intag för vintern?

lovehorses

Trådstartare
Hoppas rätt tråd!

Jaha när har ni planer på att ha era hästar inne nattetid, alltså ta in dem för vintern?
Det gäller dem som har haft dem på sommarbete.

Vissa kanske börjar snart med det!

Extremt nyfiken:idea:

Sv: intag för vintern?

Beror helt på väder och vind, men i oktober kanske. Hoppas de kan gå ute så länge som möjligt, för både deras och mitt bästa haha.

En av våra beteshästar ska stallas in 1/9, för de ska visst börja träna igen då.

De andra två kommer nog att fortsätta sova ute så länge vädret tillåter, och stå inne på nätterna när det behövs. De brukar dock gå kvar på betet dagtid fram till oktober ungefär, innan de flyttas till vinterhagarna. Lyx att ha betet utanför stallet! :laugh:

Vi började ta in hästarna under natten i helgas. De är så oroliga av sig när det är becksvart ute och de inte ser så mycket. Däremot går de på bete dagtid så länge som möjligt. Och de kommer in kring 10-11, ut igen kring 6.

Så länge det inte är minusgrader eller skitväder får dom allt gå ute. Dom får däremot komma in någon natt i veckan nu på hösten för att vila. På sommaren tar vi in dom på dagarna och släpper ut dom på eftermiddagarna. Detta mest för att skydda dom mot insekter. Dessutom har det understundom varit så varmt att dom inte mått så bra i solen.

Hoppas rätt tråd!

Jaha när har ni planer på att ha era hästar inne nattetid, alltså ta in dem för vintern?
Det gäller dem som har haft dem på sommarbete.

Vissa kanske börjar snart med det!

Extremt nyfiken:idea:

hm september ut går de allt ute, med stödfodring, fast det får de året om faktiskt. Mina hästar får hö året om, även kraft. Men nu kan ju vädret börja svänga ganska ordentligt så jag tar in dom om det blir busväder. Förhoppningsvis kan de gå ute en bit in i oktober oxå. Dock har jag stängt till betet så nu går de o året - om hagen ( ca 2 - 3 H) o strosar.

kl

min har varit inne ett bra tag nu pga skada ca 4 veckor

Normalt väntar jag så länge jag kan med att stalla upp nattetid. Vissa år så länge som en bit in i nov.. Det avgörs helt och hållet av väder och vind.

Nu håller vi på och fixar en lösdrift så tanken är att jag slipper uppstallningen helt den här vintern.

Det skall bli väldigt spännande att se hur det fungerar.. och framför allt.. om hästarna anväder lösdriften som det är tänkt...

Våra börjar nog gå in nästa vecka, beroende på väder och vind, och då träningarna drar igång igen.

av vilken anledning tar alla in sina hästar så tidigt? alltså så tidigt på sommaren...det är väl inte kallare eller så ännu?

Om jag haft mina inne så skulle jag börjat ta in dem när gräset är helt slut och det fodras full ut. dvs i sep-okt någon gång men nu har jag dem på lösdrift och tar bara in när det behövs.

Vi började ta in hästarna under natten i helgas. De är så oroliga av sig när det är becksvart ute och de inte ser så mycket. Däremot går de på bete dagtid så länge som möjligt. Och de kommer in kring 10-11, ut igen kring 6.

Hästar HAR BRA mörkerseende!!!! Men inte Du som människa, är det inte där skon klämmer istället????

Mina går tidigast in slutet av september. Behöver inte stödfodras än, gott om bete med bra krut i, nytillväxt av betet sker ju nu i slutet av augusti/september. Har arabiska fullblod och de mår inte illa av att gå ute.

Hästar HAR BRA mörkerseende!!!! Men inte Du som människa, är det inte där skon klämmer istället????

Jag har min häst inackorderad, det är där skon klämmer. ;)
Och jag tar hellre in min häst en stund på natten så han är pigg och glad nästa dag istället för att de har stressat runt som flock under natten pga oroligheter. Jag tycker inte det är något fel med att ta in sin häst tidigt under året osv, detta för att jag är bosatt långt uppe i norrland och JA, det är kallt här.

Jag kommer ställa in "den store" på nätterna i månadsskiftet som kommer. Däremot blir de beteshagen på dagarna ett bra tag till, tills det blir ruskväder. :)

Shettisen får gå ute så länge som hennes kompis ska vara kvar ute på nätterna, för mig kan hon gå ute ett tag till... Vill gärna att hon är inne när det blir ruskväder dock, de har inget ordentligt skydd i hagen.

Min får stå ute så länge som det bara går. Gärna hela oktober om möjligt men allt beror på vädret, för bete är det gott om fortfarande. Vi har två hagar vi växlar mellan och hage nr 2 har vilat i 2 månader nu och hästarna ska släppas där snart förmodligen. Betet där bör räcka minst 1-2 månader. 1,5 hektar på 2 hästar med bra bete. Borde funka :) Sen är hage nr 1 där dom står nu inte nerbetad heller så!
Kan tillägga att dom stödfodras inte.

Senast ändrad:

Första september ställer jag in min. Vi har nyss fått hem vinterns hösilage, och väntar på ströleveransen så efter det kommer dom in. Betet börjar ta slut och temperaturen sjunker, samt att träningen nu ska trappas upp så då vill jag ha honom inne.

Jag kommer att börja ta in mina nu för natten. Mest för att grisarna (vildsvin) går intill hagarna. Inte för att hästarna är rädd för dom men just "ifall" det skulle bli oroligt. Mörkret börjar bli kompakt och jag vill vara trygg med att hästarna inte är på vift :o

Mörkret börjar bli kompakt och jag vill vara trygg med att hästarna inte är på vift :o

Så känner jag med.

Jag vill gärna ha mina inne när vintermörkret kommer. :o
Inte för att hästarna skulle bry sig, men just ifall något händer och de kommer lösa. Inte bara för att det är svårare att hitta en mörk häst i mörkret, utan framför allt om de skulle ta sig ut till vägen, och springa runt där bland bilarna...:crazy: hemska tanke...

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 016
Senast: lirco11
·
Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 853
Senast: Miiikaela_
·
Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas 1 november så ni kan börja leta efter lämpliga böcker! Boken måste alltså vara...
2 3
Svar
56
· Visningar
1 279
Senast: doppler
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 760
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama