Intressant om feminism och manshat

Så länge föräldraledigheten bekostas av statskassan så tycker jag inte alls att det ska vara helt upp till föräldrarna att välja att den ena(läs: kvinnan) tar ut alla dagarna! Det är inte så att det bara är den enskilda familjens ekonomi som påverkas av vem som tar ut föräldraledigheten, då skulle det vara en icke-fråga.

Själv är jag för en tredelning av dagarna.

Så länge skattebetalarna bekostar statskassan så ska man ge dem så mycket självbestämmande som möjligt ;)

Risken är väl att föräldradagar brinner inne för att det bli för dyrt att ta ut dem.
Annat vore det väl om avgifterna som betalas in stod i direkt förhållande till vad som betalas ut, utan tak.
Då blir det inte så dyrt för en höginkomsttagare.

@Trani

Nu var det ju knappast en trafikstudie som drog den slutsatsen... Det är lite som att säga att det är ok att jag drar slutsatsen att folk från Borlänge är kriminella eftersom mina erfarenheter tyder på det - och att det kanske är relevant eftersom en studie av BRÅ skulle kunna visa att brottsligheten i Borlänge är högre än rikssnittet.

Varför vill du börja diskutera semantik? Blir det tydligare om jag säger att det är rimligt att peka ut ett kollektiv/klumpa ihop en grupp när det finns en rimlig anledning att göra det?

Jag vet inte om det är någon idé att fortsätta, vi har kapat diskussionen och det känns ändå som om vi diskuterar helt olika saker.
Jag tycker inte att vi har kapat diskussionen eller gaggar semantik. Jag försöker förstå hur du menar. Det är allt.

Du säger att du är med på att män ska kunna kritiseras. Samtidigt som du tycker att det har gått för långt, är osakligt, orimligt, falskt etc. Jag undrar vilken kritik du tycker är korrekt, ärlig och relevant och vilken som inte är det. För jag förstår inte den skillnad som du uppenbart anser finns men inte förklarar.

@Trani

Kortfattat: Jag tycker att det är rimligt att kritisera vita, medelåldersmän utifrån att de generellt sett är de mest priviligerade i dagens samhälle. Jag tycker att det är osakligt att i samma andetag börja kritisera samma grupp för företeelser som inte har med deras priviligerade ställning att göra, t ex beteende på cykelbanor.

(Att det "gått för långt" var för övrigt återigen artikelförfattarens åsikt och uttryck, jag var endast i viss mån benägen att hålla med och gav också exempel på hur.)

Fast den privilegierade ställning som gruppen MVM har, gör att de ofta beter sig på sätt som andra grupper inte gör. Tex tar plats på ett helt annat sätt än andra både på cykelbanan, i konferensrummet och sociala situationer.

Alltså har deras beteende i allra högsta grad att göra med deras privilegier.

@Migo

I konferensrummet kan jag hålla med dig men på cykelbanan(och även i övriga trafiken) är det alldeles för vanligt med exempelvis aggressivt och buffligt beteende även från övriga trafikanter för att jag ska tycka att det är meningsfullt att peka ut några på det viset. Unga män från alla socialgrupper, medelålders kvinnor etc.

Det är just det här som jag tycker blir problemet - i konferensrummet är de flesta överens om att medelålders vita män särskiljer sig på ett negativt sätt, och det gäller även i flera andra situationer. Men när man börjar flytta argumenten till ställen där det inte finns samma tydliga koppling riskerar man att tappa fokus. Dessutom finns även en risk att man nöjer sig med att skylla "MVM"s beteende på deras privilegierade ställning och inte leta efter andra, möjliga orsaker.

@Migo @Dentaku. De här konferensrummen? När förekommer det? Jag har ganska stor erfarenhet av konferensrum och tycker att det som förekommer där har väldigt lite med generella maktstrukturer att göra. Det är mycket specifika maktstrukturer / definierade roller som bestämmer. Och kulturer hur dessa roller hanteras. I olika delar av världen förhåller man sig mycket olika till om chefen är i rummet eller inte, som exempel.

När kommer man till ett konferensrum där det är öppet vem som tar plats?

Jag är inte helt omedveten om vad ni menar, har upplevt det ett par gånger, men extremt sällsynt i just den situationen. Betydligt vanligare i andra sammanhang.

Min professionella värld är till stor del fylld av män, tyvärr, men inte dominerat av vita eller medelålders. Även om jag själv numer tillhör gruppen som hatas.

Jag kan inte komma på en enda utbildningssituation där inte en vit man ur "publiken" lagt beslag på massor av tid och tagit fokus från föreläsaren. Helt i stil med "hj tjejer sitter ni här helt ensamma".

Jag kan inte komma på en enda utbildningssituation där inte en vit man ur "publiken" lagt beslag på massor av tid och tagit fokus från föreläsaren. Helt i stil med "hj tjejer sitter ni här helt ensamma".

Och jag har aldrig upplevt det. Jag vet att jag själv är lite för bra på att ta plats så jag försöker dämpa det (oavsett sammansättningen på de samlade personerna).

Det som jag tycker är intressantast i den här diskussionen är att de gamla jämställdhetsparollerna "alla människors lika rätt och värde" och "alla människor ska dömas utifrån deras individuella handlingar, och inte efter kön, ålder, etnicitet och sexuell läggning" gäller fortfarande.

Förutom när man pratar om (vita medelålders) "män", och hur de cementerar "patriarkatet".

Då är det plötsligt fullt tillåtet att generalisera fullt ut, utan hämningar, att klumpa ihop en samling av otroligt spretande individer till en homogen grupp.

Precis som t.ex rasister gör i sin retorik, på ett sätt som ingen av oss accepterar.

Där har du rätt, jag började tänka tillbaka och minns att på universitetet förekom det i ganska stor utsträckning. Det är dock sådär 15 år sedan.

Fast å andra sidan minns jag också att den manlige föreläsaren gärna gav de 2 enda kvinnorna på plats av 100 studenter alldeles obalanserat med uppmärksamhet.

Men i yrkeslivet jag har erfarenhet av, mycket ovanligt. Jag ska reda lite i om mina kvinnliga kolleger har samma verklighetsbild, eftersom det är lätt att få blind spots.

Min särbo är väl en MVM och jag har svårt att ge honom något av de attribut en sådan ska ha enligt rådande norm (han har inga problem med att jag är en stark kvinna, hävdar inte sig själv gentemot andra eller mig och har sagt att om vi skulle ha fått barn så skulle han krävt att få vara hemma hälften av tiden).

Jag föredrar att se människor som individer oavsett etnicitet, ålder och kön. Jag är en vit medelålders kvinna utan barn som jobbar i ett mansdominerat yrke, vilken lapp ska man sätta på mig?! Jag föredrar nog att vara utan den där lappen vilket jag är övertygad om att de flesta MVM också vill.

Jag pratar inte bara om skolundervisning, utan om kurser, föreningsverksamhet osv.

Fast åter igen, jag personligen har inte upplevt de strukturerna. De flesta kvinnor jag studerade med var enormt starka och vi fann oss inte i några dumheter. Det var väl snarast männen som var i underläge.

Jag tror fortfarande på att generaliseringar inte hjälper.

Det är ingen annan än jag som har reagerat vid de flesta tillfällena jag tänker på heller. En är så jäkla van vid att hela mötet avbryts och fokus flyttas till MVM när han kommer instövlande och (högljutt) avbryter genom att börja prata ovesäntligheter (som gärna exkluderar vissa i gruppen och signalerar att han har presterat något).

Det här är inte engångsföreteelser. Jag ser det i stort sett varje gång jag umgås med folk i grupp.

Det är ingen annan än jag som har reagerat vid de flesta tillfällena jag tänker på heller. En är så jäkla van vid att hela mötet avbryts och fokus flyttas till MVM när han kommer instövlande och (högljutt) avbryter genom att börja prata ovesäntligheter (som gärna exkluderar vissa i gruppen och signalerar att han har presterat något).

Det här är inte engångsföreteelser. Jag ser det i stort sett varje gång jag umgås med folk i grupp.

Du får såklart säga nej, men har du lust att ge några konkreta exempel på dessa situationer? :)

Precis på samma sätt som MVM stövlar in och tar plats i den här debatten, menar du?

Styrelsemöten, föreningsmöten, utbildningssituationer, kurser (inom lite allt möjligt, bla hund/häst).

Jag råkar ut för det/ser det även väldigt ofta när jag är ute och undervisar. Trots att det är klart kvinnodominerade områden så är det alltid eventuella män som tar för sig av taltid/frågetid osv. Ofta till den grad att man i princip får bli oartig för att andra kursare ska hinna säga nått alls.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka