Kan man inte säga att man tror att man har dåliga järndepåer/brist på någonting istället för att beskriva hur man känner sig? Då kanske de känner att de kan göra någonting proaktivt? Kommit tillbaka har du ju gjort många gånger. Sedan om de inte hittar någonting där borde de känna sig tvingade att fortsätta leta, rent teoretiskt sett.
Jag vet lite hur det är, jag hade sån himla tur (eller ok skicklighet, jag visste min ordinarie läkare inte var så hm aktivt sinnad så jag bokade tid när hon sannolikt hade semester) och fick en ny läkare som precis flyttat in i landet och hon tog väldigt allvarligt på mina symptom (trötthet, hår osv osv som du men utan ledsmärta) tog prover, hittade rejält låga järndepåer (normal B12 osv) och ordinerade tabletter
. Det blev väldigt bra! När jag kom tillbaka till min ordinarie på hösten sedan sa hon surt att hon då aldrig skulle gett tabletter för järndepåer på 7 (gränsvärde 10) och nu var problemet i alla fall löst när de efter återtest låg på 14 så jag kunde sluta. (som tur är tabletterna receptfria nu och jag orkar då inte gå och fråga om jag ligger på gränsen).
Här är ett till citat från annan sida
http://www.erol.se/index.php?option=com_content&task=view&id=14&Itemid=26
http://www.internetmedicin.se/page.aspx?id=335
Intressant faktiskt, undrans hur mycket man får ljuga på en internetsida om man är medicintillverkare. De som säljer järntabletter hävdar att 30% av kvinnor i fertil ålder och 50% av tonårsflickor har järnbrist (en siffra jag sett på andra ställen) enligt "stor studie från Västsverige"
Medan Internetmedicin dock hävdar att järnbrist (pga bristfällig kosthållning) är extremt ovanligt. Har då 50% av tonårsflickor en "blödningskälla", eller hade de bara inte järnbrist och studien har fel/företaget ljuger eller är mens "blödningskälla" (med tanke på att ca 30% av befolkningen torde ha mens borde det räknas som en del i det normala snarare än en "blödningskälla") som kan hittas av läkaren? (i så fall borde järnbrist inte beskrivas som extremt ovanligt)
någon med koll?