Installera heltäckningsmatta

Lupin

Trådstartare
Är det någon som lagt in heltäckningsmatta nyligen? Dvs ny, modern typ av heltäckningsmatta? Jag är lite sugen på det och skulle vilja höra av någon som gjort det. Hur blev det? Var det svårt? Vad har man för underarbete? Vad kostar det?

Vi har till största delen oinredd och nästintill ouppvärmd källare under huset och vårt sovrumsgolv är svinkallt. Jag tycker det skulle vara mysigt och ombonat med heltäckningsmatta där.

Sv: Installera heltäckningsmatta

Vi har heltackningsmattor i vart nybyggda hus.
Jattemysigt forst men vad det kandes skitigt och ackligt snabbt.

Sa efter att ha bott dar 2 manader sa rev vi ut overallt utom sovrummen.
Dar ar det mysigt och varmt med matta och blir inte skitigt pa samma satt.

Vad det kostar beror helt pa vad for kvalitet pa matta ni vill ha.
Det skiljer otroligt mellan budget och lyx.

Samma sak med underlagg.

Vi lejde bort det, skulle inte orka mata och lagga in sjalv.

Jag orkar mäta och lägga in själv. Är mammaledig. :)

Kan tänka mig att det snabbt blir smutsigt och äckligt i andra rum, sovrummet har ganska litet slitage om man jämför.

Vi hade beg heltäckningsmatta i 50cmsrutor i förra lägenheten, i båda sovrummen. Grymt bra i barnrummet (ljudnivån blev såååå mycket bättre) och bara att byta ut en platta vid olyckshändelse. (det var iofs lätt att tvätta dem också)

Enkelt att lägga själv.

Blocket är ett bra ställe att handla på :)

Nu har vi nästan heltäckande stooooora äkta beg "persiska" mattor i rummen, ett ännu enklare alternativ.

KL!!

Men hur fräsht är det egentligen med heltäckningsmattor?!
Hemma har vi både hundar och katter och att dammsuga OCH våttoka golvet två ggr/vecka är ett måste för att hålla efter oss alla.
Att då ha en heltäckningsmatta där allt fastnar känns för mej så fruktansvärt ohygieniskt och "äckligt".

Det samma gäller faktiskt stora mattor som inte går att tvätta i alla fall någon gång/månad eller så!

Bara för att det inte syns betyder det ju inte att inte skiten finns där! :crazy:

/Swat

Som jag har förstått det är de moderna heltäckningsmattorna annorlunda och bättre än de gamla. De ska vara smutsavvisande på ett helt annat sätt bl.a. Jag skulle inte vilja ha det i tex storarummet, men i sovrummet hade det nog varit mysigt. Men nu verkar inte min man alls på samma linje, så det blir förmodligen inget av det.

Det finns mattvätt, dels som skum man kan använda tillsammans med dammsugaren och sen lite större maskiner man kan hyra. :)

Bättre att skiten/dammet är bundet i mattan än yr omkring i rummet.

Åtminstone ur allergisynpunkt.

Lupin, jag hittade mina på blocket men just nu ser jag ingen intressant där.

Hej!

Vi la in heltäckningsmatta på ovanvåningen i augusti 2008.
Det är sovrum och kontor.
Mattan är typ sisal, dvs ingen lugg utan en platt vävd matta.
Vi köpte 9*5m och det kostade ca 10 000kr. Då handlade vi den själva i mattaffären, körde hem den och la den på plats.
Vi hade ett golv av spånplatta och tejpade mattan med dubbelhäftande mattejp.

Vi är väldigt nöjda!
Det är lätt att hålla rent, dammet ligger ovanpå mattan och man dammsuger lätt bort det.
Fläckar efter kattspya har lätt gått att rengöra.
Det är inte supermjukt med tanke på att det inte är ngn lugg, men bättre än ett vanligt golv.
Det dämpar ljud mkt bra.

Det som var svårt var att lägga det i dörrhålet, vi har nämligen bara ett stycke matta - vi ville slippa skarv. Och det blev lite trixigt med mätning och passning. Men i ett helt kvadratiskt rum borde det vara sjukt lätt. Och minimalt underarbete då. Mattan ligger stadigt och bra och man slipper använda kemikalier (limm).

I rum som sovrum och kontor säger jag "Go for it!"

Bättre att skiten/dammet är bundet i mattan än yr omkring i rummet.

Åtminstone ur allergisynpunkt.

Lupin, jag hittade mina på blocket men just nu ser jag ingen intressant där.

Okej, tack för att du kollade. :) Men som sagt är maken högst skeptisk, så det blir nog inget, såvida inte jag lyckas hitta ett jättebra argument. Å andra sidan har vi hundar och jag föder upp, så det hade varit mindre lyckat med hundkiss på en heltäckningsmatta.

FEL av mig!!
Vi tejpade den aldrig, fast vi tänkt göra det! Den låg så bra att vi struntade i det. Den är endast fastklämd av listerna. Ligger mkt bra!

Ett alternativ är väl att lägga stora "vanliga" mattor där man går?
De går att ta ut och göra rent om det känns som om de börjar bli ofräscha, och man kan komplettera eller byta utan att det kostar skjortan (Halleluja för IKEA.....)

Ett alternativ är väl att lägga stora "vanliga" mattor där man går?
De går att ta ut och göra rent om det känns som om de börjar bli ofräscha, och man kan komplettera eller byta utan att det kostar skjortan (Halleluja för IKEA.....)

Det får bli något sånt. Vårt sovrum är inte jättestort och golvytan täcks till största delen av dubbelsängen. Det får bli mindre mattor här och där för fötternas skull även fortsättningsvis. :)

Verkligen hurra för IKEA. :D

Har heltäckningsmatta i mitt biorum. Mkt bra för akustiken. Då det dämpar ljudet lite. Sen är det varmt, mjukt och mysigt att gå på :love:
Ger den där biokänslan. Kan tänka mig att det skulle va mys att ha i ett sovrum också...

Köptes på bauhaus. Kostade 129 kr/m och då var bredden 4,5 meter på rullen. Så de var bara att rulla ut och klippa till den själv.

kl

Väcker en gammal tråd :angel: Men är det nån som har bra tips på hur man kan rengöra dem? (sjäv alltså) Funderar på om typ vanish kanske funkar? :confused:

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 690
Senast: Anonymisten
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 711
Senast: Calmiche
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 410
Senast: Migo
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Ni som vet vem jag är IRL får gärna hålla det för er själva. Skiter i att ha nåt anonymt nick, jag har ju ändå redan ältat allt detta i...
2
Svar
36
· Visningar
8 570
Senast: _Taggis_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar