Internationellt seminarium om rollkur

Sv: Internationellt seminarium om rollkur

*lån*

Upptäckte igår när jag red att jag har en riktigt ordentlig spänning från höger knä ner till höger fot, eller ja... det är där det KÄNNS. Igår var det riktigt jobbigt, dvs hur jag än höll benet så kändes det obekvämt och musklerna nästan krampade, hälen gick inte att hålla ner men gick inte att ha avslappnad heller. Kunde helt enkelt inte släppa ner benet, det var för spänt. Detta problem har jag alltid, men igår var det extra märkbart (krampaktigheten) och min högerfot strävar som sagt ALLTID utåt när jag rider/går/står, det går inte att på ett bekvämt sätt vinkla in den. Behöver jag nämna att vänsterbenet har jag inga sådan här problem med och det kan jag släppa ned hur lätt som helst? :angel:

Vad kan detta bero på? Spänningen i höger ben?

evis skrev:
Aha, nu fattar jag varför jag tycker jag blir så fladdrig i min vänstersida när jag försöker gå fram med högerhöften till hästryggen. Jag går ju med vänster höft fram mest alltjämt, har väl helt enkelt varken koordination eller styrka i multifidus på vänstersida. Hm.

Var det så enkelt....... *skrattar*

Som vanligt hajjar jag inte riktigt med det spelar ingen roll.
Framför allt så undrar jag om du föröker gå fram med höger höft _på_ hästen.
Eller _till_ hästen som du skriver.

Självklart är inte kroppen högerstark vänster stark som en enhet, ,men du har de fakto olika styrka på höger och vänster sida i ett muskelpar och det ställer till det för dig när du skall rida.

De inre delarna av quadratus lumborum samt multifidus skall stabilisera din rygg till häst, är du inte van att använda dem på ena sidan på backen så blir det inte lättare till häst, där man ofta har helt andra referenspunkter.

Intressant detta med höger- vänsterhänta för de allra flesta glider ned åt höger till häst oavsett om de är höger eller vänster hänta.
Däremot när de skall dra i sin "-hänt" tygel så kopplar de ofta in lQ Lumborum och tippar därmed över sig i sadeln åt andra hålelt, och sätter därmed krokben för både sig själva och hästen :angel:

Jag är nog ovanligt pragmatisk. När saker inte blir så bra som jag tänkt mig, så tar jag reda på varför, och då behövs ofta lite handfast konkret kunskap.
Hur gör jag eftersom det blev fel?
Hur skall jag göra tvärtom???

Senast ändrad:

Som vänsterhänt vill jag nog hävda att vi föds på detta vis och förr tvingades att byta hand när vi skulle lära oss skriva.

Jag har som tur var aldrig tvingats byta men som någon anna skrev lär man sig mycket högerhänthet som vänsterhänt. Sticka och virka t ex gör jag som alla andra för den som lärde mig gjorde ju så...
Kan skära bröd eller slå i en spik med vilken hand som helst men ska jag kasta en boll med vänster landar den framför fötterna :crazy: . Min mus (datorns alltså) är för vänster men på alla andra ställen är den ju höger så då kör jag med den utan poblem. Också mycket bra när man får musarm för då kan man spela dataspel lika länge med andra armen innan man får musarm där också :o .

Mina hästar har hittills varit konkava i vänster och konväxa till höger. Detta verkar vara vanligast bland alla andras hästar också så hur mycket är ryttare och hur mycket är häst?

Vad har förresten allt detta med rubriken att göra;)

Som alltid seglar vi iväg när vi inte hsr ngt vettigt att säga om ämnet...

tack för att du verifierar min erfarenhet om att vänsterhänthet inte har något att göra med vilken sida man glider ned åt.

För mig spelar det ingen roll hur mycket som är ryttare - och hur mycket som är häst.
- Eftersom det i alla fall är ryttaren som måste ta ansvaret.
rättar man till ryttaren så rättar man till hästen

det räcker för mig

Senast ändrad:

"till häsrygg" är bara ett uttryck :), kanske dialektalt, jag vet inte.....

*lån*

Kom på en grej, är det värt att gå till en Osteopat för att rätta till spänningar och snedheter (som de vi skrivit om här)?

Det finsn ju lite trick för att hantera sånt där.

Om den svaga sidan är på utsidan så kan man tänka att du skall hålla det yttre sittbenet närmare mitten på hästen - det gör "under" för din och hästens rakrikting, i vissa röresler kan du lägga till överskänkeln på motsatt sida, och i andra kan du tänka att flytta hästen sidförande med sittbenet. Altså flytta sadeln = hästen kommer med :D

Många trick finns det...
jag tror att jag gjort den "fulaste gräsligaste övedjävligaste" högeröppnan på denna jord innan jag fattade vad jag skulle fokusera på.

Senast ändrad:

Vissa låsningar gör en del rörelser mer eller mindre omöjliga.

Var sig du elller hästen kan gallopera bra om ni har låsningar i S I lederna. ( det är svårt att flytta farm sittbenen)

Jag kommer inte ned på vänster sittben om jag har låsning i S L leden

Nu komemrmin fråga till evis eller psychogirl.
På häst är det den mest rörliga leden - stämmer detta även på människa?

Hoppas psycho kan svara, jag kan det inte :D
(jag har bara en basmedicin-kurs på människa, det sas att det var motsvarande den basmedicin som sjuksköterskor läser men det vet jag inte huruvida det stämmer)
Menar du i jämförelse med resterande ryggrad?
Om jag spånar -
Lumbosacral-led är ju inte begränsad av särskilt mycket ledutskott och liknande på skelettet, som resterande ryggkotor. Ledytorna är ganska öppna? Det kanske betyder att det är den rörligaste leden, men å andra sidan är väl då ledband desto 'starkare', och musklerna som har hand om rörelser i leden ännu starkare vilket torde innebära att det går på "ett ut"? (obs, jag bara spånar!)
Snälla psycho eller annan kunnig räta ut detta nu :p

Du skriver så självklara saker men jag är lite osäker på om jag hängde med här.

Susan skrev:
Det finsn ju lite trick för att hantera sånt där.

Om den svaga sidan är på utsidan så kan man tänka att du skall hålla det yttre sittbenet närmare mitten på hästen - det gör "under" för din och hästens rakrikting,
Jo det har jag klurat ut :p

Susan skrev:
i vissa röresler kan du lägga till överskänkeln på motsatt sida,
Vilken är den motsatta sidan menar du då? *lite förvirrad*
Ifall det är så att jag vill dra fram min vänsterhöft, placerar mitt vänstra sittben närmare ryggraden på hästen i höger varv (höger böjning). I högersidan har jag svårt att släppa fram sittbenet. Jag måste nästan flytta hela benet (så det nästan känns som om jag får stolsits på den sidan, tån känns som om den är långt framför knäet - även fast den inte är det) och vrida om hela låret för att övht kunna få till det några steg = lägga till överskänkel som du menar kanske? När jag får fram min högerhöft känner jag mej fladdrig i vänstersidan, men det är ju säkert en träningsfråga - och jag har inte ens varit medveten om detta på någon av de andra hästarna. (nyttigt att börja helt från början)

Menar du att "motsatt sida" alltså är den andra sidan motför där man har "svaga hållningsmuskler" (svag multifidus)?

Susan skrev:
och i andra kan du tänka att flytta hästen sidförande med sittbenet. Altså flytta sadeln = hästen kommer med :D
Här är jag med. Tror jag, vi kan ju mena olika :p

Tack förresten för det här du skrev
"Däremot när de skall dra i sin "-hänt" tygel så kopplar de ofta in lQ Lumborum och tippar därmed över sig i sadeln åt andra hålelt"Det är ju så självklart men det föll ner en polett för mej varför det är så svårt för mej på valacken.
Jag förvandlas till ett hemskt fasthållarmonster när jag sitter på honom, han blir tung på vänster fram, bjuder inte fram till vänstertygel, jag sitter och segdrar i högertygel och ramlar över i sadeln (fast jag rider mest barbacka just nu i och för sej, men sak samma) på vänstersidan, för bak min höger höft och viker mej i högersidan, han går på sniskan med rumpan och wiiiha - nu ska vi jobba.... ;)
Fast jag har ju redan märkt att enda sättet att få någon bukt med det hela är att SLUTA DRA i högertygel. Egentligen fattar jag inte varför jag börjar med det från första början, på andra hästar känns det inte alls på detta viset :confused:
Men det är mycket bra att få läsa om det på buke också, för att befästa tanken. Låt bli att dra i högerhanden....

Hasleder, SI leder och de mellersta lederna i halsen bör väl vara de rörligaste, Ländryggens rörlighet är tyvärr ej så stor som man önskar, och ännu mindre lär den bli som vi rider våra hästar. Stumt, stramt och för sakta.

Skyll på vad du vill :)

jag trodde har för mig - att hästen är väldigt rörlig även mellan manke och bröstkorg :confused:

Själv är jag och hästen överrörliga - är det samma sak som stora ?
Flata? ledytor????????????

evis återkommer sedan...

Fast hästen har ju ingen led som förbinder bog/framben med bröstkorg så det kan ju inte kallas en rörlig led? :p

Hypermobil kallas nog sådana som har ganska töjbara ledband (ligament)? Ledbanden är där för att begränsa rörligheten helt enkelt, jag tror det kan finnas en viss individuell skillnad på hur de där ligamenten stabiliserar (hur mycket rörlighet de tillåter) - inte bara beroende på arv utan kanske också ganska mycket beroende på vad man sysslade med under sin uppväxt?
Jag tror inte det har så mycket med stora/flata ledytor att göra faktiskt men kan tänka mej att det finns viss skillnad (genom arv) på vissa ledytor, till exempel axlar (där ledskålen är ganska grund i jämförelse med överarmshuvudet - just för att tillåta stor rörlighet i alla plan).
Se hundarnas höftledsdysplasi - där det går i arv hur bra höftskålen är "avrundad" för lårbenshuvudet....

En led kan bli överrörlig på grund av atrofiska förändringar på ledbrosket - det blir mindre ledbrosk och mindre utrymme mellan ledytor men ligamenten är gjorda för det större utrymmet i den friska leden = ostabilt. Jag har fått lära mej att det som gör ont vid artros är inte det faktum att ledbrosket är uttunnat utan att leden inte har någon stabilitet på grund av att ligamenten inte "kan" stabilisera. Viktigt med friska sunda starka muskler för att slippa smärta.

Sedan tror jag i och för sej att sådant här inte alls är sådär tvärsäkert alla gånger - man hör ju nytt hela tiden......

(förresten angående höftledsdysplasin hos hundar var det bara en reflektion kring detta med arvbarhet i hur ledytorna är anpassade till varandra)

Jag väntar - det är jobbigt att vara förvirrad och inte riktigt hänga med i det som skrivits.

:p

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka