Inte ge andras hästar mat!

Sv: Inte ge andras hästar mat!

kl

Tyvärr verkar det inte vara helt ovanligt sådant beteende. Har sett tendernser många ggr i vårat stall. Inte så att man inte ger hästen mat, men att man t.ex tar ut en viss häst efter alla andra trots att den är van att gå ut först, bara för att man inte gillar ägaren. Att man kanske inte fyller på vatten till just den hästen eller liknande. Oavsett vilken nivå beteendet ligger på så är det oerhört omoget och oacceptabelt.

Jag förstår inte heller varför hon berättar det här först nu. Och en annan sak, blev inte hästen väldigt smal?

Ja det är något som jag åxå undrar, hästen måste ju ha rasat i vikt!

Häromkring så gick en liknande händelse till åtal efter det att en häst minskade onaturligt i vikt trots rikligt med foder. Veterinären kunde inte hitta något fel så då blev hon lur på att någon stal foder av henne. I stallet hon stod höll alla sitt eget grov och kraftfoder och la ut frukost och lunch i påsar vid hagen själva. Den person som då åtagit sig att sköta frukost och lunch under en längre tids sjukskrivning stal då foder från hennes häst och gav till sina egna hästar. :( Den här pesonen hade ett mycket bra grovfoder och det fick hon lida för.

Det hela uppdagades då hon gömde sig med filmkamera och filmade hagarna från tidig morgon.

Kicki :)

Låter lite som vår stallskötare som vi hade en gång. (Talar om en ridskola som jag har skött ridskolehäst och ridit i 4-5 år i, så jag säger det till vårt/mitt stall ;))
Hon var s.k. fd. narkoman - vilket jag aldrig trodde på. Hon var klen och såg ut som ett levande lik. Hon hade alltid konstiga saker för sej i stallet och usch ja. Då så fick hästarna havre på dagen då när hon var där, och vi har några privat hästar som får lätt hovfeber eller kolik o.s.v. Och så var det en fjording som bara skulle ha 1/4 liter på dagen, för när han inte tål för mycket havre så skulle det vara så lite - för att undvika kolik. Nå till saken, vi fick reda på att den där stallskötaren hade gått och ändrat på fjordingens matlista och ändrat den där 1/4 delen till 1½ liter havre! Vi hade ingen aning om hur länge hon hade matat hästen så mycket och hur många andra hästar hon hade matat i extra. Och fast de vuxna i stallstyrelsen sa till henne att hon absolut inte fick mata mer eller ändra på andras mat så fortsatte hon ändå. Och hennes orsak var bara att hon tyckte att hästen behövde mera havre... -_-
Hon var helt störd den där människor, och har fått veta nu här efter av min farmor att hon hade supit och tagit droger under hela tiden hon varit i stalltjänst - och då hade hon också varit i ett annat stall och DÅ var hon ofta hög och full.
Nu så har den där människan varit försvunnen i typ 1 år, men det stör int mej ^^

Nog för att det var en annan sak med mat det här, men ändå - hästen riskerade att få kolik.

Men jag kan förstå att du är skitförbannad av det du hört "/

:mad:

Jag har råkat ut för det.
En av mina hästar fick inte kvällsfoder mm på ett
långt tag pga av att jag sa till stallägaren
att jag inte gillar att hon slår på sina hästar.

Det tog ett tag innan vi kom på det.
Nu har vi eget stall.

Det är inte klokt! Visst, man behöver inte gilla alla, men har man ansvar för någons häst ska man ta hand om den som sin egen. Att ge den mat tar inte lång tid, men har man den attityden ska man inte hålla på med hästar!

Liknande trådar

A
Ekonomi & Juridik Finns det någon websida där man kan läsa om vad stallägare/inackordering har för skyldigheter gentemot varann? Har letat på nätet, men...
2
Svar
20
· Visningar
4 616
Senast: Lobelia
·
Hästmänniskan Detta är fakta om vad som har hänt, diskutions frågan kommer senare,detat rör sig inte om häst utan om hur jag ska kunna prata med...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 876
Senast: worthless
·
Hästvård Har hamnat i en konstig, overklig sits. Blev just av med min medryttarhäst och fick redan innan erbjudande om ett par nya, bland...
Svar
18
· Visningar
1 889
Senast: wildrose
·
O
Träning Hej, jag registrerade mig här idag och skall nu skriva lite om en sak, dels för jag vill skriva av mig, och dels för att jag vill veta...
2 3
Svar
45
· Visningar
7 015
Senast: zolan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar