Sv: Internationellt seminarium om rollkur
Lord Owen skrev:
Spinoff:
Sitter just nu och läser en annan tråd där du skrivit mkt (Hjälp mig att visa bild....) och måste säga att ibland blir jag så förtvivlad när jag läser dina inlägg, allt låter så svårt och långt och krångligt och jag inser att jag KANSKE kommer förstå det här med ridning när jag fyllt 120 men bara kanske.
Men sedan tänker jag på ditt kaffe och då inser jag att det hela ju egentligen handlar om väldigt mkt känsla och väldigt lite teori (men den är ändå viktig!) och att du bara råkat svälja en uppslagsbok för mkt på morgonen.
Det värsta är ju att just detta har ju ingenting med kaffe att göra.
Ridning skapas ju av två individer tillsammans...
Ungefär som dans...
Det som jag stångar min panna blodig över är människans totala brist på insikt i att hästen är en _kännande_ levande varelse.
En järnbit i munnen känns. En ryttare i obalsn känns. en felaktig sadel känns.
Väldigt många ryttare tror på fullt allvar att hästen skall kunna prestera trots att den har en felaktig utrustning och en galen apa på ryggen som både bromsar skumpar och rycker den i munnen vid varje steg.
Det finns ingen annan sport - där man tror att man kan lyckas, utan att vara medveten om de rörelser man själv gör och hur dessa påverkar den gemensamma prestationen.
Jo - men de som lägger "allt ansvaret på racketen" brukar inte komma så långt heller....
De gör inte de flesta ryttare heller, men det som är så fascinerande är att inom rytteriet i Sverige, så finns det inte längre en objektiv måttstock. Det räcker med att hästen skjuter ut bogen - så är det en öppna. Att hästen taktar så är det en piaff...
En häst och ryttare är som två balettdansörer.
Antingen kan de röra sig som en enhet, eller så kan de trampa varandra på tårna och dra åt varsitt håll
Bra ridning, en ridning som båda parter kan finna nöje i. Är en dans där båda tar samma steg och i samma takt.
Bra ridning är ett ekipage i samspelt balans där häst och ryttare arbetar i samma tyngpunkt så
att balansen blir en boll som kan rullas hit och dit, i en mjuk obehindrad rörelser ( = korrekta övergångar)
Att tro att hästen kan hitta dit - utan att ryttaren kan hitta dit är en utopi
Är du där - rid på känsla.
Är du inte där behöver din balans förbättras. genom att göra dig mer kroppsmedveten så att du bättrekan kontrollera din kropp och hitta - och behålla - balansen...
Det finns bara ett läge där både häst och ryttare är i balans.
Det finns säkert en miljard lägen där häst och ryttare lutar sig mot varandra i en stabil obalans. Men balans finns bara i ett läge.
Liksom på en vippbräda hos sjukgymnasten finns det bara ett läge där balansbrädan är still.
Det finns idioter som säger; min vippbräda är sned, men alla begriper att de är idioter..
I ridningen däremot kan vi lägga ansvaret för bådas brister bara på hästen.
En dålig dag tror jag att många ryttare håller på med riding för det är enda tillfället där de kan få vara oemtosagda fulländade stjärnor
Vilka är det som brukar säga; Min häst kan inte skänkelvikning åt det hållet, och så tittar man på ryttaren bakifrån. Eh det kan inte du heller.....
Och plötsligt! när man rättar till ryttaren - då vips som genom ett trollslag så kan plötsligt hästen åt det hållet med
Hästsporten är den enda sport där man tror sig kunna prestera ngt utan självinsikt.
Utan att ta ngt som hellst ansvar för en prestation som man faktiskt är två om att utföra...
Om ni fortfarande inte tror mig.
Ta en ryggsäck lägg i en halvliters dricka för vart femte kilo du väger.
Hiva upp den på ryggen gärna snett och knäpp den löst så den dunkar dig i ryggen i varje steg - och så kan du ju börja lubba.
Lägg gärna hakan mot ena axeln samtidigt som du springer i en ring...
Efter en timme så kan vi sätta oss ner ta en fika, och börja snacka om hur nackspärr och kramp i ryggen känns, och varför man rider flera år på lina och lär sig kroppskontroll - innan man får börja inverka, på många ryttarutbildningar världen över....:
no offense Lord Owen, känsla är grunden, men om du skall kunna rida på känsla så måste du först öva in kroppskontroll och kroppsmedvtenhet med den medvetna delen av hjärnan.
Det handlade faktiskt om det på Discovery idag. Du kan rida med "ryggmärgen" - om du först skapat nervbanor med din medvtena hjärna.
(Att bara dänga till en fotboll på känsla, går bra så länge man lirar med småkillarna. ska du komma med i allsvenskan, så måste du öva teknik. och vill du bli Zlatan då är det bara att böja på nacken och plocka ned rörelsen i småbitar och öva, öva, öva)