Inte dra i kopplet

MsSleepalot

Trådstartare
Lika bra att lära lill vovven att inte dra i kopplet som valp, men hur lär jag in det? Gå i kort koppel? dra tillbaka när hon drar? Ett lätt ryck när hon drar? Hur gör ni när ni lär in?

Sv: Inte dra i kopplet

Beröm den massor när den INTE drar i kopplet istället :idea:
Öva mycket kontaktövningar, ögonkontakt osv.. lär in kommandot "titta" då vovvi ska titta dig i ögonen. Massor med beröm!

Det är egentligen ett hot, att stirra en hund i ögonen. Men det kan tränas bort!
Dessutom gör hundar fler grejer om dom är hotfulla än bara stirrar i ögonen. Det kan vara så små signaler (nano-nånting heter det tror jag) till den andra hunden som vi människor inte uppfattar!

gubben skrev:
Lika bra att lära lill vovven att inte dra i kopplet som valp, men hur lär jag in det? Gå i kort koppel? dra tillbaka när hon drar? Ett lätt ryck när hon drar? Hur gör ni när ni lär in?

Låt valpen vara valp, lär den det senare de får nog mycket ansvar o krav senare i livet.

Seabaz skrev:
Beröm den massor när den INTE drar i kopplet istället :idea:
Öva mycket kontaktövningar, ögonkontakt osv.. lär in kommandot "titta" då vovvi ska titta dig i ögonen. Massor med beröm!

Det är egentligen ett hot, att stirra en hund i ögonen. Men det kan tränas bort!
Dessutom gör hundar fler grejer om dom är hotfulla än bara stirrar i ögonen. Det kan vara så små signaler (nano-nånting heter det tror jag) till den andra hunden som vi människor inte uppfattar!
'

öööh hot o titta hunden i ögonen beror på hur man tittar också är du avslappnad o lugn ansikts uttryck så lär hunden inte tolka det som nåt hot men är du stel o hotfull ut i blicken ja då kan den väl misstolka det men knappast annars när det söker kontakt med föraren det ser han inte som hot.

Ja precis, och lika bra att lära vovvi från början att ögonkontakt med husse/matte är något bra och inte något dåligt!

PIRU skrev:
Låt valpen vara valp, lär den det senare de får nog mycket ansvar o krav senare i livet.
Mycket svårare att träna bort drag i kopplet om man inte börjar tidigt med att träna hur hunden ska gå. Sen att man inte kör några långa pass är väl en sak, men att inte överhuvudtaget ha koppelträning för att det är en valp tycker jag är lite väl.

Jozze skrev:
Mycket svårare att träna bort drag i kopplet om man inte börjar tidigt med att träna hur hunden ska gå. Sen att man inte kör några långa pass är väl en sak, men att inte överhuvudtaget ha koppelträning för att det är en valp tycker jag är lite väl.

Jo det tycker jag man ska vänta med o låta den vara valp.
Det kan man ta när hunden är runt 8mån då är det heller inga problem.

Hon är drygt 4 månader nu, går en koppelrunda om dagen på ca 15-20 min. Annars går hon alltid lös, på gården då. Hon drar bara på vägen hem....ska jag låta henne göra det nu eller? eller ska jag dra tillbaka henne när hon drar och när hon går bra berömma massor? Eller ska man hitta på något annat?

Jag tycker att det beror på vilken ras det är och om koppeldragandet är ett stort problem. Vraför låta hunden hänga i kopplet och dra hela vägen hem och lära sig att det är ok, för att sedan träna bort det?
Alternativet är väl att ha hunden lös och bara lära den vid halsband men det kanske inte all kan beroende på boendesituation.

Jag har koppeltränat pojkens DP som nyss fyllt fem månader och jag tror inte han har tagit skada av våra 3-5-minutersrundor i koppel, utan nu går han fint utan att dra vare sig framåt eller bakåt och är fortfarande lika mycket valp, lekfull och barnslig som innan, om än lite kaxigare. Nu går vi 10-15-minuterspromenader.

När min hund gick på hundkurs fick vi lära oss att varje gång hunden drar i kopplet ska man stanna. Sedan står man alldeles stilla tills hunden backar något så att kopplet slakar lite. När hunden gör det går man vidare igen. Gör alltså ingen stor affär av det. Detta har fungerat jättebra på våran hund. Det ända som är jobbigt med metoden är att promenaden tar ganska lång tid:smirk:

Jag är långt ifrån någon expert och ser gärna andras synpunkter på hur man ska lära hunden att inte dra. Men på pojkvännens DP har det fungerat att stanna när han dragit, väntat på ögonkontakt, berömt när man fått det, fortsatt gå och sedan be om den under promenaden och berömma mycket när man får kontakt.

Mina promenader var dock bra mycket kortare än de du tar med din hund. Det kanske är lite tidigt att gå så länge med en fyra månaders, eller stannar ni väldigt mycket längs vägen så att den effektiva promenadtiden är betydligt kortare?

gubben skrev:
Hon är drygt 4 månader nu, går en koppelrunda om dagen på ca 15-20 min. Annars går hon alltid lös, på gården då. Hon drar bara på vägen hem....ska jag låta henne göra det nu eller? eller ska jag dra tillbaka henne när hon drar och när hon går bra berömma massor? Eller ska man hitta på något annat?

men den är ju 4 måander gammal hur stor tror du deras värld är givetvis ska de utforska allt o låt dom göra det , varför inte låta dom vara fria den korta tid i livet dom har innan det blir krav till höger o vänster.
Så kommer jag göra med min valp som kommer om 3 veckor, ingar krav alls som liten o börja med dom vid 8-9månader.

Har aldrig sagt att hunden tar skada av det heller.
Men det är ju så lätt o lära in sen när hunden kan koncentrera sig som lite äldre på vad den ska göra. Finns väl ingen anledning på en valp o börja ställa krav redan som liten du får inte dra o.s.v.

För en valp så är ju världen rätt stor låt den vara nyfiken o utforska den så gott den vill, det har man tillbax senare i livet.

Pillerill skrev:
När min hund gick på hundkurs fick vi lära oss att varje gång hunden drar i kopplet ska man stanna. Sedan står man alldeles stilla tills hunden backar något så att kopplet slakar lite. När hunden gör det går man vidare igen. Gör alltså ingen stor affär av det. Detta har fungerat jättebra på våran hund. Det ända som är jobbigt med metoden är att promenaden tar ganska lång tid:smirk:

Ja exakt så kan man göra men när hunden är äldre hur stor koncentrations förmåga tror du hunden har så han samlar den informtioen som valp när det är dofter, o saker som rör sig ute hela tiden, bättre o ta den träningen när man ska börja träna annan lydnad me hunden.

Men hur menar du med inga krav?

Biter sönder möblerna för att det kliar i tänderna och tuggbenen inte är tillräckligt roliga - javisst, varsågod!
Jagar påfåglar på gården som blir vettskrämda och måste flyga upp på stalltaket och riskerar att skada sig (som pojkens DP kan få för sig ibland) - varför inte!?

Förklara gärna hur du tänker! :)

Jozze skrev:
Men hur menar du med inga krav?

Biter sönder möblerna för att det kliar i tänderna och tuggbenen inte är tillräckligt roliga - javisst, varsågod!
Jagar påfåglar på gården som blir vettskrämda och måste flyga upp på stalltaket och riskerar att skada sig (som pojkens DP kan få för sig ibland) - varför inte!?

Förklara gärna hur du tänker! :)

Om den skulle bita i mina möbler då korrigerar jag det bara
med en hand på kindpåsen på valpen o ett rejält FY sen får man ju se hur hårt man får ta dom men sällan det behövs nåt alls igentligen när dom är så små.
För NEJ- kommandot lär jag in senare också.
Det är inget krav att han "skall" låta bli men ett obehag att den gör fel precis som Tiken gör med valpen när den gör fel.

Sen ser ju jag en skilland genom o tugga sönder min skinnsoffa o utforska promenaderna som jag vill att han ska göra o vara nyfiken.

I och med en korrigering anser jag att man ställer krav - du vill väl att valpen ska lyssna på vad du säger/menar? Då ställer man enligt mig ett krav på att den ska lyssna. För du gör ju om preceduren om valpen skiter i dig.
Självklart tycker jag att en valp ska få leka och vara nyfiken, men om valpen på majoriteten av alla promenader går lös och får utforska och vara nyfiken, inom vissa ramar för sin egen säkerhets skull, och sedan har korta koppelpromenader där den inte ska dra hela vägen tycker jag inte att det är för stora krav.

Och det kan ju bli jobbigt i längden om man har en mycket stor och stark ras som man flyger som ett torrt skinn efter i dess lyckorus när den upptäcker massa spännande saker! Blev hängande efter vår goldenhanne för flera år sedan (iofs en mellanstor ras, men jag var inte så stor och stark själv), och folk undrade nog vad jag gjorde kravlandes i leran :D

Krav för mig är när det är ett moment som ska stärkas med en kravfas.

När jag tar i hunden o korrigerar den så är det inget krav utan en tillrättavisning om det han gör är fel o inget annat.

Lyckorus sa vi inget om då skulle jag också bara korrigera inte säga nåt utan hunden får tänka själv att det inte var så smart o tok löpa efter nåt utan det skulle bara ta tvärstoppså den står på snoken sen bara gå vidare som inget hänt, så ett ex antal såna rusningar då lär den sig nog o inte göra såna rusningar härdanefter.

Nej, det var första och enda gången min goldenhanne gjorde så, och jag tror inte att det är det problemet trådskaparen har.
Men det är fortfarande jobbigt med en stor stark hund som drar, särskilt om man kanske råkar vara liten och lätt själv. Jag har ingen aning om vilken ras trådskaparen har, men är det en chihuahua så fine, låt den dra om man inte tycker den klarar ett par minuters koppelträning om dagen/i veckan. Men är det en stor, stark hundras kanske det kan vara irriterande samt att man får ont i armar och axlar om den ska få göra det upp till 8 månaders ålder.
Och ja, man kunde då ha valt en annan ras, men det hör inte hit (garderar mig). :smirk:

Liknande trådar

Övr. Hund Ja, jag får tyvärr inse att jag (hittills) lyckats med konsten att misslyckas med allt jag föresatt mig att lyckas med när jag skaffade...
Svar
9
· Visningar
1 486
Senast: Rugge
·
Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
1 930
Senast: Sesca
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 514
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 552
Senast: Liran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar