckats bli ruskigt smällfeta. (och då har jag studerat både egna och andras hästar - den första häst som fick fång hos mig var för övrigt ett halvblod...)
Det jag tror, med detta i bakhuvudet, är att det var den extrema övervikten som utlöste IR och gav dem fång. Och om det är så, så borde ju undvikande av stor övervikt vara en förebyggande faktor.

Sockeranalys får man gjort utomlands, där är den korrekt.

Visst är det bra att fodra med hö istället för kraftfoder, problemet är bara att hö kan ha 25% sockerhalt. En IR häst får fång av ett sånt hö, även om den varken får kraftfoder eller gräs.

Så det är verkligen inte så enkelt att om man endast ger hö så får de aldrig fång. Tyvärr.

Du kan lägga till ett fall till din observation. Min häst blev riktigt smällfet förrförra sommaren. Smalnade av sig över vintern/våren och i somras fick han fång.

Min åsikt skriker folk åt :-) men jag skriver det ändå. Min bestämda åsikt är att alla dessa sjukdommar som ökat som faan typ fång, Ir, magproblem...........beror såklart dels på övergödning men framför allt på att markerna är försurade, hästen blir försurad och sen kommer allt det här på köpet. Gäller inte bara hästar, människor också. Marker och sjöar kalkar man för att motverka försurning. Det borde man göra med hästar (och människor också).
Nu är marker, grödor och matvaror alla snabbodlade, snabbframkallade och innehåller mängder med försurande ämne.

Har du aldrig undrat över varför folk skriker åt dina idéer?
För det första så verkar du blanda ihop begreppen fång och IR. IR innebär att hästen har problem med sockerupptaget. Den får höga socker- och insulinhalter i blodet och detta kan leda till ett fånganfall. Fång är en sjukdom där man inte riktigt är säker på hur den bryter ut. En av anledningarna är alltså IR vilket då antagligen inte har så mkt med surhet att göra. En annan anledning till ett fånganfall är att hästen äter för mkt spannmål eller fruktan vilket då leder till en försurning i tarmarna så att tarmväggen läcker, bakterier dör och gifter kommer in i kroppen (mkt förenklad beskrivning).

Sedan är jag inte alls med på hur du menar med försurningen? Jag är ganska så osäker på om gräs och annat har ett lägre pH värde för att de växer i en surare jord. Vet du att det är så?

Om det nu skulle vara så är det inte farligt att äta ngt som är surt. Det är inte så att hästens kropp (eller vår egen) blir sur bara för att vi äter ex citroner. Just citron och andra frukter medför faktiskt det motsatta dvs kroppen blir mer basisk (vilket betyder motsatsen till sur). Kroppen blir surare om vi äter mkt socker eller spannmål och en del annat. Men man måste nog äta rejäla mängder för att kroppen ska påverkas.

Även om det nu skulle vara så att vi blir surare i kroppen (på vilket sätt du menar är jag inte med på dvs vad är det som blir surt?). I vilket fall som så har jag mkt svårt att tro att det skulle hjälpa eller ens vara bra att sätta i sig en massa kalk. Magsaften i magsäcken innehåller saltsyra och det är alltså rejält surt i början av hästens mage. Det ska det vara av olika anledningar som tex att den sura miljön dödar eventuella bakterier som hästen får i sig men också att en del av matspjälkningsprocesserna kräver en sur miljö. Min uppfattning är att det inte alls bör vara nyttigt att sätta i sig mkt kalk. Jag ger lusern till min ponny. Det innehåller en hel del kalk som är bundet till fibrerna (enkelt förklarat). Detta innebär att kalken kommer ända fram till tarmen där den gör nytta och kan hjälpa till om det nu skulle vara så att det råkar bli för surt i hennes grovtarm (det är alltså där det blir surt vid en del fånganfall).

Försurningen medför att tungmetaller fälls ut i naturen och det är inte bra. Det är naturligtvis möjligt att detta leder till en del annat otrevligt i kroppen. Men inte på det sätt du beskriver det.

Senast ändrad:

Det talas en hel del om syra/bas balansen hos människor så det är inget Djurjouren själv hittat på sas. Vet inte riktigt vad jag tycker om det, men har (vettiga och välutbildade) vänner som har lagt om sin kost för att få kroppen mer basisk och de har tillfrisknat från kroniska sjukdomar/problem de haft. Så nåt ligger det nog i det! Men själv äter jag redan sen länge stort sett enbart basisk men är långt från frisk så det är knappast någon "cure-all"...

Havre, majs, vete osv är sura matvaror, så att ge kraftfoder lär utifrån den teorin ge hästen mer problem. Och det ÄR ju faktisk många hästar som får problem av kraftfoder; återkommande kolik, diarréer, utslag, mugg, eksem, svullna ben osv. Kanske kan det hänga ihop, kanske är det något annat de reagerar på.

Jag tror nog mer på att försurning av jorden är ett problem i den förstånd att det påverkar mineralbalansen i fodret, ffa höets mineraler påverkar hästen eftersom de får så stora mängder. Har höet låga halter av kalcium, magnesium, zink och koppar (mer regel än undantag) och höga halter av järn och mangan (vanligt!) skapar det stora obalanser i hästens kropp som utlöser eller förvärrar IR hos hästar som är genetisk disponerade för det. Det leder kanske till att shettisen får fång men fullblodet får istället problem med sina muskler pga magnesiumbristen. Blir inte bättre av att svenska mineralfoder tillför ännu mer järn och alltför låga halter magnesium, zink och koppar!

Har du aldrig undrat över varför folk skriker åt dina idéer?
För det första så verkar du blanda ihop begreppen fång och IR. IR innebär att hästen har problem med sockerupptaget. Den får höga socker- och insulinhalter i blodet och detta kan leda till ett fånganfall. Fång är en sjukdom där man inte riktigt är säker på hur den bryter ut. En av anledningarna är alltså IR vilket då antagligen inte har så mkt med surhet att göra. En annan anledning till ett fånganfall är att hästen äter för mkt spannmål eller fruktan vilket då leder till en försurning i tarmarna så att tarmväggen läcker, bakterier dör och gifter kommer in i kroppen (mkt förenklad beskrivning).

Sedan är jag inte alls med på hur du menar med försurningen? Jag är ganska så osäker på om gräs och annat har ett lägre pH värde för att de växer i en surare jord. Vet du att det är så?

Om det nu skulle vara så är det inte farligt att äta ngt som är surt. Det är inte så att hästens kropp (eller vår egen) blir sur bara för att vi äter ex citroner. Just citron och andra frukter medför faktiskt det motsatta dvs kroppen blir mer basisk (vilket betyder motsatsen till sur). Kroppen blir surare om vi äter mkt socker eller spannmål och en del annat. Men man måste nog äta rejäla mängder för att kroppen ska påverkas.

Även om det nu skulle vara så att vi blir surare i kroppen (på vilket sätt du menar är jag inte med på dvs vad är det som blir surt?). I vilket fall som så har jag mkt svårt att tro att det skulle hjälpa eller ens vara bra att sätta i sig en massa kalk. Magsaften i magsäcken innehåller saltsyra och det är alltså rejält surt i början av hästens mage. Det ska det vara av olika anledningar som tex att den sura miljön dödar eventuella bakterier som hästen får i sig men också att en del av matspjälkningsprocesserna kräver en sur miljö. Min uppfattning är att det inte alls bör vara nyttigt att sätta i sig mkt kalk. Jag ger lusern till min ponny. Det innehåller en hel del kalk som är bundet till fibrerna (enkelt förklarat). Detta innebär att kalken kommer ända fram till tarmen där den gör nytta och kan hjälpa till om det nu skulle vara så att det råkar bli för surt i hennes grovtarm (det är alltså där det blir surt vid en del fånganfall).

Försurningen medför att tungmetaller fälls ut i naturen och det är inte bra. Det är naturligtvis möjligt att detta leder till en del annat otrevligt i kroppen. Men inte på det sätt du beskriver det.

Pat Coleby har skrivit om hästhållning och jordbruk i några böcker. Här kan du hitta lite om det hela på ett lättfattligt sätt. Sedan kan det finnas nyare böcker och annan forskning som jag inte har inom min hjärnas räckhåll just nu. Men angående tungmetaller mm, titta på de två senast vetenskapens värld (svtplay).

Senast ändrad:

KL. Ja nu så har man kommit på att det är sockret som är boven. Och ja, det är det, socker är skadligt och bidrar till en försurad kropp.
Men vet ni vad?

Innan, på den gamla goda tiden så fick inte hästar dessa sjukdomar i samma höga grad som idag. Innan... Man börja överdosera proteiner till hästar.

Protein i de mängder vi ger i Sverige idag bidrar till en försurning i kroppen och om man dessutom lägger socker ovanpå det då brakar systemet. Protein innebär en extrem belastning för kroppen att bryta ner. Detta gäller både djur och människor.

Ni vet...På den gamla goda tiden så sa man att fång utlöstes av protein och att fånghästar skulle undvika protein. De hade rätt på den gamla tiden.....

I Sverige har man en sjuklig foderhysteri. Man försöker fodra dit muskler som hästar ska få av rörelse och träning. Bieffekten av att broiler göda hästar så här är att de blir överkänsliga mot socker och då får de fång, ir,muskelproblem, humörproblem och en massa andra problem.

Så istället för att dra ner på sockret, dra ner på proteinet och ge en massa kalk så kommer alla vällevnadsproblem för svenska hästar att minskas snabbt som faan.

Om man dessutom slutar använda pelletsfoder och muslifoder och istället börjar ge hel havre, betfor och kli så kommer problemen att minskas drastiskt.

Senast ändrad:

KL. Ja nu så har man kommit på att det är sockret som är boven. Och ja, det är det, socker är skadligt och bidrar till en försurad kropp.
Men vet ni vad?

Innan, på den gamla goda tiden så fick inte hästar dessa sjukdomar i samma höga grad som idag. Innan... Man börja överdosera proteiner till hästar.

Protein i de mängder vi ger i Sverige idag bidrar till en försurning i kroppen och om man dessutom lägger socker ovanpå det då brakar systemet. Protein innebär en extrem belastning för kroppen att bryta ner. Detta gäller både djur och människor.

Ni vet...På den gamla goda tiden så sa man att fång utlöstes av protein och att fånghästar skulle undvika protein. De hade rätt på den gamla tiden.....

I Sverige har man en sjuklig foderhysteri. Man försöker fodra dit muskler som hästar ska få av rörelse och träning. Bieffekten av att broiler göda hästar så här är att de blir överkänsliga mot socker och då får de fång, ir,muskelproblem, humörproblem och en massa andra problem.

Så istället för att dra ner på sockret, dra ner på proteinet och ge en massa kalk så kommer alla vällevnadsproblem för svenska hästar att minskas snabbt som faan.

Om man dessutom slutar använda pelletsfoder och muslifoder och istället börjar ge hel havre, betfor och kli så kommer problemen att minskas drastiskt.

Men vad är det i kroppen som blir försurat?

Fång och IR hänger mycket ihop med övervikt. Ger du hästen för mycket mat så blir den tjock (samma gäller människor).

Det spelar ingen roll om du ger pellets eller havre ger du för mycket mat i förhållande till vad hästen behöver så blir den fet.

Ja, det är en annan sak. Den här fria tillgången på gödslat hösilage med hög proteinhalt leder till övervikt och att ha överviktiga djur av vilket slag det än må vara är en form av djurplågeri. Det är ok att man övergöder sig själv och blir fet och pga av detta får en massa hälsoproblem, men att låta sina djur bli feta är inte ok.
Svenska hästar ser ut som julgrisar tycker jag. Proteinmuskler istället för träningsmuskler och massa inbakat fett överallt.

Och nån annan i tråden nämnde citron och helt korrekt, citrusfrukter har trots att de är sura en basisk inverkan på kroppen så citrus i mängd är förebyggande och nyttigt.

Ja, det är en annan sak. Den här fria tillgången på gödslat hösilage med hög proteinhalt leder till övervikt och att ha överviktiga djur av vilket slag det än må vara är en form av djurplågeri. Det är ok att man övergöder sig själv och blir fet och pga av detta får en massa hälsoproblem, men att låta sina djur bli feta är inte ok.
Svenska hästar ser ut som julgrisar tycker jag. Proteinmuskler istället för träningsmuskler och massa inbakat fett överallt.

Och nån annan i tråden nämnde citron och helt korrekt, citrusfrukter har trots att de är sura en basisk inverkan på kroppen så citrus i mängd är förebyggande och nyttigt.

Citrusfrukter är nyttiga ja. Men det är för att de innehåller bla en massa vitaminer.

Vad är det för skillnad på proteinmuskler och träningsmuskler? Muskler i kroppen består av muskelfibrer. Skulle det vara skillnad på fibrerna beroende på fodermedel?

Sen återigen vad är det i kroppen som blir försurat?

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 074
Senast: Twirro
·
Foder & Strö Vi har en mycket svårfödd häst som vi inte riktigt får ordning på, och jag har slut på idéer. Hon är ett 13-årigt ädelt halvblodssto...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
16 078
Senast: axel
·
Hästvård Vi har en ponny som är en riktig surpuppa. Vi har haft honom lite mer än ett år och nu under slutet av hösten upplever vi att han har...
Svar
14
· Visningar
1 774
Senast: Hannah0407
·
C
Hästvård http://www.ridsport.se/norrbotten/magsar_hos_hast.htm http://hippocampus.slu.se/bibliotek/dokument/ACF51C.pdf Fäljande text finns...
Svar
10
· Visningar
1 442
Senast: Boj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka