M
*Maria*
Sv: Inspänning vid longering?!
Praktiserade i ett galoppstall. där longerade dom ALLA sina hästar med halsförlängare innan dom började rida. Dom gick jätte fint och var jätte känsliga. Sprang inte "med halsen böjd som en banan" utan sökte sig nedåt och böjde ryggen. Jag använder sj halsförlängare till min gamla travare för att hjälpa henne och för att det värsta hon vet är att bli fastlåst!!!!
jag rider hellre min unghästar med halsförlängare så att dom inte tvingas till något utan känner sig bekväma men jag kanske gör fel.......
hejsan skrev:Kan ej uttala mig om pessoaselen då jag aldrig använt en sådan.
Halsförlängare anser jag dock är ganska värdelös att longera med på de flesta hästar. De kan fungera på en känslig häst men de flesta hästar märker att ju mer den lägger sig på bettet desto mer ger halsförlängaren efter. Motsatsen till vad vi var ute efter. skräckexemplet är när folk longerar sina hästar med halsförlängaren fastsatt mellan benen genom bettringarna över nacken. Hästen går emot bettet och faller ut över den yttre bogen då yttre begränsning saknas. Den i mitten får hålla emot allt vad den kan för att hålla kvar hästen på volten. Hästen springer glatt med halsen böjd som en banan och undandrar sig all inverkan.
Själv longerar jag med inspännigstyglar eller en gramantygel spänd mellan frambenen genom bettringarna till sidan av hästen.
En unghäst som aldrig tidigare varit inspänd måste man naturligtvis först spänna in väldigt långt och sedan allt eftersom korta inspänningstyglarna.
Praktiserade i ett galoppstall. där longerade dom ALLA sina hästar med halsförlängare innan dom började rida. Dom gick jätte fint och var jätte känsliga. Sprang inte "med halsen böjd som en banan" utan sökte sig nedåt och böjde ryggen. Jag använder sj halsförlängare till min gamla travare för att hjälpa henne och för att det värsta hon vet är att bli fastlåst!!!!
jag rider hellre min unghästar med halsförlängare så att dom inte tvingas till något utan känner sig bekväma men jag kanske gör fel.......