Internationella skolan/Svenska skolan i utlandet?

E

Everest

Någon som har erfarenhet av att ha barn i Internationella skolan och/eller Svenska skolan utomlands?
Hur fungerar det? I vilket land bor/bodde ni?
Vad har varit fördelar/nackdelar jämfört med den inhemska skolan?

Sv: Internationella skolan/Svenska skolan i utlandet?

*puttar*

Verkligen ingen som vet?

Mina barn har gått i Svenska skolan i Saudi Arabien men det är längesen nu ,vi kom hem 1996 ,de gick där mellan 91-96.Var även norska barn där .De var som mest runt 50 barn och minst runt 25 i en förskoleklass ,1-3 och en 4-6. Det var en fantastisk skola med bra lärare och det är den bästa skola de någonsin gått i. De trivdes superbra ,ingen mobbning ,alla känner alla och de var långt före sina kompisar när de kom hem till Sverige. Inhemska skolan dvs arabiskspråkig var inget altenativ alls av förståliga skäl. Det fanns möjlighet att gå i Fransk ,Engelsk ,Tysk och Amerikansk skola också men då mina var små och började skolan så valde vi svenska skolan. Dels för språket ,dels för kompisarna men även för att de slapp åka buss då.

50 barn i samma klass:eek:.

Läste barnen efter en svensk skolplan eller var det anpassat till det land ni bodde. Läste barnen något extra språk eller något annat som var specifikt för det landet?

Vad skönt med en skola utan mobbning!

Var det svenska lärare?

Hur menar du att barnen var före sina svenska klasskamrater vid flytten tillbaka till sverige? Intellektuellt på grund av ett annorlunda liv eller kunskapsmässigt på grund av ett högre tempo/mer krav i skolan?

Hur menar du att barnen var före sina svenska klasskamrater vid flytten tillbaka till sverige? Intellektuellt på grund av ett annorlunda liv eller kunskapsmässigt på grund av ett högre tempo/mer krav i skolan?

I Europeiska skolan i Bryssel (som har klasser för EU-medlemsländernas alla språk) så hade de i sjuan mattekunskaper som en svensk niondeklassare :grin: Skolan där är ganska franskinspirerad och där finns det ju ett visst elitistiskt tänkande så det är relativt hårt tempo. Själva flyttade vi hem till Sverige precis när det var dags att börja där (dottern var fyra år) men jag hade ju massor av kollegor med barn där.

En del skandinaver valde Skandinaviska skolan i Waterloo istället och den hade bra rykte både kunskapsmässigt och vänskapsmässigt även om jag själv kände att det var alldeles för mycket av ett "skandinaviskt ghetto" för mig. Ska man vara utomlands så kan man ju lika gärna vistas i mer internationella miljöer även om det kan vara skönt att skolan följer vissa svenska saker i läroplanen - inte minst språket.

Jag har en vän med barn i "internationell" skola i norra Frankrike just nu. När de flyttade ner så visade det sig att den inte var så internationell utan mest fransk fast med internationella barn. Ingen pratar med de få barn som inte kan franska än och det finns inget på en svensks låga nivå utan det är hårt att läsa ikapp språk och annat. Men detta är återigen det franska systemet som speglas...

50 barn i samma klass:eek:.
50 barn totalt fördelat på 3 klasser

Läste barnen efter en svensk skolplan eller var det anpassat till det land ni bodde. Läste barnen något extra språk eller något annat som var specifikt för det landet?De läste efter svensk läroplan men hade mer engelska redan på förskolan och läste även arabiska från 1 a klass

Vad skönt med en skola utan mobbning!Ja verkligen men en liten skola är verkligen ingen garanti för det tyvärr

Var det svenska lärare?Ja alla svenska utom en som var svensk/norsk förutom i engelska och arabiska som var från resp land

De låg före kunskapsmässig men även tror jag rent allmänt då de varit med om mycket annorlunda ,inget högre tempo i skolan men färre barn underlättar mycket när det behövs individuell undervisning

Min mamma har jobbat som förskolelärare på svenska skolan i Moskva. Där gick man efter svensk läroplan och skolan var som en svensk skulle man väl kunna säga. Barnen som gick där fick även extra undervisning i ryska av en anställd på skolan som både kunde svenska och ryska. Så även de små barnen hade "lektioner" i ryska redan från början, givetvis på ett väldigt lekfullt sätt.
Alla lärare på svenska skolan var just svenska, och då fanns det en regel som sa att man inte fick jobba kvar hur länge som helst, om jag inte missminner mig så fanns en gräns på kanske 4-5 år. Den fanns för att man fortfarande ville hänga med i den svenska utvecklingen hemma och få ny personal i mellanåt som hade varit i Sverige och jobbat innan.
Min mamma upplevde det som att man hade mer personal på mindre antal barn där än i Sverige och skolan höll väldigt hög standard.
Har också för mig att de äldre barnen (åk 7-9) läste på distans på något vis mot någon skola i Sverige, med hjälp av lärare på plats såklart!

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 845
Senast: Anonymisten
·
Övr. Barn Ni som har separerat. Hur har ni gjort när era barn inte vill till den andra föräldern? Kanske främst ni som har små barn. Pappan är bra...
Svar
7
· Visningar
977
Senast: Blyger
·
Relationer Jag och pojkvännen har börjat prata om att flytta ihop, det i sig är inget stort eller konstigt. Men vi bor 18mil ifrån varandra och med...
Svar
0
· Visningar
588
Senast: Myzan87
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 326
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar