Inte en dagbok

Alltid lika svårt att komma på en passande rubrik. Men jag får inte riktigt se detta som en dagbok helt och hållet för det blir inte bra.
Men jag vill ändå dela med mig av mina framsteg. Inom flera områden i livet. Sakta men säkert går det.

För mig är det du skriver om din partner och om er relation helt klart oroande, @karamelldrottningen . Jag fattar att jag bara vet det som du väljer att dela, och dessutom har jag ju bara min tolkning av dina ord att luta mig mot. Så är det å sndra sidan i stort sett alltid, vem än det gäller.

Jag tänker att saker som låter konstigt när folk pratar om sina relationer nog ofta inte är så konstiga ändå, om man ser mer av helheten. Men, när det gäller det du berättar om er relation, kan jag inte hur jag än anstränger mig fundera ut hur de sakerna skulle kunna vara harmlösa i en i övrigt vettig relation.

För mig låter det som att han har starka tendenser att vilja kontrollera dig. Det kan mycket väl vara omedvetet från hans sida, jag tror nog att sådant oftast är omedvetet. Men det hjälper ju inte.
Håller delvis med. Men det har i tidigare inlägg från karamelldrottningen, några år bakåt, skrivits rejält om hur det manipulerats med partner. Manipulerat av karamelldrottningen.

Kommer ingen annan ihåg?

Håller delvis med. Men det har i tidigare inlägg från karamelldrottningen, några år bakåt, skrivits rejält om hur det manipulerats med partner. Manipulerat av karamelldrottningen.

Kommer ingen annan ihåg?

Jo, det har absolut funnits oklarheter åt båda håll angående manipulation (framför allt medan missbruket fortfarande var aktivt) och våld, men det gör ju inte situationen bättre på något sätt? Det här är inte en domstolsprocess för att avgöra vem av de två som är "mest" skyldig till en destruktiv relation. Det är helt oväsentligt för att kunna konstatera att oavsett vem som har vilken avsikt, så blir resultatet att @karamelldrottningen är i en situation som inte är bra, och kan bli ännu sämre. Det är vad som är väsentligt, och det som energin bör riktas åt att göra bättre det som kan göras bättre, som beroendet till partner.

Rent krasst vet vi ju inte vilka råd vi hade gett till partnern om vi haft hans bild av situationen. Det vi kan svara på är TS bild och råden ges till TS, och det är också hon som har ett barn att skapa en trygg miljö för, inte partnern.

Tycker du själv att det verkar sunt att partner inte lyssnar på den han ska stötta, att han inte köper det hon vill ha utan säger att han bara köper om han får bestämma vad för vagn det ska vara?

Jo, det har absolut funnits oklarheter åt båda håll angående manipulation (framför allt medan missbruket fortfarande var aktivt) och våld, men det gör ju inte situationen bättre på något sätt? Det här är inte en domstolsprocess för att avgöra vem av de två som är "mest" skyldig till en destruktiv relation. Det är helt oväsentligt för att kunna konstatera att oavsett vem som har vilken avsikt, så blir resultatet att @karamelldrottningen är i en situation som inte är bra, och kan bli ännu sämre. Det är vad som är väsentligt, och det som energin bör riktas åt att göra bättre det som kan göras bättre, som beroendet till partner.

Rent krasst vet vi ju inte vilka råd vi hade gett till partnern om vi haft hans bild av situationen. Det vi kan svara på är TS bild och råden ges till TS, och det är också hon som har ett barn att skapa en trygg miljö för, inte partnern.

Tycker du själv att det verkar sunt att partner inte lyssnar på den han ska stötta, att han inte köper det hon vill ha utan säger att han bara köper om han får bestämma vad för vagn det ska vara?
Jag har som sagt inte uppfattat det så... Utan läst lite bakvänt. Då blir min bild annorlunda.

Jag har verkligen missat inlägg om att han bara köper om han får bestämma vilken vagn det ska vara. Sorry.

@dubbelt

För att sammanfatta, det spelar ingen roll om det är en eller två som manipulerar i denna relation:
Om det är partner som manipulerar - TS bör överväga om det är en relation som är tillräckligt bra för henne, och framför allt göra sig oberoende av partner samt jobba med sina egna problem så att hon blir mindre sårbar och gör val som inte är bra för henne.
Om det är TS som manipulerar - TS bör överväga om det är en relation som är tillräckligt bra för henne, och framför allt göra sig oberoende av partner samt jobba med sina egna problem så att hon blir mindre sårbar och gör val som inte är bra för henne.

Relationen som den är nu är lika destruktiv oavsett hur många av dem som manipulerar.

Jag har som sagt inte uppfattat det så... Utan läst lite bakvänt. Då blir min bild annorlunda.

Jag har verkligen missat inlägg om att han bara köper om han får bestämma vilken vagn det ska vara. Sorry.

Ok. Då är den här diskussionen överspelad, du hade missat väsentlig information helt enkelt och jag tolkar dig som att du håller med om att det inte är ett sund sak i en relation där man säger sig stötta?

@dubbelt

För att sammanfatta, det spelar ingen roll om det är en eller två som manipulerar i denna relation:
Om det är partner som manipulerar - TS bör överväga om det är en relation som är tillräckligt bra för henne, och framför allt göra sig oberoende av partner samt jobba med sina egna problem så att hon blir mindre sårbar och gör val som inte är bra för henne.
Om det är TS som manipulerar - TS bör överväga om det är en relation som är tillräckligt bra för henne, och framför allt göra sig oberoende av partner samt jobba med sina egna problem så att hon blir mindre sårbar och gör val som inte är bra för henne.

Relationen som den är nu är lika destruktiv oavsett hur många av dem som manipulerar.
Men hur vet du/ni att den är destruktiv för ts?
Du vet inte allt. Karamelldrottningen har flera gånger förklarat att det inte blir en rättvis bild av partner på bukefalos.

Tycker partner döms hårt...med tanke på ts problem.

Nu spårar det här.
Det handlar inte om någon tävling om ”vem som kontrollerar vem”
Ja han har ett stort kontrollbehov och det har vi pratat om att han nånstans måste släppa lite på. Och som ni vet har jag inte mått så bra och det är väl det som gjort att han känner behov av att ha koll på mig.

Men detta med barnvagn har inget med det att göra. Utan han är sån. Vi håller inte med varandra ibland om vilka prylar man ska ha. Tex jag kör Stihl och han brinner för Husqvarna.

Barnvagnar kan varken han eller jag någonting om. Hade jag hittat någon vagn begagnad som jag gillade och kunde argumentera att denna vill jag ha. Ja DÅ hade han kanske bekostat den. Men han vill ju att det ska vara lite överraskningsmoment i det hela också.

Men hur vet du/ni att den är destruktiv för ts?
Du vet inte allt. Karamelldrottningen har flera gånger förklarat att det inte blir en rättvis bild av partner på bukefalos.

Tycker partner döms hårt...med tanke på ts problem.

TS beskriver ju själv hur hon mår, och hur hon avstår från vissa diskussioner som normalt borde vara helt okontroversiella, eftersom partner annars blir sur.

Hon beskriver själv att partner inte tar hennes behov av att ha ett alkoholfritt hem på allvar.

Han hittar på "överraskningar" vilket innebär att TS åsikter inte har någon plats, utan hon får bara glatt hänga med på det han vill göra.

Oavsett om TS inte är extremt tydlig med att formulera sina egna ord, så hade en sund partner lagt energi på att hjälpa TS att formulera sina behov och önskemål när det är svårt, istället för att bortse från dem genom att bli sur eller paketera sina gåvor som "överraskningar".

Tror du att TS hittar på i tråden?

Barnvagnar kan varken han eller jag någonting om. Hade jag hittat någon vagn begagnad som jag gillade och kunde argumentera att denna vill jag ha. Ja DÅ hade han kanske bekostat den. Men han vill ju att det ska vara lite överraskningsmoment i det hela också.

Varför alla dessa överraskningar hela tiden? Allt från helgplaner till barnvagnar. Har du sagt att du vill ha det så, att du inte vill veta vad ni ska göra på helgerna eller vilken vagn du ska köra runt med i din vardag?

Om både du och han är medvetna om att han har ett visst kontrollbehov och du har svårt att formulera och ibland ens själv vet dina behov, så vore den rimliga vägen att ni lägger mycket fokus på att ni ska prata med varandra och låta bådas tankar och viljor få lika mycket plats. Att fortsätta med dessa "överraskningar" från hans sida i stort som smått, är att göra helt tvärtom. Det är att fortsätta låta honom bestämma allt, och äga de saker du behöver.

Men varför ska du behöva argumentera för dina åsikter kring något som han vill ge dig? Det ska väl ändå räcka att du säger att en sådan vill jag ha! Att bli överraskad är väl ingen vits, om det blir något som man inte själv tycker passar ens behov? Det är en BARNVAGN vi pratar om här. Den ska vara praktisk och passa användaren.

Det här blir mitt sista inlägg om barnvagnar idag för orkar inte.

Det finns för- och nackdelar oavsett hur jag väljer att göra.
Begagnad vagn kräver mer för mig. Måste söka, läsa på, hitta, kontakta osv.
Fördelen är att då har jag själv införskaffat mig vagnen samt tillbehör.

En ny vagn skulle jag aldrig köpa själv men eftersom partner vill ge mig en vagn så skulle det bli en ny.
Fördelen är att jag slipper bry mig utan kan fokusera på annat och det skulle vara skönt för känns som det redan är ganska mycket runtomkring som det är.

Nu spårar det här.
Det handlar inte om någon tävling om ”vem som kontrollerar vem”
Ja han har ett stort kontrollbehov och det har vi pratat om att han nånstans måste släppa lite på. Och som ni vet har jag inte mått så bra och det är väl det som gjort att han känner behov av att ha koll på mig.

Men detta med barnvagn har inget med det att göra. Utan han är sån. Vi håller inte med varandra ibland om vilka prylar man ska ha. Tex jag kör Stihl och han brinner för Husqvarna.

Fast vill du ha en överraskningsvagn, tänk om det kommer en gullig, blingad vagn med små hjul o en massa rychsiga tillbehör, när du som bor på landet o har hästar behöver en terränggående vagn som är enkel o praktisk för både stall,skogen över åkern o som passar i bilen.

Det här blir mitt sista inlägg om barnvagnar idag för orkar inte.

Det finns för- och nackdelar oavsett hur jag väljer att göra.
Begagnad vagn kräver mer för mig. Måste söka, läsa på, hitta, kontakta osv.
Fördelen är att då har jag själv införskaffat mig vagnen samt tillbehör.

En ny vagn skulle jag aldrig köpa själv men eftersom partner vill ge mig en vagn så skulle det bli en ny.
Fördelen är att jag slipper bry mig utan kan fokusera på annat och det skulle vara skönt för känns som det redan är ganska mycket runtomkring som det är.

Det är ju inte bara barnvagn som ingår i konceptet "överraskning" som innebär att partner bestämmer och du får hänga med. Trivs du med det? Att dina åsikter inte har någon betydelse?

Och ska det fortsätta så? Att partner bestämmer vad du och barnet ska göra, ett barn som han varit skeptisk till från första stund. Ska du lämna barnet hemma när han vill åka iväg på en "överraskning"?

Du väljer självklart själv hur du vill leva ditt liv. Jag skriver inte som jag gör för att moralisera över ditt liv och dina val utan för att jag på riktigt är bekymrad över hur du har det, för det låter inte på dina inlägg som att du trivs såhär till 100% utan mer som att det är enklast att bara acceptera hur det är att leva med partnern.

Men jag kan inte tolka om du lever i förnekelse, eller om du faktiskt vill ha det som det är.

Fast vill du ha en överraskningsvagn, tänk om det kommer en gullig, blingad vagn med små hjul o en massa rychsiga tillbehör, när du som bor på landet o har hästar behöver en terränggående vagn som är enkel o praktisk för både stall,skogen över åkern o som passar i bilen.
Haha den hade så inte passat in alls 😂
Risken är nog minimal plus att allt extra ”bling” även kostar mer. Tror det blir en Britax Römer men jag vet inte. Fanns massa tillbehör till den. Verkade lätt att fälla ihop och tillbaka plus hjulen såg relativt rejäla ut. Vet inte hur de funkar på slaskväder dock.

Det är ju inte bara barnvagn som ingår i konceptet "överraskning" som innebär att partner bestämmer och du får hänga med. Trivs du med det? Att dina åsikter inte har någon betydelse?

Och ska det fortsätta så? Att partner bestämmer vad du och barnet ska göra, ett barn som han varit skeptisk till från första stund. Ska du lämna barnet hemma när han vill åka iväg på en "överraskning"?

Du väljer självklart själv hur du vill leva ditt liv. Jag skriver inte som jag gör för att moralisera över ditt liv och dina val utan för att jag på riktigt är bekymrad över hur du har det, för det låter inte på dina inlägg som att du trivs såhär till 100% utan mer som att det är enklast att bara acceptera hur det är att leva med partnern.

Men jag kan inte tolka om du lever i förnekelse, eller om du faktiskt vill ha det som det är.
Fast just när det gäller barnvagnar har jag ingen direkt åsikt bara att den ska funka i vardagen och som sagt vara praktisk.
Har jag däremot en stark åsikt om något så säger jag det. Vad jag vill och varför.

Fast just när det gäller barnvagnar har jag ingen direkt åsikt bara att den ska funka i vardagen och som sagt vara praktisk.
Har jag däremot en stark åsikt om något så säger jag det. Vad jag vill och varför.

Så det du skrev tidigare var inte sant då?
Och jag märker ju att han inte vill jag tar upp det så jag släppte det.
Fördelen med att han får styra är att det kommer bli bra inköp. Han köper aldrig några skitgrejer. Plus att jag slipper lägga ner energi på att läsa på och leta.
Tänkte kolla begagnat men risken är han blir sur då.

Men du anpassar dig inte utifrån att partner inte ska bli sur?

Han brukar lyssna på dig och fråga efter vad du vill? När ni ska köpa saker och om vad ni ska göra på helgen? Och ni brukar bestämma gemensamt, det är bara just nu med barnvagnen du överlåter åt honom, eftersom du egentligen inte har någon åsikt och inte tänkt att det vore bra med en begagnad, och inte släppt saken för att han inte ska bli sur?

Du får ursäkta min rättframhet här men detta framstår som en klassisk efterhandskontruktion i ditt huvud, eftersom det blir för jobbigt att inse hur det egentligen är och det kan leda till kraftig skam som hjärnan gör allt för att helst undvika. Det är oerhört vanligt att leva en tid i förnekelse, så det skulle inte vara något konstigt eller annorlunda om det är där du befinner dig.

Eller så överdrev du i det du skrev först, men det förstår jag inte varför du skulle göra? Det är mycket vanligare att man försöker skydda sig själv med att ändra bilden av vad som hänt, så det är troligare. Men om det skulle vara så att du egentligenbara trollar oss för att skapa drama i tråden med överdrifter och ni egentligen har ett jättefint och respektfullt förhållande där ni båda lyssnar på varandra och ser fram emot barnets ankomst, så uppskattar jag om du berättar det så kan vi ägna oss åt bättre saker än att kommentera ett drama som egentligen aldrig funnits.

Och @karamelldrottningen , om det skulle vara så att du har samma tankar som @dubbelt skrev - att det kanske egentligen är du själv som manipulerar och är problemet - så är det också mycket vanligt bland kvinnor (och säkert även män) som lever i kontrollerande relationer att anklaga sig själv och tvivla på sin egen uppfattning. Ofta får man ju också "hjälp" (stjälp) med det från den som är kontrollerande.

Liknande trådar

R
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har ingen aning om jag ihuvud taget får skriva en ny dagboks tråd men den blir väl bort tagen annars då an tar jag 🙃 Jag kommer... 2 3
Svar
47
· Visningar
4 818
R
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok An tagligen så tycker nån att jag inte borde skriva en dagbok "bara för att skriva av mig". Men det är ju fritt att inte läsa och jag...
Svar
6
· Visningar
2 301
Senast: Raderad medlem 149524
·
R
  • Artikel Artikel
Dagbok Dethär är värt en ny dagboks tråd tycker jag. För att idag har det hänt en väldigt stor sak som är att jag har blivit häst ägare idag... 2
Svar
30
· Visningar
3 144
Senast: Rosett
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Är i någon slags fas. Det är egentligen bra och absolut livsnödvändigt men också ibland superjobbigt. Drabbas av insikter som verkligen...
Svar
0
· Visningar
510
Senast: miumiu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Mellanpudel
  • Stora canvasburar