intramuskulär injektion. råd/tips som gör att jag känner mig säker?

Sv: intramuskulär injektion. råd/tips som gör att jag känner mig säker?

pratade just med min mamma som har haft hästar i kanske 25-30 år hade heller aldrig hört om penicillinchock.
men hon ska nu gå en kurs för att få lov att ge penicillin på får, har man inte den kursen får inte vet skriva ut penicillin, så hon skulle då fråga lite om häst oxå.
hon hade heller aldrig hört att man skulle aspirera men att det var att föredra att ge i box.
veterinären vi hade ute i somras sa att peicillinet kunde förvaras i stallet det behövde inte stå i kyl.
 
Sv: intramuskulär injektion. råd/tips som gör att jag känner mig säker?

pratade just med min mamma som har haft hästar i kanske 25-30 år hade heller aldrig hört om penicillinchock.
men hon ska nu gå en kurs för att få lov att ge penicillin på får, har man inte den kursen får inte vet skriva ut penicillin, så hon skulle då fråga lite om häst oxå.
hon hade heller aldrig hört att man skulle aspirera men att det var att föredra att ge i box.
veterinären vi hade ute i somras sa att peicillinet kunde förvaras i stallet det behövde inte stå i kyl.

Finner inga ord.....:crazy:

Som sagt du/ni har haft TUR!

Tycker nog att du borde byta veterinär.....verkar ha noll koll:grin:
 
Sv: intramuskulär injektion. råd/tips som gör att jag känner mig säker?

Grymt bra svar!! Riktigt nöjd med det du skrev :bump:

Blev faktiskt en bloddroppe i pälsen idag efter jag dragit ut sprutan, så jag blev först lite nervös... men tänkte på hur noggrann jag var o kolla om det kom blod innan jag sprutade in penicillinet så jag kom fram till att det inte kunde vara någon fara med den bloddroppen.

Jag har då en fråga. Förvarar de oöppnade flaskorna i kyl, tar ut nån timma innan injektion. Men en flaska räcker i 2-3dagar och under de dagarna har jag dem i sadelkammaren (lite värme där inne). Är det någon fara med det? Bör jag ta hem flaskan o ha i kyl varje dag??
 
Sv: intramuskulär injektion. råd/tips som gör att jag känner mig säker?

Var bor du?
Det är väl ungeför kylskåpstemp ute nu, i alla fall i södra och mellaersta delen av Sverige.
I stallet kanske? Mellan någon plusgrad och +8 är lämplig temp.
 
Sv: intramuskulär injektion. råd/tips som gör att jag känner mig säker?

Det beror väl lite på temperaturen i sadelkammaren, men penicillin är en kylvara.
 
Sv: intramuskulär injektion. råd/tips som gör att jag känner mig säker?

pratade just med min mamma som har haft hästar i kanske 25-30 år hade heller aldrig hört om penicillinchock.
men hon ska nu gå en kurs för att få lov att ge penicillin på får, har man inte den kursen får inte vet skriva ut penicillin, så hon skulle då fråga lite om häst oxå.
hon hade heller aldrig hört att man skulle aspirera men att det var att föredra att ge i box.
veterinären vi hade ute i somras sa att peicillinet kunde förvaras i stallet det behövde inte stå i kyl.

Men se där! Då har du o din mamma lärt er något nytt! Pc är en kylvara och ska förvaras i kylskåp, definitivt inte i stallet en varm sommardag. Och så bör man aspirera, av säkerhetsskäl.
 
Sv: intramuskulär injektion. råd/tips som gör att jag känner mig säker?

Bor i södra. Men tänk om det blir en köldknäpp en natt och frost? det kanske def. inte är bra för penicillinet? sadelkammaren är kallare än inomhus, men varmare än utomhus :)
 
Sv: intramuskulär injektion. råd/tips som gör att jag känner mig säker?

det var en jourveterinär DV.
har inte så mycket att välja på här omkring. nu står jag upstallad granne med atg klinik så de är mitt första val,
men tyvärr har de ingen jour.

jag som tyckte det var obehagligt att ge spruta redan innan jag visste allt detta.
 
Sv: intramuskulär injektion. råd/tips som gör att jag känner mig säker?

*kl*

Usch! Jag har också gett min häst pc utan föreskrifter om chock...utskrivet på klinik och jag antar att klinikvet tog för givet att jag visste, för han är väldigt kompetent...men inte jag! Jag gav mitt sto (på 175cm) en pc kur im i hagen...Huu:eek:. Tur att man har Buke!:idea:
 
Sv: intramuskulär injektion. råd/tips som gör att jag känner mig säker?

Själv så anser jag att det är lite "råttan i pizzan" kvalitet på alla shock historier då jag under alla de år som jag jobbat heltid med hästar inte träffat en enda som berättat om en shockad häst i första hand. Och inte sett en enda häst som drabbats i något av alla olika stall som man jobbar i.

Däremot så har jag hört oräkneliga stories som brukar börja typ "min kompis har en kompis som känner en som vars hans kusins morsas häst shockade på penicilin"

Och hade jag själv lyckats med det som låter helt omöjligt, att shocka tre egna hästar så hade jag nog kraftigt övervägt att lämna över spruteriet till någon som är van och kan hantera sprutan.

Eller så är det bara så att "häromkring" så vet vi vad intramuskulärt innebär.
Och "däromkring" du bor så har ni blandat ihop det med intravenöst.:devil:

Jag brukar inte vara ordpolis men det stavas CHOCK
 
Sv: intramuskulär injektion. råd/tips som gör att jag känner mig säker?

Urklippt

Penicillinchock kan i sällsynta fall drabba hästar som injiceras med penicillin. Penicillin finns dels i en form som gör att man kan ge injektioner i en ven (intravenösa injektioner), dels i en form som gör att man måste ge substansen i en muskel (intramuskulära injektioner). I det senare fallet finns penicillinet bundet till prokain. Det prokainbundna penicillinet tas upp långsamt från injektionsplatsen och man får då en förlängd verkningstid. Man kan få penicillinchock både av det penicillin som ges intravenöst och det som ges intramuskulärt.


Hästarna reagerar i omedelbar anslutning till injektionerna. Reaktionerna kan vara lindriga – till exempel nässelutslag eller att hästarna blir oro oroliga. I svårare fall ses svettningar, kramper och balansrubbningar och hästarna kan ramla omkull. De återhämtar sig sedan oftast inom loppet av cirka en halvtimme, men det händer i vissa fall att de dör inom några minuter.

Det finns flera tänkbara orsaker till att en häst reagerar på penicillin. En möjlighet är att hästen reagerar på grund av att den är allergisk mot penicillin. . En annan möjlighet är att hästen är känslig för prokain. Det kan i dessa fall vara så att hästen har svårt att bryta ner prokainet. Mängden prokain i blodet kan då bli så hög att hästen drabbas av en förgiftning.


I pågående forskning på institutionen för biomedicin och veterinär folkhälsovetenskap vid SLU studerar detta. Forskarna tar gärna emot meddelanden om hästar ,som inom de senaste sex månaderna har reagerat på penicillinbehandling, antingen med Geepenil vet (”vanligt” penicillin) eller med Ethacillin vet eller Penovet vet (penicillin-prokain).


Kontakta gärna Lena Olsén (forskare) om ni har en häst som drabbats av penicillinchock (tel. 018-673176).
Hans Tjälve, professor vid inst för biomedicin och veterinär folkhälsovetenskap, avd för patologi, f
 
Sv: intramuskulär injektion. råd/tips som gör att jag känner mig säker?

Själv så anser jag att det är lite "råttan i pizzan" kvalitet på alla shock historier då jag under alla de år som jag jobbat heltid med hästar inte träffat en enda som berättat om en shockad häst i första hand. Och inte sett en enda häst som drabbats i något av alla olika stall som man jobbar i.

Däremot så har jag hört oräkneliga stories som brukar börja typ "min kompis har en kompis som känner en som vars hans kusins morsas häst shockade på penicilin"

Och hade jag själv lyckats med det som låter helt omöjligt, att shocka tre egna hästar så hade jag nog kraftigt övervägt att lämna över spruteriet till någon som är van och kan hantera sprutan.

Eller så är det bara så att "häromkring" så vet vi vad intramuskulärt innebär.
Och "däromkring" du bor så har ni blandat ihop det med intravenöst.:devil:
sådan tur för dig då att du inte varit med om det! Behöver inte idiotförklara de som haft oturen att vara med om det. Finns två typer av reaktioner: allergisk reaktion mot penicillinet i sig: mkt ovanligt, eller mot prokainet som är en bärarsubstans för penicillinet.
Ts: jo det kan komma i slutet av kuren, tom vanligare då. Följ bara instruktionerna, reaktioner är ovanliga men man sk veta om att det kan hända. Lycka till
/Evale- van och kan hantera sprutan
oops såg att detta var en gammal tråd- hoppas TS´häst överlevde ;)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: intramuskulär injektion. råd/tips som gör att jag känner mig säker?

KL

jag tog ut en vet. till min ponny i december som då skulle skriva ut penicillin. Jag var då inte alls insatt i det här med penicillin och hade aldrig gett det intramuskulärt tidigare.
Veterinären visar mig lite snabbt och hastigt trekanten på ponnyn som står uppställd på gången och visar mig sedan hur kanyl och spruta ser ut, sedan sticker han hästen på gången!

aldrig mer att jag tar ut denna veterinär igen!
 
Sv: intramuskulär injektion. råd/tips som gör att jag känner mig säker?

*kl*

Jag har aldrig fått instruktioner...

Första gången jag fick pc utskrivet så insåg jag att det var en hel del man förväntades kunna när man har häst.

Jag fick hjälp av stallägaren iallafall och bad sen en kompis som jobbat på klinik visa mej hur det skulle göras "på riktigt".

Har blivit många sprutningar sen dess, och nu går det mest på rutin, men jag har blivit noggrannare med att aspirera. Jag gör det flera gånger, sprutar lite -aspirerar - sprutar lite till - asprerar. Och är det mkt som ska in så riktar jag om nålen efter första sprutan.
Har precis avslutat pc på min 8-månaders. Det gick bra, men jag fick ha brems för att hon skulle stå still.
Men på små föl är det inte kul, trekanten är ju inte så stor och halsen så smal...
 
Sv: intramuskulär injektion. råd/tips som gör att jag känner mig säker?

jag har då aldrig varken fått en häst som chockat eller hört om någon som verkligen har gjort det,bara långtväga historier.Och jag har sprutat mängder av hästar,och har väldigt mycket vänner med hästar. I detta fallet hade ju hästen dessutom fått sprutor i några dagar och då är ju chansen så minimal att det är löjligt.
 
Sv: intramuskulär injektion. råd/tips som gör att jag känner mig säker?

en pencillinchock (reaktion på prokainet) kan inträffa vilken dag under behandlingen som helst och helt säker kan man aldrig vara... det räcker att ett kärl brister när vätskan går in... det händer även veterinärer..

nu har jag haft väldigt mkt. hästar samtidigt under dryga 35 år och jobbat på stora anläggningar under många år med många hästar, ju fler hästar man ansvarar för - ju fler sprutor kommer man att få ge, ju fler sprutor man ger - ju större är risken att man får erfarenheten av pc oavsett hur duktig man är på att spruta.

jag har upplevt pc 3 gånger under årens lopp, alla gånger är kanylen satt (inget blod) på med sprutan och tillbakadraget liiite, sprutar sakta. använder aldrig samma kanyl som haft pencillin igenom sig vid nytt stick, samt delar upp dosen för 2 sprutor om dosen är stor för att inte trycket i musklen ska bli onödigt stort.

en av gångerna chockade hästen KRAFTIGT (och det fanns ingen indikation på att det skulle kunna ske). svettades överallt, såg bara ögonvitor, stora nässelutslag överallt samt kastade sig i väggarna - föll och fortsatte så i vad som känndes som en evighet. jag är tacksam för att jag lytt det goda rådet att spruta i boxen samt stå så jag kom ut fort... hon överlevde och sprutades vid senare tillfälle utan problem..

en annan gång chockade hästen lite, dvs. svettades och fick lite nässelutslag och vart orolig.

en annan gång blev det bara lite nässelutslag under magen och vid bogen.

jag har en hel del bekanta som även dom råkat ut för pc. vid enstaka tillfällen, för ofta sker det inte, om man tänker på hur många 1000 stick som gått helt planerat utan missöden.
 
Sv: intramuskulär injektion. råd/tips som gör att jag känner mig säker?

jag har då aldrig varken fått en häst som chockat eller hört om någon som verkligen har gjort det,bara långtväga historier.Och jag har sprutat mängder av hästar,och har väldigt mycket vänner med hästar. I detta fallet hade ju hästen dessutom fått sprutor i några dagar och då är ju chansen så minimal att det är löjligt.

Risken är lika stor alla dagar, den minskar inte så som du beskriver.
Jag har sprutat många hästar genom åren och jag har faktiskt inte heller stött på någon som chockat. Har en kollega som jobbar mer med hästar än jag och hon har vid ett tillfälle varit med om en pc-chock - den gången damp hästen som död och låg som sådan en kvart ungefär. Sen reste den sig och började äta.

Om man tittar på biverkningsrapporterna hos Läkemedelsverket så var det år 2004 4 st rapporter om sk penicillin-chocker i samband med intramuskulära injektioner. Ingen av dessa dog. Under åren 2001-2002 rapporterades 3 dödsfall i samband med im injektion av pc. Sätt detta i relation till hur många hästar som behandlas med pc årligen!
 
Sv: intramuskulär injektion. råd/tips som gör att jag känner mig säker?

Här har du en som sett pc-chock i första hand! Även sett chock efter iv beviplex.
PL
 
Sv: intramuskulär injektion. råd/tips som gör att jag känner mig säker?

Beviplex!? Det hade man ju inte väntat sig. Jag har råkat ut för en häst som damp i backen efter vaccination, det var på en ridskola och jag hade vaccinerat typ 30 hästar till efter den (innan det upptäcktes). Han bli lite nervig för ev fel på batchen..
 
Sv: intramuskulär injektion. råd/tips som gör att jag känner mig säker?

Har sett det flera ggr i samband med PC behandling, samt ett dödsfall på kliniken på min arbetsplats.
 

Liknande trådar

Hästvård I förrgår var vet. här och kollade pungen på min relativt nykastrerade ponny, eftersom den var svullen sedan kastrationen för drygt tre...
Svar
4
· Visningar
1 352

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp