Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Men herregud så sorgligt! Vilken tortyr!Där kring 00-talet fanns väl även "istidsmetoden" eller vad den kallas.
Dvs man skulle inte alls ta någon notis om hunden i upp till två veckor. Bara rasta den och mata den utan att ta kontakt med hunden. Ha avvisande kroppsspråk och ignorera kontakförsök från hunden.
Poängen med uteslutningen var väl ungefär att lära hunden att den inte kan bestämma ( ) och att förbättra ( ) hundens vilja att lyssna efter att man avslutar själva istiden och återtar kontakten.
Vet en stackars överstimulerad unghund som blev utsatt för det här eftersom den "var så aggressiv och olydig". Alla som kunde någonting om hundar såg en åtta månader gammal hund som hade ett alldeles för intensivt träningsprogram. Men ägaren vägrade lyssna på goda råd från kunniga personer. Istiden hjälpte hör och häpna inte.
Vad var teorin hur det skulle fungera?Att nypa hunden i ljumsken för att den ska lugna ner sig
Ingen aning, aldrig hört mer än "så den förstår att den gjort fel".Vad var teorin hur det skulle fungera?
Definitivt inte på alla raser. Ett jävligt otrevligt beteende! Varför har man ens hund om man beter sig på det viset mot den kan man undra?Att man ska hota hunden fysiskt och verbalt till den grad att den blir spak för att den ska lära sig lyssna.
Funkar ju bevisligen men ser och känns jävligt illa
De här finns iallafall en som även idag förespråkar Man ska ignorera hunden o inte göra mer än rasta o ge mat typ för då lär den sej vem sombestämmerDär kring 00-talet fanns väl även "istidsmetoden" eller vad den kallas.
Dvs man skulle inte alls ta någon notis om hunden i upp till två veckor. Bara rasta den och mata den utan att ta kontakt med hunden. Ha avvisande kroppsspråk och ignorera kontakförsök från hunden.
Poängen med uteslutningen var väl ungefär att lära hunden att den inte kan bestämma ( ) och att förbättra ( ) hundens vilja att lyssna efter att man avslutar själva istiden och återtar kontakten.
Vet en stackars överstimulerad unghund som blev utsatt för det här eftersom den "var så aggressiv och olydig". Alla som kunde någonting om hundar såg en åtta månader gammal hund som hade ett alldeles för intensivt träningsprogram. Men ägaren vägrade lyssna på goda råd från kunniga personer. Istiden hjälpte hör och häpna inte.
Shadowmetoden vet jag att en av varianterna kallas.Där kring 00-talet fanns väl även "istidsmetoden" eller vad den kallas.
Bretogneklubben rekommenderade väl nån slags tvångsapportering där man medvetet tillfogar hunden smärta eller obehag häromåret? Det lät fullständigt psykopatiskt för mig som inte håller på med apportering men beskrevs som en jättebra träningsmetod...
Det har jag hört talas om att en "tränare" förespråkar, min tränare som jag hörde det ifrån diskuterade det med en annan tränare och hur dom ska hantera det hela (förstagångs hundägare avbokar valpkurs på klubben för att gå hos den andra "tränaren" för "han verkar så bra"). Ett par jakthundar hade tydligen blivit avlivade pga att dom slutat jaga efter "hängning"... låter fruktansvärt att någon tror det skulle funka.Jag har ju i närtid sett folk "hänga" brukshundar i kedjehalsband - ett av skälen till att jag inte kommer att skaffa ny schäfer. Det har varit hundar med jättefina MH och även Korade med bra poäng. (och många gånger verkar oskicket spridas via uppfödare )
1) jag vill inte ha en hund som är så svår att även duktiga hundmänniskor tar sådana genvägar (för vore det "bara" idioter vore det inte så outsägligt sorgligt)
2) jag vill inte umgås med människor som gör sådant
Men vad innebär det?Det har jag hört talas om att en "tränare" förespråkar, min tränare som jag hörde det ifrån diskuterade det med en annan tränare och hur dom ska hantera det hela (förstagångs hundägare avbokar valpkurs på klubben för att gå hos den andra "tränaren" för "han verkar så bra"). Ett par jakthundar hade tydligen blivit avlivade pga att dom slutat jaga efter "hängning"... låter fruktansvärt att någon tror det skulle funka.
Såg exempel på sådana grejer när jag var nere och tävlade i vallning i Tyskland i oktober. Om folk kan hänga upp och sparka sin hund på tävlingsfältet, där både medtävlare, domare och publik ser... hur går det då till när de tränar?Jag har ju i närtid sett folk "hänga" brukshundar i kedjehalsband - ett av skälen till att jag inte kommer att skaffa ny schäfer. Det har varit hundar med jättefina MH och även Korade med bra poäng. (och många gånger verkar oskicket spridas via uppfödare )
1) jag vill inte ha en hund som är så svår att även duktiga hundmänniskor tar sådana genvägar (för vore det "bara" idioter vore det inte så outsägligt sorgligt)
2) jag vill inte umgås med människor som gör sådant
Folk lyfter hunden i kedjehalsbandet, ofta med ett rejält tag där man vrider om halsbandet och håller två eller fler tassar över marken tills hunden "ger sig". Vissa absoluta as passar på att knäa hunden i mellangärdet när den är lyftMen vad innebär det?
Jag förstår inte poängen. Ja "ge sig" är väl poängen, men en sådan sak skulle jag ta till om det var slagsmål och allvar på skadeläge och allt sånt där, inte i uppfostring eller lydnad eller något. Man gör vad som helst när två hundar slåss på allvar, men det här låter som en beskrivning som används när hundar gör något som inte passar ägaren. 1800-talsmetod. Trodde verkligen inte det förekom på klubbar i dag.Folk lyfter hunden i kedjehalsbandet, ofta med ett rejält tag där man vrider om halsbandet och håller två eller fler tassar över marken tills hunden "ger sig". Vissa absoluta as passar på att knäa hunden i mellangärdet när den är lyft
Nu vet jag att många brukshundar är väldigt stryktåliga och att "fri uppfostran" och köttbulleregn inte alltid är vägen framåt, men någon måtta måste det vara.
Näe men håller folk på så än? Jag trodde bara folk ströp ut i extrema fall som för o sära två hundar som e i ett riktigt slagsmål Dom få gånger jag fått ta till den metoden i de fall med slagsmål där de gäller liv eller död så har jag ju haft så sjukt dåligt samvete efteråt o känt mej så elak mot hundarnaFolk lyfter hunden i kedjehalsbandet, ofta med ett rejält tag där man vrider om halsbandet och håller två eller fler tassar över marken tills hunden "ger sig". Vissa absoluta as passar på att knäa hunden i mellangärdet när den är lyft
Nu vet jag att många brukshundar är väldigt stryktåliga och att "fri uppfostran" och köttbulleregn inte alltid är vägen framåt, men någon måtta måste det vara.
Vad jag förstått (inte sett det själv tack och lov) såMen vad innebär det?
Den jag hört om tillhör inte en klubb utan är en "fristående tränare".Jag förstår inte poängen. Ja "ge sig" är väl poängen, men en sådan sak skulle jag ta till om det var slagsmål och allvar på skadeläge och allt sånt där, inte i uppfostring eller lydnad eller något. Man gör vad som helst när två hundar slåss på allvar, men det här låter som en beskrivning som används när hundar gör något som inte passar ägaren. 1800-talsmetod. Trodde verkligen inte det förekom på klubbar i dag.
"Tur" det i alla fall.Vad jag förstått (inte sett det själv tack och lov) så
Den jag hört om tillhör inte en klubb utan är en "fristående tränare".