Inspänning vid longering?!

C

Classica

Någon som har någon erfarenhet av pessoasele/inspänning??
bra som dåliga...
Hur fukar det och kan man använda det på unghästar?
//anki :bump:

Sv: Inspänning vid longering?!

Jag föredrar att använda halsförlängare när jag longerar. Den visar vart hästen ska men den kan ändå ta upp huvudet om den vill, dom blir inte fasthållna på samma sätt som av en vanlig inspänningstygel. (Detta beror självklart också på hur hårt man spänner.)

hur tror du allmänt någon skulle prestera under tvång?

Jag använder alltid halsförlängare vid longering, en snällare variant av inspänning som ändå underlättar för hästen att jobba rätt. Jag har ingen erfarenhet av unghästar men när det gäller vuxna hästar har jag svårt att tro att om de är vana vid att gå på tygeln inte lider ett dugg av att vara "inspända" med halsförlängare. Om man longerar utan att hästen går ned på tygeln så vinner du ju inget med ditt longerande mer än att hästen springer runt, runt. Jag tycker longering är ett utmärkt hjälpmedel när man har lite för dålig tid för att rida eller om man har en häst som av olika anledningar är så ur kondition att den har svårt att bära sig själv, än mindre med en ryttare på ryggen. Då kan man bygga upp sin häst under longering så att den håller bättre vid ridning. Tycker jag.

halsförlängare är nåt annat det. nu svarade jag trådskaparen...ang. pessoaselen. luddigt svarat av mig

okey..eftersom du vet att en pessoasele innebär tvång kan inte du förklara för mej då hur den fungerar...har inte fattat det riktigt..??

just det kom på en sak till...sitter pessoaselen kopplad på nåt vis igenom bettringarna??

FPSclinic.jpg

så här kan det se ut. fy! (påminner om en fångströjja)

bra me bild..men den måste väl gå att reglera så att det inte blir tvång..??ja mena en halsförlängare kan man ju oxå kalla tvång..använd fel..

Unghästar ska man inte longera för motionens skull, det är alldeles för slitsamt för benen och för tråkigt för huvudet. Longera alt. löslongera för att det är skoj, busa och skutta och träna kommandon och kommunikation - men spänn inte in hästen och TRÄNA.

Jag håller med Tassetass men vill tillägga att jag inte anser att någon häst ska longeras för att man inte hinner rida över huvud taget. Longering ska vara för att träna lydnad absolut inte som motion för att man inte hinner rida. Blir rädd när jag ser folk som låter sina hästar springa runt runt varv på varv i full fart på en liten volt, och som tycker att de motionerar hästen effektivt....

Kan ej uttala mig om pessoaselen då jag aldrig använt en sådan.
Halsförlängare anser jag dock är ganska värdelös att longera med på de flesta hästar. De kan fungera på en känslig häst men de flesta hästar märker att ju mer den lägger sig på bettet desto mer ger halsförlängaren efter. Motsatsen till vad vi var ute efter. skräckexemplet är när folk longerar sina hästar med halsförlängaren fastsatt mellan benen genom bettringarna över nacken. Hästen går emot bettet och faller ut över den yttre bogen då yttre begränsning saknas. Den i mitten får hålla emot allt vad den kan för att hålla kvar hästen på volten. Hästen springer glatt med halsen böjd som en banan och undandrar sig all inverkan.
Själv longerar jag med inspännigstyglar eller en gramantygel spänd mellan frambenen genom bettringarna till sidan av hästen.
En unghäst som aldrig tidigare varit inspänd måste man naturligtvis först spänna in väldigt långt och sedan allt eftersom korta inspänningstyglarna.

Jag använder mig av pessoaselen ibland.
Skulle inte ha den på en för unge eller otränad häst och det är väldigt viktigt att man börjar löst så att de vänjer sig vid att det tar emot även baktill.

Jag tycker att jag har fått enbart bra resultat av den, välmusklade hästar som inte går emot bettet som halsförlängaren ofta ger som effekt eller som släpper av heller. Men som sagt, inte för ofta och korta pass, pessoaselen är krävande.

Det finns ju ytterligheter åt alla håll förstås men jag menade naturligtvis inte att longeringen ska användas som en centrifug samtidigt som man tror att det är bra för hästen. Longeringen kan ju ge så mycket mer än motion. Att longera är ju också ett sätt att hantera hästen, skapa kontakt och träna lydnad, precis som Mackan skriver.

Mot bakgrund av ovanstående undrar jag också varför inte longeringen kan vara ett annat sätt att hantera hästen istället för ridningen de dagar man har ont om tid?

/FiaLotta

Varför vill du longera?
När du longerar så sliter du snett på hästen och det är dessutom svårt att bygga korrekta, bra ridmuskler.
De få gånger jag longerar, så skulle jag aldrig säta på någon inspänning. Låt hästen balansera sig själv, träna på sin egen sökning framåt neråt.

Pessoasele är ju jättebra... men det är ju lite taskigt att spänna in en unghäst i de om deninte har känn på hur den riktigt ska gå.. använd inspänningstyglat först kanske :P lycka till

tömkör istället? så behöver du inte bara va på en volt.
man kan ju tömköra i naturen med.

fast sådär har jag aldrig sett någon använda selen faktist :crazy:

vovicockokanon skrev:
FPSclinic.jpg

så här kan det se ut. fy! (påminner om en fångströjja)

Vad är det för *ursäkta mig* puckon som gör så??? det ser inte det minsta bekvämt ut. Ser mer ut som, du skriver, en tvångströja. :mad: :mad: :mad:
stackars häst :cry: :cry: :cry:
usch för sådanna männsikor :mad:

Liknande trådar

Träning Tillsammans med min tränare ska vi rida in en 3 åring tillsammans. Jag är den som ska rida hästen i framtiden och under inridngen. Min...
Svar
6
· Visningar
1 051
Senast: Tora
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
238
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Jag träffade på en bekant i dag, och vi började prata om hästhållning eftersom vi har köpt gård och planerar för att ha hästar hemma...
13 14 15
Svar
283
· Visningar
14 187
Senast: MML
·
Hästhantering Vi är inackorderade i ett stall och våra två hästar har fått gå ensamma bara de två. Nu är det dags för bete och förra helgen släpptes...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
10 948
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XV
  • Storlek på rastgårdar?