Internationellt seminarium om rollkur

Sv: Internationellt seminarium om rollkur

Provar igen - är ju nyfiken om jag uppfattat dej rätt eller missförstått;

i vissa röresler kan du lägga till överskänkeln på motsatt sida,
Vilken var den motsatta sidan?

Jag visste att den här frågan fanns någonstans men mindes inte i vilken tråd.:o Det var ju bra att du tjatade

Jag är inte hell säker på att jag förstår din snedhet utifrån din beskrivning, men snedhet förekommer ju i en mängd olika variationer och är också som du skriver föränderlig.

jag har scrolalt här upp och ned en halvtimme för att hajja, nu klickade det ner en polett (hoppas jag innerligt)

Du glider alltså nedåt bakåt åt höger.

perfekt utgångsläge för en vänster galopp.
Själv glider jag nedåt framåt åt höger, min högra axel går före...
Perfekt för ingening :D

Först; om du har svårt att få fram ett sittben.
kan du göra det utan häst på backen?

SI lederna är ju som gångjärn - låsning där göra att du inte kan flytta dina sittben.
Jag (men jag tror att jag är lite unik just där :smirk: kan även ha låsning i höftleden) då kan man heller inte flytta vare sig sittben elelr överskänkel

Om du glider ned åt ena sidan är det mycket svårt att flytta det sittbenet.

Om du då i en höger volt till exempel lägger till ytterskänkel - hjälper inte det tänk att flytta hela skärpet utåt flytat sedan fram sittbenet.

I vänster volt så borde det räcka med att tänka; utsidans sittben mer mot mitten, - eller varför inte hålla ned yttre axel.

jag vet faktiskt inte om detta passar in i ert hjälpgivningssystem för i bland verkar vi tänka precis tvärtom

Jag har ibland läst att det inte sittbenet skall gå fram ner - jag tänker inte så.

prova

Kanske borde jag ta detta på PM egentligen, men kanske har någon samma problem/funderingar som jag.

Susan skrev:
Jag är inte hell säker på att jag förstår din snedhet utifrån din beskrivning, men snedhet förekommer ju i en mängd olika variationer och är också som du skriver föränderlig.
Jag förstår inte heller riktigt min snedhet så det är nog därför det är svårt att hänga med. INgenting stämmer på den här nya valacken!
(ingenting stämmer = inget känns logiskt)

Susan skrev:
Du glider alltså nedåt bakåt åt höger.
Precis. Eller jag VILL i alla fall göra det - på de flesta hästar jag haft har jag dock med detta glidande ner bakåt till höger gjort att de spjärnat ifrån i högersidan av ryggen -vid sista fasen när de har höger bak i marken så skjuter de ifrån extra mycket och jag faller ner i vänstersidan istället. (Jag åker runt ganska mycket däruppe alltså)
Förstår du?

Susan skrev:
perfekt utgångsläge för en vänster galopp.
Men det är det här som är så konstigt!!
För jag har super-supersvårt för vänster galoppen. Höger galopp däremot känns .. "hemma". Vänster galopp känns bara fel-fel-fel.
Det är verkligen ologiskt ??? (eller inte)

Susan skrev:
Själv glider jag nedåt framåt åt höger, min högra axel går före...
Perfekt för ingening :D
Ibland tycker jag att jag hamnar här också, nedåt-framåt åt höger - men jag vet inte säkert......
Känner jag på sittbenen där jag sitter på hästen så är definitivt höger sittben längre bak än vänster i utgångsläget. Det är det redan när jag sitter på en stol. Jag går hellre före med vänster höft, flyttar naveln mot höger, vrider hela bröstkorgen mot höger. (tar bak höger axel - i alla fall i vissa "moment". "Låser" vänsteraxel = ont i rotatorkuff.)

Susan skrev:
Först; om du har svårt att få fram ett sittben.
kan du göra det utan häst på backen?
Jo, det funkar - fast det finns en yoga-övning (vet ej namnet) där det märks tydligt vilken skillnad i rörelse jag har i högersidan jämfört med vänstersidan (högersida "mindre" rörlig/mer låst? fast obs - jag har ont/problem med smärta i vänster höft, vänster sida av SI-led, inte höger).

Susan skrev:
SI lederna är ju som gångjärn - låsning där göra att du inte kan flytta dina sittben.
Jag (men jag tror att jag är lite unik just där :smirk: kan även ha låsning i höftleden) då kan man heller inte flytta vare sig sittben elelr överskänkel
Hm, här hänger jag inte med i det du skrev.
Men jag förstår att låsning i SI-leder och höftleder gör att man inte kan flytta vare sej sittben eller överskänkel.
Men hur menar man med låsning?
Vad är låsningen i praktiken?
Muskler som inte tillåter rörelse? Muskler som motarbetar varandra?
Eller otillräcklig styrka i muskler för att klara en rörelse?
Eller är det i själva leden - ledband eller annat??
Jag är väldigt "vig" i mina höftleder på det viset att jag alltid lätt kunnat lägga benen bakom huvudet (lika lätt åt båda håll), men det är nog inte så himla positivt... Vänster höft lite känningar av ischias ("falsk" ischias = spänd piriformis = utåtroterar höftleden?).

Susan skrev:
Om du glider ned åt ena sidan är det mycket svårt att flytta det sittbenet.
Förstår. Men som jag skriver ovan - jag upplever det nästan som att jag inte hela tiden glider _neråt_ i högersidan. Jag försöker låsa ner sittbenet, hästen svarar emot i ryggen och vips ramlar jag ner-fram i vänstersidan och plockar "upp-bak" högersidan. Jag försöker "motarbeta" hästens högersida av ryggen?

Susan skrev:
Om du då i en höger volt till exempel lägger till ytterskänkel - hjälper inte det tänk att flytta hela skärpet utåt flytat sedan fram sittbenet.
Flytta skärpet utåt = flytta naveln utåt?
jag börjar undra om jag missförstod dej ovan.
Det blir lättare för mej ifall jag lägger till höger överskänkeln - fast först måste jag vrida om den lite med fysisk kraft (lyfta ut, vrida om och "lyfta fram"). Flytta naveln utåt ja, sedan funkar det att ta fram höger sittbenet.
Men just då - när jag hamnar rätt, får beviset från hästen att det är bra (rörelsen känns fin mellan hjälperna, frust pust och sökning fram till ytterhanden) känner jag att jag blir "fladdrig" i vänstersidan och tappar lätt "balansen".......

Suck vad svårt det är att beskriva.

Susan skrev:
I vänster volt så borde det räcka med att tänka; utsidans sittben mer mot mitten, - eller varför inte hålla ned yttre axel.
Måste undersöka vidare här....

Susan skrev:
jag vet faktiskt inte om detta passar in i ert hjälpgivningssystem för i bland verkar vi tänka precis tvärtom
Fast jag tänker såhär - det som funkar, funkar, det som inte funkar, funkar inte.
Jag ser inte varför detta inte skulle funka i *mitt* hjälpgivningssystem. Jag vill komma åt min snedhet och jag vill kunna hitta ett sätt som fungerar för min häst, för oss tillsammans. Men jag är absolut inte representabel "för någonting" - mest flummar jag ju på i skogen..........

Susan skrev:
Jag har ibland läst att det inte sittbenet skall gå fram ner - jag tänker inte så.
Menar du det inre sittbenet?
Du menar att det skall gå fram-upp?
Jag tror det är en definitionsfråga och jag tänker så här - beroende på hur hästen rör sej så bör väl sittbenen ha en ganska symmetrisk "cykla baklänges"-rörelse - både framåt, bakåt, uppåt, neråt? (jag pratar hela tiden om skritt, det är fruset i backen här, slaskigt och halkigt om vartannat just nu så jag är förpassat till skrittjobb ;) ) Men med en viss sidskillnad beroende på hur hästens rygg bör röra sej i just de rörelser man begär (bland annat)?

Susan skrev:
Jepp :p

Det är jättesvårt att svara såhär eftersom jag inte vet om jag förstår dig rätt. Det är alltid lättare att se på hästen vad ryttaren gör. Jag ser inte 1 cm fel men hästen känner den...

Det verkar som om du är mig - fast spegelvänd,hihi.
Kolla den andra tråden om sits, där jag beskrivit min snedhet och hur den påverkar hästen, och se om det är tvärtom för dig.

Vad innebär dina galoppproblem innebär de att du har svårt att få en bra galopp på vänster sidan, så är det nog en förlängning av mina problem.

Jag skriver nu utifrån mig så kan du spegelvända (själv klarar jag inet det utan måste alltid kopiera texten och byt ut orden :o)

Okey jag vill glida ned åt höger - belasta höger fram. om bara sitter som jag är skapt så känns det som om hästen går i en skänkelvikning för vänster skänkel = bakdelen ngt till höger. (tvärtom DJ bild.6)

Detta _belastande_ gör att hästen har jättelätt att fatta vänster galopp (=rätt diagonal) särskilt som jag fattar med sätet och trycker fram det fria vänstra sittbenet....

Altså måste jag tänka /göra tvärtom vad som är naturligt för mig.

I Höger varv måste jag först skapa lite bananböj utåt - altså förflytta mitt skärp/min mitt del i sidled utåt ( inte naveln, det är så jag först lärt mig men jag har hittat en bättre liknelse = min "snopp") som redan pekar ut av naturen, i och med att mitt inre sittben redan är på plats, längre fram.

Jag behåller denna postion genom att lägga till den övre skänkeln och på så vis dra mig lite mer åt utsidan = släppa insidan fri från min vikt så den kan ta för sig framåt.

Sluligen drar jag även bak min inre axel ,förfyttar vikten diagonalt bakåt, så att även jag balanserar mig utifrån ytter bak och släpper inner fram fri att komma upp och skap en galopp i uppförsbacke.

Gör jag såhär, så får jag de mest fantastiska fattningar, för Nordis är jättestark, men så fort jag faller isär så faller hästen isär och vill det sig illa så byter han galopp. Visserligen krockrent men....

Låsningar = orörlighet i en led åt ett håll, och som säger pang hos naprapaten när han tar bort dem.
Det skulle faktiskt inte förvåna mig om du har en låsning i ngn av dina SI leder.
Det går inte bra att galoppera då. man upplever sig kastad i diagonalens riktining. mkt obehagligt.

Känner också igen det där med piriformis, har haft inflammation där när jag skodde = rumpskott :rofl:
- inte roligt det inte.

Om man har låsning i själva leden så får musklerna jobba som faan och blir lätt inflammerade eller "svullna" så nerver kommer ikläm.

Det där med att du tycker du hamnar i stolsits när du försöker hamna rätt med sittbenen passar också in på det där.
Med vissa låsningar sitter jag och lyfter det ena benet för att komma åt att få ned båda sittbenen i sadeln.

Jag har flera utmattningsskador i min kropp, vilket gör att jag ofta får låsningar.
Det har tagit mig flera år att komma på hur de påverkar och försvårar. Det har gått så långt att jag nu har med en gymnastikmatta i transporten som jag går igenom hela bäckenregionen före jag sitter upp.
(Jag är hjärtinnerligt trött på min kropp)

En bra sak är att ligga på rygg, dra upp det ena knäet mot himlen lägga andra foten på knäet och tippa rotera benet så knäet faller inåt. (du stretchar ju piriformis så också)
Sedan kollar jag att det går att välta knäna lika mycket utåt på båda sidorna.

Nähej du, nu vill jag skicka dig till en bra naprapat.

Jag ser fram emot rapporter....

Senast ändrad:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka