Inte ge andras hästar mat!

Linda.B

Trådstartare
Tror jag ska strunta i att åka runt och hälsa på i kompisars stallar, får bara hör en massa tråkigheter. Idag ville en kompis att jag skulle komma ut till stallet där hon har sin häst och titta när hon red för instruktör, vilket jag gärna gör.

Efter ridpasset pratar vi och helt plötsligt börjar vi prata om mitt förra halvblodssto, Lupin som nu är dressyrhäst i Danmark samt om stallet jag hade henne uppstallad i.

Plötsligt ser instruktören lite chockad ut och börjar ställa frågor om hästen, stallet och tjejen vi hyrde stallplats av. För närmare ett år sedan hade instruktören undervisat den tjejen, som vi hyrde boxplats av och då hade tjejen sagt - rakt ut! Att hon hade en riktig snobbryttare (jag) i stallet med en dyr fin häst och sådant avskydde hon och hon tyckte inte om hästen (mitt sto) därför gav hon den aldrig någon mat på sina fodringspass :eek:

Blev lite chockad också! Hade hästen där i fyra månader, om det är sant så ska min häst ha fått mat EN GÅNG/DAG, hon var arbetslös och fodra morgon & lunch, insläpp & kvällsfodring hade jag hand om.

Så gör man väl inte?

Hoppas jag stöter på henne någon gång och kan fråga henne själv.

Sv: Inte ge andras hästar mat!

Ja, vad ska man säga. Folk är inte riktigt kloka. Tur att du bara hade hästen där i 4 månader och inte en längre tid. Jag hade nog åkt dig och pratat med tjejen så att det förhoppningsvis inte händer någon annan stackars häst.

Jag blir bara stum...:confused:

Hoppas att tjejen någon gång i livet får den hjälp hon behöver :( .

Förstår att du blir chockad. Men jag är också lite förvånad över den här instruktören, som

1) inte tog kontakt och sa något till dig om en så allvarlig sak när det höll på (det skulle jag ha gjort direkt), samt

2) väljer att berätta det nu.

Hursom så tycker jag att du måste ta kontakt med tjejen och ställa henne mot väggen. Jag skulle inte skriva det om det inte vore för att du skrev att du hyrde av henne, dvs det är en stallägare som beter sig så här. Och är det verkligen sant att hon gjorde så mot en häst så lär hon göra så mot fler.

Lycka till!

:eek:

Definitivt ska du ta kontakt med den stallagaren, Hennes asikter ska aldrig ga ut over oskyldiga. Skamligt inte mata hasten for att den i hennes ogon ar for fin!?:crazy:

Men VA?! Jag blir rent ut sagt förbannad! :devil: Så kan man ju inte göra! Åh vad jag hatar när vissa i stallet har problem med ägaren och låter det gå ut över hästen! Sååå upprörande :eek:

Ibland undrar man ju hur människor är funtade. Ok att ni två kanske inte drog jämt men att straffa en häst för det? Fattar inte hur en sån kan få arbeta med hästar:mad:

Dessvärre verkar ju det ju som att göra livet enklare för sig, nämligen att låta sin ilska gå ut över hästen. Jag upplever tyvärr detta som inte särskilt ovanligt, man hör det titt som tätt att folk är livrädda att det ska ske.

Har själv råkat ut för det vid ett tillfälle, då jag hade en diskussion med en hästägare. Det visade sig att personen blev så förbannad på mig, att h*n gick ut i hagen och började sparka på en av mina hästar. Men sånt gör man inte ostraffat, h*n fick sig en rejäl smäll tillbaka och sen hörde jag inget mer att h*n hade gjort om samma sak ingen, så jag hoppas att det också var så.:( Däremot blev hon utan mat vid flera tillfällen av samma person, märkligt hur folk resonerar egentligen.:crazy:

Ja jösses! Och det värsta är att så fort människan inte tycker om någon annan häst eller dess ägare så får den ingen mat heller:mad:

Visste jag vart denna människa håller till idag hade jag aldrig tvekat att söka upp & prata med henne.

Hon hyrde detta stall och hyrde i sin tur ut en boxplats till mig och i dagsläget hyrs stallet av en annan person.

Blir så jäkla förbannad! Undrar vad stackars hästen tänkte, när de andra två hästarna fick mat och inte hon :mad: :cry:

Vet att i bland åkte jag förbi (hagen syns från motorvägen) och vid några tillfällen stog min häst själv i hagen (vilket hon kunde utan problem) men då tänkte man "Jaha! De andra är nog ute och rider tillsammans" men då tog hon tydligen in sin ponny & den andra hästen, gav dem sin lunch inne och släppte sedan ut dem igen.

Nu har i allafall hästen det bra, rids, tränas & tävlas för fullt!

Mvh Linda

Lugn och fin... Du har hörsägen. Du har en människa som återberättar något hon har hört. Du vet faktiskt inte att din hyresvärd lät bli att ge din häst mat.

Vidrigt. Hur mkt man än "hatar" en person skall det aldrig gå ut över någon annan levande varelse.

Men såg du inget på hästen då??

Där jag hade hästar uppstallade en gång hade en ny stalltjej inte lärt sej väga havren så våra fick hälften av vad dom skulle ha och det syntes efter ett par veckor redan......Då klagade jag och stallägaren upptäckte att tjejen fattat måtten fel:crazy:

Jag menar ett mål om dagen i FYRA månader, såg du aldrig hästen själv:confused: :cool:

Senast ändrad av en moderator:

Men guuuu va skogstokig jag blir av att läsa detta:din stackars häst blev straffad utan att förstå varför!!!Va vidrigt.Åk dit till det stallet o prata med stallägaren om detta:Djurplågeri måste hon få reda på.O den som gjorde det skulle jag ta tag i o prata med,ett ordentligt snack...Fick ont i magen av att tänka på hur din häst haft det..tur att hästen inte behövde stå där länge!!Kram på dig o lycka till att få tag i dom ansvariga för låt inte detta smita undan med..

Liknande trådar

A
Ekonomi & Juridik Finns det någon websida där man kan läsa om vad stallägare/inackordering har för skyldigheter gentemot varann? Har letat på nätet, men...
2
Svar
20
· Visningar
4 616
Senast: Lobelia
·
Hästmänniskan Detta är fakta om vad som har hänt, diskutions frågan kommer senare,detat rör sig inte om häst utan om hur jag ska kunna prata med...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 876
Senast: worthless
·
Hästvård Har hamnat i en konstig, overklig sits. Blev just av med min medryttarhäst och fick redan innan erbjudande om ett par nya, bland...
Svar
18
· Visningar
1 889
Senast: wildrose
·
O
Träning Hej, jag registrerade mig här idag och skall nu skriva lite om en sak, dels för jag vill skriva av mig, och dels för att jag vill veta...
2 3
Svar
45
· Visningar
7 015
Senast: zolan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar