"intensiv-insittning"

S

_Sweetheart_

Läste för ett tag sedan att man kan sitta in dom under en veckas tid. & sedan låta dom vila och smälta allt efter det? Hur går man tillväga då?
Skriv gärna ett "dag 1, dag 2" schema. :laugh:

Sv: "intensiv-insittning"

Jag har ridit in hästar på en vecka.. Då har vi varit två människor per häst, en ledare och en ryttare. Ledaren går alltid bredvid hästen och första dagarna håller i hästen (grimma och grimskaft under tränset). Vi hade alltid halsring på hästarna som vi höll i mer än i tyglarna. Skulle någon häst få ett ryck vill man inte rycka den i munnen. Då är det ledarens uppgift att få stopp på hästen.

Dessa hästar hade vad jag vet inte haft sadel och träns på sig innan vi red in dom. Inte speciellt mycket hanterade heller, uppväxta på lösdrift.

Dag 1: Sadel och träns på, hänga på hästen, en fot i stigbygeln alltid, skritta några steg

Dag 2: Hänga på hästen, skritta, prova att resa sig lite med överlivet över hästen

Dag 3: Hänga på hästen, lägga benet över, sitta i sadeln, skritta

Dag 4: Sitta upp från marken med foten i stigbygeln, sätta sig i sadeln, skritta längre bit, vända, skritta tillbaka

Dag 5: Sitta upp, skritta, trava några steg, sakta av, vända, trava tillbaka..

Dag 6: Skritta och trava utan ledare (ledaren går en bit ifrån hästen eller bakom, inget grimskaft).

Dag 7: En ryttare på en äldre häst följer med som ledarhäst och man tar en längre tur, skritt, trav och galopp utan ledare.

Dag 8 eller 9 fick någon av unghästarna oftast följa med och gå längst bak i en grupp på 10-12 stycken ridlägerelever som var ute och red (med en ansvarig ledare längst fram såklart, uteritterna gick i alla gångarter)

All inridning sker på skogsväg, aldrig på ridbana.

Efter detta får hästarna ett par veckors vila och när vi hämtat hem dom igen har vi börjat om från början, hänga, sitta upp, skritta och trava men oftast på 1-2 dagar detta.

Sedan har de fått trava över bommar på ridbanan lösa, som löshoppning fast bommarna på marken.

Efter det ridning på ridbanan och försöka befästa lite mer hjälper och kommandon. I skogen var det bara invänjning av ryttare på ryggen i alla gångarter rakt fram.

Vi var aldrig med om någon olycka när vi gjorde dessa inridningar, ca 20 ponnyer totalt kanske som jag var med på. Vi hade mycket bra hjälp av hon som var ansvarig för ponnyerna som talade om de olika stegen och hur vi skulle göra och vilka varningstecken hästarna visade och vad vi skulle göra för att avbryta något som vi såg "snart kommer det".

Det gäller att den som är ledare och går på marken alltid har koll på hästens ögon och öron, det säger ALLT om vad en unghäst tänker på just i ögonblicket. Vi blev riktigt duktiga på att läsa hästars signaler på kuppen :bow: :)

Har aldrig hört talas om intensivinsittning.

Alltså, jag brukar ta det i den takt som hästen accepterat det. Vissa är känsligare och får tas i lugnare takt och andra är som min femåring var-bara att slänga sig upp och dra iväg.

Det är väl bara att försöka sitta lite på hästen varje dag, börja med att hänga på så hästen tills den är lugn.

Aldrig läst om den här formen av inridning. Tycker det går lite för fort vad jag läste i förgående skrivare. Bätte tkr jag med en långsammare invänjning. Men hästar är ju individer dem med :)

Tack för ditt svar Seabaz! Vad hade ni som halsring? Vill inte ha alltför brett utan lätt kunna hålla i halsringen.

Jag tycker inte att det går för fort som det beskrivs enligt schemat om man har en lugn o avslappnat unghäst. Men med en mer nervös och ängslig och obalanserad unghäst kan det lätt bli forcerat.

Vi hade stigläder som "fegrem" men nu idag har jag en tygel, den är ju smalare.

I ena änden av tygeln så spänner du ju i bettringen... Den tygelsidan där ändspännet är läderflärpen, den tygeln tar du och sätter fast läderflärpen i bettringsspännet och voila så har du en fegrem! Alltså du använder bara ena halvan av tygeln *hoppas du förstår min taskiga beskrivning, hehe*

Annars är det väl bara att köpa ett rep på öb i passans tjocklek, kapa vid passande längd och knyta ihop? :)

Vi tog aldrig ut hästarna en och en utan eftersom det var många hästar och mycket personal kunde vi ha 4 hästar ute samtidigt med en ryttare och en ledare på varje häst.

Hästarna, trotts väldigt ohanterade, var ändå lugna och trygga med varandra och situationen... Tror det var en eller kanske två hästar som tyckte att det var konstigt men dom fick en dag extra på sig innan vi satt upp helt på dom...

Jag tror inte jag skulle kunna använda den här metoden hemma om jag hade en unghäst för normalt har man ju hanterat och tömkört och gjort massor med hästen innan den fyller inridnings-ålder.
Då har man oftast en plan för utbildningen av sin unghäst att vid 1 års ålder börjar man ta med den på promenader, tömkörning, löshoppning mm mm...
Jag skulle i alla fall ha det för jag skulle inte kunna hålla mig ifrån min egen häst i tre år tills det var dags för inridning ;)

Men är hästen stirrig efter att man börjat tidigt med den har man nog missat något i utbildningen (av sig själv) *host host* ;)

Dessa hästar vi höll på med togs direkt från betet/lösdriften och "intensivinreds" pga effektivitet på stuteriet. Det fanns inte tid och personal till att hantera hästarna regelbundet från tidig ålder.

Men det var lugna och harmoniska hästar generellt, inga fullblodsnerver...

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
573
Senast: MiniLi
·
Övr. Katt Nattdjur som dom är så kommer mina gärna igång lagom till att man ska sova/mitt i natten 😅 Någon som har bra tips på någon leksak som...
Svar
9
· Visningar
855
Senast: MJLee
·
Övr. Katt Hej. jag har en fråga gällande mina 2 katter som helt plötsligt inte kommer överrens. Dom är båda hanar och kastrerade. Den ena hanen är...
Svar
3
· Visningar
613
Senast: Svartkatt
·
Fritid Finns det bukefalister som kan Visby? Ja. kommer ha en dag i Visby (ja, den där kryssningen ja) nästa vecka tillsammans med min mamma...
2 3
Svar
54
· Visningar
1 757
Senast: sjoberga
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar