Internationellt seminarium om rollkur

Sv: Internationellt seminarium om rollkur

Mohaha nu har jag funderat, gått omkring och kollat in hur jag går/rör mig/sätter mig ner samt ridit ut barbacka en sväng. :devil: Nu ska skriva ner det. lägger till gubbar här och var så att det inte blir så tungläst. Hoppas någon orkar läsa min självrannsakning bara.

Alltså;
De facto är att jag är starkare i min högersida (det är min häst också men det hör inte hit - än) och detta resulterar ju kanske inte alltid i så bra saker.

När jag rör mig (utan häst :D ) går alltid min högersida en aning före vänstersidan, jag börjar alltid gå med mitt högerben (om jag inte med vilje gör något annat, men då måste jag tänka på det), när jag sätter mig i en bil kör jag ut höften åt höger och mina ben åt vänster och viker mig i vänster sidan och "lutar" mig åt eller stabiliserar upp min kropp med min starka högersida. När jag nu sitter här på stolen och försöker vika mig (kollapsa) i högersida (midjan syftar jag på nu) så blir det obekvämt och stretar emot, vänstersidan kan jag dock vika hur mkt som helst utan att det känns särkilt konstigt. Det som händer blir ju också att när jag viker mig i vänstersidan blir vä. axel lägre än hö. axel. När jag känner efter känner jag också att jag mkt lättare kan sänka vä. axel än hö. axel. Vad konstigt. :angel: Jag har också mkt "svårare" att köra ut eller putta ut den vänstra sidan av mitt bäcken när jag sitter någonstans. Höger kommer av sig själv men vänster känns obekvämt.

En annan sak som kanske är värd att nämna är att min höger fot ständigt pekar litet utåt, medan vänsterfoten går rakt fram. Högerfoten pekar utåt när jag går/rider/står och det är en ansträning att placera den rätt (i ridningen och när jag går är det rent ut sagt omöjligt).

Vad som händer när jag sitter på en häst och skrittar rakt fram då är att höger höft skjuts åt höger (viker mig i vä. sida. vä. axel bli lite lägre än hö men inte mkt), min högerskänkel åker bakåt, min vänsterskänkel ligger i normalläge eller åker framåt. Vi snackar max en decimeter. Jag har svårare för att släppa ner högerben (slappna av och låta det hänga ner med hälen neråt i ett avslappnat läge, tror detta har att göra med ovannämnda fotproblem) medan vänsterben är rel. lätt. :D Detta är alltså skritt. Ibland, ganska sällan, följer huvudet med axeln åt vä. och blir en smula snett.
I trav känner jag inte alls av detta problem, jag känner inte av någon förskjutning eller något sådant utan bara en svårhet att slappna av och vara följsam men det upplever jag mer som något jag måste träna på av andra orsaker än att de jag nämnt ovan. En sak jag tänkt på är dock att jag NÄSTAN ALDRIG ramlar över åt vänster (syftar nu på ridning utan stigbyglar eller barbacka) utan om jag tappar balasen så glider jag nästan undantagslöst med nederdelan av kroppen över till höger. :crazy:

Andra aspekter jag vill peka på, nu tar jag med hästen, är att jag inte alls upplever det här jag skrev ner i skritt så starkt på någon annan häst än min egen. Jag är inte riktigt klar över orsaken, möjligen då att han skulle vara snedare än alla andra hästar jag ridit men det tror jag på nått sätt inte riktigt på. :crazy: Det KÄNNS ju på andra hästar men inte lika mkt. Hmmm. I alla fall, min häst då han har varit sned i bäckenet och har då ständigt skjutit över mig till sin högersida (ungefär som jag själv gör nu men mkt kraftigare för då hjälpte han han, nu känner jag att det bara är jag som gör det. :o Han är förmodligen rätt sned i brist på rakriktande arbete. Hans vänstra framhov är mindre utvecklad än den högra, det synd på stråle mm. :idea: Hästen "släpper" gärna högertygeln. ... Vad ska jag komma på mer då.. :D Försöker luska ut allt som är "sidrelaterat" nu. Jag tycker det är lite lustigt att jag känner det så starkt på honom men inte på de andra hästar jag rider... :confused:

Jag antar att de problem jag listade överst är de vanliga för högerhänta personer men vad gör man åt det då? Jag menar, min ridlärare (jag går en linje på ett naturbruksgymnasium) är av den åsikten att man inte kan ändra allt på en gång, vilket han på något vis tolkat till att balansen och viktfördelningen och snedheter och fan och hans moster inte är överdrivet viktiga - till en början. Verkar ruskigt ologiskt för mig.. :devil: Den inställningen (och oförmågan att se/hjälpa mig till rätta) gör att jag inte ser någon hjälp därifrån. Morr. Jag vill ju fixa till det, eftersom det enligt mig är ett så avgörande problem. Hur ska jag kunna kräva något av min häst om jag själv sitter so en hundrakilos banan på hans rygg? :devil:

Nja, någon specifik förebild som jag har läst in mig på har jag nog inte, även om det finns många som jag tycker verkar vara enormt kunniga och som jag vill veta mer om som ex Leslie Desmond. Har även fått upp ögonen för Perry Wood och han amerikanen (?) som rider cowboy dressage (glömmer alltid vad han heter, Eithan nånting tror jag...) Men dessa har jag inte läst några böcker eller dyligt av, har däremot läst en bok av Kelly Marks som jag tycker var läsvärd,
och sedan har Rikke M Schultz mycket tänkvärt att säga om våra fyrbenta vänner! Du verkar själv vara väldigt kunnig, har du några tips på bra böcker eller dyligt så här i höstmörkret? Har MYCKET kvar att lära... :)

Annars försöker jag ta till mig saker som jag tycker är bra, något jag läser, ser eller hör, och omsätta till egen kunskap. Jag försöker plocka godbitar från olika tränare, ridstilar, och andra i min närhet för att sedan skaka om allt så det blir en blandning som passar mig (för närvarande en som bara passar mig eftersom jag inte har egen häst, utan rider hos andra när tillfälle ges och då blir det mest western men även lite akademiskt, så jag för "öva" på deras hästar!) och så småningom den häst som jag ska skaffa mig när jag pluggat klart. :)

Bumble-Bee skrev:
Nja, någon specifik förebild som jag har läst in mig på har jag nog inte, även om det finns många som jag tycker verkar vara enormt kunniga och som jag vill veta mer om som ex Leslie Desmond. Har även fått upp ögonen för Perry Wood och han amerikanen (?) som rider cowboy dressage (glömmer alltid vad han heter, Eithan nånting tror jag...) Men dessa har jag inte läst några böcker eller dyligt av, har däremot läst en bok av Kelly Marks som jag tycker var läsvärd,
och sedan har Rikke M Schultz mycket tänkvärt att säga om våra fyrbenta vänner! Du verkar själv vara väldigt kunnig, har du några tips på bra böcker eller dyligt så här i höstmörkret? Har MYCKET kvar att lära... :) . :)

Nu är vi litet ur spår från rollkur :) ….men jag var och såg på en clinic med Wendy Murdoch och jag gillade vad jag såg, hon var väldigt kunnig i just hur ryttarens kropp påverkar hästen. Tyvärr hade jag bara tid att vara en dag, om jag vetat hur bra det skulle vara så hade jag varit hela kursen, och försökt få ryttarplats också! Dyrt var det ju förstås…..

Sedan, främst riktat till Lord Owen, så har jag gjort sitsövningar och fått en del fina tips på sådana från Craig Stevens och hans träna sitsen-videor. Jag har haft liknande problem som du, är fruktansvärt högerhänt :D (total handikappad med vänster hand) och alltså betydligt starkare men även styvare i min högra sida. Men redan genom att man inser problemet så är man ju en bit på vägen till en lösning.

Och jag håller helt med, hur skall man kunna kräva att hästen går rakt om man själv sittter som en banan på hästen....

Äh, förresten, orkar inte argumentera.:smirk:

Senast ändrad av en moderator:

Britta68 skrev:
Sedan, främst riktat till Lord Owen, så har jag gjort sitsövningar och fått en del fina tips på sådana från Craig Stevens och hans träna sitsen-videor. Jag har haft liknande problem som du, är fruktansvärt högerhänt :D (total handikappad med vänster hand) och alltså betydligt starkare men även styvare i min högra sida. Men redan genom att man inser problemet så är man ju en bit på vägen till en lösning.

Och jag håller helt med, hur skall man kunna kräva att hästen går rakt om man själv sittter som en banan på hästen....

(Jag hoppas min urspårning inte förstör tråden, liite intressant kanske det är iaf. :o )

Ja, jag VET ju att jag har problem med detta och just det gör det så fruktansvärt irriterande att jag inte vet vad jag ska göra åt det. Pilates kanske... :idea: Men då ska jag ha tid och pengar.
Jag skulle så himla gärna longeras istället för att rida tills jag löst detta problem, för att fixa min följsamhet och mina snedhetsproblem. Det stör mig så enormt att jag inte har några möljligheter att longeras. :mad:
Senast idag sa min ridlärare att det är bra med oss som har egna hästar för då kan vi ju longeras på dem hemma. Eh, jaha? För det första har inte min häst tillräcklig balans o styrka för att trava med mig dunsandes i ryggen på en volt (det utsätter jag inte honom för, som har haft ryggproblem och har problem med balansen ibland och springer iväg även utan ryttare) och för det andra; vem ska rätta mig och säga hur jag ska tänka/göra/vad jag ska fundera på? :crazy:

Ursäkta, jag blir bara så frustrerad. :(
Det är ju det här jag borde få hjälp med på ridlektionerna..

Ber också om ursäkt om jag kommit ifrån ämnet om rollkur lite för mycket... :o Men intressant är det i alla fall!

Lord Owen, om du inte har tid/pengar för at gå på pilates kanske du kan testa yoga? Finns många bra "träna hemma" yoga-filmer som du kan träna till hemma framför TV:n när du har tid! Finns säkert med pilates också! Kan även rekommendera streching efter ridpassen om du inte redan gör det. Ta dig en tjugo minuter och strecha ben, rumpa, rygg, nacke och axlar! Gör gott för stela muskler!

Jag förstår fullkomligt din frustratinon över ridksolan:mad:
Och ovanpå allt så blir man behandlad som man är lite dum...

Jag själv fick stora problem efter att min kropp kraschat för ngra år sedan (kombination tungt arbete - muskelsjukdom inte bra :angel: )

Ingen kunde tala om varför min kropp inte fungerade - varför jag inte kunde galoppera åt höger längre, eller utföra en skänkelvikning för höger skänkel.:confused:

Jag blev arg och slutade rida för instruktör och tog reda på varför själv, genom trial and error, mkt analyserande och en hel del idoga studier.

Nu när jag ser andra ryttare, och är så medveten om min kropp så ser jag att de ofta har samma probem som jag, ibland i lite olika kombinationer.
Min första häst var min Pordsvensk ( du vet :D ) som ser ut son Ardenner.
Att över huvudtaget sitta i trav på den utan att fladdra åt h-ete krävde också en hel del huvudbry och övning kan jag säga.
Att galoppera var som att åka i bagarns degbunke...
En millisekund och du inte är sadelfast, så lander du fem centimeter i sidled i sadeln...

Killen har dessutom ryggen böjd åt fel håll av naturen och är desutom överrörlig i sin rygg, så sitter man snett så lutar hela kalaset så det blir löjligt:D

Vad du får göra är att precis som i andra sporter lära dig kontrollera en kroppsdel i taget.
Jag skulle börja med midjan. Ställ dig framör en spegel när du sitter till häst.
Jämför sedan vinkel mellan överskänkel och bål, på höger och vänstersida. Man tror att man sitter på mitten men ojojoj.
Sitter sadeln på mitten till att börja med. :o

PÅ breeders nu senast satt sadeln mycket snett på många av hästarna. En ryttare började bråka med sin häst eftersom den inte ville följa hennes tygeltag...
Dumma häst sa hon ( dumma dig tänkte jag)

Av ovanstående har du hittat ditt grudfel, men det kan likväl bli tvärtom i andra varvet, och du kan börja göra tvärtom tex i en skänkelvikning....

Det gäller att ha en instruktör som förstår vad som händer i din kropp när det inte fungerar. Som kan tala om vad du gör för fel:angel:
Själv föröker jag systematiskt lära ut att kontrollera en sak i taget.
Om du kan kontrolelra din midja så kan du också väldigt lätt kontrollera böjning och ställning, du kommer heller aldrig mer fatta fel galopp inet ens på en unghäst.:D

Kan du kontrollera dina axlar så kan du bättre kontrollera belastandet av dina sittben. Du kan också kontrolelra så att volten blir rund och inte oval och att den hamnar där du tänkt dig och inte två meter bort...:crazy:

Kan du kontrollera ditt bäcken så kan du släppa in rätt bakben i galoppen och på böjda spår. Du kommer också får lättare sedan när du kommer till galopp ombytena:D

Du kommer också förbättre kvaliteten på din galopp och dina skolor.

Ändå så talar inte instruktörerna om ovanstående.:crazy:

Ärligt talat så tror jag att de som lycka ta sig upp på medlesvår nivå (vilket faktiskt en ganska liten procent klarar) är de som intuitivt förstår det här.

Intuitiv kunskap är inte medveten kunskap vilket innebär att de inte kan lära ut till sina elever.
Se på en del av Kyras elever....

Och mästarna har lärt sig det här för så länge sedan så att be dem undervisa i det här, är som att be dem förklara för oss hur man går...

Det är nog dags att jag skärper mig - slutar buka - och skriver färdigt min bok...

Susan skrev:
Det handlade faktiskt om det på Discovery idag. Du kan rida med "ryggmärgen" - om du först skapat nervbanor med din medvtena hjärna.

Vill här slå ett slag för Sally Swift, Centrerad ridning och/eller FeldenkreiB.
I övrigt kan jag bara säja, bra skrivet :)

Ska svara på ditt långa inlägg imorrn - när jag är i skolan. :angel:

Tills vidare nöjer jag mig med att påpeka att Buke borde skaffa ett forum som heter Ryttarvård eller Ryttarteknik eller liknande.

En snabb fråga också innan jag kryper ner i sängen :d , är den korta sidan (både häst o ryttare) alltid den "starkare" sidan eller behöver det inte vara så eller är det till och med tvärtom? (Tänker på tex höger hand på högerhänta - höger sida stark vänster sida svag, otränad)

Och du Sus, du får nog börja koka mer kaffe för snart tror jag nästan att jag transport och allt och far till Strängnäs så jag slipper avreagera mig via buke. Så lås in Pordsvensken. :D :p

Susan skrev:
Det är nog dags att jag skärper mig - slutar buka - och skriver färdigt min bok...

Jag kan vara försökskanin! :angel:

Bumble-Bee skrev:
Ber också om ursäkt om jag kommit ifrån ämnet om rollkur lite för mycket... :o Men intressant är det i alla fall!

Lord Owen, om du inte har tid/pengar för at gå på pilates kanske du kan testa yoga? Finns många bra "träna hemma" yoga-filmer som du kan träna till hemma framför TV:n när du har tid! Finns säkert med pilates också! Kan även rekommendera streching efter ridpassen om du inte redan gör det. Ta dig en tjugo minuter och strecha ben, rumpa, rygg, nacke och axlar! Gör gott för stela muskler!

(Spinner vidare)

Ja, jag har också funderat på det! :)
Tror jag ska leta upp var man kan beställa filmer om tex pilates och yoga och försöka mig på det hemma tills jag får tid/pengar.

Jag är sträcker upp mig i högersidan, vill gärna vika åt vänster.Min vänstra sida ger efter om jag lutar mig mot den med högersidans muskler. Så högersidan är starkare och längre.... tror jag

Hallonsoda skrev:
Jag är sträcker upp mig i högersidan, vill gärna vika åt vänster.Min vänstra sida ger efter om jag lutar mig mot den med högersidans muskler. Så högersidan är starkare och längre.... tror jag

Ja....Det är min teori också. För jag gör på samma sätt som du. "Stödjer" mig på min högra sidan och har svårare att sträcka ut min vänstersida. Samma sak gäller min häst, svårare att länga vänster sida. Men det lustiga är att jag alltid haft för mig (?) att den kortaste sidan är den starkaste och den längsta den smidigaste. Humm..

Oj var nog liiiiite förvirrad när jag skrev första meningen där :cool:.
:D Min häst har oxå svårt att länga sin vänstra sida, men det är pga mig. Sitter snett... Vet dom inte om det är detsamma med hästar, starka muskler drar ihop sig säger vissa.
Kan egentligen inte sån.

Fast jag är så ojämn i olkia rörelser när jag rider, gör olika fel i olika övningar :D. Olika stark i olika muskler i olika sekvenser (ursäkta språket).. Massa saker måste rättas till. Jajja. Jag lär mig!

Varför lägga så mycket krut på vilken sida som är starkast?
Jag tror aldrig man kan göra det så enkelt för sej i praktiken.
Jag tror att det mesta i stort handlar om nervsystemet, om vanemönster, rörelsemönster som utvecklats av många olika anledningar, att vi låter våra "kroppshalvor" utföra olika arbete. Som Hallonsoda skriver - "olika fel i olika övningar, olika stark i olika muskler i olika sekvenser".

Att vi är "högerhänta" behöver inte innebära att vi är starkare - eller kortare, i högersidan. Det innebär enkelt uttryckt att det är enklare för oss att koordinera en viss typ av rörelse i vår högerhand och höger arm. När det kommer till att skriva blir det fort ensidigt i och med att vi faktiskt bara använder ena handen.

Men hur gör ni när ni sitter vid ett tangentbord?
Jag tror att tangentborden kan hjälpa oss att bli mer medvetna om vår vänsterhand som "skrivhand". De flesta av oss som diskuterar mycket på internet är nog ganska "haj" på det där med tangentbords-knapprande. Jag vet i alla fall att jag är det, och båda händerna går som tättingar, utför GANSKA lika jobb dessutom (även fast jag vet att jag tenderar att lyfta högerhanden mer än vänster handen, jag vinklar gärna om "radius" över "ulna" på vänsterhanden mer än på höger handen vilket givetvis påverkar hela vägen upp i axlarna och min hållning....) - men visst är det segare ut i nervbanorna i vänster handen och inte helt hundra koordinerat alla gånger, trots många timmars träning. Det är därför som "det" ofta blir "dte" för mej till exempel, för att vänsterhanden inte är hundra koordinerad. Jag gör sällan samma typ av fel med "högerhand"....

När man använder båda sina händer vid något praktiskt göra - om det så är att mocka med grep, sopa, skuffa spån med spade, och verkligen tänker på vad man gör, så märker man fort att man gör olika saker med vardera sidan. Inte nödvändigtvis så att den ena sidan får ta allt styrkearbete och den andra finfördelningen. Så enkelt är det knappast nånsin!
Jag ägnar mycket tid åt detta, på gränsen till nördigt mycket :p... Men jag har mockat dagligen sedan jag var 9 år och jag blir mycket frustrerad över hur förbaskat långsamt det går när jag försöker mocka "med fel händer", och ärligt talat - jag har mycket svårt att få till "samma" koordination till båda sidor trots massor av träning.

Nu när hästarna är installade för iår så har jag fått tillfälle att fundera ännu mer på det här med särskilt spån-skyfflande med spade (ja, den röda märren är en skitgris så det går åt mycket spån). Av någon anledning har jag lättare att koordinera diagonalen höger arm - vänster ben (jag tror inte jag är särskilt ovanligt i det hänseendet).
När jag tar i med spaden för att slänga upp spån i kärran - och håller spaden som jag är van (eller "som jag alltid gjort"), med höger hand i änden av skaftet och vänster längs skaftet längre ner, med vänster ben framför höger ben (oavsett åt vilket håll jag ska slänga spånet - höger eller vänster sida om mej själv), så gör jag så att jag för fram min högeraxel. Och nej, det är inte musklerna på framsidan axeln som för fram min axel - känn efter själv där du sitter, lägg handen på magen, det är musklerna på magen tvärsöver framsidan kroppen ner till vänstra höftkanten som ger mej kraft i min sving i högerhanden. Jag tar spjärn i mitt vänsterben, som ju är något framfört och böjer något i höften, och "skjuter på" med mitt höger ben ("gungar" med det). Vänsterbenets knästräckare får jobba och högerbenets knäböjare (hamstrings) jobbar, vänstersidans höftböjare + ländmuskulatur, magmuskulatur snett över från höger axel/skuldra till vänster höftkant.

Jag har ägnat rätt mycket tid åt att koordinera samma rörelse åt andra hållet (sa jag att jag var nördig eller sa jag att jag var nördig :o :D ) och det är ack så svårt. När koordinationen sitter så är det dock inte så märkbart enorm skillnad i styrka från sida till sida, i rörelse till rörelse. Självklart är jag mer otränad i den sortens rörelse och det ger ju givetvis mindre styrka, men det svåra är ändå koordinationen. Åtminstone i såna "lätta" sysslor som att skyffla spån i en kärra :p.
Men de gånger jag till exempel mockar en tung välpackad permanentbädd så upplever jag det nästan så att ju mer motstånd och ju mer kraft jag måste använda, desto "lättare" är det för mej att göra likadant åt båda håll. Kanske för att jag blir för trött annars, ifall arbetet blir för "monotont"/liksidigt.....?

Alltså, nu är detta sånt jag roar mej med i all tysthet när jag går och dolar i vardagen - så jag vet inte alls hur svårt eller lätt sånt här är för andra, kanske tycks det jag skriver som löjligt enkelt och självklart för någon annan....

var jag vill komma...
Nåväl, bara att det inte riktigt är så enkelt alla gånger att ena sidan är svag och andra sidan är stark, ena sidan är lång och andra sidan är kort. Det beror lite på vad man tittar på, i vilken sorts övningar och tja, på tusen andra saker också......

*flummar iväg*

Senast ändrad:

Intressanta funderingar du har... som vanligt har jag svårt för att läsa de mastiga texterna ni spottar ur er och har därför svårt att följa med, men...

Vad det gäller över och underaktivitet - Stark/Svag så är det ju faktiskt så att inom Den kinesiska medicinen behandlar man inte överaktiviteten, dvs. man ökar aldrig fokus på den starka sidan, tvärtom, man behandlar underaktiviteten och öppnar upp så att sidan/punkten/meridianen/elementet med överaktivitet kan pysa tillbaka den energi som den stulit/förvarat.

Om jag har en klient med stark högersida och svag vänstersida behandlar jag vänstersida då det i 95% av fallen är så att problemet sitter i vänster.

Tex: På häst: Hästen har problem med höger bak, för att ryttaren sitter över på vänster (Här är alltså ryttaren orsaken) och hästen överarbetar höger bak.

Hur många sitter upp lika lätt från höger sida?

Jag skadade en tå för 10 år sen och upptäckte då att jag satt upp som en nybörjare från höger. Inte bra. Tränade tills de funkade, och har glömt att behålla den kompetensen - ska testa snarast!
Men seriöst, så är det en bra mätare på liksidighet/koordination, och man blir snabbt mycket bättre med träning.

Jag känner igen mig helt i dina "mockningsfunderingar" och när jag inte har bråttom så brukar jag roa mig med att försöka få det att funka åt andra hållet med. :p

Egentligen lägger jag ingen större vikt vid vilken sida som är starkast, men jag tror ändå att vi menar olika saker med begreppet. När jag skrver "stark" så innefattar det för mig vilken sida som är lättast att kordinera osv. :D Sedan tycker jag det är intressant att veta om en kort muskel är stark och en lång är smidig. Jag lägger inte särkilt mkt vikt vid vilken sida som är starkast i vardagen, utan då försöker jag mer träna upp det som saknas i mina olika sidor och kombinera dem. Som tex att mocka med vä. hand och hö. ben om man ska se det på det viset. "Diagonal kordinering". ;) Man kan ju inte fixera sig vid 'stark sida' o 'svag sida' in real life, där handlar det om att försöka få alla möjliga kordinationsövningar och styrkeövningar att fungera från både håll och i alla slags kombinationer. :idea: Dvs det är inte svart-vitt utan en massa gråblågröna nyanser. Jag är verkligen flummig nu, jag är medveten om det. :o

Men i alla fall,

CarolaLind skrev:
Vad det gäller över och underaktivitet - Stark/Svag så är det ju faktiskt så att inom Den kinesiska medicinen behandlar man inte överaktiviteten, dvs. man ökar aldrig fokus på den starka sidan, tvärtom, man behandlar underaktiviteten och öppnar upp så att sidan/punkten/meridianen/elementet med överaktivitet kan pysa tillbaka den energi som den stulit/förvarat.

Haha, mastiga texter sa du? :p

I alla fall, jag tror att det är precis så man måste göra, träna sin "svaga" sida och på så sätt kommer ens olika sidor att ättare sammarbeta när man kräver det. :idea:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka