Inspänning vid longering?!

Sv: Inspänning vid longering?!

Jag har själv longerat med pessoasele en del (ofrivilligt, lydde bara arbetsgivarens order). På en del hästar såg det relativt bra ut, även om man vet att det är långt ifrån bra. På andra, mer känsliga hästar var det riktigt farligt, KUL om hästen sparkar bakut/bockar!! :mad:
En av hästarna var riktigt svår att galoppera i pessoaselen, den släpade efter sej bakbenen för att den blev låst i framdelen av bettet, och då krullades den ihop ännu mer framtill och tappade balansen och flippade så hon for iväg bockandes! Eller så bröt den helt enkelt av för att den blev för bogtung. Tilläggas bör, att det här var en av de mer lättsamlade hästarna, trampade lite med den vid ridning ett par gånger, då känns det mycket onödigt att förstöra den på det viset.

Min erfarenhet säger:
Tyngden på bogarna direkt! Dvs att hästen går på bogarna vid en sådan inspänning... Det gjorde min pålle iaf det spelade ingen som helst roll hur jag reglerade de olika linorna... Jag longerar inte alls längre gjorde det knappt tidigare heller... Tömkör mycket hellre.

Har longerat med pesoainspänning, med halsförlängare, chambon o vanliga inspänningstyglar. Även tömkört. Kan inte säga att något är det enda allena saliggörande. Det är enligt min mening :smirk: vad man vill uppnå som kanske avgör vad man använder för hjälpmedel. Jobbar nu med två olika hingstar, 11 år o 8 år, o tycker att dessa fungerar bäst med en blandning av tömkörning, ridning o longering med halsförlängare som då är fastsatt i sidorna o inte mellan frambenen.

Tom skrev:
Har longerat med pesoainspänning, med halsförlängare, chambon o vanliga inspänningstyglar. Även tömkört. Kan inte säga att något är det enda allena saliggörande. Det är enligt min mening :smirk: vad man vill uppnå som kanske avgör vad man använder för hjälpmedel. Jobbar nu med två olika hingstar, 11 år o 8 år, o tycker att dessa fungerar bäst med en blandning av tömkörning, ridning o longering med halsförlängare som då är fastsatt i sidorna o inte mellan frambenen.

Ja, är man inte kräsen så.. Och rädd om hästens hållbarhet för den delen. Man kan ju inte påstå att man lär hästen gå i form för att den ska vara hållbar, om man för ändamålet använder inspänningar som skapar bogtunghet och spänningar i hästen.

(Inte personlig kritik mot Tom utan allmänt till de som använder inspänning)

Vi vill att hästen skall ta stöd på bettet när vi rider eller hur? (ett lätt stöd, inte hänga sig på.)
Varför får hästen du inte ta stöd på bettet när man longerar den. Alla här förespråka utan inspänning eller möjligtvis chambon. Med chambonen kan hästen söka sig framåt neråt, men kan inte döka ngt stöd. Dessutom fattas sidobegränsning. Skulle vi rida utan yttertygel?
Att spänna in hästen behöver inte betyda att man drar allt vad man kan så att hästen går med nosen mellan frambenen.
Många hästar mår bra av longering ibland då de vågar söka sig fram till bettet som är mer stilla än de händer de är vana vid!

hejsan skrev:
Vi vill att hästen skall ta stöd på bettet när vi rider eller hur? (ett lätt stöd, inte hänga sig på.)
QUOTE]

Nja.. Bara för att hästen söker sej mot bettet behöver den inte ha STÖD i det. När hästen är ordentligt avslappnad i nacke/överlinje ska den knappt kännas i handen. Detta är förstås en smaksak och en fråga om perfektionism. Därför skulle jag inte vilja att hästen lär sej ta stöd på bettet vid longering, SPECIELLT då vill jag ju att hästen ska förbättra sin egen balans. Också det en smaksak förstås.
Nackdelarna kommer även när man vill att hästen ska vänja sej gå på tygeln för att ha lättare vid ridning - då måste man vara ännu duktigare på att jobba hästen rätt för att den lärt sej fuska vid longering. Vilket de flesta hästar lär sej mer eller mindre :P

Bra sagt! :bow: Om jag jobbar en häst på töm, eller tillfälligtvis på lina, så vill jag att den ska kunna balansera sig själv, inte att någon inspänning ska "balansera" den. Enda formen av inspänning jag skulle kunna tänka mig är chambon vid longering, men jag longerar aldrig en häst för motionens skull och enbart korta pass med många byten av varv. :smirk:

Jag jobbar många gånger hellre med töm än lina. :idea:

hejsan skrev:
Skulle vi rida utan yttertygel?
jag vill ha bra kontakt i tyglarna, men knappt något stöd. På min häst känner jag skilnad om han gick med inspänningar dagen innan, han blir stum och tråkig samt oflexibel och vill ta för mycket stöd i tyglarna.

Japp, jag vill kunna rida utan yttertygel.

Liknande trådar

Träning Tillsammans med min tränare ska vi rida in en 3 åring tillsammans. Jag är den som ska rida hästen i framtiden och under inridngen. Min...
Svar
6
· Visningar
1 051
Senast: Tora
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
238
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Jag träffade på en bekant i dag, och vi började prata om hästhållning eftersom vi har köpt gård och planerar för att ha hästar hemma...
13 14 15
Svar
283
· Visningar
14 187
Senast: MML
·
Hästhantering Vi är inackorderade i ett stall och våra två hästar har fått gå ensamma bara de två. Nu är det dags för bete och förra helgen släpptes...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
10 948
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XV
  • Storlek på rastgårdar?