IPO III avd C

Sv: IPO III avd C

när jag sänder hunden mot första skärmen så inser jag att han är på väg att köra programmet helt på egen hand. Lösningen blev hårdare kommandon... Förhoppningen är dock att plocka tillbaka honom lite så jag kan gå tillbaka till min normala röstnivå.
Tack för svar. Det gäller väl att hitta ett inre lugn och fokus för er båda och kanalisera hans energi rätt, så att du känner att han är på men ändå lyssnar, antar jag? Fin vovve.

Med tanke på hur taggad hunden är så tycker jag inte det är så konstigt att du skriker:D man ser ju hur han är på väg att själv sticka efter figgen nån minut in i filmen och gå ur fotgåendet.

Jag kan inget om IPO, men när han ronderar(?), vet du var figgen står?

Japp, det är planen. När vi körde igenom honom dagarna innan så kändes han så föjsam och fin och så kommer jag ut på tävlingsdagen och hunden bara :banana: :bump:

Figgen står på tävling alltid i sexan, sista skärmen. Det vet min hund mycket väl så dragningen dit är stor. När vi körde tvåan så sa han tja'rå och stack till sista skärmen i princip direkt. Inte direkt vad jag önskat men ändå....det är en helt annan hund än när han kom. Nu är han taggad, glad och tar för sig av världen.

Kikade lite på din film, får man komma med kommentar och frågor trots att jag inte håller på med "din" gren öht?

När du ser att hunden är på väg att gå ur hand, så ökar du tonläget på kommandot. Hunden rättar sej. Toppen!
Varför fortsätter du med högre röst trots att hunden är på plats?
Vill man inte ha fina signaler i din gren?

Vad man kan se på filmen så är hunden lite yvig i fotgåendet mot den med armskydd (figge?) där hade jag nog lagt en halvhalt för att ge hunden en chans till att räta upp sej. Eller behöver inte hunden gå korrektare fot?

Är du inte rädd att behöva använda högre och högre kommandon? Tillsist tar ju även rösten slut i hur högt man kan ropa.

OBS!
Detta är ingen kritik utan bara funderingar och frågor!

Och betona.....det kan du få neddrag för. Blir tonen för hård på ett kommando så kan de dra för hårt kommando. Det dras dock sällan för högt kommando.

Haha nu blev jag nyfiken för att alla ska tjata om rösten. ;) Nu ska vi se om jag räknade rätt - när du skickade på 2:a och 4:e skärmen så hade du ett mer lite rytande tonläge, det var väl där han ögnade mot slutet. Fick du någon form av kommentar på det eller godkände dem det som bara "högljutt"?

Bara av ren nyfikenhet. Jag fattar inte vad folk ska gnälla om. Det är inte som att du gör illa hunden.

Fast gnälla? Är man van med att kunna använda rösten vanligt låter det ju otrevligt om nån står och vrålar på hunden. Det låter liksom som om det skulle göra fel hela tiden och matte är jättearg.

Visst måste man göra sig hörd på avstånd, men inte har jag hört att t.ex. Migo skulle stå och vråla på sina vallhundar heller.

Inte för att klaga på just TS, men det är intressant att det just inom IPO förekommer sånt här gastande.

När vi körde tvåan så sa han tja'rå och stack till sista skärmen i princip direkt... det är en helt annan hund än när han kom. Nu är han taggad, glad och tar för sig av världen.
Smart vovve; varför springa runt o leta när man redan vet var han är? Urfånigt, jue. :D Kan ju ha påverkat dig också att han gjorde så sist, så att du tog i lite för säkerhets skull nu, kanske. Ni får träna på växellådan, så du kan motorbromsa lite när du behöver. :p

Är han en omplacering? Mycket svansvift; han ser ut att ha kul.

Tack för att du delade med dig av filmen, det var kul att se.

Fast gnälla? Är man van med att kunna använda rösten vanligt låter det ju otrevligt om nån står och vrålar på hunden. Det låter liksom som om det skulle göra fel hela tiden och matte är jättearg.

Visst måste man göra sig hörd på avstånd, men inte har jag hört att t.ex. Migo skulle stå och vråla på sina vallhundar heller.

Inte för att klaga på just TS, men det är intressant att det just inom IPO förekommer sånt här gastande.

Ja fast vissa saker finns det liksom i mitt tyckte ingen anledning att haka upp sig på. Hunden ser ju glad ut, hunden ser inte ut som att den får stryk och den verkar snarare mer taggad av det hela. Skulle hunden bete sig som om den vore illa berörd, slagen och må dåligt av det hade jag också sagt att det ser otrevligt ut. Visst kan man fråga av ren nyfikenhet och diskutera behovet av att höja rösten på ett konstruktivt sätt men att skriva med versaler, svordomar, skriva att man inte ser nåt på filmen så jag struntar i att kommentera det som tråden faktiskt handlar om bla bla. Det är ju bara trist attityd. Jisses liksom, hon höjer rösten bara, inte värre än så.

Det har du alldeles rätt i. Jag är fortfarande bara intresserad av att diskutera skrikande inom IPO. Som jag redan skrev tycker jag hunden är duktig och ser väldigt taggad ut!

Kikade lite på din film, får man komma med kommentar och frågor trots att jag inte håller på med "din" gren öht?

När du ser att hunden är på väg att gå ur hand, så ökar du tonläget på kommandot. Hunden rättar sej. Toppen!
Varför fortsätter du med högre röst trots att hunden är på plats?
Vill man inte ha fina signaler i din gren?

Jag var inte kall nog att våga chansa. Efter varje transport kommer bett och bevakning och då har hunden återigen höjt sig och varvat upp igen. Mitt hårda fotkommando håller helt enkelt bara ihop hunden i det momentet. Det är inte korrigerande nog för att han ska skärpa till sig hela programmet. Inte när han hamnat i latjo-lajban-mode. På träning hade jag gjort annorlunda men på tävling har jag ett kommando på mig. Sedan börjar det kosta poäng och extra kommandon är dyra.

Fina signaler är inget man aktivt eftersträvar även om idealet är att det levereras ett klart hörbart kommando, varken mer eller mindre. Här kommer dock den fina balansgången in mellan driv och lydnad. Om hunden är för lydig så blir angreppen lidande och om hunden är för taggad så finns ingen lydnad. Det är inte helt enkelt att känna av på vilken nivå man bör lägga ton och volym.

Ytterligare en faktor är att hur hunden än beter sig så kommer den få belöning. Jag kan inte avstå från att skicka min hund i bett och bevakning och det är världens mega-jackpot för alla hundar. Det är också anledningen till varför de varvar i varje nytt moment.

Vad man kan se på filmen så är hunden lite yvig i fotgåendet mot den med armskydd (figge?) där hade jag nog lagt en halvhalt för att ge hunden en chans till att räta upp sej. Eller behöver inte hunden gå korrektare fot?
Nej, det är inget fotgående ur lydnadsklass. Det är en förflyttning och hunden behöver bara vara under kontroll. För högsta betyg ska dock hunden växla till ren lydnad, men den här yvigheten kostade mig bara någon tiondels poäng. En halvhalt hade kunnat tas som påverkan på hunden och det kan tas som påverkan på hunden och en hel poäng försvinner. En halvhalt hade han nog struntat i dessutom. Draget och fokuseringen mot figgen är större än så.

Är du inte rädd att behöva använda högre och högre kommandon? Tillsist tar ju även rösten slut i hur högt man kan ropa.
Självklart! Det är också därför alla mina andra kommandon är i normalt, glatt röstläge och att jag vill ha normal samtalston på träning. Mina fotkommandon här är som sagt min nödbroms.
OBS!
Detta är ingen kritik utan bara funderingar och frågor!
Inga problem. Frågar man inte får man inget veta.

Helt rätt räknat. Framförallt fyran är vår svagaste länk i ronderingen. Det är nära till sexan och såååå enkelt att strunta i matte och springa direkt till figge. I hela programmet har vi inte ett enda neddrag för hårda, höga eller långa kommandon. De neddrag jag fick på ronderingen var för vida svängar runt just tvåan och fyran. Han hade för mycket dragning mot figg.

Som sagt, ca 20 kommandon totalt, sju är hårda och i anslutning till de tillfällen där han gasar.

Jo jag förstår det nu. Men det verkar ju vara väldigt vanligt att folk vrålar utan någon direkt orsak. Det låter bara så konstigt att det ska behövas just i IPO men inte i vallning t.ex.

Jag kan ta i från tårna jag med när det är skarpt läge och hunden är på väg ur hand/ fattar egna kreativa beslut som kan leda till kaos. Och senast igår på tävling var det ett tiotal förare som brölade sina hundar runt banan. Så det förekommer allt inom vallning med!

Sen har ju vi fördel av visslan. Den hörs på långt håll, och det går att ge hårda kommandon utan att utomstående förstår att det är hårt... på gott och ont.

Senast ändrad:

Det behövs i alla grenar och discipliner där hunden är tillräckligt tänd. Det är sällan man spelar på de drifterna inom lydnad, spår eller sök tex. Skydd, vall, hundkapp, jakt....där kan man hitta de drifterna.

Då är det ändå riktigt varmt och hunden är värmekänslig. Han går inte alls lika hårt i angrepp som han brukar.

Det var inte vår första trea så att han gjorde så i tvåan hade inte så mycket inverkan. Vi har ju till och med plockat cert efter det.

Hunden är tysk import. Kom till sverige då han var två. Köpte honom då han var 2, 5.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hundhälsa Jag börjar med några förtydliganden: Det är inte min hund, men jag har fått tillåtelse att be om hjälp här. Hunden har varit hos...
2
Svar
28
· Visningar
6 783
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
12 916
Senast: Milosari
·
Övr. Hund Jag och min man har en adoptivhund, en staffe, som är fem år gammal och som nästan alltid är världens bästa hund. Vi har bara haft honom...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
7 340
Senast: mmbot
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har egentligen i flera år lockats av tanken på att vistas i en stuga utan el och indraget vatten, för att känna på hur det kändes...
Svar
0
· Visningar
787
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka