Inseminering av tik

Sv: Inseminering av tik

Jag har aldrig menat att de är sämre. Jag menar att jag har hört att kullen inte är så bra. Det tyckte inte jag heller att den var. Jag har aldrig jämnfört den med andra clumbers. Inte någonstans vad jag kan läsa iaf.
 
Sv: Inseminering av tik

OK..Fick bara den uppfattningen att du menade att de tio hade sämre statistik än de renrasiga.
Även om HD/Artros statistiken inte var lysande på vissa av hundarna, så vet man ju inte om de är sämre/lika/bättre än renrasiga clumbers...
 
Sv: Inseminering av tik

Man får ju hoppas att det var bättre... Men det känns iaf tråkigt att bara 2 av 9 röntgade var fria runt om varav den ena har 5 på skott. :cry: Det känns ju lovande för en jakthundsras... Not. Synd att jag inte har plats, jag skulle lugnt kunna skaffa mig ett par Clumbers och hjälpa till i ett sådant här projekt. Det är sorgligt och spännande på samma gång. Jag har länge kikat på rasen, men jag har faktiskt lite svårt för hårlaget...
 
Sv: Inseminering av tik

Hej, Vi har inseminerat vâr tik, hos en uppfödare, vi provade först naturligt men det var helt omöjligt, och dâ gjorde uppfödaren det automatiskt... Nu undrar jag hur stor är chansen att hon nu blir med ungar? Vet nâgon? Jag är absolut för inseminering, det är absolut inget obegligt, min tik var sâ lugn när detta utfördes. Jag menar, människor insemineras, för att inte tala on hästar, kor, grisar...varför skulle inte hundar kunna göra det? Vad tycker ni? Hur märker man att hon e pâ smällen?:confused:
 
Sv: Inseminering av tik

Du får inte regga valparna i SKK om de kommer på att hon är seminerad....

Du får ultraljuda henne på ett visst dygn, köp en bok om valpar eller sök på nätet om det. Uppfödaren borde veta detta.

//E
 
Sv: Inseminering av tik

Hej, Vi har inseminerat vâr tik, hos en uppfödare, vi provade först naturligt men det var helt omöjligt, och dâ gjorde uppfödaren det automatiskt... Nu undrar jag hur stor är chansen att hon nu blir med ungar? Vet nâgon? Jag är absolut för inseminering, det är absolut inget obegligt, min tik var sâ lugn när detta utfördes. Jag menar, människor insemineras, för att inte tala on hästar, kor, grisar...varför skulle inte hundar kunna göra det? Vad tycker ni? Hur märker man att hon e pâ smällen?:confused:

Ja, det funkar. Sedan har jag iaf försökt förklara varför jag inte anser att AI är en bra avelsmetod i hela den här tråden.

Synd att din uppfödare inte har läst på vad som är lagligt och inte:

2 § Djur som nedärver missbildning eller andra egenskaper som medför lidande för avkomman eller negativt påverkar avkommans naturliga funktioner får inte användas i avel.
Ett djur får inte heller användas i avel om det nedärver disposition för hög frekvens allvarliga sjukdomsfall eller förlossningssvårigheter eller om det saknar förmåga att föröka sig på ett naturligt sätt.


Källa: DFS 2004:18 Saknr. L 102
 
Sv: Inseminering av tik

Du får inte regga valparna i SKK om de kommer på att hon är seminerad....

Du får ultraljuda henne på ett visst dygn, köp en bok om valpar eller sök på nätet om det. Uppfödaren borde veta detta.

//E
O hur kommer det fram till skk om uppfödaren inseminerat??Du tror inte att dom skriver ett vanligt avels intyg?:angel:
 
Sv: Inseminering av tik

Hej, Vi har inseminerat vâr tik, hos en uppfödare, vi provade först naturligt men det var helt omöjligt, och dâ gjorde uppfödaren det automatiskt... Nu undrar jag hur stor är chansen att hon nu blir med ungar? Vet nâgon? Jag är absolut för inseminering, det är absolut inget obegligt, min tik var sâ lugn när detta utfördes. Jag menar, människor insemineras, för att inte tala on hästar, kor, grisar...varför skulle inte hundar kunna göra det? Vad tycker ni? Hur märker man att hon e pâ smällen?:confused:

hundens tuttar blir större o mera rosa dom kan kräkas i början buken sväller en vet kan palpera buken vid 3-4 v dräktighet o bekräfta dräktighet eller ultraljud:p
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Dräktig Ridgeback. Vi parade henne den 17,18,19 och 20 Oktober. Vi har hannen också och de har fått en kull för 3 år sen med 13 friska...
Svar
18
· Visningar
5 254
Senast: regina11
·
Hundhälsa Min 4 åriga tik har börjat kissa inne nattetid helt plötsligt. Jag skulle behöva lite råd och inputs för nu har idéerna tagit slut på...
Svar
7
· Visningar
11 695
Senast: Nominous
·
Hundhälsa Min 5 åriga tik blev dålig i fredags, dålig aptit, feber och hängig. Åkte in och hon blev röntgad, samt gjordes blodprov. På röntgen...
2 3
Svar
46
· Visningar
9 368
Hundavel & Ras Några av mina valpköpare med tre tikar som bor på egen gård på landet har problem med en grannes hanhund som rymmer till dom hela tiden...
Svar
12
· Visningar
3 495
Senast: Mitra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tråden för spår
  • Tångbett dåligt?
  • Konsten att välja ett bra hundnamn

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp