Inte ropa vid framhoppning?

Sv: Inte ropa vid framhoppning?

anridningen emot emot hindret är väl inte samma sak som att ropa när du är jämsides med hindret då har du bra lång tid på dig.. rider du på en 20*40 banan så har du texhalva ridhuset å sen vänder man upp......

kl

Jag brukar ropa när jag är på mitten av långsidan ungefär när jag passerat hindrerna. Då har folk tid på sig att flytta sig osv.

självklart är de inte samma sak :D men lite innan man börjar anridningen är väll lagom att ropa? :)

tänk så enkelt de va att förklara när du sklrev.. varför kunde inte jag förklara så enkelt..utan att ludda in mig i allt..

Tänk så här: vad är det värsta som kan hända när du ropar? Och vad är det värsta som kan hända om du INTE ropar? Vilket är värst? ;)

haha :) var på tävling idag (10/2) och jag ropade, högt och tydligt, big succsess :)

Det roligaste jag har sett och hört var en tjej som hade problem med sin häst som nitade på oxern hela tiden. Till slut blev hon nog lite uppgiven för då skrek hon: Hoppning på det livsfarliga hindret. Hästen hoppade.... :D

Lokala tävlingar är oftast helt galna. Man blir nästan rädd när man ser folk rida. (Inte alla nu då men en hel del)

Tackar vet jag internationella o nationella tävlingar där både ryttare o hästskötare o annan eventuell medhjälpare ropar OXER! ;)

Är bättre att vara övertydlig, man vet ju aldrig om någon virrpanna ställer sig bakom hindret eller är ivägen. Tyvärr verkar många ha fullt upp med att titta på alla andra på framhoppningen istället för att koncentrera sig på sig själv och sin egen häst:smirk: sådana lyckas ALLTID vara ivägen när folk ska hoppa!

*KL*

Jag ropar alltid lilla/räcke/oxer. Livsfarligt att inte ropa!

Jag brukar ha pappa med på framhoppningen, så han kan säga till om det står någon i vägen om han ser att jag är på väg att hoppa något hinder. Det är väldigt praktiskt med pappa, han höjer och sänker som jag vill ha det och eftersom han varit med så länge vet han hur jag vill ha det, vilka höjder och så. På de tävlingar jag brukar vara gör vi så att den som är på tur att starta har förtur på hindren. Är det 1 eller 2 kvar tills det är jag, har jag förtur på det hinder jag vill hoppa. Det respekteras av de flesta. Å startar jag före någon annan hoppar jag klart det hinder och höjd jag vill hoppa, sen kan den människan ändra höjd/bredd osv. Naturligtvis lägger jag inte beslag på ett hinder och ingen annan får hoppa det. Är vi några stycken som startar efter varann hänger vi på allesammans, oftast ska vi hoppa fram på samma höjd. Men kommer det någon som har 6 startande före sig får h*n vackert vänta medans vi hoppar klart vår höjd.

Lite off topic, men det är ett mörker att vara funktionär och stå på framhoppningen. Min uppgift som funktionär är att se till så alla sköter sig samt kratta och fixa till runt hindren, INTE att vara någons slav. Är det någon som ber mig snällt om hjälp ställer jag naturligtvis upp, men det är inte min uppgift. Man ska ha med sig en medhjälpare på framhoppningen. De flesta är snälla och ber om hjälp och ber om ursäkt när de inte har någon medhjälpare, men en del skriker och gastar och tar förgivet att jag är deras hinder-slav :devil:

Mvh Jordgubba :)

Om bara alla som är funktionärer på framhoppningen kunde dessa enkla regler så hade det varit mycket enklare för oss ryttare!
Jag kommer ofta till tävlingen utan medhjäpare och får oftast noll förståelse när jag ber om hjälp att påpeka hur man bör agera på en framhoppning, tex;
Inte ändra hinder när någon ropat hoppning!
Att den som startar närmst har förtur!
Att man inte parkerar sig framför/bakom ett hinder för att fixa eller diskutera!
Det är lite svårt att hålla koll på allting själv när man dessutom ska hoppa fram.
Jag ber sällan om hjälp att höja eller sänka utan hänger ofta på en annan ryttare, får man hjälp med hinderna är det en extra bonus och den tackar jag alltid för!

Jag ropar ALLTID!!!
Det är FRUKTANSVÄRT irriterande när folk inte ropar. Dock finns det väldig många sådana :mad: :crazy:
Likaså sådana som
  • Tar av täcken inne på framhoppningen
  • Inte kan högerregeln
    [*]Skrittar på spåret
  • Stannar mitt framför hindret
  • Tränar omhoppningssvängar (framför allt dem som tränar omhoppningssvängar OCH INTE ROPAR!!! Livsfarliga :smirk:)

mm. mm.

jag tävlar med min häst på klubbtävlingar på ridskolan ajg har ridit på i halva mitt liv :P det är inget fel på ridskolan och inte de flesta ryttare heller men vissa tröttnar man ganska fort på de skrittar både fram coh av på framridningen på spåret och säger man till dem (runt 10ggr varje framridning) tittar de p åen som vaddå j*vla privathäst snobb (de med ridskolehästar då dock inte i närheten av alla) och fortsätter skritta på spåret DET blir man riktigt trött på

"Halkade" in på ett hästforum förut och läste en tråd där det var ganska många som skrev att de inte ropade vilket hinder de skulle hoppa på framhoppningen!
En motivering var att man kunde ju se på ryttarens blick om ekipaget skulle hoppa eller inte. :crazy:
Man kan väl inte kolla på alla andra hela tiden heller:rofl:

Tyvärr stängdes mitt internet ner och jag komemr inte ihåg vad sidan hette.

För mig är det självklart att man ropar vilket hinder man hoppar, är det det för er också?

Ja ropar ALDRIG:angel: Håller koll på omgivningen och för det mästa ser man ju om någon ska hoppa elr inte....... PS: Har ALDRIG vari i vägen när någon annan ska hoppa och har ALDRIG råkat tu för någon annan som är i vägen

Klart att man som ryttare ropar vilket hinder man ska hoppa! Det blir ju farligt annars.
Jag gillar inte när föräldrar står o skriker vilket hinder som ska hoppas åt sina barn. Lär barnen att vråla själv! Då vet man vem man ska hålla sig ur vägen för!
Lokala ridhästtävlingar kan vara minst lika spännande som dito ponnytävlingar! Ibland är man lycklig att man lyckats överleva framhoppningen!
Sen vore det bra om det fanns nån som höll lite ordning på hinder o underlag från klubben. Det är inte alltid man har medhjälpare med sig in på framhoppningen o ibland höjer folk hinder precis innan de ska in på banan o glömmer sänka ner igen...

ja, högt som fan bara för att demmonstrera mot alla idioter. :D
alltid lika kul.

Jag ropar alltid, högt som fan också, har flera gånger fått kommentarer om det.
"du hörs till Kina"
"du skulle kunna bli ridlärare med den där rösten" :o

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Veckans första hopplektion blev en riktigt rolig timme på Juvelen. Jag uppskattar verkligen att jag har fått koncentrera mig på honom nu...
Svar
0
· Visningar
559
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag var verkligen SÅ otaggad inför hopptävlingen, ångrade mig något så fruktansvärt att jag hade anmält mig och gick i flera dagar och...
Svar
0
· Visningar
702
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 389
·
Hästmänniskan Nu vet jag ej om det här är rätt tråd att lägga detta, men verkade vara den mest passande! Jag går på ett ridgymnasium där jag tar hand...
Svar
4
· Visningar
1 920
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka