Invänjning till lösdrift!

Fossing

Trådstartare
Hur vänjer man hästen från box till lösdrift på bästa sätt om det är mitt i smällkalla vintern?

Just nu lutar det åt att ponnyn byter stall i december och flyttar till en lösdrift, något jag tror att han kommer må mycket bra av! Han blev installad från betet för några veckor sedan och jag ser redan hur han förändras till det sämre :( Han gillar inte alls att stå på box 18-07 varje dag och det kan man ju förstå.

Hur gör man på bästa sätt för att vänja in honom till lösdrift? Jag har ca två veckors ledigt i samband med att han flyttar, dvs tid att pyssla lite extra, och det finns boxar där så han kan stå inne till en början. Eller ska jag bara "kasta ut honom" i hagen? :D

Han känner både hagarna och flocken han ska gå med så rent socialt är det inga problem. Jag kommer nog behöva klippa honom i oktober/november men ska bara klippa hals, bog och halva magen (herrn får MKT päls!), det borde väl gå bra? Han är ingen frysis.

Kan jag redan nu göra något för att underlätta för flytten? Tex inte täcka honom så han sätter lite mer päls? Jag har tyvärr inte möjlighet att påverka in- och utsläppstiderna.

MKT tacksam för svar, då både han och jag alltid haft box att bo i. :D

Sv: Invänjning till lösdrift!

Kul att ni ska flytta till lösdrift! Det trivs många hästar i.
Jag skulle nog försöka låta bli att täcka hästen så mycket under hösten. Så att han har fått lite päls tills han ska ut på lösdriften. Om han står i ett kallstall nu är det ingen skillnad från lösdriften men är det ett varmstall så får du kanske se till att täcka honom ordentligt när han kommer ut..

Lycka till!

En fråga bara varför flyttar du honom inte på en gång till lösdriften? :)

Jag skulle noh undvika att täcka så gått det går nu så att han får en ordentlig päls.

Hästen är ju van vid att vara ute på dagarna så jag tror inte det är någor problem med att "bara släppa ut" den på lösdrift. Den kanske är lite segare att rida den första tiden eftersom den kommer att röra sig mer än när den går på box.

Ser inte riktigt problemet med pälsen. Jag har min häst täckad hela vintern och hon går på lösdrift och har så gjort i några år.

För att nya stället ligger i en annan stad 15 mil bort. Jag ska byta jobb om allt går väl och flytta. :)

Till alla: Tack för inputs! Jag är som sagt grön på det här med lösdrift och det finns kanske saker som kommer upp som jag inte alls kommer att vara beredd på! :)

Tycker ni att han ska stå inne på nätterna första tiden på nya stället (han kommer då såklart ha sällskap), och sedan göra nätterna kortare och kortare eller blir det bara rörigt?

Rör inte till det för dig, om du är rädd för att hästen ska frysa så lägg ett extra täcke under i så fall, tex. ett fleece.

Om hästen inte är känslig mot kyla så går det nog bra att släppa ut på lösdrift direkt. Det är ju många gånger vind och nederbörd som ställer till det för hästar men kyla brukar de klara bra. Pälsen anpassar sig oftast efter klimatet.

Jag märkte stor skillnad på mitt sto när hon fick börja gå på lösdrift, hon har nu gjort det i ett par år. Aldrig stel eller svullen i benen, piggare i både kropp och själ och hon trivs som fisken i vattnet.

Vi har tagit emot flera hästar i vintern som kommit direkt från varmstall. Det du behöver tänka på är ju att hästen har rätt täcke. Det räcker med att du använder det täcke som du tidigare haft på hästen dagtid ute i hagen. De klarar nätterna utan problem och håller värmen genom att stå nära i flcoken och äta grovfoder - se till så att lösdriften erbjuder hästarna fri tillgång på det.

Första veckan (ibland längre) får man nog räkna med att hästen kanske är en aning trött. Det är mycket med att bearbeta sig in i en ny flock och att hålla koll på allt runt ikring. Första veckan ute tar lite på krafterna rent mentalt för en del hästar så man kanske inte behöver kräva mer än vad hästen verkar tillåta. En del hästar reagerar inte alls, andra är inte sig själva på 3-4 veckor. Sen bör du också känna på hästen dagligen så att den inte är kall. Känn under magen/skapet och på öronen.

Ge gärna lite kraft inne, och vatten. Checka sånt som du annars tar för givet.

Jag har aldrig varit med om att det varit några problem. Man gör precis som när man börjar på hösten med en häst som aldrig gått på lösdrift. Har ett extra öga öppet några veckor.

Ett täckestips är att du använder dubbla täcken. Dvs regntäcke samt fleece/ull/thermo eller liknande och sen byter du undertäcket efter väder. Yttertäcket kommer att slitas fortare när hästen har det dygnet runt och det är billigare att köpa nytt regntäcke än vintertäcke. Och dessutom är det lättare att variera tjockleken på täcket. Du bör ha minst 2-3 ombyten, alltså även av regntäcken. Så att du kan byta direkt om det går sönder eller blir blött.

Om du har möjlighet så försök redan nu att inte täcka allt för mycket om du inte måste. Lite mer päls än vanligt kan vara en fördel förstås. Jag tycker att det är bra för säkerhets skull.

För att nya stället ligger i en annan stad 15 mil bort. Jag ska byta jobb om allt går väl och flytta. :)

Till alla: Tack för inputs! Jag är som sagt grön på det här med lösdrift och det finns kanske saker som kommer upp som jag inte alls kommer att vara beredd på! :)

Tycker ni att han ska stå inne på nätterna första tiden på nya stället (han kommer då såklart ha sällskap), och sedan göra nätterna kortare och kortare eller blir det bara rörigt?

Jag skulle inte ta in och ut i början. Låt flocken komma till ro istället, det blir lätt mer "bråk" om man tar isär över natten. Möjligen att du kommer märka av att din häst bli lite trött första tiden, detta brukar dock gå över ganska snabbt. Om hästen är van att gå i flock sen förut brukar det inte vara några problem. Hästar som gått ensamma eller med bara en polare kan tycka att det är lite besvärligt med stor flock ett tag, men de löser det om de får tid på sig.

Kul för dig och din häst att ni hittat en lösdrift!

/Migo

Jag flyttade till egen gård med lösdrift i december och min häst hade stått i vanligt stall innan, jag gjorde ingen invänjning utan det gick bra ändå. ponnyn som jag köpte i februari hade gått med täcke tills januari och var lite känsligare så när hon frös la jag på ett täcke. Jag har inte upplevt att dom tyckte det var konstigt att helt plötsligt få dela på en box( ligghall) som dom kunde använda vid behov.

Nu ska vi flytta redan 1 nov :banana: Så vi får se om han blir klippt eller om det går bra ändå med ridningen.

Hur ska jag tänka med grovfoder? Just nu får han 5 kg hö (analyserat och korrekt uträknad foderstat) + att han väl äter lite av halmen i boxen under nätterna. Hur mycket mer kan han tänkas behöva? Visst, kan ju fodra med ögat men då är ju skadan redan skedd när man börjar märka viktnedgång så att säga. Han har lätt för att lägga på sig och de här 5 ynka kilona han får nu är max vad han kan äta utan att bli en boll typ :p

Senast ändrad:

Vad har du för ngn häst som klarar sej på fem kilo? Har man häst på lösdrift brukar manha fri tillgång om det går, så jag blir bara nyfiken, ingen kritik! Bara väldigt nyfiken hur den ska klara sej på fem kilo i vinter.

Har inte hästarna fri tillgång?

En medelstor häst på lösdrift äter mellan 10-15 kilo/dag när det är som kallast, ibland mer, ibland mindre. Jag upplever dock att de i de flesta fall äter runt 10 kg/dag. Vi har haft lösdrift i 3 år och har räknat ut att det går åt ca 500kg/mån/häst om man slår ut mängd grovfoder på de månader vi utfodrar. Det blir i snitt ca 16 kg/dag/häst. Och då är ev. svinn inräknat.

Förra året stod mina hästar på 6kg hö (islandshäst) och 4kg hö (shetlandsponny). De har en stor utedrift med "bete" året runt och om det snöar lägger jag ut halm, som även finns att tillgå inne i ligghallen. De var lite småmulliga innan gräset kom i våras så ni kan ju bara tänka er hur de ser ut nu, efter en sån här bördig sommar/höst!
Jag kan absolut inte ha dessa tjockisar på fri tillgång på hö/hösilage! Däremot inte sagt att det inte är viktigt att de alltid har något att tugga på. Lycka till!

Hej jag har samma fråga typ. Funderar på att köpa en nordsvensk. Dom flesta som jag hittills har kollat på har sina matrutiner att dom får hö 3-4 gånger om dagen * 2-3 kg. Så på en dag så käkar dom runt 10 kg. Om jag då när jag får hem hästen, vill vänja den på lösdrift, fri tillgång till hö, hur ska jag enklast gå till väga, för att inte den ska äta ihjäl sig, eller äta upp allt på en gång å sedan inte ha något hö på eftermiddagen, kvällen.
Jag hade tänkt att den ska få komma in på kvällen, men då inte förrän runt 21-22 å sedan ut på morgonen igen, så ett mål hö får han säkert där vid 22,00 för att ha något att sysselsätta sig med på natten.
Men ge mig tips å råd, så att hästen inte blir smällfet, eller får tomt med hö på eftermiddagen.
Å om jag ger helt fritt, dvs när höet är slut häller jag på mer, hur kollar jag enklast så att han inte bli fet....
/ johanna

Klart han inte ska klara sig på fem kilo i vinter om han ska gå ute!! Det var ju därför jag frågade om mängden stråfoder. Har mkt svårt att tänka mig att han fixar fri tillgång, maken till lättfödd häst har jag aldrig varit med om.
Kan tillägga att han är lite väl tjock på 5 kg också, vet inte vad den hästen lever på alltså, det är en dponny, korsning något åt welsh/connemara/arabhållet. Sjukt pigg, sjukt glad och fin och rund över rygg o rumpa. :confused:

Senast ändrad:

*putt*

Ingen som kan ge tips hur mycket mer hö man ska tänka? :) Så jag har lite att gå efter iaf

Min häst som åt 6-7 kg när han stod på box, äter numera 9 kg på lösdrift. Jag hade ökat upp till minst 7-8 kg till din häst och sedan räknat på det om det fanns tillgång till hö-analys.

Ofta går det faktiskt mycket bättre än man tror att ha hästarna på fri tillgång.
Min ponny är en sådan som blir tjock på luft och vatten men han har, tillsammans med de andra hästarna, haft rundbal i hagen sista tre vintrarna (detta blir tredje...). Visst äter de mycket till en början men efter en bal eller två så inser de att det alltid finns mat och de inte behöver vara hungriga. Då sansar de sig och helt plötsligt stabiliserar sig magen och bukomfånget.

Är det en d-ponny skulle jag inte under något förhållande ge mindre än 6 kilo stråfoder/dygn (hö, med om det är blött foder...). Dra hellre ner på kraftfoder. Hästar blir inte tjocka av hö.

Jag tror inte vi vågar riskera det, då han går med en flock shettisar där vissa har fångtendenser. De kommer bli individuellt utfodrade istället så att alla får i sig det de ska ha.

Han får en näve kraftfoder morgon och kväll, för att han ska vara tyst när de andra får :p Mer hö = tjock häst, tyvärr.

Nira : Tack! Självklart ska jag analysera även höet i det nya stallet :)

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 117
Senast: Lavinia
·
Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
3 462
Senast: tanten
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 208
Senast: Ridinglady
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 356
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Stora shoppingtråden II