Introducera medryttare...

unki

Trådstartare
Har ni några tips på hur man hittar rätt medryttare till sin häst? Något särskilt som man bör fråga eller vara uppmärksam på?
Hur introducerar man denne med hästen och sysslorna på bästa sätt?
Kan man be om nr till hästägare som hon har varit medryttare åt tidigare? :angel:
Kan man ha en prövotid på typ en månad för att se hur det funkar?
Hur länge ska man vänta innan man släpper iväg medryttaren själv med hästen?
Förstår att de här beror mycket på häst, ägare och ryttare. Men hur skulle ni göra? :confused:

Söker en medryttare till min häst och har än så länge fått ett svar.
Vill ju ha lite koll innan jag släpper iväg nån med min ögonsten men vill inte skrämma iväg henne heller. :crazy: :angel: ;)
Vill att det ska bli bra ju! :banana:

Sv: Introducera medryttare...

Kan berätta hur ägaren till min medryttarhäst introducerade mig för hennes häst och sysslorna.

Först så pratade vi en stund per telefon och kände in oss på varandra så vi var ute efter samma sak.
Sedan åkte jag ut till stallet och mötte ägaren där. Fick hälsa på hästen, göra i ordning henne och rida en stund i ridhuset medan ägaren tittade på och gav mig en del små tips.
Gången där på så tittade ägaren på medan jag red och gick sedan ut i stallet så jag kunde ropa om det var något, när jag skrittade av hästen.
Gången där på fick jag rida själv medan ägaren pysslade i stallet.

Hon visade även var grep, sop skottkärra och dyngstack fanns, så jag kunde mocka boxen.

Efter det så började jag vara själv i stallet, men eftersom ägaren bor ca 10 meter ifrån stallet så kommer hon oftast ut en vända.
Jag tar ännu inte in hästen från hagen eftersom jag inte är så van vid sådant arbete,( senast jag tog in en häst från hagen där det stod fler än en var på ett ridläger då jag var 10), hjälper gärna till men vill ännu inte ta det ansvaret, särskilt inte när det är mörkt ute. "Tänk om hagkompisarna smiter"

Kan också säga att ägaren till min medryttarhäst såg väldigt nöjd ut när jag sa att jag skulle fortsätta rida lektion en gång per vecka.

Självklart kan du fråga om telnr till ridlärare, förra medryttarens ägare, foderhästensägare mfl.
Klart du kan ha första månaden som lite prövotid.
Se till att din medryttare vet att hon alltid kan fråga dig om hon är osäker på något.
Hoppas du fick ut något av detta, nu måste jag till tvättstugan och ta ut kläderna ur torktumlaren.

Jag är medryttare sen 1,5 år.
Det jag vill veta är:
- vad ägaren förväntar sig att jag ska göra med hästen
- vilka begränsningar som finns (uteritter, tränare, utrustning osv.)
- hur många dagar, planering av dagar.
- stallrutiner, foder, mina uppgifter
- telefonnr. (ägare, stallägare, veterinär, hovslagare, förs.bolag)

Jag vill också träffa dom andra i stallet, så jag kan presentera mig ordentligt.
Naturligtvis vill jag träffa och provrida hästen åtminstone 2-3 ggr innan JAG bestämmer mig.

Det bästa är att skriva ett ordentligt kontrakt där alla dessa saker finns med.

PM:a mig din mailadress, så kan du få ett kontrakt och en ridplanering av mig.

Låter som ett rätt bra sätt att börja. :) Ska nog vara med första gångerna, tills både jag och medryttaren känner sig säkra på att hon klarar hästen.
Tack så jättemycket för ditt svar, det är till stor hjälp! :bow:

Tack för ditt svar! Bra med lite saker att tänka på ur medryttarens synvinkel oxå. Har pm:at dej. :bow:

unki skrev:
Har ni några tips på hur man hittar rätt medryttare till sin häst? Något särskilt som man bör fråga eller vara uppmärksam på?...
Ungefär så här skrev jag i en tidigare tråd:
Det där är inte helt lätt, men det gäller att välja medryttare med stor omsorg. Det bästa är ju om du kan få någon som du redan känner till och vet är duktig, skötsam etc. För att en medryttare ska trivas tror jag att det är viktigt att hästägaren ger medryttaren frihet under ansvar och är beredd att acceptera att allt kanske inte görs exakt som ägaren skulle ha gjort. Mina erfarenheter:

Jag har haft 3 medryttare till min förra häst i olika omgångar och det har fungerat bra i 2 av fallen. Det var en kanonsnäll medelålders häst.

Nr 1 trevlig, duktig och pålitlig tjej som red på ridskolan där jag hade hästen uppstallad och behövde ingen introduktion till stallrutinerna. Innan hon blev medryttare hade hon varit hästvakt åt mig några gånger och det hade fungerat bra. Hon tyckte om kusen, var dessutom bättre än mig på krumelurridning så då kändes det rätt att fråga henne. Hon hängde med ca 2 år.

Nr 2 var en arbetskamrat till mig som hade haft egen häst tidigare. Hon red dessutom på lektion på ridskolan hästen stod på. Hon provred ett par gånger och hade en provmånad först. Allt funkade jättebra och hon köpte hästen av mig för ett år sedan när han pensionerades.

I både nr 1 och 2:s fall hade de hästen ca 2 dgr/v varav minst en av dagarna skulle vara uteritt, valfri längd på turen och gärna trav och galopp också. Båda red på lektion också, 2:an hade alltid min häst då, 1:an ibland.

Nr 3 hittade jag via annons på ridskolan. Hon provred ett par gånger och hade en provmånad också. Verkade OK, men det visade sig senare inte fungera särskilt bra beroende på hennes bristande kunskaper, omdöme och förmåga att ta till sig vad jag och övriga i stallet sade. "Sparkade" henne efter 3 mån.

Tack för ditt svar oxå! Kankse ska prata med ridlärarna på ridskolan och fråga dom om dom vet nån bra som kan vara intresserad, om inte den som har hört av sig passar. :idea:

Tänk på att vara noggrann med att visa allting, som ny medryttare kan det ofta vara nervöst och mycket att hålla reda på så man kan lätt bli förvirrad.
Skriv gärna upp lite komihåglappar där du kan skriva en påminelse om var allting finns, vilka täcken som ska användas, viktiga telefonnummer, stallrutiner, regler osv. Saker som kan vara bra att veta.
Poängtera att medryttaren gärna får fråga om hon undrar och hellre ska be om hjälp en gång för mycket än en gång för lite.

Första gången tycker jag du kan fixa stallsysslorna, att medryttaren bara hälsar på+gör iordning hästen och provrider. Du kan gärna rida hästen några minuter och visa vad h*n kan och förklara var knapparna sitter.

Om det går bra och ryttare och häst trivs med varandra kan medryttaren nästa gång vara med på allting, mocka, hämta in hästen osv. Alla sysslor som hör till.
Rida lektion för dig eller så.

Gången efter kanske du kan låna en häst och visa ridvägarna och medryttaren får prova hästen ute.

Har allt gått bra fram till nu kan du ju fråga medryttaren om h*n känner sig redo för att åka ut själv. (om du känner att du litar på personen) För säkerhets skull kan du ju följa med några fler gånger. Även om medryttaren börjar åka ut själv kan du ju följa med lite då och då och ge lektion (el att dh*n rider för din tränare), speciellt när hästen och ryttaren ska lära känna varandra.

Du kan ju alltid fråga om nummer till tidigare hästars ägare, har hon skött sig bra där borde det inte göra henne något.

Ja, det verkar bra att bara låta medryttaren göra iordning och provrida hästen första gången. Blir kanske för mycket annars.
Jag vill ha en medryttare som rider ut på min häst, träning vill jag sköta själv. Men jag kan tänka mej att låta henne rida lektion på hästen då och då, för att bättra på kommunikationen och samarbetet med hästen. :)
Men då kanske hon kan rida ut redan första gången och jag går med... Eller är det bättre att börja på en bana kanske. :cool:

Tack för ditt svar! :bow:

Det brukar vara svårare att få tag på en bra (och betalningsvillig) medryttare om det "bara" är uteritter som gäller för medryttaren. Om jag provrider en häst för första gången vill jag inte rida ut i skogen direkt utan att först ha sett och testat på bana att hästen är rid- och kontrollerbar. Jag vill inte heller släppa ut vem som helst i skogen på min häst utan att ha sett personen rida först och vet kunskapsnivån. Även om du går med kan ju hästen bli skrämd eller nåt.

Jag tänker inte kräva någon betalning av medryttaren, tror att det kan vara nog svårt att hitta en bra ändå.
Du har nog rätt i att de är bäst att börja på en bana, jag vet ju inte mkt om ryttaren heller.

när ni nu kom in på det där med "betalningsvillig" medryttare;
det är verkligen svårt att få tag på en medryttare som är villig att betala, speciellt vid "bara" uteridning. och det förstår jag, betalar man så ska man ha nästan lika mycket att säga till om som ägaren har.
nej, försök hitta en tjej/kille som älskar hästar och är en redig människa, det ordnar sig säkert.

jag är själv medryttare till en häst, och som "betalning" där mockar och fodrar jag när jag är där. jag åker iväg och tränar 2 ggr/vecka och rider ut lite då och då, ägaren är med barn och vill inte rida så mycket. detta tycker jag är kanon, är man ändå där tycker jag det är självklart att man mockar och fodrar, men om jag dessutom skulle betala för mig plus att jag skulle betala träning+bensin+transport och inte har ngt att säga till om, det vettetusan.

jag vet att det är dyrt att ha häst, och jag hoppas att ni inte missförstår mig nu. det är egentligen inte pengarna det handlar om, det är just det att man inte har ngt att säga till om, man bara pumpar in pengar.

Jag förstår vad du menar, klart man vill ha mer möjligheter om man ska betala. Jag har inga planer på att ta betalt.
Enda betalningen som jag skulle kunna tänka mej är typ 200 i månaden som jag då betalar medryttarens träningar med. :)

Ordentlig inskolning som övriga har skrivit är viktigt. Det är alltid massor av nya regler och information som ska tas in som ny medryttare så det går nog in fortast om man delar upp det. Tar allt som rör ridning en gång, nästa gång allt som rör foder och stallrutiner nästa gång osv så personen kan smälta informationen, fastnar bättre i huvudet. Bra att ha en "lathund" där foderstat står, hur göra med täcken kanske, telefonnummer mm. Sen en dagbok är a och o så man vet vad som händer under dagarna.

Var tydlig med hur DU vill ha det redan från början men räkna samtidigt med att alla gör på lite olika sätt som oftast fungerar lika bra eller kanske tom bättre.

Självklart kan du kräva referenser från tidigare hästägare/ridlärare eller så. Men det viktigaste är väl att personen är ansvarstagande, har sunt förnuft, villig att lära sig osv. Då går det fort att bli duktig!

Och som sagt, ett kontrakt är aldrig fel. Jag har, just nu (som medryttare) inget kontrakt med hästägaren men det fungerar väldigt bra ändå, vi har bra kontakt och reder ut problem om de uppkommer och kan tillsammans diskutera hästens väl.

Ett tips är också att vara lite bestämd i början men inte med hökbevakning eftersom det får många att bli nervösa och rädda för att göra fel så som någon skrev tidigare så är det bra att få några stunder för sig själv med den blivande medryttarhästen och allt kanske tar lite extra lång tid i början.

Hitta RÄTT medryttare måste vara det svåraste som finns, tyvärr.

Här har vi några skräckexempel :crazy:

1. Min förra medryttare, som jag hade bestämt möte med vid 12 tiden, kom ut en morgon vid 09.30.

Hon red då ut på en unghäst, BARBACKA! Och hon red UT, ENSAM.

Hästen är liten halv-vilde :smirk: när man rider ut.

2. Person som VÄGRADE göra som man säjer och trodde hon bestämde när min häst skulle skos osv. osv.

Sen många fler oseriösa som jag kanske inte kan nämna :crazy:

Men ibland har man tur, men den turen verkar inte jag ha =)

men lycka till =)

Självklart kan du kräva referenser från tidigare hästägare/ridlärare eller så. Men det viktigaste är väl att personen är ansvarstagande, har sunt förnuft, villig att lära sig osv. Då går det fort att bli duktig!

Javisst är det det som är viktigast, hellre en nybörjare med de egenskaperna än ett "proffs" jag inte kan lita på. Är just de jag hoppas få info om av tidigare hästägare/ridlärare, om medryttaren går att lita på osv.

Kontrakt kommer att skrivas, har fått ett jättebra av Bengall! :bow:

Jag kommer att visa och berätta hur jag vill att hon ska hantera hästen osv, men utan skyhöga krav. Bara inte hästen, som är lite speciell (som dom flesta antar jag :p ), far illa.

Oj, vilka tokar du har råkat ut för! Hoppas jag slipper såna. :crazy:

Hittade du nån medryttare sen då?
Jag ska se till att välja min med omsorg. :D
Tack tack! :bow:

Ta ut ett par tre stycken till stallet en och en så har du ett litet urval sedan om du nu inte hittar "rätt" direkt.

Nix, hittade ingen för sedan hade jag ingen häst längre..

Vet att flera i "vårt" stall har råkat ut för lite udda människor. :crazy:

Men efter många om och men har dom hittat en varsin duktig medryttare ;) så dom finns, men det gäller att hitta dom :smirk: ;)
hehe*

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har en fundering som jag kom och tänka på nu när sommaren äntligen närmar sig. Ni som är ägare alternativt medryttare , vad...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
4 823
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
14
· Visningar
1 527
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
6 7 8
Svar
152
· Visningar
13 038
Senast: Fibusen
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 551
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar