Var och när ser du det? Om män alltså. Tycker du att det är ett stort och frekvent problem?
Läs första inlägget och artikeln som länkas till där. Jag trodde att det var det vi diskuterade?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Var och när ser du det? Om män alltså. Tycker du att det är ett stort och frekvent problem?
Ja. Jag har läst. Du syftar alltså på kritik mot män som grupp i allmänhet?Läs första inlägget och artikeln som länkas till där. Jag trodde att det var det vi diskuterade?
Vad har gått för långt? Heidi Avellan kallar kritiken mot vita medelålders män för "klappjakt" och menar att den har gått för långt.Artikelförfattaren tycker dock att den gått för långt. Jag kan hålla med så till vida att jag inte ser poängen - någon konstruktiv eller ibland ens äkta kritik - med att hela tiden vräka ur sig slagord riktade mot manskollektivet. Vad löser det?
Om man då använder din princip, så kommer man ju fram till att "Vita män" är de som är mest jämlika i världen. Ty kvinnor har bäst förankrade rättigheter både i lagstiftningen och samhället i de länder där "vita män" står för majoriteten av män och majoriteten av beslutsfattarna...må de?@Dentaku om de som beter sig illa på cykelbanor till övervägande del är medelålders män så är det väl relevant att titta på det? Om man då ser att cykelbanebeteendet är starkt sammanknutet med maskulinitet så kan det vara värdefull kunskap i arbetet för en säkrare trafikmiljö.
Vad tycker du är skillnaden mellan att peka ut ett kollektiv och att klumpa ihop som grupp?
Men du känner dig hatad?
Min ärliga åsikt är att manshat är en piss i havet jämfört med all misogyni som genomsyrar tillvaron. Manshat är inte ett stort samhällsproblem, det är inte en dominerande norm, det är inte något som drabbar alla män dagligen.
Men finns det ens något manshat? Jag kan sträcka mig till att somaliska män kan bli utsatta för det kanske, men det handlar väl mer om rasism än något manshat. Kvinnor däremot dör, förnedras, kränks, misshandlas, utnyttjas, våldtas, underbetalas, trakasseras just för att de råkar tillhöra gruppen kvinnor. Varje dag och varje sekund sker detta, och då är något manshat som jag ens tvivlar på existerar en piss i rymden i jämförelse.Men du känner dig hatad?
Min ärliga åsikt är att manshat är en piss i havet jämfört med all misogyni som genomsyrar tillvaron. Manshat är inte ett stort samhällsproblem, det är inte en dominerande norm, det är inte något som drabbar alla män dagligen.
Javisst, ingenting är så bra att det inte kan bli bättre. Men Vi har väl så vitt jag vet genomfört, lika lön för lika arbete i stora delar av svenskt arbetsliv. Där man idag ser skillnad, på tjänstemannasidan så (tror jag) att skillnaderna till del beror på var individen lägger sitt focus. På barn o familj eller företag o karriär. Att vissa yrken har lägre lön jämfört med andra yrken som kräver lika långa utbildningar är väl samma sak som att vissa produkter har olika marknadsvärde oberoende av deras tillverkningskostnad. Marknaden avgör deras värde och tydligen värdesätter vi inte vård o omsorg högre..Visst är det sorgligt att mest jämlik är så långt från jämlikhet.
Nu finns det ju flera inriktningar inom feminismen eller genusforskningen om man ska vara petig, men en sak har väl alla gemensamt, nämligen att man vill utrota manssamhället. Och i den bemärkelsen det väl inte så svårt att begripa att det finns ett visst manshat.Nej, jag kan faktiskt inte heller alls förstå ett sådant hat.
Det verkar ganska svårt att kombinera ett hat mot män som grupp och en icketolerant inställning till rasism. Om man bekymrar sig om att vara lite konsekvent.
Hat föder inga lösningar.
Feminism är något helt annat än hat mot en utpekad grupp människor.
Nu finns det ju flera inriktningar inom feminismen eller genusforskningen om man ska vara petig, men en sak har väl alla gemensamt, nämligen att man vill utrota manssamhället. Och i den bemärkelsen det väl inte så svårt att begripa att det finns ett visst manshat.