Inte ropa vid framhoppning?

Sv: Inte ropa vid framhoppning?

Jag ropar alltid. Hoppning oxer/räcke/lilla.

Men jag stör mig grovt på dom som skrittar på spåret! :eek:
Förra året när ponnyn nästan inte hade tävlat alls så var vi med i clear rounder på typ 60 cm (:angel:) och då var det ju såklart en massa småbarn på a-ponnyer med och dom ska ALLTID skritta på spåret. :eek: kul om man kommer där i galopp och helt plötsligt är det en pytteponny på spåret tillsammans med en ännu mer pytteliten ryttare som man är en millimeter från att mosa.
sen får man ju såklart världens drygaste blick av ekipagets mamma också. :smirk:

Jag stör mig :devil: mycket på dom :devil: medjhälpare som börjar höja eller sänka hinder när man ropat HOPPNING OXER!!! och har typ tre galoppsprång kvar i anridningen. Eftersom jag har en pålle som stannat mycket så vill jag helst inte avbryta i onödan så det blir AKTA!!!!!!! och vi hoppar! Han hoppar faktiskt ändå:) sen får man ju förklara varför man höll på att rida över folket men att dom faktiskt måste lyssna dom också!

Jag ropar alltid när jag ska hoppa men som många andra skriver så finns det tydligen väldigt många som är helt hörselskadade ?? För inte fan flyttar dom på sig!

Själv så har jag fått för mig att det dock blir bättre ju högre man kommer, men det kanske bara har råkat vara så där jag har kollat ?

Klubbtävlingar på en del ställen finns inte en chans i världen att jag startar igen, speciellt när man blandar ponny och stor häst (självklart menar jag nu inte att alla ponnyryttare är dumma i huvudet! :)) Där jag varit med så är det ju då små ungar som rider i full fart på sina ponnyer, dom har absolut ingen koll på hur nära de andra ekipagen dom rider! Visst, min häst sparkar inte och har ju därför ingen röd rosett i svansen, men vilken häst skulle inte kunna få panik när det kommer en annan häst i 190 nästan i baken på den ??

En annan grej som jag också upplevt är att (iallafall på just denna klubbens klubbtävlingar) så vet alla att man ska ropa vilket hinder man ska hoppa, problemet är bara det att alla av någon anledning ropar samtidigt och sedan är det liksom en tävling om att komma först till hindret! Vadå LIVSFARLIGT liksom!!

Senast ändrad av en moderator:

Ja ropar alltid!!!:D
Blir otroligt förbannad på alla som inte lärt sig reglerna (eller bara sunt förnuft) på framhoppningen!!:devil:

• man ropar högt och tydligt!
  • man skrittar inte på spåret!
  • om man skrittar håller man sig ur vägen för dom som hoppar
  • man klär inte på/av inne på framhoppning
  • man låter inte mamma ropa åt en vilket hinder man ska hoppa!!!! hur fan ska man som ryttare då kunna veta vilken häst som ska hoppa!!?? om ungen kanske e sjuk å inte har så mycket röst så får väl morsan skrika "skimmel hoppar oxer" eller liknande!
  • man gör inte tvärt halt på spåret utan att se sig omkring, bara för att kolla bromsen... man kan ju springa in i dom då
  • man HÅLLER TILL HÖGER!!!!!!
  • och mammor/medhjälpare som höjer och sänker hinder, lyssna noga och kolla på ekipagen innan ni springer framför hindret!! flera gånger har ja fått skrika AKTA!! när ja styr på ett hinder för det står en morsa i vägen och håller på å höjer/sänker!:mad: får ofta hoppa snea hinder också, och med en häst som ofta stannar/inte riktigt bjuder till på hinder alla gånger, måste man styra också, annars har man ingen chans att komma runt banan! (och ja nästan skriker "hoppning oxer/räcke", så tänk dom som bara viskar fram)
    sen får man en väldigt ilsken blick eller kommentar för att man nästan red över k*rringen (förlåt för ordval) :mad:

ja vet att det blev långt och argt men ja va tvungen å avreagera mig lite!!:devil: man blir ganska irriterad på de här sakerna (och mer, orkar inte skriva det bara) när det kanske inte går så bra, man e lite nervös etc.

sorry :o:angel:

Det är så jävla irriterande när de inte ropar!
På en tävling ropade typ ingen. Till slut blev jag sur och vrålade typ '' men säg vilket hinder ni ska hoppa då för i helvete''. Sen var jag ''den där dryga bitchen'' resten av dagen. :smirk:
Man SKA ropa vilket hinder man ska hoppa. Och man ska inte be någon göra det åt en, för det är också irriterande.

:bow::bow::bow:
helt rätt!!:D ja skulle lugnt kunna ta att vara ''den där dryga bitchen'' om ska skulle våga skrika så ;)
:bow::bow:

Klart som fanken att man ska ropa. Vilka ryttare sitter och kollar alla andra ryttares blickar på framridningen. Man är eller ska ju vara fokuserad på sig själv och bara tänka på sig och hästen. Kan ju inte bli någon vidare framridning om man ska vara tvungen att sitta och titta om någon kanske tänker hoppa det räcket nu. Nej hojta till ska man göra

Jag stör mig :devil: mycket på dom :devil: medjhälpare som börjar höja eller sänka hinder när man ropat HOPPNING OXER!!! och har typ tre galoppsprång kvar i anridningen. Eftersom jag har en pålle som stannat mycket så vill jag helst inte avbryta i onödan så det blir AKTA!!!!!!! och vi hoppar! Han hoppar faktiskt ändå:) sen får man ju förklara varför man höll på att rida över folket men att dom faktiskt måste lyssna dom också!

Det där har jag en erfarenhet av.. Eller ja, många, men en gång det hade kunnat gå riktigt illa.

Skulle hoppa räcket, varpå en man kliver fram och börjar höja.

Pappa: Du får vänta lite, hon är påväg nu.
Gubbe: Men vi ska bara ta vårat sista språng, det är vi som ska in nu!
Pappa: Ja men vi har redan ropat, och hon ska hoppa nu.

Jag skriker kanske tre ggr hoppning räcke, för jag ser vad som försiggår. Min häst blir otroligt stressad av att vända ifrån, det är inte vad man vill ska hända på en framhoppning.

Gubben ignorerar både mig och pappa, trots att vi upprepade ggr ropar. Jag tror att han lyssnar, rider an ändå. Hindret var rött i mitten, sen vitt, rött, vitt. När Hasse hoppar hindret står mannen mellan det vita och det röda fältet. Hade kunnat sluta riktigt illa, men den människan är en riktig idiot, har härjat på flera framhoppningar jag varit på.

vilket pucko!:eek::mad:
skulle nog också ha hoppat då, på en framhoppning vill man inte vända ifrån, inte alla gånger man kan heller...
och eftersom du ropade och din pappa sa till så får han skylla sig själv om han blev lite skraj!;):devil:

jag har oxå stor erfarenhet av sådant, jag är noga med att ropa på vilket hinder ja ska rida och om nån håller på att höja skriker ja högre, och mina hästar blir som tur va inte stressade så då brukar ja vända ifrån och be dom att lyssna bättre för ja blir rikigt piss arg på sådant.

Har inte läst hela tråden men jag skäms faktiskt lite nu för att jag inte ropar :o jag vet att man bör ropa och allt det där men jag är alldeles för blyg för att "våga" ropa :crazy: :o
hur ska jag komma över den "rädlsan" för egentligen vet jag inte vad som hindrar mig för jag har ingen bättre förklaring mer än att jag är för blyg.
Jag har dessutom tävlat mkt och ska börja tävla mkt nu igen så det borde ju inte var några problem :crazy::crazy:

om du inte ropar vid framhoppningen, bör du inte tävla.

ja, självklart måste man säga. Det är en däkerhet, så inte två eller fler ryttare kommer på samam hider samtidigt kan sluta i katarstrof! :S Jga ropar alltid och högt! Men jag har afktist aldrig mött det problemet på tävlingar, iallfall vad jag känner så tycker jag alltid folk ropar, ja mer eller kidre på lokal-regional nivå kan det vara lite så när det rä många som tävlar att folk ej hör, eller glömmer söga, emn inget stort problem anser jag!

Tänk så här: vad är det värsta som kan hända när du ropar? Och vad är det värsta som kan hända om du INTE ropar? Vilket är värst? ;)

Jag ropar oxå alltid! Jag tycker att man e mer skyldig till det(lr va man ska säga:p)Jag menar man vill väl inte att nån skadas?!
Jag blir lite sur på dom som inte ropar o när man säger till blir dom bara sura...:mad:

tro mig det är itne bara småbarn som skrittar på spåret... i helgen blev de en rejäl krock då en gubbe skrittade innanför spåret en tjej kommer galopperande efter långsidan vad gör gubben jo han väönder ut hästen framför tjejen.. hon hade 1 språng kvar sen blev de krock gubben blev sur å skällde å sa att tjejen borde lära sig styra..hade detta vare jag hade gubben fått sig en rejälutskällning nu var dock tjejen rätt blyg så hon bad om ursäkt å red vidare..

sen alla som går med hästarna inne på framridningen/framhoppningen PÅ SPÅRET när andra rider/hoppar...
man kan gå ute. eller så ser man till att hålla sig urvägen..

knapplån

Jag anser att om man är ute och tävlar ska man ha såpass koll att man inte är i vägen runt framhoppningshindrena. Man ska inte behöva ropa hoppning, folk ska hålla sig undan och ha blicken uppe och inte på hästens öron. Tyvärr så måste man 9/10 gånger ropa hoppning.

När jag jobbade i england för 6 år sedan ropade min chef aldrig hoppning när hon red an ett hinder, varför? DET behövdes inte för där hade folk koll och red inte i vägen, och jag kan tillägga att det var bra mycket mer folk inne på framridningen än det är här i sverige. Hon tävlade allt ifrån unghästar 90 cm till 1.45 klasser.

Sen var folk där bra mycket mer hjälpsamma än vad folk är på framhoppningar hemma i sverige som jag upplever. Man hjälptes åt att höja åt varandra och det var väldigt sällan något tjafs överhuvudtaget.

Om sk medhjälpare inne på framhoppningen kan sammarbeta och ryttarna har koll på vad som händer och ser till att inte vara ivägen för varandra skulle det bli mycket trevligare på framhoppningarna runt omkring på tävlingsplatserna tror jag ivf

jag säger ifs bara "lilla" "räcke" lr "oxer" med mkt högt och tydligt (nästa så man idiotförklarar folk :)) o är ngn i vägen blir det ännu tydligare o högre!

Tkr det ger lite pondus om man "gör det ordentligt" o inte piper fram med musröst så bara den som håller på att rida in i baken hör de!

har vart med om att när ja groomat åt andra så är det "min uppg" att ropa tex. oxer när "min" ryttare är på väg mot hindret. Kvittar ju egentligen vem som ska hoppa hindret, de ska hållas fritt iaf!

Jag ropar alltid. men har kommit på att ropa hoppning.... tar sån tid och folk inte lyssnar, så nu blir det alltid "bara" räcke, oxer osv.

(kapar tråden lite)
En annan sak jag kom på när jag ska höja/sänka brukar jag alltid hojta till 'nu höjer jag hindret' ex. Men det är väldigt sällan folk gör det. Om det är mycket som ska höjas och min stackars pappa är själv så brukar jag ställa mig framför hindret så ingen kommer och hoppar på honom. Vill ju inte att han gör illa sig liksom. (Har ingen hästskötare då) är det rätt, hut gör ni???
(Ursäkta kapning) ;)

jag som varit med som hästskötare på allt va tävlignar heter... jag är juh den som får höja /sänka. jag tycker att de gälelr att ha en bra kontakt med de andra medhjälparna.. söka av ifall ngn är på väg.. hoppar ngng å hålelr på att höja frågar jag efter några språng om de r klara... iaf om de saktar av till skritt å ser klara ut... brukar itne vara såna problem.. att ställa sig framför tycker jag är idiotiskt.. då tar de juh år å dar innan du kan komma på hindret ifråga.. de om ngt kan orsaka irritation.. de skulle de göra för mig iaf...

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Veckans första hopplektion blev en riktigt rolig timme på Juvelen. Jag uppskattar verkligen att jag har fått koncentrera mig på honom nu...
Svar
0
· Visningar
559
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag var verkligen SÅ otaggad inför hopptävlingen, ångrade mig något så fruktansvärt att jag hade anmält mig och gick i flera dagar och...
Svar
0
· Visningar
702
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 389
·
Hästmänniskan Nu vet jag ej om det här är rätt tråd att lägga detta, men verkade vara den mest passande! Jag går på ett ridgymnasium där jag tar hand...
Svar
4
· Visningar
1 920
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vegansk efterrätt?
  • Sytråden del 4
  • Rumsväxter 2

Hund, Katt, Andra Djur