Inte bajsat på 2 dagar

S

Sunnan

19 årig valack, han får kolikanfall med ca 2 veckors mellanrum

Denna kolik är värre än någonsin

totalt stopp i tarmen, han har inte bajsat på 2 dagar,

står på benen, men har ont.

Veterinären har varit ut och slangat bara kanske 2 dl paraffinolja och 20 liter vatten, samt gått in i tarmen, känt att det är som en vägg och inte kunnat göra mer

Hästägaren promenerar förtvivlat med hästen i - 30 gradig kyla,

Närmaste veterinär är 12 mil bort och kommer inte ut om inte läget blir allt mer akut

Hästen småäter litegrann när det bjuds. han får i sig lite loppfrön och paraffinolja via betför.

Anledningen till koliken är ej känd, ev tarmfickor

Vad tusan kan vi göra??

Slemhinnorna är bleka, hästen är pigg och med annars

hjälp! Någon som har något förslag??

Last ahästen och åk till klinik NU! Oavsett om det är långt till klinik.

Sen skulle jag iofs velat se den slangad med mer olja? Fast det kanske fanns anledning att inte slanga med mer? Fick den dropp? Tarmstimulerande/kramplösande?

Min valack hade lindrig förstoppning igår. Inte tvärstopp men magen inte riktigt igång. Hängig, ville inte äta och bajsade för lite och svårt att få ut det, och torr, hård träck. Han fick 5.5 dl paraffinolja via munnen av mig under dagen utan att det hjälpte, och sen på natten kom vet och slangade 4 l vatten (han var inte uttorkad) och 1 l paraffinolja, samt sprutade Beviplex och kramplösande och tarmstimulerande. Innan min hade hon varit på en annan kolikhäst med stopp, som hon inte lyckade slösa, så den hästen skickades tilL Strömsholm (dvs klinik).

och två dygn, tvärstopp i tarmen och ingen skillnad med slangning. Det är dags för klinik då!!

Åk till näramsate djursjukhus. ni kan inte göra mer hemma utan som jag förstår det så värkar som om det tyvär är enda lösnigen. Om nu det inte går att åka till ett djursjukhus så gå inte hela tiden med hästen. Promenera med intervaler. Altså promenera 30 min vila 30 min.så gör man i ca två tivar sen låter man hästen vila i en timme. Fortsätt så till det släpper. Är det så att man bara promenerar hella tiden kan man trötta ut hästen och koliken förväras. Vid vilan får hästen liga ner MEN den får inte rulla sig!!!!!!! Rulnigarna gör att det blir tarmvred.Jag tycker det låter väldigt kånstigt med bara 2dl perafinolja och 20 liter vaten. Hadde hästen åter flöde vid sonderingen? är det därför den konstiga dosen? Har hätten fått b-vitanin intravinöst om inte ge dubbel dagsranson insprytat direkt i munen det är en huskur som har funkat på min häst. Förståpnig kan ta tid att lösa propen men det bästa skulle nog va med ett besök på ett djursjukhus. Jag har underföra vintern haft 25 st kolik anfall varav 19 vetrinär besök under föra vintern. Min häst vart frisk av att vi släpte honom på lösdrift. Det kan jag rekomendera.

Men vi har INGEN klinik, närmsta ligger 40 mil bort, men den är stängd över helgerna, likaså den nästa som ligger 60 mil bort. Och efter Umeå vet jag ingen mer.

Resan skulle hursomhelst ta minst 6 timmar och det klarar han inte dagsläget.

¨
Har börjat förebereda ägaren på att han kanske måste somna in´.

han är så pigg annars, men det är tvärstopp

Anledningen till att inte mer olja sattes in är att inkompetenta veterinären hade inte emd sig någon paraffinolja, så de tog det lilla som kvar av flaskan jag försökte ge honom igår kväll.

De tvingar i honom vatten, och han kissar
står lite granna i kisställniong hela tiden

Ibland lägger han sig, sedan står han upp igen.

Jag står helt rådlös, känns alldeles hopplöst

Oj är det så illa. Ja det ända rådet jag har till er är att ta det lungt och promenera i intervaller. Jag hoppas det löser sig för er! Lider med er just nu för jag vet vilket hälvete ni har just nu KRAMAR Maria

vi gick 5 timmar med honom igår.

ägaren har gått sedan klockan 7 imorse, det hjälper inte. Hon tar det i intervaller.

Sjäälvklart skulle vi varit på klinik för längesen om det fanns någon att tillgå.

Har pratat men närmsta klinik, 40 mil bort, 6 timmar med transport, och de vill inte ha in honom, de kan inget göra, då de inte har utrustning för det

Om det är frågan om buköppning så ligger närmsta klinik 60 mil bort.

Så det är kört.

Tack det kan behövas

Hästen är såpass pigg ännu att vi inte vill ge upp

Ajdå, bor ni däruppe. Då förstår jag =(

Då skulle jag se till att få ut ny veterinär och slanga mer olja. I övrigt hålla varm och gå om han orkar. Akta för att överdriva vätskeintaget förresten.

Men, mer olja skulle jag vilja se som sagt.

Men annars är det ju bara att hålla tummarna och promenera försiktigt. Kan ni lasta honom?

Fick en ide som Alexandra antyde. Om det går att lasta hästen så kan det va en ide att lasta den köra en runda runt i om givnigarna så kanse ni strässar igång maggen. Vet många hästar som man åkt till kleniken med som inte haft någon symtom alls då de komit fram. Deta är en ide men det är en risk ochså.

Jag har tyvärr inga tips, men jag håller tummarna för att magen kommer igång igen!

Hemskt att det finns så få djursjukhus! :( När min pålla fick kolik tyckte jag att vår resa på Strömsholm på 30 minuter var alldeles lagom. Minns att jag tänkte för mig själv i allt kaos att jag inte skulle våga ha häst om vi inte bodde nära Strömsholm. :crazy:

/ Maris

Hej!

Tråkigt att höra!

Förra sommaren fick en häst i stallet troligt tarmvred/tarmarna hade hängt upp sig på nåt sätt.
Distriktsvet var ute och slangade och tyckte att de skulle åka till klinik. Tyvärr hade de köpt hästen från danmark precis med en månads bytesrätt och än så länge skulle hästen stå på den danska uppfödarens försäkring. Detta gjorde att de inte kunde ta hästen till klinik pga kostnader etc.
Lång historia kort.
Fick rådet att köra omkring med hästen i transport men av olika anledningar gick det inte så vi gick upp och ner med hästen för en brant slänt för att få igång tarmarn/få dem i rätt läge. Stod med honom i slänten, huvudet neråt, varvat med att gå upp och ner.

Hästen hade jättehög puls och vi trodde inte han skulle klara det men det gjorde han.
Inte samma problematik riktigt men, det finns alltid hopp.
Vet inte om det finns möjlighet hos er att gå i backar eller om ni har för mycket snö.

Lycka till!!!

/Hanna

Inte samma problematik riktigt men, det finns alltid hopp.

Köp paraffinolja själva och tryck i stackaren då. Ta en rejäl 60 ml spruta och ge som man gör när man avmaskar. Just nu har ni inte mkt att förlora på att försöka. Skulle nog gett den minst en halvliter olja.
Om det inte ger sig får ni nog låta hästen gå. Tråkigt, men mest humant. :(

uch lider med er, jag vet hur det är. :(
Mitt sto fick sin första tarmupphängning när hon var 6 år och blev då bukopererad, 3 år senare var det dax igen och nu i sommras fick hon föl och 2 veckor efter var det dax för den 3:e! bukoperationen pga att tarmen hänger sig i mjältbandet som finns mellan mjälte och njure, hennes band är för långt så tarmen tar sig upp och hänger upp sig på bandet som blir som en liten vagga.
Vet. hade då i sommras sagt till mig att det finns en ny operation som de kan gjöra- de syr ihop mjältbandet med njure så att tarmen inte skulle kunna hänga upp sig där mer för en 4:e opertaion var det inte på tal om det nu skulle hända igen och det skulle ju bara vara en tidsfråga att det skulle hända igen.
Vi bestämde att vi skulle utföra den här titthålsoperationen när hennes föl var avand för det var lagon tid för stoet att återhämta sig från sin bukoperation hon hade fått genomgå.
Allt gick bra fram till i december, då var det dax igen och jag visste att någon buköppning var det inte på tal om så vi fick bara hoppas att de kunde få ner den på medecinisk väg, tur som det var så hade inte tarmen trillat ner i vaggan utan att den hängde på njuren så efter några dagar hade de fått ner den.
Nu bestämde vi att titthålsoperationen av mjältbandet skulle utföras sista veckan i februari.
Det känndes jätte skönt och det var ju inte så lång tid kvar till det.
MEN nu hände det igen i söndags (22/2) när vi kom in så sa de direkt att tarmen hängde igen!!! :(
Jag bestämde då att vi skulle ta bort henne på måndagen, ville ge henne en liten chans för hon är en riktig kämpe.
På måndagen skulle jag ringa till djursjukhuset och fråga hur det var med henne, och bestämma tid för avlivning för jag var säker på att inget hade förändrats till det bättre.
Jag ringe in och till min STORA förvåning säger vet. att det så rätt bra ut och hon hade inte jätte ont och han sa att de skulle få ner tarmen åter igen genom medicinering (tarmavslappande medel) Sagt och gjort så gav vi henne en sista chans och redan på tisdag förmiddag rinde de och sa att hon mådde jätte bra och de hade fått ner tarmen.
Nu ska hon gjöra titthålsoperationen om 1-2 veckor :)
Så peppar, peppear ta i trä.
Tyvärr tror jag inte ni klarar ut det själva om det nu är total stopp, tarmen tar mer och mer stryk av att inte fungera.
Men jag hoppas på ett mirakel för er och hästen.
Det är jobbigt att inte ha ett djursjukhus i närheten, jag har bara 2 mil till Hbg.
Håller tummarna för er och hästen.

/Leyla

Jag är Leylas syster, jag hoppades på ett mirakel nu när tarmen hängde sig (22/2), även fast chansen var liten att hon skulle klara sig (hon var enromt dålig och hade jätte ont på kvällen den 22, trots att hon är VÄLDIGT smärttålig). Men mot allas föråning trillade tarmen ner.

Jag håller tummarna för dig och din häst att det sker ett mirakel.
Förstår att du har det väldigt jobbigt, och ännu jobbigare är det när man inte har någon klinik att lämna hästen på.

Hoppas att allt löser sig till något bra!

Hej och tusen tack till alla er som stöttar och kommer med goda råd.

Hästen har fortfarande inte bajsat, jourveterinären är på väg ut, vi har suttit hela natten med honom. Han står på benne, är intresserad av omgivningen, men dricker inte ens längre

Jouren kommer från grannkommunen så det tar tid att köra, 1½ timme, och de skall slanga honom och försöka gå in bakvägen igen

Om detta ej löser sig nu så måste vi nog ta bort honom. Han har lidit nog länge. Men vi ger det en chans till, men jourveterinären.

Det finns annars inget mer att göra, hela systemet har kollapsat

Jag måste åka iväg till stallet igen.
Jag uppdaterar så snart jag är tillbaka, men det kan dröja ett tag.

Hästen är dock förvånansvärt pigg och aktiv, för att nu vara inne på sin 3 dag utan avföring eller mat.

Håller alla tummar och tår för er och hästen i er grymt jobbiga stund!!!
Lider med er!
Hoppas det går bra för honom :(

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Idag vaknade jag klockan nio av telefonen som ringer. Det är min ponny i stallet som har buksmärtor så jag åker genast ner och...
Svar
11
· Visningar
3 853
Senast: gloiredor
·
Hästvård Min shettis drabbades för en vecka sedan av ett kraftigt kolikanfall. Det tog närmare 72 timmar innan hon inte fick återfall. Efter...
2
Svar
22
· Visningar
6 785
Senast: Luleå
·
Hästvård Jag har ägt min häst, hbl sto på 11 år i ca 8 år. Lite historik: I februari fick hon ett riktigt allvarligt kolikanfall och jag hade...
Svar
2
· Visningar
1 240
Senast: cactuspower
·
S
Hästvård Hej! Jag har ett sto på drygt tre år som vi kan kalla Julia. Jag har haft henne sedan hon var ungefär nio månader. Sedan i princip...
2
Svar
25
· Visningar
7 411
Senast: Madick
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård