Inte en dagbok

Alltid lika svårt att komma på en passande rubrik. Men jag får inte riktigt se detta som en dagbok helt och hållet för det blir inte bra.
Men jag vill ändå dela med mig av mina framsteg. Inom flera områden i livet. Sakta men säkert går det.

Fast ambulanser är väl till för att köra någon till BB om det händer något oförutsett som t.ex. en stor blödning eller liknande? Inte för att man vet att man står utan skjuts under en viss tid och en helt "vanlig" förlossning sätter igång. Då får man nog se till att planera för att någon annan kan ställa upp, eventuellt ta en taxi. De få ambulanser som finns behövs till akuta ärenden!
Någon taxi finns inte här. Jag kommer få köra själv i värsta fall. Lär bli kaos.
Eftersom detta är på sommaren finns risk att grannen också inte är hemma. Så ja jag vet inte.

Fast ambulanser är väl till för att köra någon till BB om det händer något oförutsett som t.ex. en stor blödning eller liknande? Inte för att man vet att man står utan skjuts under en viss tid och en helt "vanlig" förlossning sätter igång. Då får man nog se till att planera för att någon annan kan ställa upp, eventuellt ta en taxi. De få ambulanser som finns behövs till akuta ärenden!
Förlossning kan ju med bli akut och livshotande om det vill sig illa och helt berättigande .. Finns ju andra tillfällen där ambulans absolut inte ska ringas ut i onödan. Men så klart är ju andra färdmedel att föredra.

Förlossning kan ju med bli akut och livshotande om det vill sig illa och helt berättigande .. Finns ju andra tillfällen där ambulans absolut inte ska ringas ut i onödan. Men så klart är ju andra färdmedel att föredra.
Ja, OM förlossningen är akut och livshotande, som jag skrev, så är självklart en ambulans det rätta att ringa ut. Men inte om en helt normal förlossning sätter igång. Hur man ska ta sig till BB måste man ha planerat i förväg.

Precis, om det blir allvarliga komplikationer med förlossningen är det ambulansen man ringer. Annars är andra färdmedel inte bara att föredra utan andra färdmedel är faktiskt det som gäller, man får komma fram till en lösning i förväg. Antingen skjuts, taxi, bo hos en vän i närheten av sjukhuset eller vad det kan vara. Men man ringer inte ambulansen för en förlossning där det inte blivit komplikationer.

När jag födde satte det igång utan förvarning från noll till hundra på en gång, vid 5 på morgonen. Sen gick vattnet, och jag hade så kraftiga värkar att jag omöjligtvis kunnat köra nån bil! Bebisen var ute på ett par timmar. Helt galet, som förstföderska, och äldre dessutom. Jag hade behövt ringa ambulans om jag varit ensam hemma ute på landet. Eller fött själv.....

Om man skulle få komplikationer är det ju bråttom! Knappast tid att ringa ambulans då, tänker jag. Eller om ts fått värkar och slempropp och vatten gått, och ingen finns som kan köra, ska hon självklart ringa efter ambulans, tycker jag.

När jag födde satte det igång utan förvarning från noll till hundra på en gång, vid 5 på morgonen. Sen gick vattnet, och jag hade så kraftiga värkar att jag omöjligtvis kunnat köra nån bil! Bebisen var ute på ett par timmar. Helt galet, som förstföderska, och äldre dessutom. Jag hade behövt ringa ambulans om jag varit ensam hemma ute på landet. Eller fött själv.....

Om man skulle få komplikationer är det ju bråttom! Knappast tid att ringa ambulans då, tänker jag. Eller om ts fått värkar och slempropp och vatten gått, och ingen finns som kan köra, ska hon självklart ringa efter ambulans, tycker jag.
Fast allt det här som du beskriver är ju inget som inte går att lösa med att någon skjutsar en till BB? Det är ju hela poängen. TS måste ha ordnat med skjuts i förväg, och ha någon som hon bara kan ringa när det sätter igång. Om det verkligen inte finns någon får kanske partnern boka om sin resa helt enkelt?

Köra bil när man inte är i skick lär ju riskera andras liv med, så anser med att ambulans i det läget är att föredra.

Jo absolut, jag är enig om det men om hon ordnar upp det och den tänkta kan ju bli sjuk/annat som hindrar- då måste man ju ha ett antal uppstyrda omkring sig...För att gardera då....
TS har förut skrivit om både inackorderingar och vänner, så det verkar finnas ett flertal som man skulle kunna fråga om hjälp.

Jo absolut, jag är enig om det men om hon ordnar upp det och den tänkta kan ju bli sjuk/annat som hindrar- då måste man ju ha ett antal uppstyrda omkring sig...För att gardera då....
Ja man behöver ju minst en plan A och plan B, gärna en plan C och D. Även om man ringer ambulansen (i ett läge som alltså inte är akut) så är det ju långt ifrån säkert att de skickar ut någon. De kommer säga att man får lösa egen skjuts. Och även OM de skulle vara välvilliga så är det ju inte alls säkert att det faktiskt finns en ambulans att skicka ut. Om det finns 4 ambulanser tex så kan man ju ha otur att två är vid en trafikolycka och en är hos ett hjärtstillestånd. Om ts då bor långt bort så kommer de inte, hur snälla de än är, skicka en ambulans till henne. Då riskerar de ju att någon faktiskt ringer med ett akut, livshotande tillstånd men ambulansen är långt borta i ett icke akut ärende.

Jag måste ha kontroll och mer ordnat. Vill inte vara helt själv. Det känns inte tryggt. Hade varit skillnad om jag bodde i stan men nu gör jag inte det.
Det som är mest stressande är att det är semestertider då. Så vem 17 är på plats och vem är det inte? Det lär jag inte veta förrän om flera månader och det giller jag inte alls. Vill veta nu.

Totalt onödigt att jag ska oroa mig för det här nu när jag ändå inte kan lösa det nu.
Blir tokig på grubbleriet :arghh:
Skriv ner sånt här på papper. Sen löser du tills det är dags helt enkelt, du verkar känna massor av människor så nog känner du ett par du kan fråga om dom kan skjutsa dig nån gång i sommar, det är liksom inte så att du ska hitta nån att ta hand om bebisen, du behöver lösa det här men det behöver inte lösas idag och du har massor av tid

Liknande trådar

R
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har ingen aning om jag ihuvud taget får skriva en ny dagboks tråd men den blir väl bort tagen annars då an tar jag 🙃 Jag kommer...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 526
R
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok An tagligen så tycker nån att jag inte borde skriva en dagbok "bara för att skriva av mig". Men det är ju fritt att inte läsa och jag...
Svar
6
· Visningar
2 169
Senast: Raderad medlem 149524
·
R
  • Artikel Artikel
Dagbok Dethär är värt en ny dagboks tråd tycker jag. För att idag har det hänt en väldigt stor sak som är att jag har blivit häst ägare idag...
2
Svar
30
· Visningar
2 949
Senast: Rosett
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Är i någon slags fas. Det är egentligen bra och absolut livsnödvändigt men också ibland superjobbigt. Drabbas av insikter som verkligen...
Svar
0
· Visningar
408
Senast: miumiu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Mata småfåglarna
  • Småhunds ägare