Inte en dagbok

Alltid lika svårt att komma på en passande rubrik. Men jag får inte riktigt se detta som en dagbok helt och hållet för det blir inte bra.
Men jag vill ändå dela med mig av mina framsteg. Inom flera områden i livet. Sakta men säkert går det.

Varför skulle det vara något fel på begagnade saker? Så länge din ekonomi är väldigt osäker är det väl bäst att hålla kostnader nere så mycket det bara går?

Håller med om att om du känner för en begagnad vagn @karamelldrottningen så tycker jag att du välja det du vill ha. Det är onödigt att lägga pengarna på nytt om du hittar något bra begagnat när du tidigare skrivit att du är fundersam över ekonomin (och ville du inte ha möjlighet att hjälpa din mamma om hon behöver, för inte så länge sedan?). Dessutom är det en stor miljövinst att återanvända hellre än att producera nytt.

Har partner nu verkligen ställt om till att vilja vara bonuspappa på riktigt, eller vadan detta styrande och ställande med vad du ska köpa? Tänker han också vara hemma och hjälpa dig innan förlossningen? Vill han se till att du (och bebis) har en alkoholfri miljö? Har han åsikter om vagn för att han vill barnets bästa, eller för att han är van vid att ha åsikter om ditt liv och att du lägger dig för hans åsikter...?

Skönt att få det där med vagnen klart snart i alla fall, så många val att göra när man ska få barn...!

Jag håller med om att det är något som skaver. Samtidigt som jag gillar att han engagerar sig. Bebisen kommer onekligen bli en viktig del även i hans liv om vi ska vara tillsammans.

Jag frågade faktiskt innan vi gick in i butiken om skulle köpa saker till mig ”i present” om detta var 100% vårt gemensamma barn.
Fick inget klart svar på den frågan utan det skämtades mest bort. Först var det ja och sen var det nej. Så nej det skulle han inte.
Och jag märker ju att han inte vill jag tar upp det så jag släppte det.
Fördelen med att han får styra är att det kommer bli bra inköp. Han köper aldrig några skitgrejer. Plus att jag slipper lägga ner energi på att läsa på och leta.
Tänkte kolla begagnat men risken är han blir sur då.

Jag håller med om att det är något som skaver. Samtidigt som jag gillar att han engagerar sig. Bebisen kommer onekligen bli en viktig del även i hans liv om vi ska vara tillsammans.

Jag frågade faktiskt innan vi gick in i butiken om skulle köpa saker till mig ”i present” om detta var 100% vårt gemensamma barn.
Fick inget klart svar på den frågan utan det skämtades mest bort. Först var det ja och sen var det nej. Så nej det skulle han inte.
Fördelen med att han får styra är att det kommer bli bra inköp. Han köper aldrig några skitgrejer. Plus att jag slipper lägga ner energi på att läsa på och leta.
Å vad gör det att han blir sur? Köp det DU vill! Tycker det är skrämmande hur han vill styra och ställa.

Tycker du inte själv att det låter väldigt konstigt om du läser vad du har skrivit?

Engagerar han sig? Genuint? Vad säger din magkänsla?

Jag håller med om att det är något som skaver. Samtidigt som jag gillar att han engagerar sig.

Är det att engagera sig för att han uppskattar dig och det kommande barnet, eller att hitta en punkt hos dig (att du har sämre ekonomi än honom) som kan utnyttjas för att styra dina val, detta:
Bebisen kommer onekligen bli en viktig del även i hans liv om vi ska vara tillsammans.

Han vet alltså att det är en punkt där han kan styra dig, och han vet att du kommer att anpassa dig efter honom.

Fördelen med att han får styra är att det kommer bli bra inköp.

Och vad är nackdelen med att han styr dina inköp?

Vad är nackdelen med att han äger vagnen som ditt barn behöver? Det låter som att du hoppas att det ska innebära att han ska vilja vara pappa sedan men tänk om det blir tvärtom, tänk om alla dessa saker som han ser till att köpa åt dig (förtäckt som "erbjudande" om att han köper till dig under vissa villkor som han vet att du kommer att nappa på) innebär att han har kontrollen över om du måste stanna hos honom trots att det kanske i framtiden kan hända saker som gör att du själv vill lämna? Alla dessa saker han ser till att få köpa åt dig gör också dig beroende av honom, eftersom det faktiskt inte är dina saker. Du hoppas att han ger av omtanke för dig och barnet, men tänk om det används på ett annat sätt i framtiden?

Och @karamelldrottningen, jag (och är helt övertygad om att det gäller andra här också) skriver det jag gör om omtanke om dig och barnet. Inte för att skälla på dig eller klanka ner på din partner. Jag säger inte att du ska dumpa partner på stört, han har säkert en massa fina sidor också och om ni trivs ihop och du känner att det är mest bra (det är ju naturligt att det som är bra inte alltid kommer fram lika mycket som det dåliga i trådar) så kan du absolut fortsätta förhållandet.

Men det jag menar är att det blir mycket bättre om ni är tillsammans av kärlek och fri vilja, och att du är trygg i att kunna lämna honom om du en dag behöver eller bara vill. Om du är det minsta tveksam idag om hur du skulle klara dig ekonomiskt och/eller praktiskt så kommer det bli oerhört mycket svårare när du har ett litet barn att ansvara för och rodda med, och det mesta som barnet behöver formellt ägs av din partner.

Så gör vad du kan för att vara trygg i att du klarar dig själv och har de prylar du och barnet behöver, att ni sedan fortsätter er relation av kärlek påverkas inte av det (om inte partner har problem med det, och då har du faktiskt en problematisk partner).

Jag som har varit tillsammans med en kontrollerande person kan också ärligt säga när jag ser tillbaka på det (det är länge sen nu, och vi var relativt unga) att jag faktiskt inte vet om han var som han var för att han var en sån rövig och ondsint person (som det lätt låter när man kommenterar kontrollerande män). Jag kan också tänka mig att det från hans sida var upplevd genuin kärlek (jag tror alltså att han var riktigt kär i mig, som han sa och visade) men att det blev en oroshantering för honom att ta kontrollen, och därmed känna att han hanterade sin egen rädsla över att inte ha kontrollen över mitt val att vara med honom eller inte.

Men för mig var det inte bra att bli satt under hans kontroll, oavsett hur kär kan var i mig. Och med ett litet barn i ekvationen blir det så mycket viktigare att vara säker på att man själv äger sina egna val i relationen och i annat viktigt.

Jag som har varit tillsammans med en kontrollerande person kan också ärligt säga när jag ser tillbaka på det (det är länge sen nu, och vi var relativt unga) att jag faktiskt inte vet om han var som han var för att han var en sån rövig och ondsint person (som det lätt låter när man kommenterar kontrollerande män). Jag kan också tänka mig att det från hans sida var upplevd genuin kärlek (jag tror alltså att han var riktigt kär i mig, som han sa och visade) men att det blev en oroshantering för honom att ta kontrollen, och därmed känna att han hanterade sin egen rädsla över att inte ha kontrollen över mitt val att vara med honom eller inte.

Men för mig var det inte bra att bli satt under hans kontroll, oavsett hur kär kan var i mig. Och med ett litet barn i ekvationen blir det så mycket viktigare att vara säker på att man själv äger sina egna val i relationen och i annat viktigt.
Jag tror att du har en poäng där. Det behöver inte vara medveten kontroll, utan en strävan efter att känna sig trygg i relationen - kombinerad med en gränslöshet och noll känsla för andras integritet.

Utpressning. ”Köper du nytt betalar jag, köper du begagnat får du betala själv”.

Ville han verkligen stötta dig och ge dig nåt skulle han betala det du själv valde.

Helt garanterat kommer han att använda sina dyra gåvor mot dig så småningom. Gör dig och barnet oberoende.
Och vilken potential finns inte i det om det visar sig att det inte är hans barn...
Jag köpte inte åt dig, jag köpte åt barnet, men det är inte mitt barn, så nu behöver inte jag ge det något (låta det behålla/använda mina saker).

Och detta att hela tiden hålla dig i osäkerhet -och ha kvar möjligheten att i efterhand ändra på villkoren- genom att inte uttala något tydligt om vad ni egentligen har gjort upp om.
Och så fort han spelar upp nyckfullt humör så släpper du helt på dina intressen att faktiskt få besked och ha öppna kort mellan er.

För barnets skull behöver du hålla på ditt oberoende och din integritet bättre än så.

Jag tror också att det i många fall inte behöver vara någon medveten elakhet eller strategi. Men strängt taget spelar inte eventuella intentioner bakom beteendet någon roll.​
För relationen blir osund och maktbalansen tippar oavsett. Det är vad som är det väsentliga.​

Jag tror att du har en poäng där. Det behöver inte vara medveten kontroll, utan en strävan efter att känna sig trygg i relationen - kombinerad med en gränslöshet och noll känsla för andras integritet.

Precis, och rädsla kan driva människor till väldigt dumt agerande i många aspekter, även i relationer. Men det är absolut ingen ursäkt att fortsätta så, om man är den personen så måste man ta ansvar för sig själv och hur man påverkar andra. Men för den som är i den kontrollerande personens fokus, är det viktigt att förstå att personen kan ha hur goda egna avsikter som helst och vara en toppenperson i alla andra perspektiv, hur han är mot andra osv - det är ändå skadligt för en själv att bli kontrollerad, och det är inte ens sak att försöka "hjälpa" den andra som saknar självinsikt.

Det börjar bli väldigt mycket bebisfokus i livet just nu 😅
Fick idag massa bra tips på hur man ska tänka vad gäller vagn och tillbehör. Eller ja jag hängde mest på det var partner som frågade tusen frågor och skulle klämma på alla sakerna.
Vilken djungel det också!
Jag är mer inne på begagnat men det tyckte inte han lät något bra utan bättre med nytt.
Jag vet faktiskt inte men tillbehör till bebis känns lite som att börja kika på sadlar.. och då har man ju redan en individ att utgå ifrån.
Vissa vagnar är mer för stadsbebisar. En del bling bling men också mycket praktiskt.
Måste såklart vara praktiskt framförallt.
Jag tror jag hann beta av 7 olika kärror under sonens vagn-period 😅 Men dom flesta köptes begagnat. Var först helt anti moderna vagnar och skulle ha en fin typ Silver Cross retrovagn. Sedan insåg jag hur opraktiskt en sån koloss är när man ska ta sig runt med kollektivtrafik i stadsmiljö. Och då började jag testa mig igenom det moderna sortimentet 😜 Var rätt kul! Men vill man slippa hålla på och köpa och sälja skulle jag satsa på en stabil allroundvagn med både ligg och sittdel.

Liknande trådar

R
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har ingen aning om jag ihuvud taget får skriva en ny dagboks tråd men den blir väl bort tagen annars då an tar jag 🙃 Jag kommer... 2 3
Svar
47
· Visningar
4 815
R
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok An tagligen så tycker nån att jag inte borde skriva en dagbok "bara för att skriva av mig". Men det är ju fritt att inte läsa och jag...
Svar
6
· Visningar
2 301
Senast: Raderad medlem 149524
·
R
  • Artikel Artikel
Dagbok Dethär är värt en ny dagboks tråd tycker jag. För att idag har det hänt en väldigt stor sak som är att jag har blivit häst ägare idag... 2
Svar
30
· Visningar
3 144
Senast: Rosett
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Är i någon slags fas. Det är egentligen bra och absolut livsnödvändigt men också ibland superjobbigt. Drabbas av insikter som verkligen...
Svar
0
· Visningar
510
Senast: miumiu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka