Internationellt seminarium om rollkur

Sv: Internationellt seminarium om rollkur

Susan skrev:
Har möjligen du eller ngn annan detta på VHS
EFTERLYSES nämligen
pm'a mig om ngn bandade :)

Jga missade helt Aachen,
(då var det mycket starkt i kaffet Lord Owen :D)

Vad förvånad jag blir. :D

För övrigt är denna diskussion mkt intressant, ställer mig även jag lite frågande till att det inte fanns någon svensk där som kunde skriva om detta, verkar lite småfegt tycker jag..

Nu fortsätter jag läsa och njuta. :p

Angående svensk där, som kunde skriva, så har WS bevakat det förrut, men då typ. "Det har varit ett Dressage forum".

Hade hon skrivit så hade det varit så sockrat så vi inte fått veta vad som hände där eller inte hände.

Jag är glad att de tog Appels istället.

(alla bokstäver på rätt plats tror jag, har nu kollat tre gånger :) )

Susan skrev:
Angående svensk där, som kunde skriva, så har WS bevakat det förrut, men då typ. "Det har varit ett Dressage forum".

Hade hon skrivit så hade det varit så sockrat så vi inte fått veta vad som hände där eller inte hände.

Jag är glad att de tog Appels istället.

(alla bokstäver på rätt plats tror jag, har nu kollat tre gånger :) )

Just Det stör mig mest, att det i så fall inte varit värt att läsa. Känns lite lätt löjligt, jag får hela tiden en känsla av att DressyrSverige inte vill ta ställning till just fenomenet Rollkur. (Men jag prenumererar inte på Ridsport längre heller :angel: )

Spinoff:
Sitter just nu och läser en annan tråd där du skrivit mkt (Hjälp mig att visa bild....) och måste säga att ibland blir jag så förtvivlad när jag läser dina inlägg, allt låter så svårt och långt och krångligt och jag inser att jag KANSKE kommer förstå det här med ridning när jag fyllt 120 men bara kanske. :crazy: Men sedan tänker jag på ditt kaffe och då inser jag att det hela ju egentligen handlar om väldigt mkt känsla och väldigt lite teori (men den är ändå viktig!) och att du bara råkat svälja en uppslagsbok för mkt på morgonen. ;)

Ähum, skulle någon vilja tala om för mig vad rollkur är...? :o
Förstod inte så mycket av definitionen ovan... :confused:

Det är det som är så fiffigt med den typen av ridning för när man väl lärt sig den så är det otroligt enkelt och okomplicerat för hästen att förstå och det blir väldigt enkelt att rida och sedan kommer piaff och passage och sådant skit men det ägnar inte jag mig åt så för mig så är det väldigt enkelt att rida nuförtiden:angel:

Senast ändrad av en moderator:

Noir kan detta bättre än jag
Från början tror jag det betecknade två tyska Dressyrryttares träningsmetod att rida med extremt korta tyglar, altså med halsen kraftigt överböjd.

Nu används uttrycket ofta om Holländarnas metod, vilket de inte gillar. Deras metod är lite annorlunda då de sägs växla mellan extremt överböjd hals och att lyfta "halsen" så nacken blir högsta punkt.
Att överhuvudtaget krulla ihop halsen på hästen kan väl diskuteras särskilt då den tyska veterinären Horst Weiler funnit skador på sporthästarnas nackband.
Nackbandet går strax under hästens mankam och om hästen krullas ihop med tredje nackkkotan som högsta punkt (nackbandet får längre väg att gå) så blri detta klart ansträngt.
Nackbandet är ett ligamnet och därmed töjbart till en viss del, meen det är nog inte avsett att var utsträckt i maximalt läge och särskilt inte i Jolländarnas variant där hsäten har näsan i bringan.
Belastining frestar på fästet som förbenas.
Vilket gör ont :o :o :o
Veterinären liknar det vid smärtor hos de som fått granatsplitter, ibland känns ingenting, men vid en felaktig rörelse så exploderar smärtan. Kanske därför en del hästar exploderar innne på banan...

Det är inte bevisat att just Rollkur ger dessa skador. Det man funnit om jag minns rätt, är att de funnits på 80 % hos sporthästar.

Tyvärr verkar detta med att krulla ihop hästarna för att få maximal kontroll också vara vanligt.....

Lord Owen skrev:
Spinoff:
Sitter just nu och läser en annan tråd där du skrivit mkt (Hjälp mig att visa bild....) och måste säga att ibland blir jag så förtvivlad när jag läser dina inlägg, allt låter så svårt och långt och krångligt och jag inser att jag KANSKE kommer förstå det här med ridning när jag fyllt 120 men bara kanske. :crazy: Men sedan tänker jag på ditt kaffe och då inser jag att det hela ju egentligen handlar om väldigt mkt känsla och väldigt lite teori (men den är ändå viktig!) och att du bara råkat svälja en uppslagsbok för mkt på morgonen. ;)

Det värsta är ju att just detta har ju ingenting med kaffe att göra. :(

Ridning skapas ju av två individer tillsammans...
Ungefär som dans...

Det som jag stångar min panna blodig över är människans totala brist på insikt i att hästen är en _kännande_ levande varelse.
En järnbit i munnen känns. En ryttare i obalsn känns. en felaktig sadel känns.

Väldigt många ryttare tror på fullt allvar att hästen skall kunna prestera trots att den har en felaktig utrustning och en galen apa på ryggen som både bromsar skumpar och rycker den i munnen vid varje steg.

Det finns ingen annan sport - där man tror att man kan lyckas, utan att vara medveten om de rörelser man själv gör och hur dessa påverkar den gemensamma prestationen.:devil:

Jo - men de som lägger "allt ansvaret på racketen" brukar inte komma så långt heller....

De gör inte de flesta ryttare heller, men det som är så fascinerande är att inom rytteriet i Sverige, så finns det inte längre en objektiv måttstock. Det räcker med att hästen skjuter ut bogen - så är det en öppna. Att hästen taktar så är det en piaff...

:eek:

En häst och ryttare är som två balettdansörer.
Antingen kan de röra sig som en enhet, eller så kan de trampa varandra på tårna och dra åt varsitt håll

Bra ridning, en ridning som båda parter kan finna nöje i. Är en dans där båda tar samma steg och i samma takt. :bow:

Bra ridning är ett ekipage i samspelt balans där häst och ryttare arbetar i samma tyngpunkt så att balansen blir en boll som kan rullas hit och dit, i en mjuk obehindrad rörelser ( = korrekta övergångar)
Att tro att hästen kan hitta dit - utan att ryttaren kan hitta dit är en utopi :cool:

Är du där - rid på känsla.
Är du inte där behöver din balans förbättras. genom att göra dig mer kroppsmedveten så att du bättrekan kontrollera din kropp och hitta - och behålla - balansen...

Det finns bara ett läge där både häst och ryttare är i balans.
Det finns säkert en miljard lägen där häst och ryttare lutar sig mot varandra i en stabil obalans. Men balans finns bara i ett läge.

Liksom på en vippbräda hos sjukgymnasten finns det bara ett läge där balansbrädan är still.
Det finns idioter som säger; min vippbräda är sned, men alla begriper att de är idioter..
I ridningen däremot kan vi lägga ansvaret för bådas brister bara på hästen.:devil:

En dålig dag tror jag att många ryttare håller på med riding för det är enda tillfället där de kan få vara oemtosagda fulländade stjärnor:crazy:

Vilka är det som brukar säga; Min häst kan inte skänkelvikning åt det hållet, och så tittar man på ryttaren bakifrån. Eh det kan inte du heller.....;)
Och plötsligt! när man rättar till ryttaren - då vips som genom ett trollslag så kan plötsligt hästen åt det hållet med :angel:

Hästsporten är den enda sport där man tror sig kunna prestera ngt utan självinsikt.
Utan att ta ngt som hellst ansvar för en prestation som man faktiskt är två om att utföra...

Om ni fortfarande inte tror mig.
Ta en ryggsäck lägg i en halvliters dricka för vart femte kilo du väger.
Hiva upp den på ryggen gärna snett och knäpp den löst så den dunkar dig i ryggen i varje steg - och så kan du ju börja lubba.

Lägg gärna hakan mot ena axeln samtidigt som du springer i en ring...

Efter en timme så kan vi sätta oss ner ta en fika, och börja snacka om hur nackspärr och kramp i ryggen känns, och varför man rider flera år på lina och lär sig kroppskontroll - innan man får börja inverka, på många ryttarutbildningar världen över....:

no offense Lord Owen, känsla är grunden, men om du skall kunna rida på känsla så måste du först öva in kroppskontroll och kroppsmedvtenhet med den medvetna delen av hjärnan.

Det handlade faktiskt om det på Discovery idag. Du kan rida med "ryggmärgen" - om du först skapat nervbanor med din medvtena hjärna.

(Att bara dänga till en fotboll på känsla, går bra så länge man lirar med småkillarna. ska du komma med i allsvenskan, så måste du öva teknik. och vill du bli Zlatan då är det bara att böja på nacken och plocka ned rörelsen i småbitar och öva, öva, öva)

Senast ändrad:

Banned skrev:
Det är det som är så fiffigt med den typen av ridning för när man väl lärt sig den så är det otroligt enkelt och okomplicerat för hästen att förstå och det blir väldigt enkelt att rida och sedan kommer piaff och passage och sådant skit men det ägnar inte jag mig åt så för mig så är det väldigt enkelt att rida nuförtiden:angel:

Ja, det är ju så. Men allt går att krångla till med ord. Kanske man skulle tänka mindre och rida mer! :) Fast jag säger inte att teori inte är bra, jag tror att det är väldigt bra att veta vad som händer i hästkroppen när vi ber den att göra olika saker.

Det här är så lustigt, allt du skriver är så självklart för mig. Något jag inte alls ställer mig frågande till utan som ingår i hur jag tänker när jag rider. För mig är det ibland en gåta att folk behöver PÅMINNAS om det du nu skrev ett långt inlägg om. ;) Fast det kanske bara var bra att du skrev ett "bankahuvudetmotstenväggeninlägg" med övertydliga begrepp, så att man förstår. :)

Hur som helst, jag kan bara egentligen relatera till mig och min häst så då trallar jag väl på lite då.

Min balans är ingalunda särskilt mkt över medelmåtta, jag är någorlunda följsam men jag skulle säga att min svaga punkt ligger i sidorna (ofta kollapsar mellangärdet när jag vill för mkt på ett böjt spår eller i en sidvärtsrörelse) och i axlarna, som gärna blir i ojämn höjd pga mellangärdets kollaps då. Jag har också betydligt svårare för ALLT i höger varv och det har hästen också, vi tillsammans (jag krånglar ju till allt genom att inte låta honom vara ifred i det varvet eftersom jag själv kollapsat fullständigt och tappar allt, gör det väldigt svårt i hö varv. Behöver jag säga att han går mkt bättre utan mig i hö varv. :angel: Jag rider honom mkt barbacka (inte när jag kräver något, det skulle bara bli pannkaka pga mig) ute för att bli mer följsam och skrittar bara när jag rider "dressyr" eftersom jag helt enkelt inte hänger med i traven och allt bara rasar. Man måste lära sig krypa innan man lär sig gå. Jag har hela tiden resonerat som så att det måste fungera i skritt innan jag ger mig på trav el galopp. Men ibland kanske de gångarterna måste vara med någonstans för att lösgöra och få något att funka, då gör jag helt enkelt det med mig på marken och hästen ifred. Jag har höga krav på mig själv (något jag OFTA får kritik för på min ridskola) och vill inte göra det jobbigt för min häst, jag sitter inte upp och jag gör inte en övning om jag inte tror att jag kan hjälpa hästen eller åtminstone låta bli att stjälpa. Sedan måste jag ju ge mig på vissa övningar i hö varv (som då är svårt) ändå för att kunna utveckla min kroppskordination men då ber jag bara om något steg där det ska kännas bra, kanske bara en tanke åt det hållet. Vad jag vill komma till är nog att jag vet att min häst klarar tex skänkelvikning båda varven (även om hö är svårare) men med mig på så blir höger snuskigt svårt.

Oj, det där lät ju jättefint. :angel: Fast jag tycker bara det är sunt förnuft. Jag försöker faktiskt inte glänsa. Det här visar ju bara hur mysko allt låter när man skriver ner det istället för när man jobbar med det in real life. :o

Angående öppna och sluta så ser jag det inte som öppna och sluta (måste kommentera detta eftersom det tjatats så mkt om detta på min ridskola) om det inte som sagt är dans. Är det inte dans är det sk tagen bakdel (sluta) eller bogen in (öppna) som jag tycker är väldigt trevliga benämningar på tendenser till öppna och sluta men som är mil från en korrekt och färdig sluta eller öppna. Jag använder dem för att få koll på min hästs bakdel eftersom det är lättare än skänkelvikning (jag hänger med bättre) och jag skulle aldrig kalla det öppna/sluta. :crazy:

Hm. Nu skulle jag skriva något mer men skit i det. Har redan skrivit så mkt som egentligen inte hör tråden till. :o

Hah, jag kom på det. :D Det var det där med att rida på känsla! Jag menade mer att det bara kan vara rätt när det känns rätt. Det var den känslan jag menade. När det känns rätt. Känns det inte bra är det inte bra. Jag menar att man måste kunna känna den rätta känslan men OCKSÅ veta vad det egentligen rent teoretiskt är man letar efter.

Sedan kan man givetvis inte dra bort den medvetna delen, tex då balansen och förljsamheten i ryttarens kropp. Men det är ju ett ansvar jag tycker ryttaren skaffar sig då den bestämmer sig för att börja rida, att se till att denne kan följa med hästen och inte hänga som en säck mjöl på ryggen på hästen. Man blir aldrig någon bra ryttare utan självinsikt och utan att veta sina brister (men också sina starka sidor) så att man kan förbättra dem.

(Nu blev jag sur för att jag inte blev longerad barbacka utan att ha ens fått ta i ett par tyglar de första åren av min ridutbildning, fasiken vad det skulle ha underlättat)

Senast ändrad av en moderator:

Lord Owen skrev:
(Nu blev jag sur för att jag inte blev longerad barbacka utan att ha ens fått ta i ett par tyglar de första åren av min ridutbildning, fasiken vad det skulle ha underlättat)

Jag tror att det skulle ha underlättat om du då /eller nu hade en instruktör som kunde se på din kropp vad som var fel, som tex nu att hela du glider åt höger. ( om det är din högra axel som åker upp)

Och att du då kunde få rida i höger varv och bara koncentrera dig på att lägga till vänster över skänkel.
Rida i vänster varv och koncentrera dig på att hålla in höger sittben.

Och när det sedan så småningom är dags för skänkelvikning få koncentrara dig på att hålla ned och intill ditt högra sittben.

(Jag har ju inte sett dig, men är du -normal problem med höger skänkelvikning så.....)

Jag blir så irritierad för har man ett problem så skall man få konkret handfast hjälp av en tränare.
Vad är det med vår sport egentligen?

När Kottas var här så var det en enorm diskrepans för han förväntade sig att alla skulle veta var varje kroppsdel befann sig och kunna kontrollera sina axlar och sittben och sitt säte och över och underskänkel.

Det är basic liksom

Om du har svårt i höger varv så beror det förmodligen på att du glider åt höger och då får väl någon tala om hur du skall räta upp dig.

Om din högra axel går fram också, så kan du ju prova att bara dra den bakåt. På så vis för du över ganska mycket vikt till vänster sittben och släpper lättare farm högersidan på hästen.

Ala människor är sneda be någon kolla dig när du går rakt fram

Vilken höft går först? Vilken Axel går först?
Denna snedhet tar du med dig upp på hästen.

Om du går före med höger axel så gör du det lätt för hästen att gå före med höger bog, och nästan omöjligt att göra tvärtom.

Ingen hittar snedheten med känslan.
Analaysera fram din snedhet - klura hur du skall göra tvärt om - prova - känn.

Aachen finns att köpa som dvd och VHS snart, och då är al domarpoängen med. Det tror jag blir roligt.

Tessan

Susan skrev:

Ridning skapas ju av två individer tillsammans...
Ungefär som dans...

Det som jag stångar min panna blodig över är människans totala brist på insikt i att hästen är en _kännande_ levande varelse.
En järnbit i munnen känns. En ryttare i obalsn känns. en felaktig sadel känns.

Väldigt många ryttare tror på fullt allvar att hästen skall kunna prestera trots att den har en felaktig utrustning och en galen apa på ryggen som både bromsar skumpar och rycker den i munnen vid varje steg.

Det där gäller väl inte enbart dressyr och i Sverige?
Det måste i hög grad även gälla inom western, distans, hoppning, you name it.
I USA, Europa såväl som här?

Jag tror inte de flesta människor har total brist på insikt gällande att hästar är ett levande djur, däremot tror jag att vi har ett brett spann på vad vi menar.
Likväl som i en relation eller en dialog, så har vi alla olika referensramar, vilket gör att vi ofta missförstår varandra.

Inom ramen av det vi kallar omsorg och förståelse ligger nog vi flesta, sen finns det avarter åt båda håll.
Det Anky gör är väl en avart, men om ex jag eller någon annan skulle ägna mig åt rollkur så skulle det bli än skadligare för hästen.
Eller inom western, och föralldel viss dressyr där det används extremt skarpa bett, (då tänker jag inte på kandar som extremt) så är det också en avart och det blir skadligt för hästen om man inte besitter den balans och kroppsmedvetenhet som du så väl beskriver.

Lord Owen skrev:

Skulle du ha fortsatt rida då? Ärligt? Upplever det på vår lokala ridskola här, att teori, sitsträning och övrigt grundläggande inte är populärt, utan man har den inställningen att har man betalt för en ridlektion så skall man ta mig sjutton också få rida...:smirk:

Jag har suttit snett i mååånga år. För tre år sedan hittade jag en super-tränare som rätade upp mig. Ett år höll vi på :angel: ...och så fort det blir problem faller jag fortfarande tillbaks i gamla mönster, så just nu har jag (just jag, inte hästen) svårt att få till vänster galopp.

Men det har varit en lärorik resa (och mycket hoppig, krokig och skumpig :p ). Inget har kommit gratis, jag har dessutom en häst som inte förlåter speciellt mycket fel från min sida... Men framförallt har jag insett att ev problem oftast kommer från mig och min kropp.

Att träna Pilates har också hjälpt mig med min sneda kropp, och att få koll på diverse muskler i buk-området.

mimus skrev:
Det där gäller väl inte enbart dressyr och i Sverige?
Det måste i hög grad även gälla inom western, distans, hoppning, you name it.
I USA, Europa såväl som här?

Det finns ju undantag.
De undantag jag hitatt är den tyska statliga utbildningen, en del Klassiska ridinstiut. Och Sally Swift och Mary Wanless.

Jag har också hört många stora tränare använda samma uttryck.

It's all in the rider...

Här på buke verkar det ju samlas ganska många ödmjuka människor som kämpar på, medvetna om att det är hos dem problemen sitter.
medan andra problem....:confused: :( :confused:

Tack för din definition! :bow:
Nu hänger jag med bättre i diskussionen! :bump:

Håller även med dig i ditt inlägg tidigare, det där om balansen hos ryttaren. En häst (utan muskelspänningar, felpassade sadlar eller andra besvär) har inga problem med att samla sig. Det gör de i hagen, när de leker utan påverkan av ryttare. Det är när ryttaren kommer upp på ryggen som det kan bli problem eftersom man som sagt tar med sig sina stelheter och snedheter till hästryggen.

Själv red jag en häst som är väldigt känslig för vikthjälper en dag när jag hade enorm träningsvärk i benen, vilket resulterade i att hästen hela tiden gick åt höger... :angel:
Hmmm, kom på efter en stund att det nog inte var någon idé att fortsätta träna den dagen!

Det är när vi som ryttare kommer upp på ryggen och (omedvetet) felbalanserar hästen problemen kommer. Vi tror att vi sitter rätt när vi rider, medan vi i själva verket sitter snett eller spänner oss och därmed sänder ut flera signaler till hästen om riktning, tempo osv än vi anar... Det ger flera olika budskap till hästen som naturligtvis blir förvirrad och inte vet vad vi menar eller vill!

Jag tror att, som inom all annan idrott, att det är först när man är medveten om sina styrkor och svagheter som ryttare som man verkligen kan börja arbeta med sin häst för att skapa "äkta" samling, utan en ihoprullad hals... :crazy:

Jag tycker det är vackert att se ett ekipage som visar ömsesidig glädje för det arbete de utför tillsammans, där häst och ryttare samarbetar för att gemensamt ta sig vidare i ridningens värld. En avspänd häst med balans och bärighet som går i form på långa tyglar och där ryttaren är avspänd i sin ridning och kommunicerar med lätta hjälper samtidigt som man inser att man som ryttare även måste lyssna på de signaler hästen sänder tillbaka till oss....

För enligt mig handlar ridning om tvåvägskommunikation!!! Om jag begär att hästen ska lyssna på mig, så måste jag lyssna på hästen!

Ja verkligen.
Jag tycker att det tom. så att det är 80 % lyssna oh 20 % snacka själv :D

Har du några skojjiga förebilder som du hittat som man kan få ta del av?

Britta68 skrev:
Skulle du ha fortsatt rida då? Ärligt? Upplever det på vår lokala ridskola här, att teori, sitsträning och övrigt grundläggande inte är populärt, utan man har den inställningen att har man betalt för en ridlektion så skall man ta mig sjutton också få rida...:smirk:

Jag har suttit snett i mååånga år. För tre år sedan hittade jag en super-tränare som rätade upp mig. Ett år höll vi på :angel: ...och så fort det blir problem faller jag fortfarande tillbaks i gamla mönster, så just nu har jag (just jag, inte hästen) svårt att få till vänster galopp.

Men det har varit en lärorik resa (och mycket hoppig, krokig och skumpig :p ). Inget har kommit gratis, jag har dessutom en häst som inte förlåter speciellt mycket fel från min sida... Men framförallt har jag insett att ev problem oftast kommer från mig och min kropp.

Att träna Pilates har också hjälpt mig med min sneda kropp, och att få koll på diverse muskler i buk-området.

Helt ärligt, ja det skulle jag. Jag vill bli en duktig ryttare och är beredd att ha det lite jobbigt för att bli det. :devil:

Jag vill också träna Pilates, men har inte råd. :( Har tänkt börja flera gånger men det är så mkt som man ska ha råd med/hinna med osv. Jag tror det är ett jättebra komplement till ridningen.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka