Jag är inte alls hård och istället för att påstå det kan du be mig förtydliga vad jag menar istället för att fritt fantisera.
Det jag försöker säga är att det sannolikt är ytterst få personer som väljer bort ett yrke enbart på grund av en parameter, som du får det att låta. När personer väljer yrken antar jag att de flesta väger in många olika faktorer och tar hänsyn till saker som intressen, uppgifter, arbetsmiljö, arbetstider, lön, arbetsplats mm. Att anse att flexibilitet är en fördel behöver inte betyda att man väljer bort ett yrke på grund av bristande flexibilitet, men står det och väger mellan olika yrken som känns lika intressanta kan det hända att personer väljer det som dessutom kan erbjuda flexibel arbetsplats. Resultaten blir ju då att bristyrken som redan kämpar med att locka medarbetare når det segmentet av personer i ännu lägre grad. Det hade ju inte varit ett problem om det var ett yrke där folk redan slåss och drar varandra i året för att bli sedda av rekryterarna. Då hade man kunnat välja ut de allra bästa, och de hade fått gå med på de villkor som ges. Men arbetsgivare i bristyrken har ju tyvärr inte den lyxen.