MsSleepalot
Trådstartare
Lika bra att lära lill vovven att inte dra i kopplet som valp, men hur lär jag in det? Gå i kort koppel? dra tillbaka när hon drar? Ett lätt ryck när hon drar? Hur gör ni när ni lär in?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
gubben skrev:Lika bra att lära lill vovven att inte dra i kopplet som valp, men hur lär jag in det? Gå i kort koppel? dra tillbaka när hon drar? Ett lätt ryck när hon drar? Hur gör ni när ni lär in?
'Seabaz skrev:Beröm den massor när den INTE drar i kopplet istället
Öva mycket kontaktövningar, ögonkontakt osv.. lär in kommandot "titta" då vovvi ska titta dig i ögonen. Massor med beröm!
Det är egentligen ett hot, att stirra en hund i ögonen. Men det kan tränas bort!
Dessutom gör hundar fler grejer om dom är hotfulla än bara stirrar i ögonen. Det kan vara så små signaler (nano-nånting heter det tror jag) till den andra hunden som vi människor inte uppfattar!
Mycket svårare att träna bort drag i kopplet om man inte börjar tidigt med att träna hur hunden ska gå. Sen att man inte kör några långa pass är väl en sak, men att inte överhuvudtaget ha koppelträning för att det är en valp tycker jag är lite väl.PIRU skrev:Låt valpen vara valp, lär den det senare de får nog mycket ansvar o krav senare i livet.
Jozze skrev:Mycket svårare att träna bort drag i kopplet om man inte börjar tidigt med att träna hur hunden ska gå. Sen att man inte kör några långa pass är väl en sak, men att inte överhuvudtaget ha koppelträning för att det är en valp tycker jag är lite väl.
PIRU skrev:Det kan man ta när hunden är runt 8mån då är det heller inga problem.
gubben skrev:Hon är drygt 4 månader nu, går en koppelrunda om dagen på ca 15-20 min. Annars går hon alltid lös, på gården då. Hon drar bara på vägen hem....ska jag låta henne göra det nu eller? eller ska jag dra tillbaka henne när hon drar och när hon går bra berömma massor? Eller ska man hitta på något annat?
Pillerill skrev:När min hund gick på hundkurs fick vi lära oss att varje gång hunden drar i kopplet ska man stanna. Sedan står man alldeles stilla tills hunden backar något så att kopplet slakar lite. När hunden gör det går man vidare igen. Gör alltså ingen stor affär av det. Detta har fungerat jättebra på våran hund. Det ända som är jobbigt med metoden är att promenaden tar ganska lång tid:smirk:
Jozze skrev:Men hur menar du med inga krav?
Biter sönder möblerna för att det kliar i tänderna och tuggbenen inte är tillräckligt roliga - javisst, varsågod!
Jagar påfåglar på gården som blir vettskrämda och måste flyga upp på stalltaket och riskerar att skada sig (som pojkens DP kan få för sig ibland) - varför inte!?
Förklara gärna hur du tänker!