Jo, chansen har alltid funnits, det har bara blivit mer naturligt att spara istället för att spendera. Det har inte funnits anledningar att köpa fina kläder för fest eller för att umgås med folk. De som har fått jobba hemma har inte heller behövt köpa nya kläder till kontoret. Inga restaurangbesök, ingen alkohol på krogen.Kan hända att de som måste köra bil till jobbet har blivit mer drabbat? Har även märkt att maten har blivit dyrare. Dvs jag får mindre för pengarna när det gäller både bränsle och mat. Men dessa saker har knappast med pandemin att göra.
De som haft möjlighet att jobba hemifrån kan jag lätt se att de kan ha sparat in pengar på resekostnaderna till och från jobbet. Att åka på semester är ju egentligen ett fritt val när det inte är pandemi och samma människor hade kunnat haft den chansen att spara pengar även utan stängda gränser.
Jag har haft möjlighet att jobba hemma, så bilen har stått mycket mer och jag har inte behövt betala för en parkeringsplats. Nu pluggade jag när pandemin började och gick över till heltidsarbete, så personligen har det såklart gjort störst påverkan på min ekonomi. Men tack vare pandemin har många andra utgifter minskat.