Inte en dagbok

Alltid lika svårt att komma på en passande rubrik. Men jag får inte riktigt se detta som en dagbok helt och hållet för det blir inte bra.
Men jag vill ändå dela med mig av mina framsteg. Inom flera områden i livet. Sakta men säkert går det.

Tänk om den lilla plötsligt får för sig att den ska komma ut.
Då måste jag kunna kontakta någon som kan ta in mig på sjukhuset. Och jag bor inte precis 5 minuter från stan utan det är lite kringelikrok vägar.
Vore värsta mardrömmen att barnet skulle komma när inte en kotte är närvarande och allt bara går fel 😞
Då finns 112. Vi hade över 1 timme i snöoväder. Icke akut taxi.

Men hur lång tid är det mellan hans hemkomst och beräknad födsel?
~ 2 veckor

Men jag känner att jag ska inte börja planera för detta just nu utan vänta till Maj.
Då har folk förhoppningsvis mer koll på vars de är och inte.
I värsta fall får jag väl bo hos F den perioden. Han bor ju precis nästan vid sjukhuset.
Men tänker att förhoppningsvis så mår jag bra och den lilla är lugn med att stanna kvar och jag kan pyssla på gården.
Partner är borta lite mindre än en vecka så vore maximal otur om barnet skulle komma ut just då.

Hästarna är jag minst orolig för. Har många vettiga inackorderingar och de är duktiga på att ställa upp. De flesta har också stått här i många år.

Vad för taxi är det som åker så långt? Blir över 10 mil
Tio mil enkel väg? Isåfall tycker jag du bör försöka åka in så fort du får känningar av att det är på gång - annars riskerar du ju att föda i taxin. Inte kul eller säkert varesej för dig eller taxichauffören. Inte ens om vattnet går i bilen. Nu vet jag ju inte hur BB ställer sig till att du åker in tidigt, de brukar ju be att man kommer först vid ett visst avstånd mellan värkarna (minns inte om det var 5 minuter eller längre?) men vid det laget ska du dels ha hem en taxi och sen bli körd till BB..... Så i ditt fall borde de ha en viss förståelse, tänker jag.

Tio mil enkel väg? Isåfall tycker jag du bör försöka åka in så fort du får känningar av att det är på gång - annars riskerar du ju att föda i taxin. Inte kul eller säkert varesej för dig eller taxichauffören. Inte ens om vattnet går i bilen. Nu vet jag ju inte hur BB ställer sig till att du åker in tidigt, de brukar ju be att man kommer först vid ett visst avstånd mellan värkarna (minns inte om det var 5 minuter eller längre?) men vid det laget ska du dels ha hem en taxi och sen bli körd till BB..... Så i ditt fall borde de ha en viss förståelse, tänker jag.
Mja, det är väl ändå rätt ovanligt att en förlossning sker i expressfart? Kanske inte jättebra att skrämma upp @karamelldrottningen helt i onödan?

Mja, det är väl ändå rätt ovanligt att en förlossning sker i expressfart? Kanske inte jättebra att skrämma upp @karamelldrottningen helt i onödan?
Nu tänker jag inte heller expressfart (och fö är väl en snabb förlossning rätt trevligt?) utan mer på det faktum att det är 10 mil med taxi (en taxi som också ska ta sig hem till ts först) och OM man inte ska åka in förrän det verkligen satt igång, blir det ju en rätt jobbig taxiresa. Det här är ju nåt ts själv funderar kring. Bor man "långt bort" är det bra att ha en plan som ger en lite tidsfrist och andrum.

Nu tänker jag inte heller expressfart (och fö är väl en snabb förlossning rätt trevligt?) utan mer på det faktum att det är 10 mil med taxi (en taxi som också ska ta sig hem till ts först) och OM man inte ska åka in förrän det verkligen satt igång, blir det ju en rätt jobbig taxiresa. Det här är ju nåt ts själv funderar kring. Bor man "långt bort" är det bra att ha en plan som ger en lite tidsfrist och andrum.

Det tid det tar för en taxi att åka 20 mil ÄR en snabb förlossning för en förstföderska. En väldigt snabb sådan till och med. Det finns liksom ingen anledning att anta något annat än att TS kommer att hinna detta med marginal. (Sen att taxi på egen hand inte är optimal ur andra avseenden är en annan sak).

Har man speciella förutsättningar när det gäller att hinna komma in till förlossningen i tid så är det något man diskuterar med sin barnmorska, och sedan med förlossningen. Och kommer fram till att det är vid någon annan tidpunkt än "standard" som man ska åka in. Behöver ju inte handla om avstånd utan kan ju också vara historik av mkt snabba förlossningar, ofixerat barn vid vattenavgång, osv.

(En snabb förlossning behöver inte alls vara trevligt. Det "trevligaste" är en förlossning som går tillräckligt långsamt för att kroppen i all avseenden hänger med, men inte så långsamt att saker behöver forceras.)

Ja men jag kommer inte vara där då. Känns helt onödigt dessutom är det bättre jag är hemma.

Snart har tiden löpt ut för att man ska få göra abort. En vecka kvar. Och jag vet inte om det är det som gör att jag nu börjar fundera igen (suck) fram och tillbaka om detta verkligen är rätt beslut.

Mamma har skickat både till mig och partner i ett gemensamt SMS och önskat oss en riktig fin alla hjärtas dag.
Jag vet inte hur jag ska tolka det alls och orkar inte riktigt. Hon kanske kan börja med att acceptera graviditeten först :cautious:

Edit: från att ha kallat mig lögnare. Oetiskt graviditet och att jag inte ska kontakta henne.
Jag blir inte ens glad. Mest förvirrad. VAD VILL HON???

Senast ändrad:
Snart har tiden löpt ut för att man ska få göra abort. En vecka kvar. Och jag vet inte om det är det som gör att jag nu börjar fundera igen (suck) fram och tillbaka om detta verkligen är rätt beslut.
Jag börjar undra om det inte blir bra oavsett hur du väljer.
Det finns fördelar och nackdelar med båda valen.
Om du väljer abort och sedan ångrar dig, så är ju det allra vanligaste att det går att ordna en ny graviditet.
Om du ändå vill ha barn i framtiden, så är det också helt vettigt att köra på med den graviditeten som du redan har.

Det blir nog bra oavsett.
Tror jag.

Det kanske är därför som det är så svårt att välja?

Jag börjar undra om det inte blir bra oavsett hur du väljer.
Det finns fördelar och nackdelar med båda valen.
Om du väljer abort och sedan ångrar dig, så är ju det allra vanligaste att det går att ordna en ny graviditet.
Om du ändå vill ha barn i framtiden, så är det också helt vettigt att köra på med den graviditeten som du redan har.

Det blir nog bra oavsett.
Tror jag.

Det kanske är därför som det är så svårt att välja?
Vill absolut ha barn! Och även detta barnet också. Men jag vet inte. Hjärnspöken hit och dit :banghead:

Vill absolut ha barn! Och även detta barnet också. Men jag vet inte. Hjärnspöken hit och dit :banghead:
Fattar verkligen Karamellen! Man har ju en bild av hur det "ska" vara och att ens anhöriga ska glädjas med en från start. Det är klart att det drar ner om alla runt omkring håller på och ifrågasätter. Men jag tycker att du gjort helt rätt som bollat dina känslor med professionella som inte har några egna intressen i situationen.

Hjärnspökerier är träliga- men kanske för det är ett stort beslut med barn! Ditt liv kommer ju förändras- såklart ❤️. Sen tror jag inte du vill göra abort om du sett fostret....(ännu värre, vilket jag råkade göra av misstag pga klantröv till läkare). Hoppas du kan landa i ditt val och att din mor.....Skärper till sig, milt uttryckt.

Liknande trådar

R
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har ingen aning om jag ihuvud taget får skriva en ny dagboks tråd men den blir väl bort tagen annars då an tar jag 🙃 Jag kommer...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 514
R
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok An tagligen så tycker nån att jag inte borde skriva en dagbok "bara för att skriva av mig". Men det är ju fritt att inte läsa och jag...
Svar
6
· Visningar
2 162
Senast: Raderad medlem 149524
·
R
  • Artikel Artikel
Dagbok Dethär är värt en ny dagboks tråd tycker jag. För att idag har det hänt en väldigt stor sak som är att jag har blivit häst ägare idag...
2
Svar
30
· Visningar
2 943
Senast: Rosett
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Är i någon slags fas. Det är egentligen bra och absolut livsnödvändigt men också ibland superjobbigt. Drabbas av insikter som verkligen...
Svar
0
· Visningar
408
Senast: miumiu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hönstråden II
  • FÅRtråden
  • Småhunds ägare