Inte lite fräcka hästköpare!

Sv: Inte lite fräcka hästköpare!

Minns när jag skulle sälja min ponny för att gå över till stor häst.
Första familjen som kom för att provrida & titta föll direkt för honom och deras söner red honom jättebra.

Priset var satt till 25,000 kr, vilket de fått klart för sig, dessutom stog priset i annonsen så det var ingen överaskning. När de provridit klart och bestämt sig för att köpa ponnyn ville de betala 8,000 kr för honom :eek: Bara utrustningen som skulle följa med kanske var värd 8-10,000 kr.

Mina föräldrar sa absolut nej! Efter någon dag hörde de av sig igen och hade då fått fram pengarna. Eftersom de bara bodde några mil bort bjöd de över oss för att visa hur han skulle bo. De hade ett eget stall på sex boxar, varav fem var uthyrda. Det var fina gräshagar, gott om rid/körvägar.

Några dagar senare kom de för att hämta honom. Han trivdes jättebra, de red och körde honom. Då råkade mamma nämna att vi hade en ponnyrockard till honom, men den var utlånad till mamma's väninna som körde in sitt russ, men när hon inte behövde den längre kunde de få köpa den.

De visste vem mamma's väninna var. En dag när hon skulle använda rockarden var den helt borta - Puts veck! Vi misstänkte att familjen åkt dit och tagit med sig rockarden. Mina föräldrar åkte till dom för att höra om de hämtat rockarden. Det hade dom inte, och inte kunde vi se den heller.

Att det var de som tog den tror vi absolut, men några bevis för det fanns ju inte. Det är fjorton år sedan ponnyn såldes och vi höll kontakten ett tag, sedan flyttade de till annan gård och vi hörde aldrig något mer. Vet inte hur länge de hade ponnyn i sin ägo, på ryktesvägar fick jag höra att han fick fång & slaktades :cry: Om han lever idag skulle han vara 30 år.

Hemskt att ingenting veta! Fina Colomb som lärde mig allt!

Senast ändrad:

När jag säljer hästar låter jag mig inte prutas på. Det som är begärt är begärt o därmed basta. Jag väntar hellre tills rätt köpare dyker upp. De som är så förbaskat snåla är ofta snåla på fler plan o dit vill inte jag sälja nån häst...

anser att hästen är det billigaste att köpa, har man inte råd med den summan har man ju inte råd med häst alls i princip. men en del förstår inte det tyvärr..

håller helt med! jag menar, vad prutar man på?

förvånar mig inte om det var samma tjej som var och tittade på min ponny, vi hade begärt 80.000 för henne hon kom och prov red iallafall 2 ggr och sen erbjöd hon sig att köpa henne för 30.000 :eek: :eek: :eek:

Ibland undrar man om det finns folk som bara är ute efter att rida gratis !

Jo men det är det!!
Min häst, innan jag köpte henne var hon till salu och det var en kille som jättegärna ville köpa henne, men han ville ha henne på prov i en månad först.
Eftersom förra ägaren egentligen inte alls ville sälja (tvingad av personliga skäl) ville hon att hästen skulle få det så bra som möjligt så en provmånad kunde hon bjuda på.
Efter en månad försökte hon få tag på killen, efter mycket om och men svarade han och han ville köpa.
Efter ytterligare nån vecka utan pengar, trots att han lovade och lovade, så fick hon åka och hämta hästen helt enkelt.
Killen hörde aldrig av sig nått mer heller, trots att hon inte hade träffat någon i stallet när hon hämtade henne!!!

Så det var nog en "gratisridare" det tror jag.

Ska och kolla på häst nu i helgen.
Vissa verkar tycka att det är helt ok att pruta andra inte... men om man inte vill att någon ens ska försöka pruta, skriver man inte typ "prutat och klart" eller nått i annonsen då?
Ena hästen skulle jag vilja pruta typ 2500:- på... (hon kostar betydligt mer, så det är inte halva priset :smirk: )...
Är det inte ok att försöka då? Jag är beredd att betala priset som står i annonsen, men kan man inte få chansa? :bow:

Vissa verkar tycka att det är helt ok att pruta andra inte... men om man inte vill att någon ens ska försöka pruta, skriver man inte typ "prutat och klart" eller nått i annonsen då?
Ena hästen skulle jag vilja pruta typ 2500:- på... (hon kostar betydligt mer, så det är inte halva priset :smirk: )...
Är det inte ok att försöka då? Jag är beredd att betala priset som står i annonsen, men kan man inte få chansa? :bow:

Att lägga ett bud tycker jag gott att man kan göra. Skulle köpt en 5åring i höstas med ok stam, visste att ägaren verkligen behövde bli av med hästen, hon begärde 45.000kr för den i första annonsen, gick sedan i en andra annons ner till 40.000, jag åkte o provred, gav ett bud på 25.000kr först, det tog hon inte, vi diskuterade och kom överens om 30.000kr. Bokade tid hos veterinär för besiktning, hästen gick inte igenom, tyvärr, tyckte faktiskt mer synd om säljaren än mig själv.

En kompis till mig letar häst för tillfället och vi har varit ute o kollat på en del och jag tycker faktiskt att många säljare är ute i det blå när det gäller priser. Att lägga ett bud tycker jag är ok. Men som i ts fall där en person kommer och provrider 3ggr, slösar på säljarens tid osv och lägga ett sånt skambud tycker jag är dåligt. Budet får komma efter första provritten tycker jag.

I vilket fall som helst, håll tummarna för oss att de blir bra för min häst, köparen och mig då :bump:
Håller tummarna för att det går vägen.

Var själv i en säljsituation för ett tag sedan. Hästen annonserades ut där det klart och tydligt stod att han inte var hoppad särskilt mycket. Mor & dotter provrider, dotter klarar pållen superbra och vill ha honom, mamman rider inte riktigt lika bra och när jag har henne på telefon ang. priset så säger hon: Vi vill betala X kronor eftersom hästen inte är utbildad i hoppning.

Men jisses?! Det stod ju i annonsen, vilket jag påpekade. Hästen såldes till begärt pris tack vara sina gångartskvalitéer. Att han inte var hoppad mycket stod ju redan, inget jag försökte smyga med. De ville pruta ner priset med 5000 kronor, vilket jag egentligen hade som "hemlig prutmån", men just eftersom de skyllde på hoppningen så blev jag sur.

Hästen såldes en vecka senare till en köpare som betalade begärd summa utan det minsta försök till prutning.

Senast ändrad:

Njaa.. Hon vill verkligen ha hästen så ett sätt att tacka nej var det inte. Å ang priset så har hon själv sagt att hon inte har den typen av pengar vare sig hästen är värd det eller ej. Utan hon hoppades helt enkelt att jag skulle bli bländad av hennes fantastiska ridning å dra ner priset till hälften..

:rofl: Vissa människor är bra egenkära alltså... Trodde hon att hon var Kyra eller?

Jag hade en tvärt-om situation. Ägaren till en saluhäst hade satt ett grovt överpris på sin häst, han var avknäppt i nacken, lyssnade inte på skänklar, sårig i mungipan efter bettet ( :eek: ). När jag påpekade detta gick hon till personangrepp och sa att allt detta berodde på att jag var FET! Jag är mindre än den människan. Hon hade grundat priset på vad hon köpte hästen för (ville alltså ha tillbaka sina pengar).

Nåväl, jag tackade nej till pållen och några dagar senare får jag ett MAIL ett nytt lägre pris (prutat med 35k). Jag skulle förstås fortfarande inte ha hästen. Ett år senare ser jag hästkraken fortfarande på annons :cool: Nu var priset sänkt med 45 000!!

Behöver jag tillägga att säljaren var ung + det var hennes första häst?

Tjenare jag skulle gjort o känt som du..Har själv sålt hästar o visst finns det folk till allt.Men man känner bara en trötthet tillslut på folk som inte har sunt förnuft ens.För det anser jag att sånna människor inte har.Se så duktig jag är med hästen jösses skulle du betala henne då för att hon skulle köpa din häst genom att gå ner i priset till ½ priset??Dumhuvud är ordet för henne..Gå vidare nu o lycka till med nästa för tyvärr är det bara att bita i det sura äpplet o ta tag i nästa köpare om du ska sälja hästar..Man lär sig den hårda skolan bland.Kram till dig

Jo det finns då folk till allt. Jag har råkat ut för lite "samma sak fast tvärtom".

Har varit i hästköpartankar ett tag och hade annons ute att jag ville köpa häst. Fick för ett tag sedan ett mail om ett kanonfint sto, precis den typ som jag skulle vilja ha, lagom gammal, bra stam och även bilder skickades med. Jag misstänkte direkt att hästen skulle vara för dyr för mig, så jag mailade tillbaka och frågade vad hon ville ha för den, 85000 kr tror jag att hon svarade då. Jag mailade tillbaka och sa att tyvärr, det är lite för mycket pengar för mig, men lycka till och tack för att du hörde av dig.

Efter några dagar får jag ett mail från samma tjej med frågan hur mycket jag kan tänka mig att betala för en häst. Svårt att svara på när man inte sett hästen såklart, för det avgör ju en del, men jag hade i alla fall tänkt mig prisklassen 40-45 000 kronor. Efter några veckor får jag återigen ett mail där hon skriver är "det viktigaste är att hon får det bra så du kan få henne för 45.000".

Hallå? Hur kan hon veta att hästen skulle få det bra hos mig? Eller att jag och hästen passade ihop, eller att jag ens ville ha hästen? Undra vad den var värd, egentligen...

Ullis

anser att hästen är det billigaste att köpa, har man inte råd med den summan har man ju inte råd med häst alls i princip. men en del förstår inte det tyvärr..

det resonemanget tycker jag är mycket intressant, då jag inte förstår logiken i det?

Men om man lägger en mindre del av den totala summan man har på själv hästinköpet, så blir det ju mer över att betala vet, försäkring, utrustning, hovis etc etc. Eller måste man ha obegränsat med pengar för att få ha häst?

för att förklara lite mer. Vi säger att jag hittar en häst för 60 000 kr. Den vill jag ha. Men jag har inte 60 000 kr på mitt konto. Jag kanske behöver låna/avbetala på hästen t ägaren eller va som helst. Varje månad kna jag spara 3000 kr (säger vi). Stallet där jag ska ha hästen kostar max 500 kr i kallhyra.

Men jag vill ha hästen NU och inte vänta 20 månader för att köpa hästen. Är jag då en dålig hästköpare/ägare? Jag kan undvara 3000 kr i månaden för hästen men har inte en klumpsumma?

Men varför vill du ha hästen på en gång? det är väl bättre att spara ihop pengarna som hästen kostar och SEN köpa hästen med sparade pengar så du slipper dra på dig onödiga lån? Om du ändå kan undvara pengarna? Det kan ju hända saker med ens ekonomi, man kanske blir av med jobbet etc och då står man där med lån och dyrbara räntor. Det kostar att låna, men inte att spara ju.
Det är väl inget fel i att spara pengar? Ibland känns det som om vuxna är som barn som ska ha allting precis NU, i denna sekund, SMS-lån o allt möjligt.
Detta är inget personligt mot dig, utan en allmän reflektion bara.

Förstår inte heller den här kommentaren. Det är ju skillnad på prisklass för hästar, man kan ju mycket väl ha råd att köpa en häst för 60.000kr och ha råd att ha hästen, men man har inte råd att köpa en för 120.000kr då den engångsumman inte finns. Det är ju verkligen stor skillnad på prisklasser när det gäller hästar, du kan ju i princip få en häst för 1kr och det finns hästar som kostar ett par miljoner..

oj då. det lät inte bra.

Hoppas du hittar en annan köpare :)

För ett par år sedan hade jag en ponny till försäljning för 75 000 kr, efter att ha träffat många spekulanter med mer eller mindre duktiga barn så kom en spekulant där det kändes riktigt bra.
De provred vid två tillfällen, ringde sedan och sa att de ville köpa ponnyn, men de hade bara 50 000:mad:
Då svarade jag att 75 000 kr var priset som gällde, jag hade is i magen och stog på mig vilket inte var helt lätt eftersom ponnyn varit till salu i åtta månader och massor av ryttare provat honom, men han var svårriden.
Då svarade pappan i familjen att de inte visste hur de skulle göra, jag sa tack och hej, och räknade inte med att höra något mer från dem. Men några dagar senare så ringde han igen och sa att de ville ha honom i alla fall.
Så ha lite is i magen du också, varför sälja till underpris, jäkta inte till slut så får du det pris du vill ha, av en köpare som känns rätt för din häst. LYCKA TILL !!!

Men varför vill du ha hästen på en gång? det är väl bättre att spara ihop pengarna som hästen kostar och SEN köpa hästen med sparade pengar så du slipper dra på dig onödiga lån? Om du ändå kan undvara pengarna? Det kan ju hända saker med ens ekonomi, man kanske blir av med jobbet etc och då står man där med lån och dyrbara räntor. Det kostar att låna, men inte att spara ju.
Det är väl inget fel i att spara pengar? Ibland känns det som om vuxna är som barn som ska ha allting precis NU, i denna sekund, SMS-lån o allt möjligt.
Detta är inget personligt mot dig, utan en allmän reflektion bara.

Man kanske har hittat DEN hästen man vill ha? Jag vill gärna ha en häst nu, och skulle jag få ett heltidsarbete skulle jag lätt kunna låna till hästen (om jag hittade en nu jag vill ha). Vanligt lån, inte SMS-lån och sånt alltså. Jag kanske inte vill vänta i 3-4 år för att kunna köpa? Så resonerar jag iaf :D

Liknande trådar

Hästmänniskan Såg tråden som fanns här om hur svårt det är att hitta häst att köpa. Jag tycker det är svårare att hitta ärliga köpare. Eftesom jag...
7 8 9
Svar
169
· Visningar
12 040
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar