Inte lite fräcka hästköpare!

Alindra2000

Trådstartare
Någon måste skämta med mig! Haft en tjej som varit och provridit en av mina hästar vid tre tillfällen, detta tycker både jag och hon är jättebra eftersom det både ger mig en bild om hur hästen skulle ha det där i ridningsväg (min egna uppfödning så man är ju lite extra nojjig med hur hon får det) samt att tjejen kan få en bättre bild av vad det är för häst hon köper. Hursom, under denna tid har jag inte låtit andra komma och kolla eftersom jag sett den här köparen som mkt seriös och hoppats på henne. Idag ringer hon och säger att allt verkligen känns jättebra och att hon vil köpa hästen, det enda hon vill diskutera är priset. Fine tänker jag.. lite kan jag väl låta henne prutas på.. Men döm av min förvåning när hon kläcker ur sig att hon har tänkt sig betala 60 000 (begärt pris för hästen är 120 000) dvs hennes prutning är ner till hälften. Hon har hela tiden vetat "prislappen" på hästen så varför kommer man ens och kollar tre gånger då? Priset på 120 000 är inte heller någon drömsumma så det är inte jag som lever i det blå och tror att min häst är värd mer än den verkligen är.

Är riktigt less just nu, vilket jag sällan blir. Hur kan man med att vara så fräck? När jag frågade henne hur hon tänkte när hon bjuder 60 000 för ngn som kostar 120 000 så sa hon "ja jag hoppades väl att du skulle ändra dig när du såg hur bra jag är med hästar". Nä fy fasen!!

Sv: Inte lite fräcka hästköpare!

OJ!,
jag skämdes nästan nu för ett tag sen när jag prova en häst.
Dom ville ha 70 för honom, men han var rätt grön, hade inte hoppat så mycket med ryttare, osv, jag sa att jag skulle kunna tänka mig ge 55 el 60 !

Skulle jag försökt pruta så mycket så hade jag skämts!

Tack!.. Nej de ska inte få förstöra men de känns ju väldigt snöpligt. Vet att allt kan hända och att inget är klart innan allt är skrivet och pengar betalda.. Men man hoppas ju alltid att det ska vara så bra som de säger från början. Bara att sätta ut annons igen då :(

Jo, speciellt med tanke på att hon varit hos mig och provat tre gånger. Hon har fått all info om hästen sen den föddes och hela tiden pratat om hur fantastisk hästen är och hur välriden hon tycker att hon är osv. Då blir man lite paff när man får ett sånt samtal

Det är bara att vänja sig om man ska sälja hästar. Finns hur många som helst som gör på liknade sätt.
Så jag har lärt mig den hårda vägen att en häst inte är såld innan den är betald. Så det innebär att jag visar upp den för alla som är tänkbara spekulanter tills affären är klar. Precis som gör i en vanlig affär med vanliga varor. Inte håller dom något till mig hur som helst.

suck.. nej jag håller med. Jag borde ha lärt mig vid det här laget men har en förmåga att hoppas på att "den här personen är absolut inte som många andra". Så det får jag ju skylla mig själv om. Dock är det inte att jag sagt nej till andra som känns mest retligt utan att hon tagit upp min tid så pass många ggr och fått mig att tro att hon är en seriös person med seriösa avsikter. Men man lär så länge man lever.

Någon måste skämta med mig! Haft en tjej som varit och provridit en av mina hästar vid tre tillfällen, detta tycker både jag och hon är jättebra eftersom det både ger mig en bild om hur hästen skulle ha det där i ridningsväg (min egna uppfödning så man är ju lite extra nojjig med hur hon får det) samt att tjejen kan få en bättre bild av vad det är för häst hon köper. Hursom, under denna tid har jag inte låtit andra komma och kolla eftersom jag sett den här köparen som mkt seriös och hoppats på henne. Idag ringer hon och säger att allt verkligen känns jättebra och att hon vil köpa hästen, det enda hon vill diskutera är priset. Fine tänker jag.. lite kan jag väl låta henne prutas på.. Men döm av min förvåning när hon kläcker ur sig att hon har tänkt sig betala 60 000 (begärt pris för hästen är 120 000) dvs hennes prutning är ner till hälften. Hon har hela tiden vetat "prislappen" på hästen så varför kommer man ens och kollar tre gånger då? Priset på 120 000 är inte heller någon drömsumma så det är inte jag som lever i det blå och tror att min häst är värd mer än den verkligen är.

Är riktigt less just nu, vilket jag sällan blir. Hur kan man med att vara så fräck? När jag frågade henne hur hon tänkte när hon bjuder 60 000 för ngn som kostar 120 000 så sa hon "ja jag hoppades väl att du skulle ändra dig när du såg hur bra jag är med hästar". Nä fy fasen!!

haha vilken idiot.

" när du såg hur bra jag är med hästar" :rofl:

fy.. hoppas du hittar någon annan som kan ge hästen ett bra hem och insett vad den är värd och betalar där efter

På en häst som kostar så mycket så skulle jag aldrig våga pruta mer än 10-15.000 :crazy: Men sedan skulle jag redan när jag ringde angående hästen så skulle jag fråga om priset var prutbart, säger dom nej så är det väl bara att leta ny häst.

Så hemskt. Jag tycker att du ska poängtera inför nästa ev köpare att de är medvetna om att hästen kostar det den kostar och att det inte är prutmån. Är man en seriös köpare godtar man ju det. Usch vilket slöseri med tid för din del!

Å andra sidan så ska ju en köpare kunna komma med ett pris vad denna tycker varan är värd (för köparen del) Men då ska det vara för att man anser varan inte är värd mer och inte för att man har så bra hand om varan.

mmm precis.. och om man vid första provridningen känner att hästen inte är värd det bör man säga att man tycker det då .. inte berömma hur fantastisk den är för att sedan pruta ner hälften. Dessutom säger hon att hon helt enkelt inte har 120 000 å då ska man ju inte komma och kolla från första början.

Visste köparen om att du mer eller mindre reserverat hästen för henne?

Om hon istället hade ringt och tackat nej, hur hade reaktionen varit då? Hade du blivit irriterad då också? I så fall känns det som du lagt för höga förväntningar på köparen, det ska ju trots allt stämma för båda parter.

För köparen är ju inte hästen värd mer än vad man vill betala. Tjejen i fråga kanske har den begärda summan att spendera, men om hon känner att det inte är drömhästen till 100 % kanske hon känner att det inte är värt mer för just henne.

Är man dessutom den enda spekulanten för tillfället har man ju rätt bra förhandlingsläge... :angel:

Det finns då folk till allt!:rofl: Hon har väl hela tiden vetat om att hon inte har råd men skapat en god kontakt med dej och hästen för att sedan köra en ful. Vet inte om jag ska beundra henne eller bli förbannad!:cool:

Nej, självklart hade jag inte blivit arg om hon tackat nej. Som jag skrev från början så är detta min uppfödning och jag är väldigt rädd om var hon hamnar så skulle inte vilja att någon som inte vill ha henne köper henne. Största problemet är inte heller att jag "reserverat" hästen till henne utan att hon faktiskt hela tiden vetat att hon inte har pengarna och har mage att ringa och mena på att hon ska betala hälften av vad som är sagt "för att hon har god hand med hästar". Är helt säker på att hon vill ha hästen och skulle betala de jag begär om hon kunde, men de här va ett fult sätt att göra det hela på. Har man inte pengarna eller ens i närheten av de pengarna så ska man inte komma och provrida (speciellt inte tre ggr).

Bli förbannad.. de är jag :devil: men även en stor gnutta besviken på att folk gör sånna saker å tar sig friheter. / Alindra som fortfarande inte tycks ha lärt sig

Mmm.. man är ju blödig så visst hade jag kunnat tänka mig att låta ngn pruta LITE om det var det absolut bästa hemmet. Men att sälja till halva priset? de vore bara löjligt. ( kan även tillägga att mina tränare samt dem med lite mer skinn på näsan när det gäller hästköp osv tycker att 120 000 är billigt för hästen ifråga)

Riktigt dålig stil! Hoppa du hittar någon som inser vad hästen är värd och betalar därefter.

Ringde på en häst på en gång och efter ett tag frågade hon "Men du kan tänka dig att betala xxx?"
Blev rätt paff då, men givetivs annars ringer man ju inte på hästen, men så här i efterhand och när man läser ditt inlägg förstår man varför.

skulle aldrig komma på tanken att göra så... skulle aldrig ens titta på en häst som jag visste att jag inte hade råd att betala utgångspriset på... sen om man kan pruta nån tusenlapp så är det bara hemmåt...

lycka till med framtida spekulanter!!!

kl*

Jösses, vilka människor det finns..
Frågan är hur man tänker när man sitter och kikar på annonser och tror att man kan få någon som säljer en så dyr häst att halvera priset " för att man är bra med hästar"?
Jag menar, om hon hade tänkt lägga 60.000 så hade det väl varit rimligt att titta på annonser upp till ca 70.000?

Håller tummarna att du hittar någon mer seriös köpare.

Liknande trådar

Hästmänniskan Såg tråden som fanns här om hur svårt det är att hitta häst att köpa. Jag tycker det är svårare att hitta ärliga köpare. Eftesom jag...
7 8 9
Svar
169
· Visningar
12 040
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar