IPO III avd C

Sv: IPO III avd C

Det behövs i alla grenar och discipliner där hunden är tillräckligt tänd. Det är sällan man spelar på de drifterna inom lydnad, spår eller sök tex. Skydd, vall, hundkapp, jakt....där kan man hitta de drifterna.

Fast nej, där håller jag verkligen inte med. Min uppfattning är att det på lägre nivå fortfarande är "standard" att gasta inom IPO:t, men det försvinner alltmer i de högre klasserna (tack och lov) liksom att lydnadskraven blir högre. Jag upplever sällan att det är lika mycket vrålande inom svensksskyddet, där tycker jag snarare att det är mer rop. De senaste IPO-tävlingar på högre nivå jag har varit på har inte varit särskilt gapiga (schäferslaget var det senaste).

Sedan köper jag absolut att man kan behöva ta till rösten om man känner att hunden går ur hand, men det är skillnad på att "det behövs" och att det sker ett misstag. Annars handlar det bara om ett aktivt val.

Filmen tänker jag inte kommentera då man i större delen inte ser särskilt mycket, ni är för långt bort. Sam verkar dock vara en trevlig och lagom herre! Dessutom fin :)

Nog behövs det även i de högre klasserna. Bara senast på SM så var det några som fick ta i för fulla muggar för att få jundarna att släppa. Några släppte trots det inte. Jag säger inte att det alltid är en nödvändighet att gå runt och skrika men nog måste även vm-förare ryta till då och då. Schäferslaget har jag en del filmer ifrån och det ryts till då och då på dem också. På årets idc var det en viss förare som fick ta i ordentligt i varenda släppande för att få loss hunden. På fmbb hade en annan samma problem. Så visst förekommer det.

Den där skillnaden mellan behövs och sker ett misstag förstod jag inte. Ingen vrålar väl av misstag. Och om det sker en missbedömning av föraren och hunden drattar iväg då uppstår ett behov av hårt kommando och alltså behövs det. Man kan ju i och för sig skita i det och låta hunden vara olydig men då kostar det poäng också.

Men det är ju klart att ju duktigare man blir, ju mer rutinerad och genomarbetad hunden är, desto mer sällan måste man dra i nödbromsen. I bruksspår behöver man dock i princip aldrig dra i någon nödbroms.

Nog behövs det även i de högre klasserna. Bara senast på SM så var det några som fick ta i för fulla muggar för att få jundarna att släppa. Några släppte trots det inte. Jag säger inte att det alltid är en nödvändighet att gå runt och skrika men nog måste även vm-förare ryta till då och då. Schäferslaget har jag en del filmer ifrån och det ryts till då och då på dem också. På årets idc var det en viss förare som fick ta i ordentligt i varenda släppande för att få loss hunden. På fmbb hade en annan samma problem. Så visst förekommer det.

Den där skillnaden mellan behövs och sker ett misstag förstod jag inte. Ingen vrålar väl av misstag. Och om det sker en missbedömning av föraren och hunden drattar iväg då uppstår ett behov av hårt kommando och alltså behövs det. Man kan ju i och för sig skita i det och låta hunden vara olydig men då kostar det poäng också.

Ja, jag skrev ingenstans att det inte förekommer? MEN det försvinner tack och lov alltmer, jag tror att det generellt sett beror på att förarna har bättre grundlydnad på sina hundar. Jag ser allt oftare hundar som är bättre genomarbetade. I mina ögon är det extrem skillnad på IPO:t som det såg ut för bara tio år sedan, och vad det är på väg mot nu.

Att hunden är olydig (åtlyder ej utan arg röst)ser jag som ett misstag, och således bör det endast göras i nödfall (som i detta fall). Att det behövs på driftiga hundar ser jag ingen logik i, det stämmer helt enkelt inte-utom i nödfall då. (Kort och koncist håller jag helt enkelt inte med om att behovet finns där, inte som standard)

Senast ändrad:

A, då är jag med. Mina ord ska inte tolkas som att det är standard att ryta och att det är ett måste, alltid. Det ska utläsas som att det endast är i de grenarna behovet finns, stundtals, för att det bara är där du väcker hunden ordentligt.

Det händer ju liksom inte att man måste rya i åt lydnadshunden. Inte på samma vis.

Liknande trådar

Hundhälsa Jag börjar med några förtydliganden: Det är inte min hund, men jag har fått tillåtelse att be om hjälp här. Hunden har varit hos...
2
Svar
28
· Visningar
6 783
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
12 916
Senast: Milosari
·
Övr. Hund Jag och min man har en adoptivhund, en staffe, som är fem år gammal och som nästan alltid är världens bästa hund. Vi har bara haft honom...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
7 340
Senast: mmbot
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har egentligen i flera år lockats av tanken på att vistas i en stuga utan el och indraget vatten, för att känna på hur det kändes...
Svar
0
· Visningar
787
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Bildtråd
  • Tips ang "spjälka" ben