Inte ropa vid framhoppning?

Sv: Inte ropa vid framhoppning?

Självklart så måste man ropa, ibland måste man ropa både 2, 3 och 4 gånger för att folk står och sover framanför hinder. Framhoppningen är nog livsfarlig som den är, tänk hur det skulle vara om folk lät bli att ropa vilket hinder dom skulle hoppa :eek: Sen vilken benämning man använder på hindrena är mindre viktigt, dom flesta fattar vilket hinder som menas ändå...

Om du har någon med dig som hjälper dig på framhoppningen så kan ju den personen ropa åt dig;)

Kl

Jag ropar alltid när jag ska hoppa, oavsett om det är lugnt eller stressigt på framhoppningen. Blir det något problem, att någon kommer i vägen eller så, vill jag ha ryggen fri.

Jag tycker att det är himla irriterande när ryttare inte ropar, vilket många på hög nivå inte gör.

Något jag tycker är väldigt irriterande också är att folk verkar inte ha förstått att den som ropar först, hoppar först. Jag brukar alltid ropa "hoppning oxer" när jag passerar räcket, alltså inte för tidigt, utan i tid för att folk som möter mig i kurvan ska veta vart jag ska. Då händer det jätteofta att jag hör någon annan säga "hoppning oxer", och så vänder dom upp precis framför nosen på min häst. Det är oförskämt tycker jag.

jag ropar alltid men är inte så bra på att hålla mej urvägen:angel: men ja tar iaf inte av täcken bakom hinderna (stavning) btw är det någon som vet om man får öka galoppen på långsidan om man säger typ "jag kommer här på långsidan" ? ... har fått klagomål på det mens massa andra gör likadant utan att ropa men inte får klagomål! :mad:

Det är ju en säkerhetsgrej att ropa vart man tänker hoppa. Fullkomligt kamikaze att INTE göra det! :crazy:

Håller med om det som ngn skrev att det är mkt som görs på en framhoppning som inte hör hemma där, tex täckesbyte.

Och som ngn annan skrev så upplever jag också oftast att hälften av mina medtävlare verkar ha grava hörselskador.
Kanske kan man föreslå att klubbarna köper in sådana där sk slingor för hörselskadade som finns i tex kyrkor? Och så får medtävlarna säga till domaren vilka som behöver låna dem! :angel::devil:

Att inte höra upp och rida i vägen är ju också farligt, ibland är det ren tur att ngt ekipage inte kraschar i ett hinder pga att ngn dövblind medtävlare är i vägen efter hindret.
En gång var samma ryttare i vägen efter ett hinder så jag fick slita min häst åt sidan, andra gången det hände vrålade jag i "hoppning" så högt när jag red på igen att halva framhoppningen riskerade tinnitus. Fick då en skarp tillsägelse av bruden som var medhjälpare till den som hela tiden var i vägen att citat: "dämpa mig lite, det låter så otrevligt".

Jag ropar ALLTID!!!
Det är FRUKTANSVÄRT irriterande när folk inte ropar. Dock finns det väldig många sådana :mad: :crazy:
Likaså sådana som
  • Tar av täcken inne på framhoppningen
  • Inte kan högerregeln
  • Skrittar på spåret
  • Stannar mitt framför hindret
  • Tränar omhoppningssvängar (framför allt dem som tränar omhoppningssvängar OCH INTE ROPAR!!! Livsfarliga :smirk:)

mm. mm.

Jag kan bara hålla med dig!! Och sånna som rider ut precis framför en på spåret t.ex

"Halkade" in på ett hästforum förut och läste en tråd där det var ganska många som skrev att de inte ropade vilket hinder de skulle hoppa på framhoppningen!
En motivering var att man kunde ju se på ryttarens blick om ekipaget skulle hoppa eller inte. :crazy:
Man kan väl inte kolla på alla andra hela tiden heller:rofl:

Tyvärr stängdes mitt internet ner och jag komemr inte ihåg vad sidan hette.

För mig är det självklart att man ropar vilket hinder man hoppar, är det det för er också?

Jag ropar ALLTID :) Men därimot har jag ju ropat "hoppning kryss" och hoppat räcket. haha* Så de kan bli ibland :angel:

Ropar alltid. Ex. "Hoppning räcke!"

Blir otroligt irriterad på som som inte ropar:mad:

Och såna som skrittar precis framför hindret/bakom när man ska till å skutta över. Kan inte folk lära sig att lyssna:mad:?

Senast ändrad:

Det är så jävla irriterande när de inte ropar!
På en tävling ropade typ ingen. Till slut blev jag sur och vrålade typ '' men säg vilket hinder ni ska hoppa då för i helvete''. Sen var jag ''den där dryga bitchen'' resten av dagen. :smirk:
Man SKA ropa vilket hinder man ska hoppa. Och man ska inte be någon göra det åt en, för det är också irriterande.

Ropar självklart. Om jag inte hinner ropa hindertypen så brukar det bli färgen,mitten eller liknande.

Jag ropar alltid vilket hinder jag ska hoppa.
Men ibland så gör det liksom ingen skillnad för det är gärna ekipage ivägen iallafall..
Nån som står illa till på spåret och snackar med nån utanför banan, tar av täcket, eller står alldeles för nära hindret och snackar med banpersonal eller förälder eller nån som är så inne i sin värld och inte hör att man ropar och så man får avbryta anridningen för han eller hon är i vägen..

Undrar varför jag hellre tävlar dressyr än att ger mej ut på hysteriska lokala (framhoppningar)hopptävlingar?
;)

Jag har många gånger blivit kallad både det ena och det andra för att jag är en sådan som vill att det ska vara ordning och reda på framhoppningen (detta har jag blivit ännu mer noga med efter en rejäl olycka på en framhoppning) Annars blir det rent ut sagt farligt!!! Och då har jag bara vänligt påpekat till folk att man faktiskt inte ska skritta på spåret, att högerregeln gäller, att man absolut INTE står framför eller bakom framhoppningshindrena och att man ska ropa innan man hoppar.

Hur svårt är det egentligen att hålla sig till de regler som finns?

Har inte klubben någon skyldighet att se till att framhoppningen är säker?
Jag vet faktiskt inte men det borde dom ha!

Jag ropade tre gånger på en brud som parkerat sin häst bakom en oxer på framhoppningen och satt och snackade med någon. Till sist fick jag styra undan i sista sekunden och kunde inte hjälpa att ett "jävla idiot" slapp ur mig.
-Ska du säga fick jag till svar :eek:

Jag ropade tre gånger på en brud som parkerat sin häst bakom en oxer på framhoppningen och satt och snackade med någon. Till sist fick jag styra undan i sista sekunden och kunde inte hjälpa att ett "jävla idiot" slapp ur mig.
-Ska du säga fick jag till svar :eek:

Ja det är ju tyvärr sådär och i det fallet så tycker jag faktiskt att "jävla idiot" var berättigat, och vilket svar sen! Det är nästan så att man blir mörkrädd att folk faktiskt inte förstår/ vill förstå att de gör fel.

Det är det som är det värsta, att det inte spelar någon roll hur rätt man än gör själv för det finns alltid någon som gör fel och förstör för alla andra.

Kl

Jag ropar alltid när jag ska hoppa, oavsett om det är lugnt eller stressigt på framhoppningen. Blir det något problem, att någon kommer i vägen eller så, vill jag ha ryggen fri.

Jag tycker att det är himla irriterande när ryttare inte ropar, vilket många på hög nivå inte gör.

Något jag tycker är väldigt irriterande också är att folk verkar inte ha förstått att den som ropar först, hoppar först. Jag brukar alltid ropa "hoppning oxer" när jag passerar räcket, alltså inte för tidigt, utan i tid för att folk som möter mig i kurvan ska veta vart jag ska. Då händer det jätteofta att jag hör någon annan säga "hoppning oxer", och så vänder dom upp precis framför nosen på min häst. Det är oförskämt tycker jag.

sådär tänker jag oxå. brukar alltid ropa när jag är vid räcket (om jag ska hoppa oxern) så att dom andra vet en tid innan att jag kommer på oxern t.ex.

en till sak som är väldigt irriterande som jag råkade ut på sista tävlingen -07. är när man delar framhoppningen med en diva, som vägrar att samarbeta med dom andra, och som bara rider på där hon själv vill. när jag skulle hoppa fram till 1.20 klassen, så ropade jag tidigt att jag skulle hoppa oxern, och jag såg att hon stannade med hästen, så att den stog med rumpan väldigt nära oxern, ropade en gång till, tänkte att hon kanske inte hörde (trotts att jag brukar ropa ganska högt) men nej inte flyttade hon på sej, så då la jag en volt, ropade en gång till och hon flyttade hästen några steg fram, jag ropade en gång till och hon aktade på sej. så då red jag på oxern, sådär hade vi andra det på framhoppningen hela tiden, tillslut tappade jag tålamodet, när jag skulle ta ett sista språng innan vi skulle in på banan, vi körde samma visa igen, och hon var seg på att akta sej, så då ropade jag med mycket irriterad röst att:
- nu kommer jag på oxern, kan du akta på dej?! :eek:

ursch extremt irriterande, med sådanna som inte bryr sej om att samarbeta på framhoppningar, utan bara tänker på sej själva, och inte aktar sej en mm. :mad:

Det värsta är ju inte att det är extremt irriterande med divor (bra namn på dem!!), det värsta är ju att det faktiskt är farligt när folk beter sig som "divan" du beskriver! Hur lätt är det inte att en häst blir rädd, far iväg framåt eller bakåt i det läget och på ett annat ekipage? Kanske då ett ekipage där hästen har röd rosett i svansen, hästen sparkar, ngns ben går av, osv, osv.
Att de verkligen vågar riskera att orsaka så mkt elände! Är det värt priset för att jävlas? Uppenbarligen anser de ju chockerande nog det... :crazy:

tillägg:
Kom på en framhoppning där vi var 16 (!) (räknade :p) st på en framhoppning på 20*40 ( det haglade ute så alla skritade även fram där inne med täcken och jackor hit och dit och det var en 140 klass så det var Stora hinder som hoppades fram .
Men nu till saken = med det känndes INTE ALLS TRÅNGT ! som det kändes när vi var 6 st på framhoppningen till en lokal tävling på 45*25 (med unghäst)

bara för det inte hör till tråden men iallafall :p

En till sån observation:
Stod och tittade på framhoppningen till en stor klass förra året. Först blev jag helt :eek: för att det var så jäkla mycket hästar överallt. Det var både framridning och framhoppning på ca 20*40 m, och som mest 22 ekipage. Helt galet. Men sen upptäckte jag hur smidigt det funkade, allt bara flöt. Och dessutom var det ingen som ropade! Men det var som att alla läste allas tankar...:rofl:

jag tycker att man ska roppa på framhoppningen. jag tycker det är helsjukt att man inte roppar :crazy:
ja det år livsfarligt :eek:

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Veckans första hopplektion blev en riktigt rolig timme på Juvelen. Jag uppskattar verkligen att jag har fått koncentrera mig på honom nu...
Svar
0
· Visningar
559
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag var verkligen SÅ otaggad inför hopptävlingen, ångrade mig något så fruktansvärt att jag hade anmält mig och gick i flera dagar och...
Svar
0
· Visningar
702
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 389
·
Hästmänniskan Nu vet jag ej om det här är rätt tråd att lägga detta, men verkade vara den mest passande! Jag går på ett ridgymnasium där jag tar hand...
Svar
4
· Visningar
1 920
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka