Introducera stången...?

A

Athina

Så... hur har ni gjort?

Direkt till problemet...

När jag tar i honom i skritten, så är det inget märkvärdigt... När jag tar i honom i traven, ja då stannar han (han tvärnitar nästan) och rycker upp huvudet, men inte hela tiden...
I galoppen, ja när jag tar i honom för att visa att det går lite fort och jag tar verkligen inte mycket i honom, ja då antingen tvärnitar han, eller så kortar han i hop sig och går till stilla stående och blir liksom "uppåt", ja han hoppar upp och ned på stället...

Funderade då på om det var själva kedjan som är ovan att jag kanske skall prova en strap som sitter på det vanliga tränset...?
Vi har haft den jätte löst nu dem här veckorna vi har försökt introducera stången...

Eller är det själva stången, att han inte gillar tungtrycket??

Vi har en "Billy Allen" stång då han går vanligtvis med det bettet och verkar inte tycka om krusiduller i munnen...

Dem flesta jag känner som introducerat sina på stång har heeeelt andra grejer som jag tycker verkar lite skrämmande att stoppa i munnen på en häst...:confused:

Vad tror ni det kan vara? Jag har liksom inte råd att köpa nya stänger och prova... och våran butik här nere är inte så välsorterad heller...

Sv: Introducera stången...?

Jag fick rådet av AJ att inte ha en kjedja i början, hellre en curbstrap helt i läder. Kör ännu på med den eftersom det funkar. Har alltid haft den väldigt löst.

Jag gick över från vanligt delat tränsbett till billy allen stång men det gick fint. Du kanske ska testa en stång med kortare skänklar så att inte hävstångseffekten blir så kraftig? Samt verkligen tänka på att rida med benen/sätet o inte med händerna. Kan tänka mig att han reagerar så kraftigt med huvudet pga för lite ben i kombination med handen.

köp en stång där du kan ha ett par tyglar på stången, och ett par tyglar som tränsbett. Se till att skänkeln är kort då han är så känslig. Du vänjer honom sakta vid mer och mer inverkan av stången. Testa även en mundel med lite tungfrihet. En stång verkar på ett helt annat sätt än tränsbettet. Finns även stång med tredelad mundel, ifall han inte gillar det stela.

Har aldrig behövt rida honom med händerna särskilt mycket tidigare heller, det är därför jag gillar honom. Han lärde sig så himla snabbt att lyssna till vad min kropp säger och att jag endast rider med benen...

Skall titta om jag kan låna en stång med kortare skänklar..

Ja det är smart, så har jag ridit förut.

Men det här med tungfrihet, jag blir så himla orsäker på det här med att ha en port på bettet, ja iaf på honom.
Har ju ridit många andra hästar med sånna typer av bett och det har inte varit något konstigt...

Men jag tror inte han tycker om när det är grejer i munnen som stör, det är därför vi har valt "billy allen", då den är helt slät/rak...
152_2561S.jpg
148_254105.jpg

Vi provade vanligt 3-delat tränsbett på honom en gång och det gillade han inte...

Men om jag skall prova en sådan stång, kan du ge mig exempel på en sådan? Skall det vara rörliga skänklar etc..? Bilder gärna!!!

Så jag vet vad jag skall köpa.. tycket att allt ser så himla avanccerat ut när jag kollar på div sidor jag brukar handla från på nätet...

Jag skulle nog rekommendera att när man går över på stång först använder en med korta skänklar. Tyvärr finns dom inte att köpa överallt.:mad:

4462.jpg

En bekant till mig hade det här bettet, när hon började med stång på sin 5-åring och han verkade gå med på det. Det har ju korta skänklar...

Kan höra om jag kan låna det, jag kan ju alltid prova liksom...:smirk:

Annars så har jag lite gamla kandar stänger liggandes från dressyr tiden och jag vet att jag har en som jag använde på ponnyn, det är litet...(korta skänklar, 11,3 cm för att var exakt) vad tror ni om det???? :confused:

det där bettet kan mycket väl fungera. treddelade bett blir ju inte lika stelt och kraftigt som ett oledat/rakt.
man får prova sig fram med varje häst och se vad de egentligen vill ha. antingen vill han ha en lös mundel som han kan leka lite med, eller så är det att billy allen trycket på tungan som han inte gillar, och då finns det ju bett med låg eller medium port.

20431-80x100.jpg

H**ks har ett stångbett (nr 500603) med medium port.

medium ports är vanligast på bett med fasta skänklar, men som du ser så finns det även ledade alternativ om man letar.

Du kanske vet...

Hur vet man om porten passar hästen? Alltså om man ska ha low el medium..Kan man lita på känslan när man rider, eller kan man kolla på ngt sätt? Hur ska den ligga på tungan?

Är det medium port på det better på h**ks då?

Skulle önska att det fanns rörliga skänklar på fler bett.. alltså rörliga på detta viset, så att mundelen ligger still...

Globus_573810.jpg

Eller vill man kanske inte ha det??? Det kanske inte alls är bra? Tycker det borde vara smartare så att det inte rör sig för mycket i munnen???:confused:

Liknande trådar

Gravid - 1år I sommar ska maken, jag och vår lilla bebis resa till makens familj och tillbringa uppåt sex veckor där. Flyget tar några timmar...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 489
Senast: Dorinda
·
Relationer Hur vet man om det är dags att göra slut? Hur vet man att man är kär? När relationen inte flyter på och det finns saker som skaver hur...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
16 145
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
12 915
Senast: Milosari
·
Övr. Barn Just mitt barn är litet men jag vet att det kan förekomma i alla åldrar så jag lämnar prefix öppet. Och ja, jag vet att detta inte är...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
15 157
Senast: Sar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar