Inspänning vid longering?!

Sv: Inspänning vid longering?!

hejsan skrev:
Kan ej uttala mig om pessoaselen då jag aldrig använt en sådan.
Halsförlängare anser jag dock är ganska värdelös att longera med på de flesta hästar. De kan fungera på en känslig häst men de flesta hästar märker att ju mer den lägger sig på bettet desto mer ger halsförlängaren efter. Motsatsen till vad vi var ute efter. skräckexemplet är när folk longerar sina hästar med halsförlängaren fastsatt mellan benen genom bettringarna över nacken. Hästen går emot bettet och faller ut över den yttre bogen då yttre begränsning saknas. Den i mitten får hålla emot allt vad den kan för att hålla kvar hästen på volten. Hästen springer glatt med halsen böjd som en banan och undandrar sig all inverkan.
Själv longerar jag med inspännigstyglar eller en gramantygel spänd mellan frambenen genom bettringarna till sidan av hästen.
En unghäst som aldrig tidigare varit inspänd måste man naturligtvis först spänna in väldigt långt och sedan allt eftersom korta inspänningstyglarna.

Praktiserade i ett galoppstall. där longerade dom ALLA sina hästar med halsförlängare innan dom började rida. Dom gick jätte fint och var jätte känsliga. Sprang inte "med halsen böjd som en banan" utan sökte sig nedåt och böjde ryggen. Jag använder sj halsförlängare till min gamla travare för att hjälpa henne och för att det värsta hon vet är att bli fastlåst!!!!
jag rider hellre min unghästar med halsförlängare så att dom inte tvingas till något utan känner sig bekväma men jag kanske gör fel.......

Lånar svarsknapp..

jag undrar en sak - ni som använder halsförlängare eller pessoasele, har ni den drivning som krävs bakifrån? Eller ska inspänningen göra jobbet? :angel:

jag kan använda vanliga inspänningatyglar på hästar som av någon anledning behöver extra stöd på t ex ytter. Vill jag åstadkomma en sökning mot form använder jag chambon. Den ger nämligen efter och ger full frihet FRAMÅT - nedåt. All annan inspänning, inkl halsförlängare och pessoa ger efter BAKÅT nedåt. Dvs försöker hästen sträcka sig FRAMÅT-nedåt, vilket ju är vad man vill, så kommer den att mötas av motstånd från inspänningen.

fast oftast så longerar jag med tömmar, då är det min hand som sköter eftergift och stöd - som vid ridning.

Unghästar longerar jag inte inspända över huvud taget. Skulle kunna tänka mig en chambon där, men INTE något annat. Oavsett.

Jag longerar med halsförlängare fastsatt mellan frambenen. Det funkar alldeles utmärkt och utan "bananeffekten". Min häst är väldigt känslig så att longera henne på vanliga inspäningstyglar ger bara bromsverkan med halsförlängaren så söker hon sig framåt-nedåt med ryggaktivitet. Har man en känslig häst behöver man inte gå på de tyngre artelleriet...

Inspänning vid longering är ett hett ämne men det finns ingen röd tråd att följa utan man får se själv vad hästen funkar på, precis som man får göra med bett. Alla inspänningstyglar är avskyvärda när de används fel men är guld värda när de används rätt.

Ang pessoaselen:
Jag har aldrig använt en sådan men sett den på film. Då tyckte jag att hästen aldrig fick någon ro i munnen utan att det ryckte i munnen hela tiden. Fast den kan ha varit felspänd eller något...

vovicockokanon skrev:
FPSclinic.jpg

så här kan det se ut. fy! (påminner om en fångströjja)

Sitter hästen fast i backen eller ligger linan på backen? Smart drag att lämna hästen lös! Seriös hästhållning när den är som bäst....

Hur kan din häst söka sig frammåt - neråt när en "halsförlängare" hindrar den från att söka sig just frammåt? För att en häst ska kunna söka sig neråt med en halsförlängare måste den överbetsla sig själv och hamnar bakom lod.

Även om din häst söker sig framåt neråt, så hindras den att sträcka sig framåt, utan krullas ihop, bakåt av halsförlängaren...

Tänker inte gå in i diskussion om huruvida man ska eller inte ska ha inspänningstyglar, jag andvänder det inte i alla fall. Och även om du nu vill testa vill jag bara berätta om en händelse som hände en jag känner.

Hon hade en jättefin, lovande, välstammad unghäst (värd en j*va massa pengar och hon älskade den), lämnade den till en "duktig" inridare, som spänner in hästen och ska longera... Hästen får panik, reser sig på bakbenen, är som sagt inspänd, har där ingen balans 8med huvudet ihopkrökt), pang sa det, hästen föll bakåt, bröt ryggen, och vips så var den underbara hästen ur världen.

så tänk efter före... vad vill du ha ut av den? tror du att du får hästen att arbeta mer med bakenbenen/ryggen för att huvudet är ihopdraget?

Kul :) med många intressanta inlägg!

Jag har en fyraåring som jag fött upp själv. När han var ett år började jag ta honom på lina, inte för motionens skull utan för att lära honom lyssna på min röst på "håll". Höll till på ridbana eller ute någonstans när jag promenerade och "longerade" max 5 minuter - helt naken. Bra också för att vänja honom vid den dagliga hanteringen. Vart efter han blev äldre blev det mer och mer "riktig" longering, fortfarande med att få honom att lyssna som huvudsyfte.

Jag longerar både med och utan inspänningar, men "knölar" inte ihop halsen utan fäster bara upp dem så att de hänger slakt. Den lilla tyngden i dem hjälper honom att komma efter vad jag tycker i "rätt form". Och när jag longerar utan söker han sig självmant framåt-nedåt. :rofl:

Mia_R: det gör den ju inte. den sitter ju uppe vid nacken och ner i bettet och mellan frambenen. det hindrar den ju inte att söka sig framåt och nedåt? hur kan det göra det?

Senast ändrad av en moderator:

Den enda hjälptygeln som inte verkar BAKÅT/nedåt är en chambon, där är hästens huvud fritt och den kan söka sig FRAMÅT.
Så fort du drar något från bettet och BAKÅT, mot sadeln eller gjorden så verkar den ju just bakåt. :smirk:

Man kanske iofs kan fixa någon konstruktion med en stång framför hästens nos där man fäster inspänningen så att den verkar FRAMÅT/nedåt... ;)

Precis som pinky redan svarat så kan den inte söka sig framåt nedåt, eftersom inspänningen inte tillåter att den kör fram mulen utan istället tvingar den inåt istället. Nedåt, javisst. Framåt, nej. :smirk:

Polly_Mulle skrev:
Jag använder mig av pessoaselen ibland.
Skulle inte ha den på en för unge eller otränad häst och det är väldigt viktigt att man börjar löst så att de vänjer sig vid att det tar emot även baktill.
.
JAG har aldrig sett någon använda en. KAn du inte lägga ut några bilder :)

Jag ska se om jag kan ta några bilder någon dag, har inte longerat på ett tag men jag ska försöka, om inte annat så kan jag pma dig när jag tagit någtra bilder om jag inte orkar leta reda på tråden då...

Lite kort om hur en pessoa sele funkar:
Hästen drar upp huvudet, då drar det i selen runt rumpan, vilket tvingar hästens rumpa in under sig, samtidigt som det blir tryck på hästens huvud. Sänker hästen ner sitt huvud så släpper trycket i huvudet samt runt rumpan.

Tycker inte alls som du. Longering är ett utmärkt sätt att stärka hästens bärande muskulatur, rätt utfört alltså. Framförallt unghästar behöver stärka sin överlinje för att vara förberedda på att bära upp en ryttare.

Använd chambon istället. Visar hästen vägen framåt nedåt så hästen kommer i remontform. När hästen sänker nacken hänger den löst. Huvudet blir alltså inte fixerat och hästen känner sig inte låst.
Den visar vägen helt enkelt på ett mjukt sätt.

Evinnerligt snack om inspänning hit och dit. Hur kommer det sig att det finns människor som aldrig behöver ta till sånt överhuvudtaget? ...skulle inte falla mig in att ta till inspänning av någon sort. Longera mest för att se att hästen rör sig bra i fri form, sen tömkörning för att forma hästen (Anders Eriksson är en mycket bra lärare här för den som inte har kunskapen tidigare) och sen rider man hästen utan hjälpmedel. Ta hjälp av andra kunniga ryttare om ni inte fixar det själva. Jag rekommenderar användning av kapson eller sidepull så spar man munnen på hästen.

Jag anser att longering är ett bra komplement till ridningen för många hästar. Vilken inspänning som är bäst är induviduellt och beror naturligtvis på hästen. Med longering kan framför allt de tre första punkterna på utbildningsskalan (takt, lösgjordhet och förbindelsen mellan hästens mun och ryttarens hand) förbättras. För att förbättra rakriktning och samling lämpar sig tömkörning bättre. Tomkörning är oerhört andvändbart men svårare än longering. Arbete på små volter sliter naturligtvis, så därför får man aldrig longera för länge. Ett alternativ är att släppa hästen i ridhuset och driva den längs fyrkantsspåret (går alldeles utmärkt även inspänd). Nackdelen är att man bör vara två personer och ridhuset helst inte större än 20*40.

Inspänning vid longering:
1. Ingen inspänning: Anser jag är meningslöst. Då kan man hellre släppa hästen lös i ridhuset.
Undantag: Det första arbetet med unghästen.
2. Inspänningstyglar: Bra på de flesta hästar.
3. Halsförlängare: Kan fungera på känsliga hästar. Uppmuntrar dock hästen att lägga sig på bettet eftersom den ger efter ju mer hästen ligger på. Spänd under magen finns ingen sidobegränsning. Hästen försvinner ut över den yttre bogen. Glider också ofta på sned.
4. Chambon: Ingen sidobegränsning.Ger inte hästen ngn chans att söka stöd bettet. Kan fungera bra kombinerat med ett par långt spända inspänningtyglar.
5. Pessoasele: Har aldrig använt men det känns som att hästen får ett ryck i munnen varje gång den rör ett bakben, eller?
6. Trekantstygel: Spänd mellan frambenen, genom bettringarna till sadel/longergjorden. Fungerar på de flesta hästar, särskilt på de som inte så gärna vill söka sig neråt. På de som vill bli för låga kan men spänna tygeln från gjorden genom bettringarna tillbaks till gjorden (som en trekant).

Inspänningen längd skall naturligtvis anpassas till hästen. En för kort/lång inspänning gör mer skada än nytta. För att undvika olyckor när man spänner in unghästen första gången låter man den först bocka av sig utan inspänning. Sen spänner man in den långt (dock ej så långt att hästen kan få in ett ben) och kortar allteftersom beroende på hur hästen reagerar. Man måste också se till att hästen hela tiden bjuder framåt.

Nyttig tråd detta, för mig alltså. Har nog egentligen aldrig ifrågasatt varför jag gör som jag gör när jag longerar (låter ju inte klokt...) Jag har helt enkelt bara gjort likadant som jag en gång lärde mig på första hästen och sedan flyttat över det på nästa osv. Men självklart kan inte samma sak funka för alla hästar. Jag ska ta mig en funderare och låna andra prylar och testa mig fram.

FiaLotta

Liknande trådar

Träning Tillsammans med min tränare ska vi rida in en 3 åring tillsammans. Jag är den som ska rida hästen i framtiden och under inridngen. Min...
Svar
6
· Visningar
1 051
Senast: Tora
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
238
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Jag träffade på en bekant i dag, och vi började prata om hästhållning eftersom vi har köpt gård och planerar för att ha hästar hemma...
13 14 15
Svar
283
· Visningar
14 187
Senast: MML
·
Hästhantering Vi är inackorderade i ett stall och våra två hästar har fått gå ensamma bara de två. Nu är det dags för bete och förra helgen släpptes...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
10 948
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XV
  • Storlek på rastgårdar?