Intressant om feminism och manshat

@sjoberga

För mig blev "konferensrummen" en allmän omskrivning av arbetslivet antar jag(det är alltför lätt att generalisera...). Där har jag tyvärr erfarenhet av att kvinnor visserligen får komma till tals(på konferenser, möten osv) men att det i slutändan ändå är viktigast vad männen säger. Det är naturligtvis inte allmängiltigt.

Styrelsemöten, föreningsmöten, utbildningssituationer, kurser (inom lite allt möjligt, bla hund/häst).

De här så hatade medelålders vita männen har en hemlig verktygslåda med olika härskartekniker, som de använder för att cementera detta förhatliga patriarkat, det som så effektivt förtryckt kvinnor i alla åldrar, genom alla tider.
En av dessa tekniker kallas Osynliggörande.

Osynliggörande handlar om att marginalisera sin opponent genom att ignorera denne.
Som tur är skulle aldrig någon ur den homogena gruppen "kvinnor" syssla med något sådant, för att sjunka så lågt att man skulle bete sig som en MVM - nej, det går ju inte.

Styrelsemöten, föreningsmöten, utbildningssituationer, kurser (inom lite allt möjligt, bla hund/häst).

Jag råkar ut för det/ser det även väldigt ofta när jag är ute och undervisar. Trots att det är klart kvinnodominerade områden så är det alltid eventuella män som tar för sig av taltid/frågetid osv. Ofta till den grad att man i princip får bli oartig för att andra kursare ska hinna säga nått alls.

Tack för svar, Migo!
(Jag hade nog tyvärr fortfarande behövt mer konkreta exempel på situationer och vad som sagts, tyvärr. Det är verkligen inte så att jag tvivlar på att det finns, men förutom skolåldern (där jag verkligen extremt mycket känner igen det, fast då handlade det såklart inte om medelålders utan jämnåriga) känner jag inte igen det riktigt - och jag vet inte om det beror på att jag ser dåligt eller om jag haft "tur"...

Delvis KL, högg en mening bara.

Jag hör så ofta om männen som inte får sin chans - som hindras av mammorna som borde släppa fram männen mer. Om mammorna bara backade så skulle problemet med ojämställda förhållanden vara ett minne blott.

Om männens oförmåga att ta hand om sina barn hänger på att de utestängs av kvinnorna bör väl en majoritet av männen vara för lagstadgad dela föräldraledighet? Så att dessa gräsliga kvinnor inte kan hålla dem från sina barn, som de ÅH så gärna vill få stanna hemma med?
Varför då? Det är väldigt bekvämt att komma hem till dukat bord, snutna ungar och ett städat hem med vikt tvätt eller leka lattefarsa ett par månader på sommaren och skita i hushållet. Dra in till sin egen pension, äga familjebilen och fan ta den som spiller eller lämnar kladdiga avtryck i den!

Du tycker inte att det till viss del är kvinnors eget ansvar att kräva att det delas på föräldraledigheten? Att fäderna tar sitt ansvar och stannar hemma även under vinterhalvåret med osnutna ungar, skitiga kläder, slask och lera och hon kan jobba sin heltid, förbättra sin pension, slippa hålla reda på läkartider och var leksakerna finns?

Så barnen har två heltidsföräldrar som finns där oavsett om de lever ihop eller inte, istället för en morsa som gnäller på buke över en frånvarande far, en ekonomi efter separationen som inte går ihop och ett ständigt curlande av en pojke/"man" hon inte längre lever med?

Tack för svar, Migo!
(Jag hade nog tyvärr fortfarande behövt mer konkreta exempel på situationer och vad som sagts, tyvärr. Det är verkligen inte så att jag tvivlar på att det finns, men förutom skolåldern (där jag verkligen extremt mycket känner igen det, fast då handlade det såklart inte om medelålders utan jämnåriga) känner jag inte igen det riktigt - och jag vet inte om det beror på att jag ser dåligt eller om jag haft "tur"...
Det känns lite svårt att lägga ut mer konkret eftersom människorna blir lätta att identifiera. Jag är inte direkt anonym...

Varför då? Det är väldigt bekvämt att komma hem till dukat bord, snutna ungar och ett städat hem med vikt tvätt eller leka lattefarsa ett par månader på sommaren och skita i hushållet. Dra in till sin egen pension, äga familjebilen och fan ta den som spiller eller lämnar kladdiga avtryck i den!

Du tycker inte att det till viss del är kvinnors eget ansvar att kräva att det delas på föräldraledigheten? Att fäderna tar sitt ansvar och stannar hemma även under vinterhalvåret med osnutna ungar, skitiga kläder, slask och lera och hon kan jobba sin heltid, förbättra sin pension, slippa hålla reda på läkartider och var leksakerna finns?

Så barnen har två heltidsföräldrar som finns där oavsett om de lever ihop eller inte, istället för en morsa som gnäller på buke över en frånvarande far, en ekonomi efter separationen som inte går ihop och ett ständigt curlande av en pojke/"man" hon inte längre lever med?
Jag har inte sagt något om kvinnors ansvar tror jag, bara att det är märkligt att inte fler män står bakom lagförslaget om delad föräldraledighet om det nu är så att deras hemska fruar inte låter dem vara pappalediga fastän de vill det mest av allt.

@Migo Fast det där är ju en odräglig personlighetstyp som bara en pytteliten bråkdel av MVM tillhör. Det må vara att andelen är högre än totala genomsnittet och att det har något slags samband med generella maktstrukturer, men jag har erfarenhet av kvinnor som tar den rollen och förstör också. Jag är en av de som reagerar ganska hårt och blir obekväm, eftersom följden ofta är att man vill exkludera och marginalisera andras deltagande och ställa sig själv i centrum. I nya sammanhang brukar jag därför hamna i gruppen som ska exkluderas vid nästa tillfälle.....

Inte sällan tycker jag att den här gruppen använder taskiga skämt för att trycka ned andra och när man reagerar på det blir man kallad både tråkmåns och mer trista saker.

Sättet som gruppen MVM beskrivs och kritiseras är frapperande likt hur vissa grupper beskriver sina meningsmotståndare med skällsordet rasist.

En maktteknik som är svår att argumentera emot och som låser diskussionen och håller den borta från väsentligheter.

När åsikter står mot varandra i en grupp, makt o pengar står på spel , då hettar det till. Att då en verbal, framfusig och kunnig person tar plats framför en kunnig men försynt person är naturligt. Det ingår i all gruppdynamik. Det ser man även i rena kvinnogrupper.
Och liksom vid diskussioner gällande invandring och dess problematik, så istället för rasist så dyker ordet antifeminist upp när argumenten tryter.

@Migo Fast det där är ju en odräglig personlighetstyp som bara en pytteliten bråkdel av MVM tillhör. Det må vara att andelen är högre än totala genomsnittet och att det har något slags samband med generella maktstrukturer, men jag har erfarenhet av kvinnor som tar den rollen och förstör också. Jag är en av de som reagerar ganska hårt och blir obekväm, eftersom följden ofta är att man vill exkludera och marginalisera andras deltagande och ställa sig själv i centrum. I nya sammanhang brukar jag därför hamna i gruppen som ska exkluderas vid nästa tillfälle.....

Inte sällan tycker jag att den här gruppen använder taskiga skämt för att trycka ned andra och när man reagerar på det blir man kallad både tråkmåns och mer trista saker.

Tyvärr så är det faktiskt inte det, de finns i stor och liten skala och det är ju inte bara mvm utan generellt sett så att många män (inte alla!) men många, har ett sätt där de talar om för en hur det ligger till. Jag läste sent och på universitetet så finns de fortfarande kvar. De som begär ordet och ställer inte en fråga utan håller en liten föreläsning istället (vi brukade tom kalla dem de föreläsande männen).
I min ungdom hade jag som strategi att genomföra ideer på min arbetsplats genom att plantera dom hos min chef så han trodde det var hans. Det handlade om att jag först sa -vi skulle kunna göra så här? Varpå han tyckte att det absolut inte skulle gå. Nästa vecka kommer han tillbaka och berättar att han fått en ide... Det funkade i princip alltid så och det lärde jag mig, det var även så här på flera arbetsplatser med just äldre män som chefer.

Jag tror ioförsig att det är en uppfostringsgrej, vissa män är fostrade att ta väldigt mycket plats, bara tala och aldrig lyssna.

Jag kan bara tala från egen erfarenhet, och det är väldigt få MVM som tillhör den gruppen enligt den. Då har jag dessutom hopp om framtiden, för det är väldigt låg acceptans för den typen beteende, hos yngre, såväl män som kvinnor.

Jag råkar ut för det/ser det även väldigt ofta när jag är ute och undervisar. Trots att det är klart kvinnodominerade områden så är det alltid eventuella män som tar för sig av taltid/frågetid osv. Ofta till den grad att man i princip får bli oartig för att andra kursare ska hinna säga nått alls.

Mycket tråkigt. Jag antar att jag har haft tur eftersom jag inte varit med om det.

Men man kan bara styra över sitt eget beteende. Jag kan inte på något sätt kräva att min man ska vara hemma med barnen (jag hade dock inte skaffat barn med honom om han inte hade varit på samma linje som jag i detta). Den enda som bestämmer över pappans 8 månader är pappan. Han är den enda som kan bestämma hur eller om de månaderna ska användas.

Lägg inte ansvaret över fädernas föräldraledighet på mödrarna.

Det skulle vara intressant att höra hur de som råkar ut för bufflar agerar. Det finns ju faktiskt bara en anledning till att de gör det de gör och det är för att de kan.

Säger ifrån och därmed har jag från högstadiet, från lärare, fått höra att jag beter mig som en mullig mansgris. Dvs. när jag tar ton, säger ifrån och tar plats förvandlas jag till en mullig mansgris medan mina klasskamrater med kuk helt enkelt bara är vanliga grabbar. Så från tonåren har omgivningen försökt fostra mig till att inte säga ifrån, att låta grabbarna ta så gott som all plats utan protester.

Men man kan bara styra över sitt eget beteende. Jag kan inte på något sätt kräva att min man ska vara hemma med barnen (jag hade dock inte skaffat barn med honom om han inte hade varit på samma linje som jag i detta). Den enda som bestämmer över pappans 8 månader är pappan. Han är den enda som kan bestämma hur eller om de månaderna ska användas.

Lägg inte ansvaret över fädernas föräldraledighet på mödrarna.
Jag lägger det inte odelat, men det är ju bara att läsa här på buke hur det försvaras med näbbar och klor att hon tar allt hon kan och jag vet personligen de som både planerat in ungarna så hon kan vara hemma maximalt och slippa jobba och de som varit sura både över att han valt att ta sin tid och att han slagits för sitt barn efter separationen för att få delat boende.

Skaffar man barn är man väl två om ansvaret? Varför blir det plötsligt hennes ansvar istället när de väl är födda och han blir plötsligt oumbärlig på jobbet? Varför var det så populärt bland alla "riktiga kvinnor" att hacka på Ulrica Messing när hon jobbade heltid och var småbarnsförälder? Hur ska man nånsin komma frammåt när vi inte bara måste slåss för vår rätt till lika lön för lika arbete utan även mot andra kvinnor som istället för hejar försöker hålla tillbaka?

Visst styr man över mer än sitt eget beteende, du kan låta andra behandla dig som dörrmatta eller stå upp för dig själv och de får ta sin skit någon annanstans.

Jag har nig missat alla diskussioner här där kvinnor slåss med näbbar och klor för att få all FL.

Jag vet att det finns kvinnor om anser sig ha rätt till så mycket FL de vill men deras barns fäder väljer själva om de vill skriva över sina dagar eller inte.

Och nej, du kan bara styra över ditt eget beteende. Du kan hoppas att ditt beteende påverkar omgivningen men den enda som kan ändra på någon är en själv.

De här så hatade medelålders vita männen har en hemlig verktygslåda med olika härskartekniker, som de använder för att cementera detta förhatliga patriarkat, det som så effektivt förtryckt kvinnor i alla åldrar, genom alla tider.
En av dessa tekniker kallas Osynliggörande.

Osynliggörande handlar om att marginalisera sin opponent genom att ignorera denne.
Som tur är skulle aldrig någon ur den homogena gruppen "kvinnor" syssla med något sådant, för att sjunka så lågt att man skulle bete sig som en MVM - nej, det går ju inte.

Framförallt gör män från andra kulturer inte så här.

Det skulle vara intressant att höra hur de som råkar ut för bufflar agerar. Det finns ju faktiskt bara en anledning till att de gör det de gör och det är för att de kan.

De finns i byggbranschen och dessa bufflar trycker gärna till alla de kan för att skapa sig fördelar. Ofta tycker jag kunskap om entreprenadjuridik är bra motmedel.

Säger ifrån och därmed har jag från högstadiet, från lärare, fått höra att jag beter mig som en mullig mansgris. Dvs. när jag tar ton, säger ifrån och tar plats förvandlas jag till en mullig mansgris medan mina klasskamrater med kuk helt enkelt bara är vanliga grabbar. Så från tonåren har omgivningen försökt fostra mig till att inte säga ifrån, att låta grabbarna ta så gott som all plats utan protester.

Oj det har jagaldrig hört. Att kvinnor kallas för mansgris.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka