intramuskulär injektion. råd/tips som gör att jag känner mig säker?

Sv: intramuskulär injektion. råd/tips som gör att jag känner mig säker?

Nu var det väl så att TS efterfågade följande? : intramuskulär injektion. råd/tips som gör att jag känner mig säker?

Jag tycker att de flesta som svarat i denna tråd lyckats ganska dåligt med detta. Har ni som är spruträdda något bra alternativ?
Ge fan i penicilinet och låta infektionen ha sin gång?
 
Sv: intramuskulär injektion. råd/tips som gör att jag känner mig säker?

Har ni som är spruträdda något bra alternativ?


Jag är spruträdd. MYCKET spruträdd. Gränsar på extremt spruträdd. Kan inte bli blodgivare för jag kan inte se de kanylerna utan att snudd på tuppa av.

Jag sprutar min häst själv om det inte är vet som gör det. Då vet jag att det blir rätt gjort, enligt mig.
 
Sv: intramuskulär injektion. råd/tips som gör att jag känner mig säker?

Men ok, absolut box hädanefter det är jag helt införstådd med nu!! Egentligen borde ju utomhus vara det allra bästa alternativet? (så de inte sparkar o fastnar i väggar m.m) Men det e inget alternativ för mig i detta läget. Box som sagt.

:)


Även om du skrivit att du inte tänker ge pencillinet utomhus så måste jag kommentera det så du inte sår ett frö och någon annan tycker det är en bra ide :crazy:

En häst som chockar har ingen aning om vad den gör .
Vid en ordentlig chock så springer den rakt in i väggen och när den väggen tar stopp så springer den in i nästa .

Hästen är absolut inte kontaktbar

Sen kan den iof chocka på olika sätt ,ramla ihop,panikslagen som jag skrev , eller bara försvinna lite i blicken och sen komma tillbaka, samt få lite skakningar/darrningar innan den kommer tillbaka till verkligheten .

Så spruta absolut inte utomhus eller i gången utan endast i boxen med utgången emot dig .

Som flera skrivit var 2 när du sprutar en som kollar hästen så du kan ägna dig åt att spruta :)

Jag har haft 2 chocker på mina hästar en liten som bara försvann lite ur medvetandet och en stor som sprang in i väggarna .

Och det är under 30 års tid och har haft många hästar och jag tror själv att den som storchockade att vi inte aspirerade som man faktiskt framför mer idag att man ska göra :crazy:på den tiden stack man kollade så det inte kom blod i kanylen och sen sprutade pencillinet :o

Vet inte med förr pratades det inte om pecillinnchock.


Mvh Mia
 
Sv: intramuskulär injektion. råd/tips som gör att jag känner mig säker?

Det finns pencillin man kan ge via munnen. Sen om det finns med tillräckligt spektrum till alla infektioner vet jag inte. Jag har i alla fall fått sånt till en häst som inte går att spruta. Mycket smidigt, men dyrt.
Jag tillhör dem som aldrig kommer bli bekväm med att spruta. Jag har haft hästar i 35 år och eget stall med inackorderingar mm. Men jag vänjer mig inte med att spruta. Det är så svårt att stoppa i nålen. :eek: Men jag gör det ju, självklart. Jag har under mina år som hästägare endast sett en enda pencillinchock och det var väl för ca 20 år sen. (Det var inte min häst.) Och hade jag åstadkommit chock på flera av mina så hade jag nog inte sprutat idag överhuvudtaget. Så vanligt är det ju inte men det KAN hända. Men man KAN vinna på lotto också har jag hört. :angel:
 
Sv: intramuskulär injektion. råd/tips som gör att jag känner mig säker?

Men herregud säger jag med!
Skall ni skämma ihjäl stackarn?
Jag brukar läsa dina inlägg och håller oftast med. Men dock inte denna gång.
Om TS áldrig har hört talas om att hästar kan chocka på penicillin ´hur tror du då TS reagerar om det händer? Inte skrämd?

Penicillinshock är ovanligt men risken blir större om du är rädd och osäker.
Hästarna som reagerat vid penicillin-prokainbehandling är sämre på att bryta ned prokain till ofarliga produkter än hästar som inte reagerat vid samma slags behandling.
Man har tidigare misstänkt att någon form av allergisk överreaktion har varit orsak till chockbeteendet. Det kan vara så i en del fall, men oftast tycks det vara en toxisk reaktion på prokain, enligt Lena Olsén, doktorand vid SLU, forskat om orsaken till att hästar drabbas av penicillinchock.

Har inte det minsta att göra med osäkerhet hos den som sprutar. Det är bullshit.
 
Sv: intramuskulär injektion. råd/tips som gör att jag känner mig säker?

Jo men vi har gjort detta för flera år sen, så de gick nog inte in i så noggranna detaljer. visste inte att det var så viktigt utan tyckte de kändes bättre när han satt fast o inte kunde steppa omkring i boxen med en kanyl (han brukar va lugnast i gången)

Men ok, absolut box hädanefter det är jag helt införstådd med nu!! Egentligen borde ju utomhus vara det allra bästa alternativet? (så de inte sparkar o fastnar i väggar m.m) Men det e inget alternativ för mig i detta läget. Box som sagt.

Ok... men chansen att han får chock borde inte va så stor nu när han redan fått det i 4 dagar?

Givetvis som nån skrev så byter jag sida på halsen varje dag.
Tack, nu känns det som jag fått svar på mina funderingar :)
Du kan bremsa när du är i boxen så han står stilla.
Inte ute eller i stallgång!!
Konstigt nog är det vanligare att hästarna chockar i senare delen av behandlingen. Troligen pga att kroppen börjar bli "mättad".

Lycka till! Här finns info om forskningen på prokain-chock som gjorts.
http://hippocampus.slu.se/aktuellt/lasmer.cfm?187
 
Sv: intramuskulär injektion. råd/tips som gör att jag känner mig säker?

Jag är väl bekant med de forskare som gjort studier på pc/prokainchock hos häst så jag är väl medveten om att det inte är en skröna. Det är inte jättevanligt men inte heller helt sällsynt. Jag kan återkomma med siffror om du vill.
Som en bisak så kan nämnas att jag tror att nåt företag håller på att ta fram ett annat salt som kombinerat med penicillin skall ge samma depåeffekt som prokain men inte påverka nervsystemet på samma sätt.
 
Sv: intramuskulär injektion. råd/tips som gör att jag känner mig säker?

Jag brukar läsa dina inlägg och håller oftast med. Men dock inte denna gång.
Om TS áldrig har hört talas om att hästar kan chocka på penicillin ´hur tror du då TS reagerar om det händer? Inte skrämd?


Hästarna som reagerat vid penicillin-prokainbehandling är sämre på att bryta ned prokain till ofarliga produkter än hästar som inte reagerat vid samma slags behandling.
Man har tidigare misstänkt att någon form av allergisk överreaktion har varit orsak till chockbeteendet. Det kan vara så i en del fall, men oftast tycks det vara en toxisk reaktion på prokain, enligt Lena Olsén, doktorand vid SLU, forskat om orsaken till att hästar drabbas av penicillinchock.

Har inte det minsta att göra med osäkerhet hos den som sprutar. Det är bullshit.

Mkt bra skrivet!

Till SO Hovslagaren: Vilket skitsnack. Det är INTE ovanligt att hästar chockar på Penovet, båda mina gjorde det. Båda var sent i behandlingen och båda fick en medelchock dvs de dog inte. Den häst jag refererade till som dog bröt benet. Jag skrev att det vanligaste (OM de dör) var att de skadade sig så att man fick avliva dem efteråt för det!

Vet man inte vad penicilinchock är så tycker jag inte att man överhuvudtaget ska ge medicin till sin häst. Då får man ha hippotrim eller så får man ta ut veterinären varje dag helt enkelt.

Min senaste som chockade fick efter det Hippotrim oralt istället. Han hade innan stått på Str****lm efter op, när jag ringde ditt och sa att han chockat sa de bara. "Ibland blir det så, vi skriver ut hippotrim istället."

Jag har gett MASSOR med hästar penicillin av olika sort genom åren och det går oftast mkt bra MEN man ska känna till riskerna med chock. Jag är inte heller det minsta osäker utan brukar vara den som blir anlitad av mina bekanta när det ska sprutas:D.
 
Sv: intramuskulär injektion. råd/tips som gör att jag känner mig säker?

Själv så anser jag att det är lite "råttan i pizzan" kvalitet på alla shock historier då jag under alla de år som jag jobbat heltid med hästar inte träffat en enda som berättat om en shockad häst i första hand. Och inte sett en enda häst som drabbats i något av alla olika stall som man jobbar i.

Däremot så har jag hört oräkneliga stories som brukar börja typ "min kompis har en kompis som känner en som vars hans kusins morsas häst shockade på penicilin"

Och hade jag själv lyckats med det som låter helt omöjligt, att shocka tre egna hästar så hade jag nog kraftigt övervägt att lämna över spruteriet till någon som är van och kan hantera sprutan.

Eller så är det bara så att "häromkring" så vet vi vad intramuskulärt innebär.
Och "däromkring" du bor så har ni blandat ihop det med intravenöst.:devil:


Hela ditt inlägg vittnar om okunnighet! Du kan väl börja med att söka på penicillinchock häst på nätet så kanske du lär dig lite mer om detta. Du kan också söka här på Bukefalos där det finns flera trådar du kan ta del av. Länkar till senaste forskning har det redan skrivits om. Jag har varit och hört på föredrag om detta ganska nyligen.

Du har haft tur som inte drabbats själv ännu. Den dag du gör det blir du nog mer ödmjuk skulle jag tro.

Hur kunnig och noggrann man än är då man sputar kan man ändå drabbas.

Dina spydigheter om min kunskap att spruta hästar kan du behålla för dig själv. Jag har nog sprutat fler hästar än du kommer att göra under resten av ditt liv skulle jag tro. De fall jag skriver om har inget med okunskap eller ovana att göra då jag sprutat.
 
Senast ändrad:
Sv: intramuskulär injektion. råd/tips som gör att jag känner mig säker?

Hela ditt inlägg vittnar om okunnighet! Du kan väl börja med att söka på penicillinchock häst på nätet så kanske du lär dig lite mer om detta. Du kan också söka här på Bukefalos där det finns flera trådar du kan ta del av. Länkar till senaste forskning har det redan skrivits om. Jag har varit och hört på föredrag om detta ganska nyligen.

Du har haft tur som inte drabbats själv ännu. Den dag du gör det blir du nog mer ödmjuk skulle jag tro.

Hur kunnig och noggrann man än är då man sputar kan man ändå drabbas.

Dina spydigheter om min kunskap att spruta hästar kan du behålla för dig själv. Jag har nog sprutat fler hästar än du kommer att göra under resten av ditt liv skulle jag tro. De fall jag skriver om har inget med okunskap eller ovana att göra då jag sprutat.

Go girl (eller boy):banana::banana::rofl:

Helt korrekt analyserat.:D
 
Sv: intramuskulär injektion. råd/tips som gör att jag känner mig säker?

ojdå... :eek:
jag har aldrig hört talas om penicillinchock.
gav min häst penicillin själv första gången i somras.
veterinären visade vilket område "trekanten" jag skulle sätta sprutan i, men det var aldrig någon som sa något om att det inte fick komma blod i sprutan att man skulle aspirera eller något sådant.
han sa att första gången är det bra att ge i boxen men annars spelade det ingen roll, så jag som tyckte det var lite läskigt att stick ställde hästen på gången eftersom jag var själv. stallägaren gav någon dag när jag inte kunde komma och hon gick bara ut i hagen och gav hästen.

nu blir jag ju helskrämd, tänk om något hänt:confused:
varför informerar inte veterinärer om detta!
 
Sv: intramuskulär injektion. råd/tips som gör att jag känner mig säker?

ojdå... :eek:
jag har aldrig hört talas om penicillinchock.
gav min häst penicillin själv första gången i somras.
veterinären visade vilket område "trekanten" jag skulle sätta sprutan i, men det var aldrig någon som sa något om att det inte fick komma blod i sprutan att man skulle aspirera eller något sådant.
han sa att första gången är det bra att ge i boxen men annars spelade det ingen roll, så jag som tyckte det var lite läskigt att stick ställde hästen på gången eftersom jag var själv. stallägaren gav någon dag när jag inte kunde komma och hon gick bara ut i hagen och gav hästen.

nu blir jag ju helskrämd, tänk om något hänt:confused:
varför informerar inte veterinärer om detta!


Alltså, jag blir helt mörkrädd:eek::eek:

En sådan vetrinär skulle man kunna anmäla för tjänstefel, iallafall om det hade hänt något.

Även om man bortser ifrån hästens välbefinnande så kan den ju allvarligt skada sin omgivning. *Ryser* när jag tänker på en häst med chock i en hage:eek:

Tur för dig at allt gick bra!
 
Sv: intramuskulär injektion. råd/tips som gör att jag känner mig säker?

Ja herregud, att vet. inte upplyser hästägare om sådana basic things då de skriver ut pencillinkur är bedrövligt.
I ett stall jag var i under 10 år inträffade två pencillinchocker under 5 år. Båda gångerna hade hästarna (som tur var) sprutats i boxen och skötaren hunnit ut. Inga större skador på hästarna men mkt otäckt, antagligen var detta inga större chocker då både hästar och boxar var relativt hela efteråt.

Risken för pencillinchock har jag nog kännt till sedan 10-års åldern. Jag trodde faktiskt att det var bättre upplysning än så nu för tiden, detta är ju ändå rätt längesedan:eek:

Och att spruta i hagen... herrejisses vilka skador hästen ska hinna åsamka sig själv och omgivningen innan chocken släpper/den faller död ner :crazy:
 
Sv: intramuskulär injektion. råd/tips som gör att jag känner mig säker?

Risken för pencillinchock har jag nog kännt till sedan 10-års åldern. Jag trodde faktiskt att det var bättre upplysning än så nu för tiden, detta är ju ändå rätt längesedan:eek:

Undra om det kan vara så att det är så självklart för veterinärerna att riskaen för chock finns så att en del vet helt enkelt antar att vi alla som haft hästar några år känner till det :confused:
Jag har ingen annan förklaring, faktiskt.
 
Sv: intramuskulär injektion. råd/tips som gör att jag känner mig säker?

Undra om det kan vara så att det är så självklart för veterinärerna att riskaen för chock finns så att en del vet helt enkelt antar att vi alla som haft hästar några år känner till det :confused:
Jag har ingen annan förklaring, faktiskt.

Funderade också på det. Men så skrev ju någon att deras vet hade sagt att man skulle spruta i boxen första gången, gick det bra var det sedan ingen fara:confused::eek::eek:
Det är ju snarar större risk efter ett tag. Av alla jag känner till så har ingen, vad jag kan komma på på rak arm, chockt på första injektionen.

Antingen så tar de för givet att man vet eller så vet de för lite själva (veterinären alltså=, vet inte vilket dom känns värst faktiskt.

För många år sedan visade de ett program på TV4 (?) där de visade hur en häst med en sårskada fick penicillin på STALLGÅNGEN av en VETERINÄR:eek:. Ingenting nämndes om risken för chock.

Blev så j**la förbannad att jag skrev ett låååångt mail till TV4....:devil:
 
Sv: intramuskulär injektion. råd/tips som gör att jag känner mig säker?

Antingen så tar de för givet att man vet eller så vet de för lite själva (veterinären alltså=, vet inte vilket dom känns värst faktiskt.

Jag tror inte att veterinärerna är okunniga, däremot tror jag att det är lätt hänt att glömma att informera varenda djurägare man träffar om risker och eventualiteter. Man kan ju bara tänka sig hur många penicillindoser man ger/skriver ut under en arbetsdag/vecka som veterinär...

Synd bara att det ibland blir så att de missar att informera i de fall ägaren inte har en aning om risker. Det står inte precis en lista i pannan på folk, om allting de inte känner till...
 
Sv: intramuskulär injektion. råd/tips som gör att jag känner mig säker?

Du har säkert redan fått en massa bra svar, men jag orkar inte kolla igenom alla...

För att minimera risken för att hästen reagerar på pc:
Ha alltid flaskan i kylskåp. Skaka flaskan ordentligt innan du drar upp medicin - annars finns risk för att det blir en högre koncentration prokain i sista slatten. Dra upp den mängd som ska ges och värm sprutorna till kroppstemp (t ex under rinnande vatten eller låt dem ligga framme en stund).

Stick kanylen rakt in. Sätt på sprutan och aspirera, dvs dra tillbaka kolven lite. Kommer det inget blod då är det ok. Kommer det blod - dra ut kanylen och ta en ny - upprepa proceduren. När man drar ut kanylen kommer det ibland en droppe blod vid stickstället - det är bara ett litet hudkärl som gått sönder och inget att oroa sig för.

Du kommer aldrig att kunna få i 35 ml i blodet genom att sticka i ett kärl i muskulaturen. Ingen fara. Däremot kan det räcka med en liten mängd för att hästen ska reagera och den kan ju faktiskt reagera ändå, även om man gör allt rätt. Av de hästar som chockar på på pc varje år är det bara ett fåtal som faktiskt dör. Och det är MÅNGA hästar som sprutas med pc.

Spruta alltid i boxen för att undvika att hästen kommer nånvart om den löper amok. Skulle det hända - gå ut ur boxen och stäng dörren, det finns inte mycket du kan göra.
 

Liknande trådar

Hästvård I förrgår var vet. här och kollade pungen på min relativt nykastrerade ponny, eftersom den var svullen sedan kastrationen för drygt tre...
Svar
4
· Visningar
1 352

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp