Inte lite fräcka hästköpare!

Sv: Inte lite fräcka hästköpare!

*suck*Det finns ju idioter till allt. Egentligen kan du ju inte ens vete om hon tar bra hand om sina hästar när du inte känner henne även om hon rider bra. Försöker man pruta så mycket så är nog risken att hon är ute efter en "slit o släng" häst att glänsa med:mad: Betalar man fullt pris (eller näst intill) är man troligtvis rädd om hästen, jag skulle iaf vara det vilket jag även är med mina "billiga" hästar som i mina ögon är guld värda.

:eek: Man blir ju chockad! Herregud. Tur att man inte ska sälja nån häst :crazy:

Tjejen ringde idag igen. Hon säger nu att hon kan tänka sig att betala lite mer om hon får med sadel och träns (eftersom hon max kan betala 60 000 om hon måste köpa utrustning sen). Hmm.. låt mig se.. hon lägger till några tusenlappar och får då med sadel och träns till hästen som hon redan betalar halva priset för. Helt ärligt, jag måste ha fel på min människokännaradar.

Ringde nyss till min tränare som bara garvade åt hela situationen, sen ska jag inte säga vad han hade att säga om va han tycker om sånna människor. I vilket fall som helst så har han en annan elev som tragiskt nog just fått sin häst utdömd, å han är säker på att min häst är sådan som dem letar efter nu. Så de får komma och kolla på morgondagens träning så tar vi det därifrån.

Hoppas att du hittar en bra köpare till din häst!

10% av priset är ju ungefär vad man kan "räkna med att pruta". Självklart kan man ge ett skambud... men då tycker i alla fall jag man ska göra det efter 1a provridningen (man kan ju alltid rida en gång till innan köpet går igenom)! Jag tycker att det är god "provridnings stil" att inte ta för mycket av hästens och hästägarens tid utan att vara så ärlig som möjligt!

Tjejen ringde idag igen. Hon säger nu att hon kan tänka sig att betala lite mer om hon får med sadel och träns (eftersom hon max kan betala 60 000 om hon måste köpa utrustning sen). Hmm.. låt mig se.. hon lägger till några tusenlappar och får då med sadel och träns till hästen som hon redan betalar halva priset för. Helt ärligt, jag måste ha fel på min människokännaradar.

Ringde nyss till min tränare som bara garvade åt hela situationen, sen ska jag inte säga vad han hade att säga om va han tycker om sånna människor. I vilket fall som helst så har han en annan elev som tragiskt nog just fått sin häst utdömd, å han är säker på att min häst är sådan som dem letar efter nu. Så de får komma och kolla på morgondagens träning så tar vi det därifrån.

Jag förstår precis vad du går igenom. Hade själv en tjej som var och tittade på min ena häst som var till salu och hon blev helt frälst i henne. När allt var färdigt så säger människan att ja jag tar henne, jag sätter in handpenningen på måndag eller tisdag. (detta var på lördagen) Vad kul sa jag, det går bra. Sagt och gjort fick ringa till en annan och säga tyvärr hästen är nu såld, tack för visat intresse. 3 stycken andra ringde på helgen och var väldigt intresserade men jag sa tack men hästen är tingad och tog då inte nummert. På tisdagen ringer hon och vill pruta lite på priset och visst 4000 kunde jag tänka mig att pruta men ingen utrustning ingick. Ok sa hon vad bra, jag återkommer. Det har hon inte gjort än. Allt detta hände för 1 1/2 månad sen. Gissa om jag blev sur för ett sådant beteende.:mad:

Men jag funderar ofta på en sak; det känns som om hästbranschen består av en majoritet av skojare och lurendrejare? Det känns som om så många bra är ute efter pengar och på hur mycket de kan tjäna på dig. Hoppas det är ok för TS att jag ger ett exempel: För många år sedan ägde jag en travare som jag köpt till överpris (ca 10000 kr för mycket). Jag var oerfaren och visste inte bättre. Ok. Jag kände efter några år att jag inte riktigt passade ihop med hästen, så jag skulle sälja honom. Jag säljer tillbaka honom till den person som jag tidigare köpt hästen av, till HALVA priset av det jag betalade mot ett löfte om att han skulle få stanna där resten av livet (personen var duktig med hästarna och tog väl hand om dem). Efter månad var han givetvis såld, till ett nytt överpris givetvis. Nu rörde det sig väl inte om några jättesummor, men ändå 10000 kr är ju ändå pengar. Men vad jag inte kan förstå är hur en sådan person tänker, hon kan ju bara vara ute efter att tjäna pengar på en godtrogen idiot som jag. Och det är lite samma sak som med din "köpare", hur tänker en sådan person?! Finns det ingen moral längre? :(

nej - det finns nog ingen moral längre, hos en del köpare/säljare i alla fall.

Jag sålde nyligen en häst där köparen prutade några tusen, jag tyckte det var ok ändå för han och hästen passade verkligen ihop. Men sen försöker han pruta lite till och avslutar med "hade jag varit hos en riktig hästhandlare hade jag fått hästen gratis eftersom jag är så duktig" Då blev jag lite sur och sa att då är det på tiden att han lär sig att här betalar man för sig innan man får varan.

Han köpte hästen i alla fall och jag hoppas verkligen att han är nöjd med den och att hästen har det bra, men jag kommer att vara hård mot prutare i fortsättningen. Man blir så besviken.

Jag hade en unghäst till salu förra våren, det kom en tjej och tittade 3 gånger, hon var verkligen intresserad verkade det som. Sen ringer hon och vill pruta en hel del plus att jag ska betala en exportröntgen. Det gick jag inte med på och sålde hästen till någon annan istället.

Jag tror att man får vara bestämd redan innan man lägger in annonsen om hur mycket man kan tänka sig att gå ner, ibland inte alls. För prutare slipper man nog inte...

Det har ju varit uppe trådar om just prutning. Och det verkar som om väldigtmånga alltid prutar eller tar för givet att det angivna priset har prutmån.

Men som i TS fall - komma med ett skamligare bud än ett skambud är helt åt helvete. Halva priset - bara för att man tycker at man är så jävla bra. Fy fasen !

Hon kanske behövde fler provridningar för att komma fram till vad hon tyckte att hästen var värd. tydligen ansåg hon att 120 papp var för mycket. klart att hon fattar att det nu är hon som ger ett anbud och att nästa steg i "köpet" är upp till dig.
Eller så var det bara ett sätt att säga nej tack med atnke på att hon prutade t 50%... =S

Folk är bra fräcka! Liknande hände mig då vi skulle sälja vår shettis hingst tidigare. Begärt pris var 10.000:-, hästen var körd, tävlad i detta, mycket riden, hoppad, uställd m.m. En spekulant tyckte att de skulle få honom för 3.000:- och en annan ville ha honom på avbetalning under 1 år eftersom hon inte hade pengar. Vad tror folk egentligen!? Respektlöst tycker jag! Okej om man prutar någon/några tusen (beroende på pris), men varför kollar man överhuvud taget på något som är så långt ifrån det pris man själv har tänkt sig. Det finns ju en anledning till varför man sätter ett visst pris på en häst. Oftast har man ju lagt ner ett ordentligt jobb, det är många timmars slit och ibland dyra lektioner och tävlingar. Men det verkar inte vara värt något i folks ögon.

Lycka till med din häst, hoppas du hittar en seriös och bra köpare till den!

Men herregud, har man inte ens 10000 kr för att köpa en häst, HUR ska man ha råd med skoning, veterinär, försäkring, stallhyra, grejer, träning etc etc etc! :eek:

Men jag funderar ofta på en sak; det känns som om hästbranschen består av en majoritet av skojare och lurendrejare? Det känns som om så många bra är ute efter pengar och på hur mycket de kan tjäna på dig.
Fast i vilken bransch försöker folk inte tjäna så mycket pengar de kan på sina kunder?

:eek: Det var det fräckaste! Be henne stoppa upp sina 60.000 nånstans, du kommer hitta rätt köpare! :banana:

Javisst, men när det handlar om levande djur så är det väl ändå skillnad på det och att sälja bilar. Tycker iallafall jag.

Kan bara säga att samma sak hände hos oss för en månad sen!

hmm.. min mor har haft sitt mkt fina 12 åriga välridna vbl sto till salu ett tag men gav upp efter senaste "stjärnan" som kom & tittade.. skulle öppna en ridskola men ha stoet som privat häst & hon var mkt duktig med att skola till travare. Hon kom & red, föll för hästen, reserverade henne & beställde vet besiktning som hästen gick igenom. Frågade om sadel kunde ingå i priset (13.000 kr) & vi skulle kolla, då sadel stoet hade var min inte min mammas. Vi var & tittade på stallet & fick köpe kontraktet som hon & hennes sambo redan skrivit under(!!!!!!). Nu började det..... Hon prutade först till 7000.. men mamma sa nej. Nästa var att hon hade dåligt med pengar, kunde vara fodervärd i 6 mån sa hon då. Mamma bad att få återkomma. Då kom ett SMS, att mamma var oresonlig, hade stoppat köpet & dessutom brutit avtalet genom att vägra lämna med sadel i priset. Vi hade ju 6 hästar(travhästar) så då hade ju var häst egen sadel påstod hon(hon hade räknat ut det) Öhh?? Vi har travhästar, kör dem. Ingen har sin egen sadel.. Men om mamma gick ner till 6000 utan utrustning så ok.. för hon hade en annan häst på G med utrustning. Mamma svarade: köp den då. Priset är 13000 kr!
Så fina hästen är kvar, och har fått sig en medryttare som betalar 200 kr för att skrutta runt i stället ;)

Gud vilken dålig stil!
Man skulle vilja veta hur vissa människor tänker! :crazy:

Njaa.. Hon vill verkligen ha hästen så ett sätt att tacka nej var det inte. Å ang priset så har hon själv sagt att hon inte har den typen av pengar vare sig hästen är värd det eller ej. Utan hon hoppades helt enkelt att jag skulle bli bländad av hennes fantastiska ridning å dra ner priset till hälften..

Vill bara säga att min tränares elev nu provridit hästen. De var en jättetrevlig familj och eleven red henne mkt bra. Tydligen har min tränare sagt att jag begär 130 000 nu :angel: Så jag mest nickade och höll med. Å dem är väldigt intresserade så nu kan jag ju låta dem pruta ner till 120 000. hehe.. jag måste lära mig lite om affärer tror jag. I vilket fall som helst, håll tummarna för oss att de blir bra för min häst, köparen och mig då :bump:

Liknande trådar

Hästmänniskan Såg tråden som fanns här om hur svårt det är att hitta häst att köpa. Jag tycker det är svårare att hitta ärliga köpare. Eftesom jag...
7 8 9
Svar
169
· Visningar
12 040
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar