Inte lite fräcka hästköpare!

Sv: Inte lite fräcka hästköpare!

jag har faktiskt prutat halva priset en gång, då stod det ignet pris i annonsen, jag skrev och frågade om pris och allt annat, för mig var det för högt så jag svarade hur mkt pengar jag hade, och att de fick avgöra om det ville gå ner så mkt i pris, svaret kom efter ca 7 dagar, de ville att jag skulle komma och kolla.

jag gjorde alltså klart från början hur mkt pengar jag hade att röra mig med, och de godkände det med tanke på meriter, och vad jag skulle göra med henne.

då tycker jag att det är ok, men inte annars!

Nej men då har du ju kört raka puckar från början och då finns det ju inget fel i att du köper hästen billigt. Så då bör ju alla vara nöjda och glada.

Idag blir det besiktning, är allt det ok så säljs hon nu till tränarens elev. Skulle kännas skönt då hon i så fall kommer stå 3 mil bort och hos en familj som verkligen verkar lägga ner all sin tid på sina barn och deras ridning.

Tjejen som prutade halva har nu mailat flera gånger om olika förslag på hur hon kan tänka sig att göra. Att hon kan tänka sig att tävla henne åt mig osv. Men jösses, då hade jag väl ändå haft kvar och tävlat henne själv? Jaja, nu ska jag inte klaga mer det ser ju faktiskt ut att lösa sig till det bästa ändå :banana:

Idag blir det besiktning, är allt det ok så säljs hon nu till tränarens elev. Skulle kännas skönt då hon i så fall kommer stå 3 mil bort och hos en familj som verkligen verkar lägga ner all sin tid på sina barn och deras ridning.

Tjejen som prutade halva har nu mailat flera gånger om olika förslag på hur hon kan tänka sig att göra. Att hon kan tänka sig att tävla henne åt mig osv. Men jösses, då hade jag väl ändå haft kvar och tävlat henne själv? Jaja, nu ska jag inte klaga mer det ser ju faktiskt ut att lösa sig till det bästa ändå :banana:

har följt tråden i smyg...

skönt att höra att det löste sig till sist :smirk:

Att pruta tycker jag tillhör lite nästintill ett måste när amn köper hästMEN till en viss gräns.. typ 5% är en rimlig prytmån.. eller attt priset på hästen är desamma men att man får med en sadel å träns ist som inte ingck från början.

Det är oki prutning..
Men detta var ju fräckhet tycker jag..

jag tror att om man som säljare skriver redan i annonsen typ

50 tusen med sadel å träna.. 45 utan

45 med sadel å träns vid mkt snabb affär..

Då vet man priset redan när man läser annonsenoch kan välja som köpare=)

Och nått jag lärt mig är att aldrig tacka nej till andra köpare även omman vill att en ska köpa.. utan man låter de som vill komma få komma och den som köper först får hästen...Självklart väljer man ju ut de som man tror sig vara seriösa och kunniga och kommer ta hand omhästen väl=)

Har också följt tråden i smyg. Nyfiken, gick hästen igenom?

Hej hej! Javisst gjorde hon det med beröm :D min lilla pärla. Så nu är hon såld, vilket givetvis känns både bra och lite tungt. Är ju min bebis som ska ut i stora världen ( 3 mil bort hehe..)

Så slutet gott allting gott.. Även om jag nu än en gång lärt mig att inte vara så inställd på att allt folk är ärliga.

Det är ett rätt skarpt hälpmedel, men det kan finnas situatuioner där det är väl befogat att använda det.
Dock så är det ingen ERSÄTTNING för träning, utan ett redskap för ATT träna.

45 med sadel å träns vid mkt snabb affär../QUOTE]

Jo men nu skrev du en grej. Jag har grubblat ibland över det där med att folk skriver BVSA i annonser....men hur gör man en "snabb affär" med en häst? Man vill ju träffa hästen och provrida, ägaren vill väl kolla upp en....jag tycker att BVSA gör ett lite oseriöst intryck, eller tänker jag fel?

Alltså vad menar man exakt med det? :confused:

kanske att utan besiktning, eller kanske med gård besiktning.
vet inte... funderar mest själv....
kanske att folk som planerat att provrida 1000 hästar inte behöver göra sig besväret?

Men herregud, har man inte ens 10000 kr för att köpa en häst, HUR ska man ha råd med skoning, veterinär, försäkring, stallhyra, grejer, träning etc etc etc! :eek:

Precis! Det är ju inte hästköpet som är det dyra, utan alla kostnader runt omkring efter köpet. Självklart kan jag förstå att man kanske inte vill ha en dyr ponny om dottern kanske bara ska skritta runt hemma på stallplanen några gånger i veckan. Men VARFÖR kollar man då på en sådan annons när det finns de soom kostar knappt halva priset? Man får väl höra av sig på de annonserna som har rätt prislapp för vad man har tänkt sig.

Snacka om att lägga skambud alltså! Jag har varit med om exakt samma sak när jag jobbade i ett försäljningsstall. Vi skulle sälja ett sto, 16 år tävlad msv i hoppning, jättefin stam och hon hade mycket kvar att ge. Skulle vara perfekt som första häst och sedan kunna gå till avel med sin fina stam. Vi lät en tjej låna hästen en vecka, hon fick tillochmed tävla den. Hon och hennes pappa visste mycket väl att vi begärt 45000 för hästen, men sedan när kontrakt skulle skrivas la hon ett riktigt skambud på 18000. De sa att dom inte skulle ha råd med henne annars. Då fick man ju också sig en tankeställare....:crazy:

Jo men nu skrev du en grej. Jag har grubblat ibland över det där med att folk skriver BVSA i annonser....men hur gör man en "snabb affär" med en häst? Man vill ju träffa hästen och provrida, ägaren vill väl kolla upp en....jag tycker att BVSA gör ett lite oseriöst intryck, eller tänker jag fel?

Alltså vad menar man exakt med det? :confused:

Jag har lite svårt med BVSA-annonser. Vad är det jag ska missa/fel på hästen/inte hinna undersöka vid en snabb affär?

kanske är så att säljaren är i stort behov av att sälja sin häst? kan det aldrig vara så enkelt?

Jag måste bara fråga (utsäkta trådkappningen) men vad betyder BVSA egentligen? Jag har aldrig förståt det?

Jag har aldrig förstått varför man åker och provrider hästar som man vet att man inte har råd att köpa?! Visst kan man hitta bra hästar för en billig peng om man har flyt, men oftast är det lite "klass skillnad" på hästarna om det skiljer mkt i pris på dem.
Provrider man en superhäst som man inte har råd att köpa så jämför man ju alla hästar med den sedan!

Vet man att man har 60' att köpa häst för så åker man ju inte och provrider en för 120' eftersom det skiljer så himla mkt i pris..

Vad roligt att det ordnade sig tillsut. Även om det inte var ett allvarligt problem så var det väl inte världens roligaste att slösa sin tid på en person som man senare upptcäker prutar med halva priset. :p

Sen som Ickiz skrev kommer hon ju jämföra din häst med alla andra hästar i rätt prisklass som hon rider. Det är därför man aldrig ska provrida en sadel som är dyrarre än det maxpris man kan tänka sig lägga ut. Hittar man då en bekväm sadel så kommer man inte att vilja ha någon annan. ;)

Liknande trådar

Hästmänniskan Såg tråden som fanns här om hur svårt det är att hitta häst att köpa. Jag tycker det är svårare att hitta ärliga köpare. Eftesom jag...
7 8 9
Svar
169
· Visningar
12 040
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar