Sv: Internationellt seminarium om rollkur
Du skriver så självklara saker men jag är lite osäker på om jag hängde med här.
Susan skrev:
Det finsn ju lite trick för att hantera sånt där.
Om den svaga sidan är på utsidan så kan man tänka att du skall hålla det yttre sittbenet närmare mitten på hästen - det gör "under" för din och hästens rakrikting,
Jo det har jag klurat ut
Susan skrev:
i vissa röresler kan du lägga till överskänkeln på motsatt sida,
Vilken är den motsatta sidan menar du då? *lite förvirrad*
Ifall det är så att jag vill dra fram min vänsterhöft, placerar mitt vänstra sittben närmare ryggraden på hästen i höger varv (höger böjning). I högersidan har jag svårt att släppa fram sittbenet. Jag måste nästan flytta hela benet (så det nästan känns som om jag får stolsits på den sidan, tån känns som om den är långt framför knäet - även fast den inte är det) och vrida om hela låret för att övht kunna få till det några steg = lägga till överskänkel som du menar kanske? När jag får fram min högerhöft känner jag mej fladdrig i vänstersidan, men det är ju säkert en träningsfråga - och jag har inte ens varit medveten om detta på någon av de andra hästarna. (nyttigt att börja helt från början)
Menar du att "motsatt sida" alltså är den andra sidan motför där man har "svaga hållningsmuskler" (svag multifidus)?
Susan skrev:
och i andra kan du tänka att flytta hästen sidförande med sittbenet. Altså flytta sadeln = hästen kommer med
Här är jag med. Tror jag, vi kan ju mena olika
Tack förresten för det här du skrev
"Däremot när de skall dra i sin "-hänt" tygel så kopplar de ofta in lQ Lumborum och tippar därmed över sig i sadeln åt andra hålelt"Det är ju så självklart men det föll ner en polett för mej varför det är så svårt för mej på valacken.
Jag förvandlas till ett hemskt fasthållarmonster när jag sitter på honom, han blir tung på vänster fram, bjuder inte fram till vänstertygel, jag sitter och segdrar i högertygel och ramlar över i sadeln (fast jag rider mest barbacka just nu i och för sej, men sak samma) på vänstersidan, för bak min höger höft och viker mej i högersidan, han går på sniskan med rumpan och wiiiha - nu ska vi jobba....
Fast jag har ju redan märkt att enda sättet att få någon bukt med det hela är att SLUTA DRA i högertygel. Egentligen fattar jag inte varför jag börjar med det från första början, på andra hästar känns det inte alls på detta viset
Men det är mycket bra att få läsa om det på buke också, för att befästa tanken. Låt bli att dra i högerhanden....