Inte en dagbok

Alltid lika svårt att komma på en passande rubrik. Men jag får inte riktigt se detta som en dagbok helt och hållet för det blir inte bra.
Men jag vill ändå dela med mig av mina framsteg. Inom flera områden i livet. Sakta men säkert går det.

Utpressning. ”Köper du nytt betalar jag, köper du begagnat får du betala själv”.

Ville han verkligen stötta dig och ge dig nåt skulle han betala det du själv valde.

Helt garanterat kommer han att använda sina dyra gåvor mot dig så småningom. Gör dig och barnet oberoende.
Riktigt så aggressivt har han inte lagt fram det. Jag uppfattar det mer som att begagnat inte är tillräckligt bra. Men han kan ju precis lika lite om bebisgrejer som jag gör.
Använda dem emot mig? Hur då?

Riktigt så aggressivt har han inte lagt fram det. Jag uppfattar det mer som att begagnat inte är tillräckligt bra. Men han kan ju precis lika lite om bebisgrejer som jag gör.
Men varför skulle begagnat inte vara tillräckligt bra? Om skicket är gott gör det väl inget om någon annan har använt prylen före? Köper ni inte begagnade hus och bilar? Kanske sadel till hästen? Eller köper hästen begagnad till och med....?

Tja till exempel...när han är så snäll och köper dyra saker till dig och barnet borde väl du inte ställa så mycket krav om att han borde hjälpa dig att göra ditt hem alkoholfritt, och du borde väl vara glad och tacksam och hänga med på alla aktiviteter han vill hitta på och inte sura med att du hellre skulle vara hemma och ta det lugnt?

Begagnatmarknaden är gigantisk för småbarnsföräldrar. Allting används ju en rätt kort tid så det hinner inte slitas ut.

Använda mot dig = du hamnar i tacksamhetsskuld till honom. ”Jag som gett dig så mycket dyra grejer, då kan du väl inte ställa krav på [valfritt]”

Nej det tycker jag inte. Det är ju inte så att han inte får någonting av mig. Kanske inte så mycket i saker men annat.
Måste det vara en motprestation tänker jag? Så som jag alltid haft det så ger man någon något gör man det av vilja och för man vill inte för att få nått tillbaka.

Eran relation är i mina ögon väldigt märklig. Iaf blir den det av det vi får ta del av här på buke. Det är stora "red flags" för mig.

Måste det vara en motprestation tänker jag? Så som jag alltid haft det så ger man någon något gör man det av vilja och för man vill inte för att få nått tillbaka.

Eran relation är i mina ögon väldigt märklig. Iaf blir den det av det vi får ta del av här på buke. Det är stora "red flags" för mig.
Det är ni som tar upp motprestation.
Jag har svårt att se att detta skulle vara något annat än vilja.

Har du själv tänkt eller känt liknande det jag beskrev som exempel?

Tja till exempel...när han är så snäll och köper dyra saker till dig och barnet borde väl du inte ställa så mycket krav om att han borde hjälpa dig att göra ditt hem alkoholfritt, och du borde väl vara glad och tacksam och hänga med på alla aktiviteter han vill hitta på och inte sura med att du hellre skulle vara hemma och ta det lugnt?

Men varför vill han bara hjälpa dig om du köper ny vagn? Varför vill han inte hjälpa dig om DU vill ha en begagnad vagn?
Känns som att han bara hjälper sig själv att (i tron) hålla uppe nån slags fin fasad genom att endast gå med på att köpa nytt. Vill han hjälpa dig hjälper han dig på dina villkor/enligt dina önskemål - allt annat känns skumt och inte alls bra.

Nån annan här beskrev det så bra, men för mig känns hans agerande som ett sätt att få en hållhake på dig.

Men varför vill han bara hjälpa dig om du köper ny vagn? Varför vill han inte hjälpa dig om DU vill ha en begagnad vagn?
Känns som att han bara hjälper sig själv att (i tron) hålla uppe nån slags fin fasad genom att endast gå med på att köpa nytt. Vill han hjälpa dig hjälper han dig på dina villkor/enligt dina önskemål - allt annat känns skumt och inte alls bra.

Nån annan här beskrev det så bra, men för mig känns hans agerande som ett sätt att få en hållhake på dig.
Men partner har inte sagt att han inte stöttar vid inköp av begagnat.

Du gissar mycket om partner. Eller känner...
Och en del andra också.

För mig är det du skriver om din partner och om er relation helt klart oroande, @karamelldrottningen . Jag fattar att jag bara vet det som du väljer att dela, och dessutom har jag ju bara min tolkning av dina ord att luta mig mot. Så är det å andra sidan i stort sett alltid, vem än det gäller.

Jag tänker att saker som låter konstigt när folk pratar om sina relationer nog ofta inte är så konstiga ändå, om man ser mer av helheten. Men, när det gäller det du berättar om er relation, kan jag inte hur jag än anstränger mig fundera ut hur de sakerna skulle kunna vara harmlösa i en i övrigt vettig relation.

För mig låter det som att han har starka tendenser att vilja kontrollera dig. Det kan mycket väl vara omedvetet från hans sida, jag tror nog att sådant oftast är omedvetet. Men det hjälper ju inte.

Senast ändrad:

Liknande trådar

R
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har ingen aning om jag ihuvud taget får skriva en ny dagboks tråd men den blir väl bort tagen annars då an tar jag 🙃 Jag kommer... 2 3
Svar
47
· Visningar
4 815
R
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok An tagligen så tycker nån att jag inte borde skriva en dagbok "bara för att skriva av mig". Men det är ju fritt att inte läsa och jag...
Svar
6
· Visningar
2 301
Senast: Raderad medlem 149524
·
R
  • Artikel Artikel
Dagbok Dethär är värt en ny dagboks tråd tycker jag. För att idag har det hänt en väldigt stor sak som är att jag har blivit häst ägare idag... 2
Svar
30
· Visningar
3 144
Senast: Rosett
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Är i någon slags fas. Det är egentligen bra och absolut livsnödvändigt men också ibland superjobbigt. Drabbas av insikter som verkligen...
Svar
0
· Visningar
510
Senast: miumiu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka