Intresserade av ett hus..

MiniLi

Trådstartare
En ytlig bekant till oss äger ett hus inte allt för långt från där vi bor idag. Han är typ 65-70 år och har sedan hans fru gick bort för några år sedan pratat om att han ska sälja huset. Nu har vi hört att det är på gång, att huset troligen ska läggas ut till hösten.

Vi har varit intresserade av huset sedan vi fick veta att det troligen skulle säljas, men vi har aldrig pratat med husägaren om detta. Mest för att vi inte träffar honom så ofta längre. Min sambo stötte på honom igår och då pratade de om huset lite kort men då mannen hade bråttom iväg blev det inte tillfälle att nämna något om vårt intresse.

Vi kan ju såklart vänta tills huset läggs ut. Försöka hålla koll på annonserna så att man inte missar det.
Men det känns som om det är såååå långt kvar till hösten!

Kan man ta kontakt med husägaren och säga att vi är intresserade?
Är det alldeles för fräckt att fråga om man får komma in och titta inne? Vi har nämligen bara sett huset utifrån och skulle gärna vilja kika på planlösning och skick.
Vi skulle kunna tänka oss att lägga ett bud redan nu, bara vi får se huset ordentligt så vi dels kan vara säkra på vårt intresse och också för att kunna uppskatta prisnivå.
Är det vanligt att säljare godtar bud innan huset läggs ut? Eller vill de flesta ha budgivning för att se hur mycket de kan få?

Många frågor, men jag är så himla sugen på det här huset och känner att jag behöver få lite input kring hur man kan gå tillväga om man nu inte vill sitta och vänta på annonsen..

Hoppas någon vill svara :)

Sv: Intresserade av ett hus..

Det är många som har köpt hus genom att ta kontakt med husägaren och lägga bud. Bland annat mina föräldrar gjorde så, de som äger stallet där min häst stod gjorde så.

Ni kan väl knacka på hos mannen en dag och förklara läget, att ni har hört att han vill sälja och att ni är intresserade av att köpa. Då får ni ju svar på alla era frågor:)

Åh så det är vanligt?

Kanske bäst att göra så, som det är nu så promenerar vi förbi varje dag med hundarna och hoppas på att han ska vara ute i trädgården :p.
Och eftersom han typ aldrig är där så brukar vi istället passa på att beundra stället genom buskarna :angel:

Mina föräldrar blev kontaktade av ett par som hade hört att de skulle sälja huset. Nu var det tyvärr för tidigt eftersom mina föräldrar inte ska flytta förrän nästa år (väntar på att lägenheten ska byggas) men de blev väldigt glada för visat intresse och hade det varit läge så hade de absolut kunnat tänka sig att sälja om de fick det pris de vill ha.

Ring eller gå dit och knacka på vettja!

Tack för svar!

Funderar vidare.. Vad kostar vanligtvis en mäklare? Kan man tänka sig att det kan bli fördelaktigt för säljaren om den slipper mäklarens arvode?

Min bror och hans fru blev kontaktade av ett par när de skulle sälja sin lägenhet. Paret hade delat ut lappar i brevlådor i det området om att de var intresserade av en lägenhet.

De träffades, paret kollade på lägenheten sen kom de överens om ett pris och iom att det så kopplades aldrig någon mäklare in. Troligtvis hade de fått mer för lägenheten om den kom ut på annons via en mäklarfirma men de "sparade" ca 40" på att inte blanda in mäklare och sen slapp de också omaket med att ha visning av lägenheten.

Min erfarenhet är att vissa ser det som en fördel att sköta husförsäljning på egen hand sas, så de slipper blanda in mäklare och fixa med hela den biten som ändå ska fixas när man säljer hus på "vanligt vis" (och slipper betala för kalaset dessutom).

Tycker absolut ni ska säga att ni är intresserade, tror visat intresse kommer vara uppskattat. Vet man att det redan finns intresserade människor redan innan man lägger ut huset till försäljning blir det ofta en extra sporre.

Min syster och hennes sambo hittade sitt radhus genom att dela ut lappar i brevlådorna i det område de var intresserade av. Det är nog ganska vanligt.

KL

Tack alla som svarat!
Nu blev jag verkligen övertygad om att vi ska kontakta mannen! :)

Håll tummarna för oss :angel:

Jag blev kontaktad en vår när en äldre anhörig hade flyttat till äldreboende och jag skötte huset.
De fick komma och kika under sommaren - mest för att de då skulle kunna söka vidare ifall huset inte var vad de hade tänkt. Huset var precis som de hade tänkt så andra hus blev ointressanta.Då var huset inte till salu.
De väntade i 1½ nästan 2 år, men nu 1 juni hämtade de nycklarna till sitt drömhus.

Det känns bra med dessa köpare, väntar man så länge då vill man verkligen bo där.
Huset har inte varit för visning för några andra.
Funderade av och till på om det skulle läggas ut för försäljning men beslöt mig för att låta dessa köpa.
Inga andra fick chansen.....

Senast ändrad:

Vi gjorde så, vi fick nys om ett drömställe, och att den gamla damen där skulle in på hemmet. Jag, som inte skäms för nånting :angel: ringde upp tanten och förklarade mitt ärende. Hon hänvisade till sina barn, som skulle få huset av henne. Jag var i kontakt med sonen flera gånger, men då det tydligen inte bara var jag som ringt om huset så valde de ändå att lägga ut till försäljning hos mäklare.
Vi hade dock bestämt oss, så även om huset steg 50% i pris så köpte vi eländet :) Vi hamnade dock under den summan som jag hade tänkt bjuda ägaren på telefon, med huset osett.

Vi kan ju såklart vänta tills huset läggs ut.

Snopet då om det ö h t aldrig läggs ut till försäljning utan säljs ändå....

Hade turen att stöta på mannen idag på promenaden. Stod och pratade en stund, nämnde att vi var intresserade och fick komma in och titta! Jag vill verkligen ha det här huset :love:

Var dock lite feg, vågade varken prata pris eller direkt försäljning. Men fick veta att läntmäteriet håller på att dra om tomten vilken kommer vara klart efter semestern, sen ska huset läggas ut då i slutet av augusti.

Jag tror vi kommer göra så att vi kontaktar honom igen och lägger fram ett förslag. Så får vi se vad han säger. Annars får vi vänta på att det annonseras ut. Nu vet han iallafall att vi är intresserade :)

Jag oroar mig dock över att priset kan gå iväg..

Jag oroar mig dock över att priset kan gå iväg..

Varför då vänta tills huset läggs ut till försäljning?
Han verkar ju gå prata att prata med.
Nämn att ni skulle vilja köpa det innan han ev lägger det för försäljning och hör vad han säger.
Det är mkt troligt att huset jag hade hand om hade kunnat säljas för högre pris, men det kändes rätt med den familjen som kontaktade mig.

Det kanske känns samma för honom.
Sedan är det möjligt att barnen är av annan åsikt, frågan är ju fri.

Vi ska lägga fram förslaget. Måste bara prata med banken först.

Men jag undrar, hur ska man veta vad som är ett rimligt bud att lägga?
Vi kan ju knappast ta ut en egen värderingsman..?

Jag vet att mannen har haft tre mäklare som kollat på huset och att de alla haft samma priside för huset. Men jag vet inte hur mycket de har pratat om då. Jag ska fråga, men om jag vore säljare så skulle inte jag vilja avslöja sånt för en spekulant..

Vi vill ju inte lägga ett skambud, då kommer han neka. Samtidigt vill vi inte lägga mer än nödvändigt, har ju inte obegränsad ekonomi precis..

Tänker att vid en vanlig budgivning så har man utgångspriset som mall, plus att man alltid kan justera utifrån de andra som budar.

Om han har haft ut tre värderingsmän kanske han har en egen ide om vilket pris han kan släppa huset för. Fråga.

Delvis KL

Vi har i princip gett upp huset som var på tal tidigare i tråden. Kändes inte ens som att det var någon ide att lägga ett bud när vi fick veta hur högt han fått huset värderat.. Att lägga ett bud sådär 1-2 miljoner under hans tänkta utgångspris kändes liksom inte helt rätt :p

Vi väntar på att det ska läggas ut och så får vi se vart budgivningen tar vägen men har inga större förhoppningar.

Istället har jag en ny fundering.. Billiga hus som inte är direkt nyrenoverade.. Vad ska man se upp för där?
Har hittat ett litet hus på hemnet som jag tyckte hade potential, är visning i helgen men jag känner att jag har noll koll på hur det går till. Hur får jag veta alla skavanker? Berättas sånt? Gör man en besiktning? När? Eller förväntas jag själv gå runt och granska huset i detalj under visningen?

Här är den info som finns på mäklarens sida:

Beskrivning av bostaden
På landet med bara tio minuters avstånd från city ligger detta mysiga och prisvärda hus. Stor härlig trädgård med möjlighet till egna odlingar och flera uteplatser. Praktiskt garage/verkstad på ca 50 kvm med plats för två bilar. Bostadshuset innehåller tre rum och kök. Hel inredningsbar källare. Ett utmärkt förstahus med utvecklingsmöjlighrter.

Entréplan:
Entréhall
Entré via liten takad altan, stor hall med laminatgolv och avhängningsmöjligheter.
Vardagsrum
Stort ljust vardagsrum med plastmatta på golv.
Kök
Mysigt kök renoverat 2002 med plats för mindre matmöbel, kylskåp (2010), diskmaskin (2010), spis och fläkt.
Övre plan:
Hall
Liten möblerbar hall med trägolv.
Sovrum 1
Större sovrum med gediget trägolv och två garderober.
Sovrum 2
Litet mysigt sovrum, även detta med gediget trägolv.
Dusch/wc
Duschrum med duschkabin, wc, tvättställ, våtrumsmatta och tapet.
Källarplan:
Äldre oinredd källare med tvättstuga och förrådsutrymme.
Byggnaden
Byggnadstyp: 1½-plansvilla i vinkel med källare
Byggnadsår: 1920
Grundläggning: Betongplatta
Grundmur: Murade väggar
Stomme: Trä
Fasad: Trä
Fönster: 2-glas och 3-glas
Tak: Betongpannor
Utv.plåtarbete: Lackerad plåt
Uppvärmning: Kombipanna olja/el/ved

Driftskostnad med 2 personer i hushållet
Elkostnad: 33 370 kr/år
VA: 2 506 kr/år
Renhållning: 2 644 kr/år
Försäkring: 2 093 kr/år
Totalt: 40 613 kr/år
Kommentar: I elkostnaden ingår kostnad för både hushållsel och uppvärmning.

Övriga byggnader
Stort dubbelgarage på ca 50 kvm, en stor port och en med normalhöjd.
Allmänt om fastigheten
Tomt 2 116 kvm, Välskött trädgårdstomt
Taxeringskod: 220
Taxeringsvärde: 877 000 kr
Taxeringsvärde för byggnad: 540 000 kr
Taxeringsår: 2011
VA: Enskilt vatten året om. Enskilt avlopp.
Servitut etc: Förmån, Avtalsservitut: Vattentäkt mm.
Förmån, Officialservitut: Väg.
Last, avlopp.
Pantbrev: Totalt 411 000 kr
Övrigt: Stor härlig tomt med möjlighet till trädgårdsodling.

Det mesta säger mig typ ingenting.. Något som ni tänkte på att man bör akta sig för/kolla extra noga?

Uppvärmningen är ju inte direkt hypermodern. Kan ni bara elda med ved så är det iofs relativt billigt, men kräver arbetsinsats. Grundplatta osv är ju då från 1920-talet, vilket brukar vara bra, men eftersom det är källare bör ni kolla om det är dränerat och hur och när.

Besiktning gör man efter att ha vunnit budgivningen, gör då en omfattande besiktning, inget halvdant.

Förstår inte riktigt resonemanget om priset. Det ligger ju långt under taxeringsvärdet???

Liknande trådar

Hemmet Finns intresse av en sån tråd? Vi kanske kan ge varandra tips, idéer och pepp? Jag har fått tips om ett hus som jag ska titta på om 2...
5 6 7
Svar
122
· Visningar
7 737
Senast: MissFideli
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 680
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 199
Senast: lizzie
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 334
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Akvarietråden V