Internationellt seminarium om rollkur

Sv: Internationellt seminarium om rollkur

:o
Lord Owen skrev:
Egentligen lägger jag ingen större vikt vid vilken sida som är starkast, men jag tror ändå att vi menar olika saker med begreppet. När jag skrver "stark" så innefattar det för mig vilken sida som är lättast att kordinera osv. :D
Jamen min vits är ju - Går det verkligen lättare åt något håll (höger eller vänster)? I vissa sysslor går det lättare att göra på ett sätt, i andra på ett annat, i ena övningen gör man ditten med ena sidan och datten med andra sidan - men vad drar man för slutsatser av det?
Har man verkligen en sida som är starkare och lättare att koordinera? Är det inte så att vi helt enkelt koordinerar på olika sätt i vardera sidan och därför är stark på olika sätt i vardera sidan?
Jag menar, använder vänster ben som ståben - stark i det som ståben, använder höger ben som rörelseben - stark i det som rörelseben (försöker vi byta så blir helt plötsligt höger ben svag som ståben och vänster ben svag som rörelseben!).
Alltså jag säger inte att det är så, jag bara funderar...

Sorry alla för mastig text, det är svårt att skriva såna här inlägg utan att bli långrandig??

Lord Owen skrev:
Sedan tycker jag det är intressant att veta om en kort muskel är stark och en lång är smidig.
Visst, det tycker jag med, mycket, mycket intressant!
Men för att krångla till det ännu mer;
I själva verket är det ju så att det är "på mitten" (gråzonerna igen....) som musklerna är som starkast OCH smidigast. Den utsträckta muskeln - där de små delarna i muskeln (filamenten) är utsträckta maximalt längs varandra och bara har några få bindningsplatser till varandra, är svagare = mindre smidig - och den alldeles för förkortade muskeln - där de små delarna i muskeln har maximalt med bindningsplatser till varandra, är också svagare = mindre smidig. Där man är starkast - dvs kan utveckla mest kraft i en viss rörelse, är "i mitten" av skalan. Optimal längd kallas det i min fysiologibok :).
Är det inte fiffigt??

Men plockar vi bort våra armar och ben - de fäster ju ändå bara in i mittendelen och hur de beter sej beror ju ändå helt och hållet på vad mittendelen har för sej, och börjar kika på detta med en kort sida och en lång sida så visst finns det - i alla fall om man väljer att inte tänka på helheten just för stunden utan på enskilda delar, så att vi i ena sidan gärna kortar av musklerna och i den andra följer med och länger motsvarande. När man jobbar med något som kräver en viss oliksidighet - till exempel då att skyffla spån med spade upp i ett kärr i jämförelse med att lyfta något tungt med båda händerna (det är ju å sin sida ett väldigt liksidigt arbete - eller bör i alla fall vara), så blir ju detta ännu mer märkbart.

Men tittar man närmare kommer man att se att det inte är så enkelt att alla muskler på ena sidan är kortare och alla muskler på den andra sidan är långa, tänk vad konstigt det skulle bli då? Det är snarare tvärtom - under rörelsens lopp (visst vore det enkelt om vi bara stod rätt upp och ner hela tiden och inte rörde på oss....) så kortar och länger vi muskler (antagonister) om vartannat, i en härligt komplicerat symmetrisk samspel....

Lord Owen skrev:
Dvs det är inte svart-vitt utan en massa gråblågröna nyanser. Jag är verkligen flummig nu, jag är medveten om det. :o
Jamen det är ju precis så det är alltjämt.

true_blue skrev:
Hur många sitter upp lika lätt från höger sida?

Jag skadade en tå för 10 år sen och upptäckte då att jag satt upp som en nybörjare från höger. Inte bra. Tränade tills de funkade, och har glömt att behålla den kompetensen - ska testa snarast!
Men seriöst, så är det en bra mätare på liksidighet/koordination, och man blir snabbt mycket bättre med träning.

Jag tänkte inte komma mig upp överhuvudatget från höger sida :o :o :o :D

Efter att ha suttit upp från vänster sida i snart 30 år så....måste testa i helgen från höger igen!

CarolaLind skrev:
Vad det gäller över och underaktivitet - Stark/Svag så är det ju faktiskt så att inom Den kinesiska medicinen behandlar man inte överaktiviteten, dvs. man ökar aldrig fokus på den starka sidan, tvärtom, man behandlar underaktiviteten och öppnar upp så att sidan/punkten/meridianen/elementet med överaktivitet kan pysa tillbaka den energi som den stulit/förvarat.
Och det är mycket, mycket fiffigt tycker jag med :)

CarolaLind skrev:
Om jag har en klient med stark högersida och svag vänstersida behandlar jag vänstersida då det i 95% av fallen är så att problemet sitter i vänster.
Men Carola - är inte detta "höger-vänster"-tänk väldigt, väldigt västerländskt?
Vi måste dela in saker i olika delar hela tiden, där det ena tar slut tar nästa sak vid - på linje. Här går det en linje mitt genom kroppen för att dela in vår kropp i två separata delar - vänster och höger. Går det?
När det i själva verket mest bara flyter ihop till en enda gröt (eller - liknar mer cirkel form där höger sida går in i vänster och tvärtom?)?

Äsch, bara rör om i grytan lite... Självklart är det enklare att ha ett system där höger och vänster är åtskilda sidor - har man ont i ena finns problemet i den andra (till exempel). Det finns ju någon anledning till varför västerländsk medicin och vetenskap överhuvudtaget väljer att bortse helheten och istället försöker se på de separata delarna som åtskilda och separata - det är enklare så??
Men.... Jag tror ändå inte att det är så enkelt...?

Jo visst är det svårt?
Men ack så nyttigt!
Jag har upptäckt att det är mycket lättare för mej att sluta spjärna i vänster stigbygel ifall jag sitter upp från höger. Är min kropp knäpp (eller jag) eller vad?? Bara för att jag slipper spjärna i den när jag sitter upp så går det lättare sedan?

evis skrev:
:o
Jamen min vits är ju - Går det verkligen lättare åt något håll (höger eller vänster)? I vissa sysslor går det lättare att göra på ett sätt, i andra på ett annat, i ena övningen gör man ditten med ena sidan och datten med andra sidan - men vad drar man för slutsatser av det?
Har man verkligen en sida som är starkare och lättare att koordinera? Är det inte så att vi helt enkelt koordinerar på olika sätt i vardera sidan och därför är stark på olika sätt i vardera sidan?
Jag menar, använder vänster ben som ståben - stark i det som ståben, använder höger ben som rörelseben - stark i det som rörelseben (försöker vi byta så blir helt plötsligt höger ben svag som ståben och vänster ben svag som rörelseben!).
Alltså jag säger inte att det är så, jag bara funderar...

Sorry alla för mastig text, det är svårt att skriva såna här inlägg utan att bli långrandig??

Visst, det tycker jag med, mycket, mycket intressant!
Men för att krångla till det ännu mer;
I själva verket är det ju så att det är "på mitten" (gråzonerna igen....) som musklerna är som starkast OCH smidigast. Den utsträckta muskeln - där de små delarna i muskeln (filamenten) är utsträckta maximalt längs varandra och bara har några få bindningsplatser till varandra, är svagare = mindre smidig - och den alldeles för förkortade muskeln - där de små delarna i muskeln har maximalt med bindningsplatser till varandra, är också svagare = mindre smidig. Där man är starkast - dvs kan utveckla mest kraft i en viss rörelse, är "i mitten" av skalan. Optimal längd kallas det i min fysiologibok :).
Är det inte fiffigt??

Men plockar vi bort våra armar och ben - de fäster ju ändå bara in i mittendelen och hur de beter sej beror ju ändå helt och hållet på vad mittendelen har för sej, och börjar kika på detta med en kort sida och en lång sida så visst finns det - i alla fall om man väljer att inte tänka på helheten just för stunden utan på enskilda delar, så att vi i ena sidan gärna kortar av musklerna och i den andra följer med och länger motsvarande. När man jobbar med något som kräver en viss oliksidighet - till exempel då att skyffla spån med spade upp i ett kärr i jämförelse med att lyfta något tungt med båda händerna (det är ju å sin sida ett väldigt liksidigt arbete - eller bör i alla fall vara), så blir ju detta ännu mer märkbart.

Men tittar man närmare kommer man att se att det inte är så enkelt att alla muskler på ena sidan är kortare och alla muskler på den andra sidan är långa, tänk vad konstigt det skulle bli då? Det är snarare tvärtom - under rörelsens lopp (visst vore det enkelt om vi bara stod rätt upp och ner hela tiden och inte rörde på oss....) så kortar och länger vi muskler (antagonister) om vartannat, i en härligt komplicerat symmetrisk samspel....

Jamen det är ju precis så det är alltjämt.

Kommenterar inget. Jag håller med dig i allt men sätter in som paretes att jag försökte beskriva samma sak men var stressad och formulerad det inte så bra som du gjorde i "Jamen min vits är ju.." till "så jag funderar..". :bow: :bow:

(Det är en smula mastigt men otroligt intressant så jag skiter i mastigheten! :D )

true_blue skrev:
Hur många sitter upp lika lätt från höger sida?

Efter lite träning så gör jag det faktiskt lika bra (har då jälp av en liten pall på högre hästar). :)

evis skrev:

Vi måste dela in saker i olika delar hela tiden, där det ena tar slut tar nästa sak vid - på linje. Här går det en linje mitt genom kroppen för att dela in vår kropp i två separata delar - vänster och höger. Går det?
När det i själva verket mest bara flyter ihop till en enda gröt (eller - liknar mer cirkel form där höger sida går in i vänster och tvärtom?)?

Äsch, bara rör om i grytan lite... Självklart är det enklare att ha ett system där höger och vänster är åtskilda sidor - har man ont i ena finns problemet i den andra (till exempel). Det finns ju någon anledning till varför västerländsk medicin och vetenskap överhuvudtaget väljer att bortse helheten och istället försöker se på de separata delarna som åtskilda och separata - det är enklare så??

Nä, det ÄR inte så enkelt men jag tror nog att det blir enklare att FÖRSTÅ om man delar upp det i svart/vitt (höger/vänster..) i början, men ändå är medveten om att det egentligen gräver så mkt djupare, och sedan bygger på detta utifrån detta. :o Människor gör ju ofta så för att förenkla saker, delar upp det så att det blir tydliga gränser för att förstå det bättre. I alla fall tycker jag att det blir enklare för mig att förstå om jag först delar upp det i två och sedan fotsätter dela och blanda och pytsa i färgbunken. :devil:

Lord Owen är inne på helt rätt tänk

lumbar.jpg

Är du olika stark i dessa muskler -vilket 99 % av ryttarna är - så sitter du inte på mitten av hästen.

Jaghar hört någonstans att omman sitter 1 cm snett så förskjuts 10 % av vikten.
Och så säger man att min häst har så svårt i .........varv

Ridning från ryttarens sida handlar om att tillåta rörelse ( hästen kan ju reda utan ryttare)

Då får man väl ta reda på - vad är det just i min kropp som hindrar...
Bra tänk MR Owen

Det är ju det som är så fantastiskt med övningen! Att man snabbt blir mer liksidig. Antagligen hästen också. Det gäller att ta varje tillfälle att befästa sin liksidighet - använda spö med båda händerna, mocka med både och, borsta med båda -

En bra grej för finmotorik har jag sett i bla d´Endredy att rita slingor med både höger och vänster hand...... helst med blyerts med lång spets, så att trycket blir konstant....

Sedan ligger det något i det neurologiska som evis säger.

mf.jpg

Går man alltid med höger höft först är inte denna muskel på höger sida särskilt använd.

kroppenmåste hitta denna "sida"

Har man svårt med en rörelse i ena varvet så är det en bra grej att göra den till fots så hjärnan hittar rätt sen uppe på hästen.

Gör tex skänkelvikning till fots - gå först med fel höft:angel:

Gissa sen varför hästen inte förstår dina signaler:confused: - inte ens din egen kropp förstår dina signaler:smirk:

Som jag ser det.

Antingen är du begåvad med en någorlunda liksidig kropp och - tar dig upp och över medelesvår

Eller så nöjjer du dig med att harva runt i lätta klasser.

Eller så börjar du lära dig kroppskontroll

Eller så börjar du lägga allt ansvar på hästen. - Och drar och bänder ned hästen som Sjef Jansen gjorde när han inte fick till det :angel:

Sen lurar du i alla att det är så man gör :D

Så vi kan ha en rollkursdebatt :)

Ja, gud, listan kan bli lång på vad man kan roa sej med i vardagen.
Vispa med båda händer
Hoppa på cykeln från båda håll
Båda händer som "mushand" (datorns mus :o )
Och så vidare :p

Att skriva med vänsterhand är inte särskilt svårt bara man tränar lite på det. Samma med att teckna och måla.

Är det så att barn alltid väljer att rita med höger hand?
Varför?
Eller blir vi högerhänta för att vi härmar andra (vuxna)?

Aha, nu fattar jag varför jag tycker jag blir så fladdrig i min vänstersida när jag försöker gå fram med högerhöften till hästryggen. Jag går ju med vänster höft fram mest alltjämt, har väl helt enkelt varken koordination eller styrka i multifidus på vänstersida. Hm.

Var det så enkelt....... *skrattar*

Nu spånar jag iväg hemskt mycket men prova att göra saker när ni blundar! (eller ännu hellre har en "ögonbindel") Inte bara på hästryggen utan i vardagen.
Jag är helt fascinerad över hur mycket balans, intryck, koordination etc som sitter i synen - i alla fall för mej (jag vet ju inte hur det är för andra). Hur "svag" och okoordinerad jag blir när jag blundar (har ögonbindel) och försöker använda både precision och styrka i mina rörelser samtidigt...

evis skrev:

Nej nej nej..det äääär inte så enkelt..jag skrapade liite tiny winy på ytan bara. :D

Carola-Jobbar Holistiskt.

evis skrev:
Ja, gud, listan kan bli lång på vad man kan roa sej med i vardagen.
Vispa med båda händer
Hoppa på cykeln från båda håll
Båda händer som "mushand" (datorns mus :o )
Och så vidare :p

Att skriva med vänsterhand är inte särskilt svårt bara man tränar lite på det. Samma med att teckna och måla.

Varför?

*Britta flyttar datormusen till vänster hand* Oj, vad svårt det är.

Vad intressant den här tråden blev!

Man föds väl endera vänster- eller högerhänt? Min man är vänsterhänt men mycket i världen är ju anpassat till högerhänta så han är lika skicklig med båda, kan tex spika med båda (*avundsjuk*). Skriver gör han dock med vänster.

Susan skrev:
Lord Owen är inne på helt rätt tänk

lumbar.jpg

Är du olika stark i dessa muskler -vilket 99 % av ryttarna är - så sitter du inte på mitten av hästen.

Jaghar hört någonstans att omman sitter 1 cm snett så förskjuts 10 % av vikten.
Och så säger man att min häst har så svårt i .........varv

Ridning från ryttarens sida handlar om att tillåta rörelse ( hästen kan ju reda utan ryttare)

Då får man väl ta reda på - vad är det just i min kropp som hindrar...
Bra tänk MR Owen

Intressant bild!

Harkel, jag jag vill inte påstå något annat än att det är jag som har svårt att RIDA i olika varv, men då tittar ridläraren så konstigt på mig och gaggar om att jag måste rakrikta HÄSTEN. :cool:

Precis! Och man kan aldrig tillåta hästen att röra sig ordentligt om man inte själv kan röra sig (följa med..) obehindrat!

true_blue skrev:
Det är ju det som är så fantastiskt med övningen! Att man snabbt blir mer liksidig. Antagligen hästen också. Det gäller att ta varje tillfälle att befästa sin liksidighet - använda spö med båda händerna, mocka med både och, borsta med båda -

Ja, jag sitter alltid upp från olika håll varje gång på min egen häst, sadlar från olika håll, leder från olika håll, sitter av från olika håll, borstar, tränsar - osv. Det är jättenyttigt och man märker direkt vilka muskelkombinationer som är svårare att använda / kordinera.
På ridskolan är det dock svårare då väldigt många fått för sig att hästarna blir rädda om man sitter upp/sitter av/sadlar från "fel" håll, eftersom det ju är inlärt på ett visst sätt. :mad:

true_blue skrev:
En bra grej för finmotorik har jag sett i bla d´Endredy att rita slingor med både höger och vänster hand...... helst med blyerts med lång spets, så att trycket blir konstant....

Det måste jag pröva. Som det är nu kan jag på sin höjd skriva alfabetet med vänster och få det någorlunda läsligt. Ska strax ut i stallet och mocka också - med vänster arm o höger ben. :devil:

Susan skrev:
Gissa sen varför hästen inte förstår dina signaler:confused: - inte ens din egen kropp förstår dina signaler:smirk:

Det här tycker jag är jättesvårt, eller ja allt som har med sånt här att göra, för jag VET vad som är "fel" men jag har inte den blekaste om vad jag ska göra åt det och även om jag är medveten om "felet" så lyder inte kroppen utan halkar tillbaka eller motarbetar mig.

evis skrev:
Varför?

Intressant! :o

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka