Kikade lite på din film, får man komma med kommentar och frågor trots att jag inte håller på med "din" gren öht?
När du ser att hunden är på väg att gå ur hand, så ökar du tonläget på kommandot. Hunden rättar sej. Toppen!
Varför fortsätter du med högre röst trots att hunden är på plats?
Vill man inte ha fina signaler i din gren?
Jag var inte kall nog att våga chansa. Efter varje transport kommer bett och bevakning och då har hunden återigen höjt sig och varvat upp igen. Mitt hårda fotkommando håller helt enkelt bara ihop hunden i det momentet. Det är inte korrigerande nog för att han ska skärpa till sig hela programmet. Inte när han hamnat i latjo-lajban-mode. På träning hade jag gjort annorlunda men på tävling har jag ett kommando på mig. Sedan börjar det kosta poäng och extra kommandon är dyra.
Fina signaler är inget man aktivt eftersträvar även om idealet är att det levereras ett klart hörbart kommando, varken mer eller mindre. Här kommer dock den fina balansgången in mellan driv och lydnad. Om hunden är för lydig så blir angreppen lidande och om hunden är för taggad så finns ingen lydnad. Det är inte helt enkelt att känna av på vilken nivå man bör lägga ton och volym.
Ytterligare en faktor är att hur hunden än beter sig så kommer den få belöning. Jag kan inte avstå från att skicka min hund i bett och bevakning och det är världens mega-jackpot för alla hundar. Det är också anledningen till varför de varvar i varje nytt moment.
Vad man kan se på filmen så är hunden lite yvig i fotgåendet mot den med armskydd (figge?) där hade jag nog lagt en halvhalt för att ge hunden en chans till att räta upp sej. Eller behöver inte hunden gå korrektare fot?
Nej, det är inget fotgående ur lydnadsklass. Det är en förflyttning och hunden behöver bara vara under kontroll. För högsta betyg ska dock hunden växla till ren lydnad, men den här yvigheten kostade mig bara någon tiondels poäng. En halvhalt hade kunnat tas som påverkan på hunden och det kan tas som påverkan på hunden och en hel poäng försvinner. En halvhalt hade han nog struntat i dessutom. Draget och fokuseringen mot figgen är större än så.
Är du inte rädd att behöva använda högre och högre kommandon? Tillsist tar ju även rösten slut i hur högt man kan ropa.
Självklart! Det är också därför alla mina andra kommandon är i normalt, glatt röstläge och att jag vill ha normal samtalston på träning. Mina fotkommandon här är som sagt min nödbroms.
OBS!
Detta är ingen kritik utan bara funderingar och frågor!