Det är nog främst de som redan är kontorsmänniskor som tycker hemarbete är en konkurrensfördel. Gillar man inte att sitta framför en dator i kontorsmiljö är det inte mycket bättre att sitta framför en dator i hemmamiljö. Många människor vill gå till jobbet och träffa andra människor eller komma ut och röra på sig aktivt, t.ex. Det bästa som hänt mig i yrkeslivet under detta år var när vi slapp hemarbete.En USP är en Unique Selling Point. Alltså på svenska, unik konkurrensfördel. Det är alltså inte en förmån eller arbetssituation som förskollärare eller sjuksköterskor varken haft eller har, som de nu förlorar. Deras arbetsgivare förlorar en selling point till kontorsarbetarnas arbetsgivare, som har möjlighet att erbjuda denna förmån. ”Ännu” en USP till privat sektor eftersom de även ofta kan erbjuda högre lön. Förr, när alla arbetade på plats veckans alla dagar oavsett tjänst, så var detta alltså inte en konkurrensfördel som många hade. Nu blir det ytterligare en av flera konkurrensfördelar som främst kontorsarbeten i privat sektor tar. Alltså, arbetsgivarna inom vissa yrken i offentlig sektor förlorar ännu fler konkurrensfördelar till många yrken i privat sektor. Min slutsats, och oro, är att resursbristen inom ovan och liknande yrken kommer att öka.
Tydligare än såhär kan jag verkligen inte vara, så om du fortfarande inte förstår vad jag menar så får du gärna specificera vad det är du inte förstår i stället för att upprepa precis samma sak i alla dina inlägg.
Mvh anställd i offentlig sektor