Intervallträning!

Sagafrahaeli

Trådstartare
Jag rider islänning men jag tror att detta är ett lite bättre forum att fråga i.

Hur lägger ni upp intervallträning?
Hur ofta?
Underlag osv?

/Jenny

Sv: Intervallträning!

Det beror på vad DU menar med intervaller. Är det galoppintervaller?
Försök hitta en lång uppförsbacke för att öka belastningen utan att behöva pressa upp hästen i för höga farter som sliter. Sen måste man börja försiktigt o höja kraven succesivt.
En gång i veckan tycker jag är lagom. Där man ibland hoppar över en vecka om det blir för mycket. Inte för löst underlag som sandstrand och inte en stenhård grusväg. Något där imellan är lagom.
// Linda

Nja...men travintervaller då? Lite mer ingående hur man lägger upp ett intervallpass? Jag har liksom ingen aning om hur jag ska göra :o

/Jenny

Man måste utgå från vad man gör med hästen idag och hur den klarar det arbetet. Travar man 2 min med 5 min skritt mellan så ökar man till 3 min trav. Det är just trav - skritt - trav - skritt - trav som är intervallerna. Ju bättre tränad hästen är ju längre travpass med kortare skritt mellan.

När det gäller travintervaller så kan man ha flera pass per vecka.
// Linda

Nja...men travintervaller då? Lite mer ingående hur man lägger upp ett intervallpass? Jag har liksom ingen aning om hur jag ska göra :o

/Jenny

Som några försökt förklara så finns det olika typer av intervaller. Det som man brukar kalla för intervaller är de där man rider i närheten av maxpuls. Denna typ av träning ägnar de flesta distansryttare inte sig åt, utan det är snarast när det är dags för en rutinerad distanshäst att träna för att kunna vinna och göra upplopp.

Det jag kan tänka att du är ute efter är hur man genom att öka intensitet i träningen kan få bättre kondition och en en mer hållbar häst. Det är något helt annat. Läs gärna på vår hemsida www.nerikesdistansryttare.org. Där har jag skrivit om hur man tränar upp just detta. Titta i vänsterspalten på "Att börja med distans och att fortsätta" så kanske du kan få tips.

Denna typ av allsidig träning för hållbarhet och kondition anser jag att alla hästar behöver, oavsett tävlingsdisciplin.

Hälsning Maja

Liknande trådar

Övr. Hund Varit fodervärd åt en hund i drygt 1.5 år. Nu skulle hon upp till uppfödaren och få valpar och då vi hamnat i diskussioner så vill han...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
8 399
Senast: Vicks
·
Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
8 708
Senast: Lobelia
·
Utrustning Hej! Överväger att köpa ett nytt bett till min ena. Använder ett vanligt tränsbett med fasta ringar idag men vill ha ett som är något...
Svar
15
· Visningar
1 120
Senast: dukie
·
Dressyr Får jag stöta och blöta en galoppombytes fundering med er? Min valack har inte befästa byten ännu, det ena blir oftare rätt än fel men...
9 10 11
Svar
211
· Visningar
21 362
Senast: Nevermind
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar